Sprawdź nas też tutaj

News

Parlament Europejski przyjął raport dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki

Raport powstał mimo sprzeciwu ze strony platform streamingowych.

Opublikowany

 

W środę 17 stycznia 2024 roku Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął raport parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji (CULT) dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki. Raport powstał pomimo dużego sprzeciwu ze strony platform streamingowych oraz mających silny wpływ na rynek wielkich wytwórni muzycznych, które próbowały wywrzeć presję i osłabić zaprezentowane w dokumencie stanowisko.

Branża streamingu muzyki stanowi 67% globalnych przychodów sektora muzycznego, z rocznymi przychodami w wysokości 22,6 mld USD.

Obecne uwarunkowania na rynku streamingu muzyki, zamiast zapewniać autorom i wykonawcom godziwe wynagrodzenie za ich pracę i twórczość, są dla większości z nich źródłem ogromnej niepewności finansowej. Dzieje się to pomimo masowej konsumpcji muzyki online oraz dostępności ponad 100 mln utworów na platformach streamingowych.

Raport podkreśla istotne problemy, z jakimi borykają się autorzy i kompozytorzy na rynku streamingu muzyki, oraz wzywa UE do podjęcia działań politycznych w celu naprawy istniejących nierówności i zapewnienia stabilności rynku.

Dokument potępia nieuczciwe praktyki, oszustwa i manipulacje, które negatywnie wpływają na cały sektor, zwłaszcza na autorów i wykonawców.

Główne wnioski płynące z raportu:

  • Platformy streamingowe mają silną pozycję na internetowym rynku muzycznym, ale prawo UE nie przewiduje dla nich szczególnej regulacji.
  • Przychody z rynku streamingu muzyki w UE nie są rozdzielane sprawiedliwie.
    Autorzy muzyki znajdują się u samego źródła łańcucha wartości sektora muzycznego. Są oni pierwszą i najważniejszą kreatywną siłą napędową całej muzyki dystrybuowanej na platformach streamingowych.
  • Podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców muzyki. Obecnie większość autorów i wykonawców muzyki nie uzyskuje wystarczających przychodów ze streamingu.
  • Prawo UE powinno zapewniać widoczność europejskich utworów i przejrzystość algorytmów.
    Kluczową rolę w negocjacjach zbiorowych w imieniu twórców odgrywają organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak ZAiKS.
  • Nowe przepisy powinny mieć na celu zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie utworów na rynku streamingu, a także ułatwienie sprawiedliwszego dostępu do rynku i zadbanie o różnorodność kulturową w Unii Europejskiej.
  • Konieczne jest wsparcie ze strony Unii Europejskiej dot. lepszej ochrony twórców i wykorzystania chronionych utworów przez sztuczną inteligencję.

W związku z tym Parlament Europejski wzywa Komisję Europejską do:

  • podjęcia inicjatyw legislacyjnych i zaproponowania odpowiednich środków prawnych, które zapewnią widoczność, dostępność i wyeksponowanie utworów europejskich twórców na platformach streamingowych w oparciu o badanie, które ma przeprowadzić Komisja Europejska;
  • zaproponowania przepisów prawnych w celu zapewnienia przejrzystości algorytmów i systemów rekomendacji treści na wszystkich platformach streamingu muzyki.

Komentarz Ferida Lakhdara – wiceprezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, instrumentalisty, wokalisty, kompozytora i producenta muzycznego:

Dobre wieści napływają z Europy wraz z przyjęciem przez Parlament Europejski raportu dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki! Inicjatywy legislacyjne UE są konieczne, aby zapewnić wysokie standardy w Europie w zakresie przejrzystości algorytmów i różnorodności kulturowej.

Komentarz Macieja Janika – prawnika Stowarzyszenia Autorów ZAiKS:

Platformy streamingowe od lat są głównym kanałem konsumpcji muzyki w internecie. Nadszedł najwyższy czas, aby te platformy stały się godnym, uczciwym i zrównoważonym źródłem dochodów dla autorów i kompozytorów, ponieważ to właśnie oni są podstawą całego rynku. Obecnie większość twórców, nawet tych z setkami tysięcy odtworzeń streamów każdego roku, nie otrzymuje wynagrodzenia odpowiadającego nakładowi pracy oraz roli, jaką ich twórczość realnie odgrywa w działalności biznesowej platform. Oznacza to, że podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców. Konieczne jest również wprowadzenie obowiązujących na terenie całej UE przepisów, które zapewnią przejrzystość algorytmów oraz zwiększą widoczność i dostępność europejskiej twórczości na platformach streamingowych. Jako ZAiKS z zadowoleniem przyjęliśmy raport Komisji CULT Parlamentu Europejskiego, nad którego powstaniem pracowaliśmy wspólnie z naszymi partnerami z GESAC oraz polskimi i zagranicznymi europarlamentarzystami.

Komentarz Mariki Marty Kossakowskiej – wokalistki i autorki tekstów:

Dzięki wyraźnemu uznaniu przez Parlament Europejski kluczowej roli odgrywanej przez twórczynie i twórców na tym dynamicznie rozwijającym się rynku oraz potrzeby lepszego wynagradzania osiągnięto ważny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego, przejrzystego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki.

Komunikat Parlamentu Europejskiego dot. raportu znajduje się pod linkiem: europarl.europa.eu


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 
Kliknij i skomentuj
Subscribe
Powiadom o

News

Sentino prosi innych, żeby składali za niego donosy na policję

Raper zachowuje się coraz dziwniej.

Opublikowany

 

sentino

Sentino nie będzie najlepiej wspominał współpracy z Nitro i Truemanem. Mimo iż wszystko zaczęło się obiecująco, to jak zwykle u Sento – coś musiało pójść niezgodnie z planami. Bohaterowie tego tekstu nie szczędzą sobie gorzkich słów, co ewidentnie odbiło się na stanie emocjonalnym Alvareza. Według relacji Truemana Sentino miał nawoływać, żeby któryś z jego fanów zgłosił na policję docinki oponentów jako „uporczywe nękanie, co jest chyba karalne”.

Z perspektywy czasu Sento może czuć rozgoryczenie z powodu, jak potoczyła się znajomość z Nitro i Truemanem. Z jednej strony zyskał sporo fejmu, ale chyba nie było to warte strat na płaszczyźnie zdrowia psychicznego, o które raper ewidentnie powinien teraz bardziej zadbać. Bełkotliwy ton jego nagrań na Instagramie może sugerować, że próbuje się od tego odciąć przy pomocy używek i źle znosi ostatnie zawirowania.

Pewne światło na tę sprawę rzucił Trueman. Na jego IG pojawiła się relacja, w której dzieli się informacjami o ruchach Sentino. – Na lajwie mówisz, „to co Trueman i Nitro robi to natarczywe nękanie co jest chyba karalne”, nawołujesz, żeby ktoś to zgłosił (tak jak mnie prosiłeś, żebym poszedł na policję w jakiejś tam twojej sprawie), a potem dzwonisz po ludziach, że zrobisz to 🔫 to 🔪 czy tamto. To zdecyduj się czy jesteś gangsta czy halo policja – napisał Trueman.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Polscy raperzy, którzy wydali największą ilość płyt

Lider zdeklasował konkurencję.

Opublikowany

 

tede peja ostr

Poznaliśmy najbardziej płodnych polskich raperów, którzy mają na koncie największą ilość albumów. Pierwsze miejsca okupują weterani sceny.

Zdecydowanym liderem tego rankingu został Tede. W ciągu 30 lat na scenie warszawski raper wydał 65 projektów. Można tutaj przy okazji odnotować fakt, że TDF w pewnym momencie swojej kariery powołał do życia alter ego – DJ Buhha. Pod innym pseudonimem wydając darmowe mixtape’y. Jak tłumaczył, tak dużo nagrywa i ma tyle materiału, że nie jest w stanie wydawać aż tylu płyt, więc postanowił publikować darmowe mixtape’y jako Buhh.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się O.S.T.R. z liczbą 41 płyt, a podium zamyka Peja z 34 albumami. Zestawienie raperów z największą ilością płyt okupują więc weterani sceny, co raczej nie powinno dziwić.

Raperzy z największą ilością płyt – TOP 10

  1. Tede – 65
  2. O.S.T.R. – 41
  3. Peja – 34
  4. Białas – 32
  5. Fazi – 31
  6. Gural – 27
  7. Sentino – 26
  8. Proceente – 25
  9. Hans – 24
  10. Kuba Knap – 24

Podczas tworzenia zestawienia wzięto pod uwagę projekty solowe, realizowane w ramach różnych grup, a także mixtape’y oraz EPki i remastery. Zestawienie przygotowała ekipa FollowRap.com


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Młody raper ukradł okładkę płyty Iron Maiden i dostał pozew

To artysta podpisany w Atlantic Records.

Opublikowany

 

Przez

20-letni OsamaSon twierdzi, że otrzymał pozew od Iron Maiden. Zespół twierdzi, że raper ukradł ich okładkę i trudno nie przyznać im racji.

Związany z Atlantic Records młody raper wydał w grudniu ubiegłego roku album „Flex Musix”. Okładka płyty jest praktycznie identyczna jak jedna z grafik promująca album Iron Maiden „Powerslave”, która przedstawia postać Eddiego.

– Iron Maiden mnie pozywa, więc okładka zniknęła – napisał raper na Instagramie, oznaczając Iron Maiden.

OsamaSon wydał w ubiegłym roku pierwszy solowy projekt „Osama Season”. Kilka miesięcy później ukazał się album „Flex Musix”. Raper ma 500 tys. słuchaczy na Spotify, a jego najpopularniejszy utwór „X & Sex” ma 7 milionów streamów.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Coraz mniej Winiego – raper odchudza się na Kanale Sportowym

Wini podsumowuje swoje odchudzanie

Opublikowany

 

Przez

wini

Po trzech miesiącach programu „Odpicuj Winiego” otrzymaliśmy podsumowanie od samego gospodarza, którego jest coraz mniej.

Wini postanowił odchudzać się przed kamerami Kanału Sportowego. Dodatkowa presja działa na niego motywująco, bo szef Stoprocent pochwalił się, że stracił na wadze kilkanaście kilogramów. Oto podsumowanie jego walki z nadwagą:

⁃ 15 kg mniej na wadze.
⁃ Znaczna poprawa stanu zdrowia i samopoczucia.
⁃ Setki km przejechane na rowerze i przechodzone podczas spacerów.
⁃ Usystematyzowanie i odpowiednie zbilansowanie kaloryczne posiłków.

Obecnie w trakcie produkcji jest 12 odcinek programu, bo Wini w dalszym ciągu zamierza dbać o swoje zdrowie.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Szpaku z nowym wyrokiem za pobicie – sąd zmienił zdanie

Raper został skazany.

Opublikowany

 

Przez

W 2023 roku Szpaku został skazany na grzywnę za pobicie, udział w zbiegowisku i naruszenie miru domowego. W związku z odwołaniem sąd zmienił wyrok.

W 2020 roku Szpaku miał uderzyć Damiana G. butelką w głowę, a także wtargnąć na posesję z maczetami, pałkami i bejsbolami i dokonać zniszczenia pojazdu marki Audi. Raper został uznany za winnego i otrzymał karę 30 tys. zł oraz wypłatę na rzecz poszkodowanego 10 tys. zł.

Teraz w wyniku odwołania Sąd Okręgowy w Elblągu zmienił wyrok.

– Odnośnie oskarżonego Matusza S., w ten sposób, że w miejsce grzywny skazał go na karę sześciu miesięcy ograniczenia wolności oraz na 30 godzin miesięcznie nieodpłatnej kontrolowanej pracy. Orzekł także od tego oskarżonego na rzecz pokrzywdzonego Damiana G. nawiązkę w kwocie 10 tys. zł – powiedział Faktowi Tomasz Koronowski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Elblągu.

Prace, do których zobowiązano rapera mają polegać na ogólnych pracach porządkowych w mieście: zamiatanie chodników, sprzątanie śmieci czy odśnieżaniu zimą. – To urząd nadzoruje wykonanie prac i sprawdza, czy zostały wykonane zgodnie z harmonogramem. Gmina tylko sprawdza, czy wszystko się zgadza i o wszystkim informowany jest sąd. Jeżeli ktoś uchyla się od wykonywania prac, może to dla niego skończyć się odsiadką – mówi przedstawiciel Urzędu Miasta w Morągu w rozmowie z redakcją Faktu.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Sentino i Olejnik ponownie zdissowani. „Musisz wrócić do życia dz**ki”

„Drogi się rozeszły z Sebkiem, ułomka k***a nikt już nie chce”.

Opublikowany

 

Przez

sentino diss

Kiedy Sentino i Olejnik wypuszczali diss na Nitrozyniaka raczej nie spodziewali się, że tak się to potoczy. Absurdalny duet doczekał się kolejnego dissu.

Nitrozyniak i Paramaxil kontynuują tyradę przeciwko Olejnikowi i Sentino, odpowiadając na ostatni numer Olejnika sprzed kilku dni.

– Drogi się rozeszły z Sebkiem, ułomka k***a nikt już nie chce – nawija Paramaxil, zarzucając też swoim oponentom, że ci kupili wyświetlenia pod swoim dissem. Warto tutaj odnotować, że Trueman także twierdzi, że Olejnik z Sentino kupili viewsy pod klipem, a Sebastian zgodził się na featuring z Olejnikiem tylko przez wzgląd na wynagrodzenie, które za to od niego otrzymał.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: