Sprawdź nas też tutaj

News

Ponad 26-proc. wzrost wartości sprzedaży muzyki w 2024

Dane rynkowe z Polski i ze świata.

Opublikowany

 

Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2024 r. na polskim rynku muzycznym. Sprzedaż muzyki wygenerowała w ubiegłym roku ponad 850 mln zł przychodu, co stanowi wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym o 26%. Ten wynik pozwolił na utrzymanie 18. miejsca w rankingu największych rynków muzycznych świata.

DANE RYNKOWE 2024 – POLSKA

Wartość całego rynku dynamicznie rośnie głównie dzięki wynikom sprzedaży cyfrowej, która przekroczyła ponad 80% udziału w rynku. W roku 2024 na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną trzecią (31%) więcej niż w roku ubiegłym, co przełożyło się na 685 mln zł przychodu.

Przy obecnej dynamice wzrostu sprzedaży muzyki, już w pierwszej połowie obocznego roku powinniśmy awansować na 17. lokatę, wyprzedzając Szwajcarię – komentuje Bogusław Pluta dyrektor zarządzający ZPAV.

Wzrosty zanotowała także sprzedaż fizyczna. Zarówno stabilizujące już swoją dynamikę sprzedaży płyty winylowe, które w ubiegłym roku odnotowały wzrost o 3,1%, generując prawie 64 mln zł przychodu, jak i płyty CD. Tradycyjny nośnik wzrósł rok do roku o 17,4%, przekraczając poziom 100 mln zł przychodu.

Jest to już drugi rok z rzędu, kiedy sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych odnotowuje wzrost – dodaje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV.

Dominującą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku, notując wzrost rok do roku o 31%. W 2024 roku wygenerował ponad 682 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,6% sprzedaży cyfrowej oraz 80,2% sprzedaży całkowitej. Wzrost ten został odnotowany przy rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które w roku ubiegłym przyniosły prawie 437 mln zł przychodu, stanowiąc już 63,8% przychodów ze streamingu.

Płyty CD w 2024 r. stanowiły 11,8% całości sprzedaży, zaś płytom winylowym przypadło 7,5% rynku.

DANE RYNKOWE 2024 – ŚWIAT

Globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2024 r. 29,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 4,8% jak podaje Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI).

Największym motorem światowego wzrostu był streaming oparty na płatnych subskrypcjach. Przychody z tego tytułu wzrosły o 9,5%, a liczba użytkowników subskrypcji wzrosła o 10,6% do 752 milionów na całym świecie.

W roku 2024 przychody ze streamingu po raz pierwszy przekroczyły 20 miliardów dolarów (20,4 mld USD), co stanowiło 69% całkowitych przychodów z muzyki. Dla porównania: 20 mld USD to więcej niż wynosiły roczne przychody przemysłu fonograficznego w okresie od 2003 do 2020 roku.

Przychody ze sprzedaży nośników fizycznych spadły o 3,1%, jednak sprzedaży winyli nadal rosły w 2024 roku – o 4,6% – co oznacza osiemnasty rok wzrostu sprzedaży czarnych płyt z rzędu.

Co ważne, odnotowano wzrost przychodów we wszystkich regionach świata. Trzy z siedmiu regionów świata odnotowały dwucyfrowe wzrosty: Bliski Wschód i Afryka Północna, Afryka Subsaharyjska oraz Ameryka Łacińska. Bliski Wschód i Afryka Północna (MENA) były najszybciej rosnącym regionem, ze wzrostem na poziomie 22,8%.

Europa, stanowiąc ponad jedną czwartą globalnych przychodów (29,5%), po wzroście na poziomie 8,3% utrzymała pozycję drugiego największego regionu na świecie pod względem przychodów z muzyki w 2024 roku.

OFICJALNE LISTY ZPAV – 2024

W rocznym podsumowaniu oficjalnych list ZPAV już tradycyjnie w serwisach streamingowych królują polscy artyści, a radio pozostaje zdominowane przez artystów zagranicznych.

W zestawieniach sprzedażowych, polscy artyści stanowią większość zarówno w ścisłej czołówce, jak i w stu pierwszych pozycjach poszczególnych list. Na liście OLiS albumy sumującej sprzedaż fizyczną i cyfrową, w pierwszej dziesiątce polscy artyści pozostawiając tylko jedno miejsce twórcom zagranicznym. Łącznie w top 100 zestawienia zajmują 68 pozycji.

Odwrotna sytuacja ma miejsce na playlistach radiowych, gdzie przewagę stanowią artyści z zagranicy. W top 100 zestawienia Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) 39 pozycji należy do krajowych twórców, a do pierwszej dziesiątki dotarły tylko cztery polskie utwory. Jest to jednak o prawie 30% lepszy wynik polskiego repertuaru niż przed rokiem.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

OG Kamka ujawniła, jak jej mama zareagowała na „zaginioną córkę Magika”

Młoda raperka jest porównywana do współtwórcy Paktofoniki.

Opublikowany

 

Przez

og kamka paktofonika

Od samego początku OG Kamka jest porównywana do śp. Magika. Jak takie porównania odbiera sama raperka i jak zareagowała na to jej mama?

Kamka nie wygrała programu „Rap Generation”, ale bardzo mocno odcisnęła swoją obecność w rapowym show. W naszym felietonie „Zaginiona córka Magika” została porównana do współtwórcy Paktofoniki.

– Mama do mnie dzwoniła i powiedziała, że nie jestem córką Magika – ujawniła Kamka w rozmowie z Radiem Eska.

– Uważam, że ludzie mogą odczuwać takie rzeczy, które są mega podobne i dlatego mnie porównywali, ale nie ma co się porównywać do Magika. Nie ma podjazdu – dodała.

Kamka została też zauważona i doceniona przez Fokusa i Rahima. Na koncercie Paktofoniki w Opolu wystąpiła na scenie z legendami, wykonując swój singiel i rapując jedną ze zwrotek Magika.

Czytaj dalej

News

Bonus RPK kończy z wizerunkiem ulicznika. Nie chce być patusem

Po wyjściu z więzienia możemy zauważyć sporo zmian u rapera.

Opublikowany

 

Pod adresem Bonusa RPK padły niedawno zarzuty, że to już nie ulica tylko wspólnik systemu. Sam raper przyznaje teraz, że nie chce być już kojarzony z patusami.

Bonus zrywa z ulicą

Bonus RPK był od zawsze postrzegany jako jeden z największych uliczników sceny. Raper mówi teraz otwarcie, że chce z tym zerwać. Można było to już zauważyć wcześniej po ruchach, które wykonywał. Treningi z Matą czy napisanie książki z mainstreamowym dziennikarzem były krokiem BGU w drugą stronę.

– Ja już nie chcę być uważany za jakiegoś „Bonusa-patusa”, który siedzi w klimatach ulicznych i ma zamkniętą głowę. Jestem ojcem, mam dzieci, które są zupełnie w innych czasach wychowywane – mówi raper w rozmowie z Newonce.

– Kiedyś raper miał jakieś swoje ramy, poza które nie wychodził. Dzisiaj rap jest wszędzie. Jeżeli ktoś w tych ramach pozostał, to ciężko mu zaakceptować nową rzeczywistość – dodaje.

Syn rapera nie jest fanem jego muzyki

Szef Ciemnej Strefy wypowiedział się również na temat swojego syna – Dobrego Dzieciaka. Wygląda na to, że jego dzieci mają duży wpływ na to, że raper chce zerwać ze swoim dotychczasowym wizerunkiem.

– Mój syn, Kuba, nie jest jakimś fanem mojej muzyki. Ja mu tego nie zabieram, nie chcę mu dyktować kogo on ma słuchać, z kim ma nagrywać. Wiadomo – przy pierwszej płycie troszeczkę pomagałem, jakieś swoje wizje co do tego miałem. Teraz jak Kuba robi muzykę, to ja się w ogóle w to nie wpierdzielam. Jego bardziej kręci nagrywanie z YouTuberami niż z stricte raperami – mówi.

Jak najwierniejsi fani przyjmą decyzję Bonusa, który nie chce być już ulicznikiem? Będzie to z pewnością trudne do strawienia, biorąc pod uwagę, że już sama wypowiedź rapera o Bambi i Young Leosi wywołała lawinę krytycznych komentarzy pod jego adresem.

Czytaj dalej

News

4.5 mln za koncert Jennifer Lopez w Polsce. Czy nasi raperzy też tyle zgarniają?

Policzyliśmy to na przykładach Taco Hemingwaya i Quebonafide.

Opublikowany

 

jlo

25 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Jennifer Lopez. Jej honorarium jest kosmiczne – ponad 4.5 mln zł. Polscy raperzy też są w stanie zgarnąć takie kwoty? Policzyliśmy.

JLo w Polsce – ile weźmie za koncert

Występ JLo będzie częścią trasy koncertowej „Up All Night: Live in 2025”. Jej honorarium ma wynosić 1 200 000 dolarów, co w przeliczeniu na złotówki daje ponad 4.5 mln. To jedna z najwyższych gaż jakie wypłacono za koncert w naszym kraju.

– Jennifer Lopez przyleci swoim samolotem, przywożąc cały sprzęt i sztab ludzi. Organizatorzy jeszcze nie zdecydowali, w jakim hotelu zatrzyma się artystka, ale poważnie jest brany pod uwagę hotel Raffles, który ma bardzo dobrą lokalizację w centrum Warszawy i luksusowe warunki, które gwiazda i jej ekipa będą w stanie zaakceptować – podaje serwis ShowNews.pl.

Stawki polskich raperów i artystów

Polscy artyści nie są nawet blisko takich stawek za swoje standardowe koncerty. Dwa lata temu poznaliśmy stawki koncertowe niektórych raperów, a wyglądają one tak:

  • Young Leosia – 40-45 tys. zł
  • ReTo – 25 tys. zł
  • Smolasty – 35 tys. zł
  • Tede 15-25 tys. zł
  • Sobota – 10 tys. zł

Jak to wygląda na tle innych artystów

  • Sanah – 85 tys. zł
  • Bajm – 60 tys. zł
  • Maryla Rodowicz – 50 tys. zł
  • Edyta Górniak – 50 tys. zł
  • Agnieszka Chylińska – 50 tys. zł
  • Andrzej Piaseczny – 35 tys. zł
  • Majka Jeżowska – 35 tys. zł
  • Kayah – 30 tys. zł
  • Zenek Martyniuk – 30 tys. zł

Stadionowe honoraria polskich raperów idą w miliony?

Należy oczywiście pamiętać, że zwykły koncert, a taki organizowany na kilkadziesiąt tys. osób np. na Narodowym, to dwie inne rzeczy. Taco Hemingway jako pierwszy polski raper wyprzedał Narodowy. Średnia cena biletów oscylowała w granicy 100 zł. Kiedy pomnożymy to przez 60 tys. sprzedanych wejściówek wychodzi nam okrągła suma 6 mln złotych. Po odjęciu kosztów organizacji, wynajmu stadionu, ochrony, sceny, bileterii i podatków itp. – na koncie rapera nadal powinna zostać sześciozerowa kwota.

Jeszcze więcej zarobi niedługo Quebonafide, który zagra dwa koncerty pod rząd na Narodowym. Średnia cena biletów to 240 zł. Po pomnożeniu przez 120 tys. sprzedanych wejściówek wychodzi nam kwota blisko 29 milionów złotych przychodu z samych wejściówek. Oczywiście, tak jak w powyższym przypadku, należy odjąć koszty organizacyjne, które nie są nam znane, ale konto rapera powinno zasilić nawet kilka mln zł.

Czytaj dalej

News

Wielbłądy na warszawskich blokach, a z nimi Kronkel Dom i Kaz Bałagane

Niecodzienny widok na Bródnie.

Opublikowany

 

Przez

Hip-hop znów wymyka się schematom. W poniedziałek na warszawskim Bródnie, a dokładnie pod blokiem przy ul. Rembielińskiej, doszło do niecodziennej sceny: dwóch popularnych raperów – Kronkel Dom oraz Kaz Bałagane– pojawiło się na osiedlu… w towarzystwie wielbłądów. Egzotyczne zwierzęta spacerujące po miejskiej scenerii przyciągnęły uwagę mieszkańców i natychmiast rozbudziły wyobraźnię fanów.

Jak się okazało, była to część zdjęć do nowego teledysku. Klimat? Mocno filmowy, surrealistyczny, pełen kontrastów. Surowość blokowiska i majestat wielbłądów tworzyły niepowtarzalne ujęcia, które – jak zapowiadają ludzie z otoczenia artystów – mają być jedynie przedsmakiem tego, co nadchodzi. I tu pojawia się pytanie: czy to tylko wspólny utwór? A może zwiastun większego projektu, jakim byłby wspólny album?

Zarówno Kronkel Dom, jak i Kaz Bałagane, są znani z tego, że nie boją się łamać konwencji – zarówno muzycznych, jak i wizualnych. Ich potencjalna współpraca może więc przynieść materiał kompletnie nowy, odświeżający polską scenę. Obaj reprezentują różne style, ale łączy ich bezkompromisowość i silna pozycja w środowisku.

Nagrania, które odbyły się na Bródnie, były tylko początkiem. Raperzy nie zdradzają wiele, ale zdjęcia z planu i atmosfera wokół projektu wyraźnie sugerują, że coś się dzieje. To może być duet, który zdefiniuje brzmienie nadchodzących miesięcy.

fot. KRYSTEEQ
fot. KRYSTEEQ
fot. KRYSTEEQ
fot. KRYSTEEQ

Czytaj dalej

News

Wspólnik Bonusa RPK uderza w Brauna: „Obrzydliwy antysemita”

Mocne słowa w kierunku kandydata na prezydenta.

Opublikowany

 

bonus rpk Janusz Schwertner

Wczorajsza debata prezydencka i spięcie na linii Braun – Trzaskowski wywołało furię w środowisku rządowym i z nim sympatyzującym. Krytyczne spojrzenie na zachowanie Brauna przedstawił również wspólnik Bonusa, z którym raper stworzył biografię „Moje życie, moja sprawa”.

Stosunek Grzegorza Brauna wobec procesów ukrainizacji i judaizacji jest powszechnie znany. Nieczęsto jednak ma on możliwość skonfrontowania swoich poglądów z przeciwnikami politycznymi, których łączą znacznie większe więzi emocjonalne z Ukrainą i Izraelem. Tak było podczas debaty „Super Expressu”, gdy Rafał Trzaskowski się odpalił po słowach Brauna i stracił kontrolę nad emocjami na oczach milionów widzów.

Na swoje szczęście Rafał Trzaskowski mógł liczyć na socialowe wsparcie pracowników mediów, które są mu życzliwe i nie oburzały się, gdy np. prezydent Warszawy proponował zmniejszenie środków pieniężnych dla znajdującego się w agonii NFZ. Swoje 3 grosze po debacie dorzucił wspomniany we wstępie Schwertner. Tym samym przyjął podobnie krytyczną postawę wobec Brauna co Wini.

– Obrzydliwy antysemita Braun, obrzydliwy putinowiec Maciak. Wymiotować się chce – napisał współtwórca książki Bonusa RPK.

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: