ranking
PODSUMOWANIE 2013: Najlepszy album roku
2013 rok był rokiem obfitującym w premiery naprawdę dobrych albumów z polską muzyką rap, i ciężko było wyodrębnić zaledwie trzech faworytów w kategorii na najlepsze krążki. Wybór padł na albumy długo oczekiwane, po których spodziewać się można było wiele, a które nie tylko tym oczekiwaniom sprostały, ale także je znacznie przerosły – muzykę intrygującą brzmieniowo, inspirującą pod względem lirycznym, doskonałą tak do słuchania w samotności, jak i w gronie znajomych, którą chłonąc ma się palącą ochotę uścisnąć dłoń jej twórcom w geście najwyższego szacunku i podziwu. Zapraszam do przyjrzenia się tegorocznym, rapowym arcydziełom.
**********
Miejsce 1: Tede – ''Elliminati''.
Przyznam szczerze, że twórczość Tedego zaczęła przypadać mi do gustu dopiero po wydaniu przez niego albumu ''Note2'', na którym pokazał się od innej niż wcześniej strony – jako człowiek, który każdemu ma coś istotnego do powiedzenia, poruszający tematy niewygodne, wiszące w powietrzu jak burza. Zyskał w moich oczach podczas beefu z Rychem Peją, a potem nagrał 3 longplaye, na których zamieścił utwory bardzo nierówne – od zachwycających, aż po zbędne zapychacze. ''Elliminati'' jest czwartym jego długogrającym materiałem od czasów ''Note2'' – materiałem pod wieloma względami zupełnie innym niż te, do jakich wydawania zdążył przyzwyczaić swoich słuchaczy.
''Elliminati'' jest olbrzymim zaskoczeniem nie tylko z uwagi na jego poziom, ale także ze względu na fakt, że został opracowany przez weterana sceny hip-hopowej w Polsce, a przecież starzy wyjadacze nie nawykli do zaliczania progresu, tym bardziej tak znacznego i nagłego. Wszyscy MC's wchodzący w skład czołówki Polskiego rapu – m. in. Peja, Pih, O.S.T.R. – powinni pójść za przykładem swojego kolegi po fachu i dopracować swój warsztat twórczy do maksimum. Tede udowodnił, że można mieć prawie czterdziestkę na karku, za sobą wydanych multum krążków, a przy tym zakończyć działalność na starych patentach i rozpocząć ją z młodzieńczą wręcz świeżością na nowych. Warszawiak odrobił lekcje – wyciągnął wnioski z twórczości młodych MC's, którzy, chociaż nie zasłużeni dla naszej rodzimej rap gry, często już debiutując posiadają umiejętności wyszlifowane do tego stopnia, że przerastają nimi te prezentowane przez pierwszych popularyzatorów tego gatunku w Polsce. Dlatego też ''Elliminati'' jest albumem roku – poza tym, że to muzyka świetna sama w sobie, ma szansę zainspirować innych MC's do zaprzestania zarabiania na wyrobionej przez siebie marce, a rozpoczęcia działalności uczciwej, opartej na osiąganiu postępów w twórczości, zaskakiwania nią słuchaczy, poszerzania ich horyzontów. ''Elliminatii'' to wyrażony w formie muzycznej szacunek dla świadomego odbiorcy, znudzonego wtórnością i pragnącego dla siebie czegoś lepszego. Nie jest wolny od wad, ale przy tak wielkim ogromie zalet można mu je wszystkie puścić mimo uszu.
Za sprawą wydania ''Elliminati'' Tede, jak sam przyznał, właściwie powstał z popiołów. Po beefie z Peją i latach udzielaniu się w mediach zyskał sobie całą rzeszę hejterów utrudniających mu życie na każdym kroku. Wyzywano go na ulicach, niszczono jego prywatną własność. Miał trudności z organizacją koncertów, jego albumy nie sprzedawały się najlepiej. ''Byłem bliski dna'' – powiedział o swoim położeniu sprzed wydania ''Elliminati'' w jednym z wywiadów, dodając, że za sprawą tego albumu jego sytuacja uległa ogromnej poprawie. Album zaskakuje pod prawie każdym względem – ciekawych tematów podjętych przez Tedego, warstwie muzycznej o zachwycającym brzmieniu – melodyjnej, a przy tym klimatycznej, kapitalnym, zmiennym flow. O sile tego materiału najdobitniej świadczy fakt, że ludzie, w których raper ten miał swoich zatwardziałych przeciwników, dzisiaj są jego tak samo żarliwymi zwolennikami i popularyzatorami jego twórczości. Tede pokazał pełnię drzemiącego w nim potencjału, rozbudzając tym samym nadzieję Polskich słuchaczy na zaznanie kolejnej porcji wyśmienitej muzyki jego autorstwa, przy okazji premiery zapowiadanego na ten rok albumu ''#Kurt_Rolson''. Nikt już nie ma problemu z przyznaniem się publicznie do tego, że jest jego fanem. I założę się, że nigdy więcej odtąd już nie będzie miał!
**********
Miejsce 2: Pork Pores Porkinson – ''Psychoterapy''.
Na legalne, solowe dzieła wszystkich trzech reprezentantów Wałbrzyskiego składu Trzeci Wymiar, który legalnym wydawnictwem zadebiutował w 2003 roku, czekać trzeba było niezwykle długo. Pierwszy wychylił się Szad, wypuszczając dopiero w 2011 roku album ''21 Gram'', rok potem Nullo ''SPG Dystrykt'', a w ubiegłym roku doczekaliśmy się w końcu – po pełnej dekadzie – albumu Porka pt. ''Psychoterapy''.
Powiedzieć daną rzecz w muzyce można na całą masę różnych sposobów – mało ambitnie, w wersach zakończonych prostymi, pojedyńczymi rymami, albo w sposób bardziej kreatywny, a przy tym angażujacy mocniej uwagę słuchacza. Chociaż ciekawa forma jest zaledwie opakowaniem dla treści, jej poziom w równym stopniu stanowi o umiejętnościach danego MC, co poziom przekazu. Warstwa liryczna utworu, przebojowa pod względem formy i konkretna pod kątem zawartych w niej refleksji, pozwala słuchać muzyki na dwa zupełnie odmienne sposoby – dla rozrywki, bez przywiązywania uwagi do przekazu, albo wnikliwie, z nastawieniem na rozszyfrowanie kryjącego się za słownymi galimatiasami drugiego dna. Pork świadomie obrał najtrudniejszą drogę do przekazania słuchaczowi swoich prawd życiowych – zaserwował mu je z szacunkiem, w sposób, jaki zachwyci tak przeciętnego konsumenta, jak i konesera. Pork jest istnym wirtuozem zabawy słowem – jego teksty przepełnione są wielokrotnymi rymami najszlachetniejszego sortu, a ich układ tworzy szalenie kolorowe, zachwycające kompozycje, przy czym o żadnym przekombinowaniu – przeroście formy nad treścią, rozmyciu się przekazu w nadmiarze współgrających ze sobą brzmieniowo wyrazów – nie ma nawet mowy. Wszystko brzmi urzekająco i ma pełny sens, z pewnymi tylko wyjątkami zwrotek opartych głównie na rymach czasownikowych nie przystających pierwszoligowemu raperowi, którym Pork już dawno udowodnił, że bez wątpienia jest.
MC ten na swoim solowym albumie udowodnił także, że znajduje się obecnie niemalże na samych wyżynach swoich możliwości wokalnych. Jego dykcja jest absolutnie perfekcyjna, każde jedno – często wyrzucane przez niego z prędkością karabinu maszynowego – słowo, jest doskonale zaakcentowane i słyszalne. W utworze ''Meloman'' raper nawija tak żwawo, że umysł słuchacza chwilami wprost nie nadąża z przetwarzaniem dostarczanych mu w ten sposób informacji! Inne wszelkiego rodzaju popisy wokalne są równie znakomite – Pork przekazuje emocje głosem w sposób elektryzujący. Jednocześnie brak jest tutaj wokalizacji innych niż bardzo subtelnych ze strony rapera – śpiewanych, melodyjnych refrenów, co wychodzi albumowi zdecydowanie na dobre.
Tematycznie Pork podróżuje tak po tematach lekkich, jak i ciężkich, w obu przypadkach odnajdując się znakomicie i nawijając w sposób przykuwający uwagę słuchacza. Na albumie znajdziemy przemyślenia egzystencjalne dotyczące przemijania, śmierci i radzenia sobie z bólem istnienia, relację z tworzenia muzyki, bystre obserwacje trudnego czasami w zrozumieniu piękna świata, wstrząsające wyobrażenia na temat możliwej rewolucji społecznej. Muzycznie na albumie także znajdziemy wiele klimatów, od tych nostalgicznych, po bardziej żywiołowe. Za bity odpowiadają producenci tacy jak White House, Donatan oraz DJ Creon, i trzymają one naprawdę dobry poziom, a w kilku przypadkach wręcz oszałamiają słuchacza swoim brzmieniem.
''Psychoterapy'' to muzyczne arcydzieło stworzone przez geniusza rapu – materiał ambitny, i uniwersalny zarazem. Ma kilka niedociągnięć, ale nie są one w ogóle istotne przy wszystkich jego zaletach, toteż szkoda czasu na wymienianie ich. Brak tutaj przypadkowych występów gościnnych, wersów pozbawionych znaczenia stanowiących tylko zapychacze, czy żenujących eksperymentów muzycznych. Wszystko na albumie jest na swoim właściwym miejscu.
**********
Miejsce 3: Rasmentalism – ''Za Młodzi na Heroda''.
Działający od 2006 roku Lubliński Rasmentalism tworzy dwóch muzyków – raper Ras oraz producent Ment. Zespół zadebiutował płytowo w 2008 roku, za sprawą nielegala ''Dobra Muzyka, Ładne Życie''. ''Za Młodzi na Heroda'' to szósty materiał duetu, i pierwszy wydany nakładem dużego labelu (Asfalt Records). Ogólnie twórczość składu prezentowała dotychczas mocno nierówny poziom – bywała zachwycająca, ale i miałka, toteż oczekiwania wobec ''Za Młodych na Heroda'' były różne. Kiedy album ujrzał światło dzienne – zaskoczył pozytywnie wszystkich nim zainteresowanych, jak i ludzi, którzy o zespole albo zapomnieli, albo nawet nie słyszeli.
Przede wszystkim fenomen ''Za Młodych na Heroda'' tkwi w tym, że album nie tylko nie nudzi się przy kolejnych sesjach z nim, ale wręcz staje się coraz bardziej intrygujący, z uwagi na to, że jego warstwa liryczna to istna kopalnia wartościowych metafor, refleksji, zaskakujących gierek słownych. Płyty można słuchać masę razy, z każdą sesją wyłapując coraz to nowsze niuanse tekstowe i odkrywając album na nowo. Brzmieniowo zaś jest to album po prostu doskonały. Nie tylko zachwycają oparte o sample i wzbogacone o partie klawiszowe podkłady, ale także warstwa wokalna – dzięki lekko wypranemu z emocji głosowi Rasa ma się wrażenie, że wszystkie te fantastyczne wersy wyrzuca z siebie jakby od niechcenia, co tylko nadaje dodatkowego smaczku jego bezbłędnemu flow. Przy tak olbrzymim poziomie umiejętności Rasa album właściwie mógłby obyć się bez występów gościnnych, ale MC's którzy udzielili się na nim spisali się na medal, nie zaniżając jego jakości. Na płycie nie ma utworów, które chciałoby się podczas jej odsłuchu przeskoczyć albo zapętlić – zdają się one w moim odczuciu tworzyć nierozdzielną całość.
''Za Młodzi Na Heroda'' to kilkadziesiąt minut nieskazitelnej muzycznej przyjemności – zasłużony detoks po całym odsłuchanym w ciągu roku rapowym syfie. Materiał dla wszystkich tych, którzy utracili już wiarę w Polski rap. Perfekcyjna synteza klasycznych rozwiązań muzycznych i lirycznych z nowoczesnymi. Emocjonalna podróż w rytm hip-hopu przez sentymenty, marzenia, pragnienia, spełnienie, niedosyt i szarość życia, okazującą się być barwą nad barwami. Podróż, podczas której słuchaczowi zostaje objawiona magia rzeczywistości – słodko gorzki urok tego, że jest jak jest. Polski rap, wałkowany przez te wszystkie lata, przeszedł wiele, ale dzięki takim albumom wie się, że jednak wyszedł z opresji obronną ręką.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
ranking
Bedoes 2115 najbardziej angażującym polskim raperem 2025
W zestawieniu znalazło się czterech hip-hopowców.
W polskim internecie znów rządzą muzyczne nazwiska. IMM sprawdził, kto w 2025 roku najskuteczniej przyciągał publikę w socialach. W zestawienu znalazło się dwóch raperów.
Instytut Monitorowania Mediów przygotował coś w rodzaju lokalnego Spotify Wrapped, tylko zamiast utworów pod lupę poszły reakcje, komentarze i udostępnienia. W zestawieniu uwzględniono Facebook, Instagram i TikToka. Wnioski są dość jednoznaczne. Na podium znalazły się trzy osoby, które przez cały rok trzymały fanów krótko i nie dawały im odetchnąć.
Największy ruch wokół siebie wygenerowała Doda. Uzbierała 21,5 miliona interakcji i znów udowodniła, że w mediach społecznościowych potrafi wywołać zamieszanie szybciej niż niejeden viral. Za jej plecami uplasowała się Justyna Steczkowska z wynikiem 14 milionów.
Trzecie miejsce przypadło Bedoesowi 2115, który w tym roku wykręcił 12,2 miliona interakcji. Raper zyskał na otwartym, bezpośrednim stylu rozmowy z fanami. Jego społeczność od dawna podkreśla, że potrafi reagować na bieżące wydarzenia bez celebryckiego dystansu.
– Spośród muzyków z czołówki zestawienia IMM w tegorocznym TOP 10 Spotify Wrapped znaleźli się jedynie raperzy: Bedoes 2115 i Mata. Co ciekawe, drugi z nich był najczęściej słuchanym artystą w Polsce, mimo że w naszym rankingu zajął siódmą pozycję. Pokazuje to, że popularność w streamingu nie zawsze idzie w parze z aktywnością wokalistów w social mediach. Sukces oraz rozpoznawalność marki osobistej twórcy w branży muzycznej nie zależy dzisiaj wyłącznie od wyników słuchalności, ale też od umiejętności angażowania i budowania relacji z fanami – podkreśla Tomasz Lubieniecki z IMM.
Najbardziej angażującymi raperami są także: Malik Montana i Kizo, który zamyka stawkę na 10 miejscu.
Najbardziej angażujący polscy artyści w 2025 roku
- Doda – 21 546 416
- J. Steczkowska – 14 018 674
- Bedoes 2115 – 12 177 912
- Malik Montana – 10 139 230
- Skolim – 9 153 951
- Julia Wieniawa – 7 790 625
- Mata – 6 968 964
- R. Węgiel-Mglej – 6 145 772
- Ewa Farna – 6 037 096
- Kizo – 5 469 468
TOP 3 najbardziej angażujące posty polskich artystów
- TikTok – Doda – 899 tys. interakcji
- TikTok – Bedoes 2115 – 787 tys. interakcji
- TikTok – Ewa Farna – 746 tys. interakcji
Analiza objęła dostępne publicznie posty opublikowane w okresie styczeń–listopad 2025 r. na oficjalnych profilach artystów na Instagramie, Facebooku i TikToku. Stan na 3 grudnia 2025 r.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
ranking
Spotify Wrapped 2025 – Rap rządzi: Mata, Oki i Sobel
Najpopularniejsi raperzy i albumy 2025 roku.
Jak co roku, Spotify Wrapped tworzy kulturową mapę doświadczeń słuchaczy – od najważniejszych premier i viralowych momentów, po nostalgiczne powroty i zupełnie nieoczekiwane odkrycia. Wrapped prezentuje utwory, artystów i trendy, które kształtowały muzyczne gusta Polaków w minionym roku. A trzeba dodać, że rok 2025 był wyjątkowy.
Polscy artyści na szczycie
W ostatnich latach lokalna muzyka naprawdę podbiła serca słuchaczy Spotify, a ten rok nie był wyjątkiem. Tylko w 2025 słuchalność polskich utworów wzrosła o 10 procent, co wyraźnie widać w tegorocznych zestawieniach. Wszyscy najpopularniejsi artyści to Polacy, 9 z 10 najczęściej odtwarzanych utworów to piosenki polskich twórców, a 10 najpopularniejszych albumów roku również zostało nagrane przez lokalnych muzyków.
Rap znów rządzi
W 2025 roku rap nie tylko dominował, ale wręcz zdefiniował mainstream. Mata powrócił na podium po 4 latach, stając się najczęściej słuchanym artystą i bezsprzecznym liderem sceny rapowej w 2025 roku. Najczęściej odtwarzanym utworem był Dom Nad Wodą autorstwa Pezeta i Auera. Wydany w 2022 roku utwór został odkryty przez słuchaczy i stał się jednym z najbardziej charakterystycznych momentów muzycznych 2025 roku.
Zaobserwowaliśmy powrót do klasycznego oldschoolowego rapu i boom bapu, napędzanego przez weteranów takich jak Pezet z Domem Nad Wodą oraz Bedoes 2115 z Hit ’Em Up samplującym Tupaca, a także przez nowych artystów – Huberta. i BSK. Lokalny trap także przeżywał odrodzenie dzięki HOLLYWOOD SMILE Żabsona oraz rosnącej popularności nowych twarzy, takich jak vkie, Młody West i Okekel.
Ten rok przyniósł także nietypowe, międzypokoleniowe i międzygatunkowe współprace. Mata i Maryla Rodowicz, Mata i Skolim, Kuban i Zalia czy PRO8L3M i Anita Lipnicka – wszyscy otworzyli się na zupełnie nowe grupy odbiorców, jednocześnie znacząco zwiększając viralowy potencjał swoich utworów.
– Tegoroczne Wrapped pokazuje, że słuchacze w Polsce wybierają muzykę, która bezpośrednio odpowiada ich doświadczeniom, emocjom i codziennym realiom. Świetnym tego przykładem jest hitu roku – Dom nad Wodą od Pezeta – jego sukces definiuje trend, w którym dla słuchaczy data premiery kawałków nie ma już znaczenia. Katalogowe utwory wracają na szczyt, gdy znów trafią w emocje. Rap – w każdej swojej formie – stał się ścieżką dźwiękową roku 2025: od najważniejszych premier po viralowe hity, od odkryć z undergroundu po międzypokoleniowe współprace. Najbardziej wyróżnia się to, jak silnie polscy artyści rezonują z lokalną publicznością. Nie tylko dominują na listach przebojów – oni tworzą kulturowe momenty, napędzają dyskusje i łączą ludzi poprzez historie, które czujemy jako autentycznie nasze – komentuje Mateusz Smółka, Editorial Lead w Spotify.
Rok letnich hitów
W tym roku piosenki, które ukształtowały nasze lato, zostają z nami na dłużej. Kilka utworów znajdujących się na szczycie Wrapped – w tym Kamikaze, Casablanca, CAŁE LATO i dopóki się nie znüdzisz – to hity lata, nasycone energią, która natychmiast przywołuje ciepłe dni. Klasyczne letnie przeboje stały się całorocznymi faworytami, udowadniając, że polscy słuchacze chętnie sięgają po utwory pełne pozytywnego nastroju.
Co jeszcze działo się w minionym muzycznym roku? Przyniósł on także organiczny, niespodziewany wzrost słuchalności disco polo. Utwory takie jak Mandacik Łobuzów, Akcentu i Zenka Martyniuka oraz TAK TO LATA Bungee i Tuszola stały się ulubieńcami letnich playlist – ich wpadająca w ucho, beztroska, imprezowa energia w wyraźny sposób wpłynęła na trendy streamingowe w całej Polsce.
Najczęściej słuchani artyści w Polsce w 2025 roku
- Mata
- Oki
- francis
- Sobel
- Taco Hemingway
- White 2115
- Gibbs
- PRO8L3M
- Kaz Bałagane
- Bedoes 2115
Najczęściej słuchane utwory w Polsce w 2025 roku
- Pezet, Auer – Dom Nad Wodą
- Sobel, francis, Deemz – KOCHASZ?
- MIÜ, Zalia, Koder, Leon Krześniak – dopóki się nie znüdzisz
- Sentino, BNP – CASABLANCA
- Mata, Skolim, Khaid – KAMIKAZE
- Sobel, francis – CAŁE LATO
- Kaz Bałagane, Oskar83 – Multisport
- Alex Warren – Ordinary
- Mata – up! up! up!
- Sobel, SHDØW, francis – CHA CHA
Najczęściej słuchane albumy w Polsce w 2025
- Sobel – NAPISZ JAK BĘDZIESZ
- Otsochodzi – TTHE GRIND
- Oki – ERA47
- Mata – 100 dni do matury
- Bedoes2115, Lanek – Opowieści z Doliny Smoków
- bambi – TRAP OR DIE
- Mata – Młody Matczak
- Kuban, Favst – FUGAZI
- Pezet – Muzyka Komercyjna
- Sentino, BNP – King Sento 2
Najczęściej słuchane podcasty w Polsce w 2025:
- Żurnalista – Rozmowy bez kompromisów
- Kryminatorium
- Przemek Górczyk Podcast
- WojewódzkiKędzierski
- Piąte: Nie zabijaj
- Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka
- Cyprian Majcher
- 7 metrów pod ziemią
- Imponderabilia – Karol Paciorek
- Besties
Najczęściej słuchani artyści na świecie w 2025:
- Bad Bunny
- Taylor Swift
- The Weeknd
- Drake
- Billie Eilish
- Kendrick Lamar
- Bruno Mars
- Ariana Grande
- Arijit Singh
- Fuerza Regida
Najczęściej słuchane utwory na świecie w 2025:
- Lady Gaga, Bruno Mars – Die With A Smile
- Billie Eilish – BIRDS OF A FEATHER
- ROSÉ, Bruno Mars – APT
- Alex Warren – Ordinary
- Bad Bunny – DtMF
- sombr – back to friends
- HUNTR/X, EJAE, AUDREY NUNA, REI AMI, KPop Demon Hunters Cast – Golden
- Kendrick Lamar, SZA – luther (with sza)
- Gracie Abrams – That’s So True
- Billie Eilish – WILDFLOWER
Jak sprawdzić Spotify Wrapped 2025?
Sprawdź swoje muzyczne podsumowanie roku! Wystarczy zalogować się do aplikacji lub odwiedzić stronę www.spotify.com/pl/wrapped/.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
ranking
Pezet, Kuban i Sobel to ulubieńcy stacji radiowych
Lista najczęściej odtwarzanych utworów w 2025 w polskim radiu.
Związek Producentów Audio Video pokazał właśnie półroczne zestawienie Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) – czyli ranking kawałków, które w pierwszej połowie 2025 roku najczęściej przewijały się w polskich stacjach radiowych. Wyniki jasno pokazują: w eterze rządzi miks międzynarodowych hitów i polskich premier.
Najwyżej notowanym polskim trackiem jest „Pięknie płyniesz” od Dawida Podsiadły, który już od grudnia 2024 utrzymuje świetną passę. W topce znajdziemy też świeże premiery 2025 roku – „Zanim spadnie deszcz” od Kubana, Mroza i Favsta, a także „Co noc” Oskara Cymsa.
Na dalszych miejscach możemy zobaczyć także kawałki Pezeta, Sobla, a nawet pod koniec listy Eminema.
Zestawienie pokazuje też ciekawą tendencję – wśród TOP 100 aż 32 kawałki to produkcje polskich artystów. To delikatny wzrost w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej (31). Mocno wybijają się też premiery – 35 utworów z listy to numery wydane w 2025 roku, w tym 16 polskich i 19 zagranicznych.
Polska scena coraz odważniej walczy o przestrzeń w radiu, a to półrocze tylko potwierdza, że lokalne premiery potrafią konkurować z globalnymi hitami.
Najczęściej odtwarzane utwory w radiu – I półrocze 2025
- Felix Jaehn, Shouse – Walk With Me
- Alan Walker, MEEK – Dancing in love
- Lola Young – Messy
- Dawid Podsiadło – Pięknie płyniesz
- Kuban, Mrozu, Favst – zanim spadnie deszcz
- Oskar Cyms – Co noc
- Sobel, francis, Deemz – KOCHASZ?
- Lady Gaga – Abracadabra
- Damiano David – Next Summer
- Mosimann – Underneath The Blue (feat. Joe Cleere)
- Enrique Iglesias x Pitbull x IAmChino – Tamo Bien
- Ed Sheeran – Azizam
- David Guetta, Alphaville & Ava Max – Forever Young
- Rosé & Bruno Mars – APT.
- Damiano David – Born With a Broken Heart
- Wiktor Dyduła, Kasia Sienkiewicz – Nie mówię tak, nie mówię nie
- Pezet, Auer – Dom Nad Wodą
- Alex Warren – Ordinary
- Sanah, Krzysztof Zalewski – Eviva l’arte! (K. Przerwa-Tetmajer)
- Daria Zawiałow – Ballada o Niej
- David Guetta & Sia – Beautiful People
- Kygo, Sandro Cavazza – Hold On Me
- Luna – A może
- Coldplay, Little Simz, Burna Boy, Elyanna & TINI – WE PRAY
- Dawid Kwiatkowski, Kayah – Proszę tańcz
- Igo – Wiatr
- Benson Boone – Sorry I’m Here For Someone Else
- Dominik Dudek – Hold The Light
- Carla Fernandes – Co, jeśli?
- Myles Smith – Nice To Meet You
- sombr – undressed
- Maciej Skiba – Chcę Ciebie częściej
- Shouse – Call My Name
- Tribbs, Klara Hammarström – Can’t Get Enough (Dr. Feelgood)
- Gracie Abrams – That’s So True
- Chappell Roan – Good Luck, Babe!
- Teddy Swims – Bad Dreams
- Igor Herbut & Wani – Było miło
- Igo – Cud
- Jonatan, Bletka, Gibbs – Róż
- Artemas – i like the way you kiss me
- Wiktor Dyduła – Szybkie tempo
- Wiktoria Kida, Księga Żywiołów – Oj, dziewczyno!
- Dennis Lloyd – Mad World
- Sylwia Grzeszczak – Latawce
- Doechii – Anxiety
- Switch Disco, Charlotte Haining, Felix – I FOUND YOU
- Daria Zawiałow, Artur Rojek – Dziwna (feat. Artur Rojek)
- Miley Cyrus – End of the World
- R3HAB, Michael Patrick Kelly, Shaggy – Rebellion
- ATB, Dopamine – Don’t Stop (I Wanna Know)
- Sanah – Miłość jest ślepa
- Cyril – Stumblin’ In
- Kaśka Sochacka – Szum
- Alex Warren feat. Joe Jonas – Burning Down
- Rosé – toxic till the end
- The Kolors – ITALODISCO
- Billie Eilish – BIRDS OF A FEATHER
- Sabrina Carpenter – Busy Woman
- Kleks, Sobel, Sanah – Wynalazek Filipa Golarza
- ConKi x Drenchill x Albert RCB – I Don’t Know (feat. Brandon Chase)
- Dua Lipa – Houdini
- CHRYSTAL, NOTION – The Days
- Wizthemc & Bees & Honey – Show Me Love
- Kaeyra – Sour
- Sanah, Kasia Kowalska – Kiedy umrę kochanie (H. Poświatowska)
- Hozier – Too Sweet
- Alok, Kylie Minogue – last night i dreamt i fell in love
- Ofenbach feat. Norma Jean Martine – Overdrive
- CYRIL, maryjo – Still Into You
- Imany – Don’t Be So Shy (Filatov & Karas Remix)
- Sylver – Lay All Your Love On Me
- Dawid Podsiadło, Kaśka Sochacka, ZORZA – samoloty
- Karol G – Si Antes Te Hubiera Conocido
- Miley Cyrus – Flowers
- Eurythmics – Sweet Dreams (Are Made of This)
- Feel, Damian Skoczyk – W blasku słońca
- Purple Disco Machine, Kungs – Substitution
- Purple Disco Machine & Sophie and the Giants – Hypnotized
- Sylwia Grzeszczak – och i ach
- Mark Ambor – Belong Together
- Sonny Fodera & Clementine Douglas – Tell Me
- Zalia – diament
- Lost Frequencies – Love Is The Only Thing
- Eminem – Houdini
- The Kolors – Un Ragazzo Una Ragazza
- Loreen – Tattoo
- Margaret – Tak musiało być
- Bill Medley & Jennifer Warnes – (I’ve Had) The Time Of My Life (Remastered 2003)
- Rihanna – Only Girl (In The World)
- Oskar Cyms – No co Ty
- Dua Lipa – Training Season
- Whitney Houston – I Wanna Dance with Somebody (Who Loves Me)
- Sarsa – Puch
- Latto feat. LU KALA – Lottery
- Sabrina Carpenter – Espresso
- Lucenzo feat. Don Omar – Danza Kuduro
- FAST BOY, Topic – Forget You
- Alan Walker, Ina Wroldsen – Barcelona
- Harry Styles – As It Was
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
ranking
Pezet zdominował OLiS w pierwszym półroczu 2025
Krajowi twórcy zwiększają swój udział na listach sprzedażowych.
„Dom nad wodą” najczęściej streamowanym singlem, Billie Eilish na szczycie wśród albumów.
Związek Producentów Audio Video opublikował dane podsumowujące pierwsze sześć miesięcy 2025 roku na Oficjalnych Listach Sprzedaży. Najchętniej słuchanym utworem był viralowy hit Pezeta i Auera „Dom nad wodą”, natomiast w kategorii albumów pierwsze miejsce zdobyła Billie Eilish ze swoim krążkiem Hit Me Hard and Soft.
Dominacja polskich artystów w streamingu singli
W zestawieniu najpopularniejszych utworów w serwisach streamingowych aż 7 z 10 pozycji zajmują polskie produkcje. Pierwsze miejsce bezapelacyjnie należy do Pezeta i Auera – ich utwór „Dom nad wodą”, choć wydany jeszcze w 2022 roku, zyskał drugie życie dzięki TikTokowi. Viralowa popularność przełożyła się również na wysoką rotację w stacjach radiowych.
Na kolejnych miejscach uplasowali się Sobel z singlem „Kochasz?” oraz duet Rosé i Bruno Mars z kawałkiem „APT”.
W całym TOP 100 znalazło się aż 69 utworów polskich wykonawców – to wzrost względem ubiegłego roku, gdy takich utworów było 66. Co ciekawe, międzynarodowi artyści również zaznaczyli silniejszą obecność – w TOP 10 znalazły się trzy zagraniczne produkcje, wobec tylko jednej w 2024 roku.

Billie Eilish numerem jeden wśród albumów
W kategorii najczęściej odtwarzanych albumów triumfuje Billie Eilish. Jej płyta Hit Me Hard and Soft, wydana w maju 2024 roku, awansowała z piątego miejsca na sam szczyt zestawienia.
Na podium towarzyszą jej dwaj polscy raperzy: Sobel z albumem Napisz jak będziesz oraz Otsochodzi z krążkiem Tthe Grind. W pierwszej dziesiątce znalazły się również albumy bambi i Young Leosi, Maty, Kaśki Sochackiej i Oki.
Spośród dziesięciu najlepiej streamowanych albumów aż osiem to polskie produkcje. Co ważne – trzy z nich powróciły do TOP 10 po raz kolejny: PG$, Pleśń Guziora oraz wspomniany Tthe Grind Otsochodzi. W całym zestawieniu TOP 100 ujęto 65 polskich wydawnictw – o trzy więcej niż rok wcześniej.

ZPAV: Polscy artyści budują trwałe relacje i katalogi
– Polscy artyści nie tylko zdobywają coraz więcej odtworzeń, ale także z sukcesem utrzymują się na szczytach list przez długie miesiące. Powroty albumów do TOP 10 świadczą o silnych relacjach między artystami a fanami, a także o jakości i trwałości ich repertuaru. To sygnał, że polska scena potrafi budować prawdziwe, silne katalogi muzyczne – komentuje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV.
Również Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV, podkreślił znaczenie dominacji rodzimych wykonawców:
– Sytuacja, w której krajowi artyści stanowią niemal 70% najczęściej streamowanych utworów w Polsce, pokazuje, że dzisiaj to oni wyznaczają kierunki i wpływają na gust słuchaczy. Pełny obraz tych zmian zaprezentujemy podczas wrześniowej konferencji ZPAV 'Muzyka, Biznes, Technologia. Konferencja Fryderyka Festiwal 2025′. Już teraz serdecznie zapraszam do udziału.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
ranking
Raperzy sprzedający najwięcej płyt fizycznych w Empiku – lista
Mamy dane za pierwsze półrocze 2025.
Fizyczne wydania albumów wciąż mają się dobrze. Empik opublikował listę najchętniej kupowanych płyt w pierwszym półroczu 2025 roku. Numerem jeden w rapie jest album Opał & Gibbs – „Połączenia 2”.
Jak co roku, hip-hop pozostaje najbardziej dynamiczną kategorią. Artyści polskiej sceny regularnie wymieniają się miejscami w TOP 5, a wyrównane wyniki sprzedaży dają przestrzeń na kolejne roszady. W tym gatunku trudno mówić o „pewniakach” – fani szybko reagują na nowości, a niemal każda premiera ma szansę znaleźć się na podium.
W pierwszym półroczu największym zainteresowaniem cieszył się duet Opał x Gibbs. Tuż za nim uplasował się Kendrick Lamar, a dalsze pozycje zajęli White 2115, Sobel i Kuban – potwierdzając, że polski hip-hop z powodzeniem rywalizuje zarówno na lokalnej scenie, jak i z zagranicznymi gwiazdami.
Najlepiej sprzedające się płyty rapowe w I półroczu 2025
- Opał & Gibbs – Połączenia 2
- Kendrick Lamar – GNX
- White 2115 – ROCKST4R
- Sobel – Napisz jak
- Kuban – Fugazi
*Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik i Empik.com za okres 01.01–30.06.2025 r. Zestawienie obejmuje albumy wydane w 2025 roku na wszystkich nośnikach (CD, winyl).
Najlepiej sprzedające się płyty CD
- sanah – Dwoje ludzieńków
- Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
- Genzie – ONLINE
- Kaśka Sochacka – Ta druga
- Lisa – Alter Ego
Najlepiej sprzedające się płyty winylowe
- Billie Eilish – Hit Me Hard and Soft
- Pink Floyd – At Pompeii
- Myslovitz – Miłość w czasach popkultury
- Myslovitz – Sun Machine
- Lady Pank – Lady Pank
Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik i Empik.com za okres: 01.01–30.06.2025 r.

Muzyczna mapa Polski – numer 1 w każdym województwie
- dolnośląskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- kujawsko-pomorskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- lubelskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- łódzkie: sanah – Dwoje ludzieńków
- małopolskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- mazowieckie: sanah – Dwoje ludzieńków
- opolskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- podkarpackie: sanah – Dwoje ludzieńków
- podlaskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- pomorskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- śląskie: sanah – Dwoje ludzieńków
- świętokrzyskie: Lisa – Alter Ego
- warmińsko-mazurskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
- wielkopolskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
- zachodniopomorskie: Dawid Podsiadło & Kaśka Sochacka – tylko haj.
Na podstawie danych sprzedaży z salonów Empik za okres: 01.01–30.06.2025 r. Zestawienie obejmuje albumy z 2025 roku w różnych wydaniach, na wszystkich nośnikach (CD, winyl).
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News5 dni temuZnany muzyk ujawnił mroczne kulisy śmierci Pona
-
News4 dni temuPeja zaskakuje – zdjęcie z Pelsonem i Doniem. „Spotkanie po latach”
-
News2 dni temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News3 dni temuPrzemek Ferguson dissuje Filipka!
-
News2 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News5 dni temuBedoes o problemach psychicznych Sentino
-
News4 dni temuBastek jest bezdomny. Kliczu zabrał głos: „Próbowałem…”
-
News3 dni temuFilipek odpowiada Fergusonowi po 7 godzinach – diss „Start up”