News
RAP NA OLISIE 2000 – 2013
W dzisiejszym notowaniu OLiS odnotowaliśmy osiem polskich rap płyt. To o trzy pozycję mniej jak przed tygodniem. Obecnie na liście najdłużej przebywa Bisz B.O.K., jego płyta „Wilk Chodnikowy” aż 17 razy znalazła się w cotygodniowym zestawieniu najchętniej kupowanych płyt w Polsce. Zestawienie przygotował zaprzyjaźniony serwis RapNews.
OliS istnieje od 2000 roku. Przez ten czas przez listę przewinęło się wiele hip-hopowych produkcji. Jakiś czas temu przedstawiłem Wam listę ukazującą jakie płyty były najczęściej notowane na liście licząc notowania od początku 2010 roku. Dzisiaj, idąc krok dalej chciałbym pokazać Wam statystykę, w której zliczone są wszystkie hip-hopowe krążki, które ukazały się na niej od początku jego istnienia. „Rap na Olisie 2000-2013”, wiadomo, że lista nie odzwierciedla ilości sprzedanych krążków i innych ważniejszych rzeczy, należy ją traktować bardziej jako ciekawostkę niż wyznacznik popularności płyt. Poznajmy, więc wszystkie płyty, które były odnotowane na liście.
(miejsce-ilość tygodni spędzonych na liście-wykonawca-nazwa płyty)
203 miejsce – Raz na liście:
1 2cztery7 – Spaleni innym słońcem,
1 B.O.K. – W stronę zmiany,
1 Bonson/Matek – Historia Po Pewnej Historii,
1 Brahu – Chaos,
1 Chada – Proceder,
1 Czarny – Niedopowiedzenia,
1 Dixon 37 – Lot na całe życie,
1 donGURALesko – Drewnianej małpy rock,
1 Endefis – Taki Będę,
1 Fenomen – Ludzie przeciwko ludziom,
1 Fenomen – Outsider,
1 Firma – NieLegalne rytmy. Kontynuacja,
1 Fisz – Polepione dźwięki,
1 Fu – Retrospekcje,
1 Jędker Realista – Czas na prawdę,
1 Kaliber 44 – 3:44,
1 Liroy – L Nino vol.1,
1 Miuosh – Piąta strona świata,
1 Miuosh – Projekcje,
1 Mor W.A. – Uliczne esperanto,
1 Parzel & Siwers – Coś się kończy, coś się zaczyna,
1 Pjus – Life after deaf.,
1 Pokój z Widokiem na Wojnę – Droga Wojownika,
1 Popek – Monster i goście,
1 Praktik – Dobra częstotliwość,
1 Pyskaty – Pysk w Pysk,
1 Slums Attack – Piętnastak live,
1 Szad – 21 Gramów,
1 Tede – Notes 3D,
1 Te-Tris – Dwuznacznie,
1 THS Klika – Liryka chodnika,
1 Trzeci Wymiar – Inni niż wszyscy,
1 Trzeci Wymiar – Złodzieje czasu,
1 Tymon – Zmysłów 5,
1 Składanka Viva Hip-hop vol.3,
1 Waldemar Kasta – 13,
1 Waldemar Kasta – Prawda Naga,
1 Wdowa – SuperExtra,
1 Wzgórze Ya Pa 3 – Kolejna część,
1 Zeus – Zeus, jak mogłeś?,
1 Zjawin – Wszystko Jedno.
167 miejsce – 2 razy na liście:
2 (jest nadal) Cira – Plastikowy kosmos,
2 2cztery7 – Funk dla smaku,
2 Abradab – Emisja spalin,
2 Abradab – Ostatni poziom kontroli,
2 Borixon – Rap Not Dead,
2 Borixon / Haka (Hardkorowa komercja) – Nic naprawdę,
2 Buka – Pokój 003,
2 donGURALesko & Matheo – Inwazja porywaczy ciał,
2 Drużyna Mistrzów,
2 Firma – Nasza Broń to nasza pasja,
2 Fu – Krew i dusza,
2 Fundacja #1 – Poste Restante,
2 Grammatik – Podróże,
2 Gruby Mielzky – Silny jak nigdy wkurwiony jak zwykle,
2 HiFi Banda – Fakty, ludzie, pieniądze,
2 Składanka Hip-hop.pl,
2 Juras i Wigor – Wysokie loty,
2 JWP – Numer jeden wróg publiczny,
2 Kali – 50/50,
2 Liroy – 10,
2 Medium – Graal,
2 Numer Raz – Ludzie, maszyny, słowa,
2 L.U.C. – Kosmostumostów,
2 L.U.C. – Pyykycykytypff,
2 Onar – Pod prąd,
2 Onar & Ośka – Wszystko co mogę mieć,
2 Pijani Powietrzem – Zawieszeni w czasie i przestrzeni,
2 Płomień 81 – Historie z sąsiedztwa,
2 Rafi – 200ton,
2 Skazani na Sukcezz – Na linii ognia,
2 Sokół feat. Pono – To prawdziwa wolność człowieka,
2 Ten Typ Mes – Alkopoligamia: Zapiski Typa,
2 Ten Typ Mes – Zamach na przeciętność,
2 White House – Kodex,
2 WSP – Wspólnicy.
147 miejsce – 3 razy na liście:
3 Abradab – ExtraVertik,
3 Bez Cenzury – Klasyk,
3 B.R.O – High School,
3 Dj Decks – Mixtape vol.4,
3 Hades – Nowe dobro to zło,
3 K.A.S.T.A – Kastatomy,
3 Killaz Group – Operacja kocia karma,
3 Lukatricks – Czarne złoto,
3 Okoliczny Element – Kosze zerwane,
3 Onar – Dorosłem do rapu,
3 Paluch – Syntetyczna Mafia,
3 PeeRZeT – Z miłości do gry,
3 Pono – Hołd,
3 PMM – Poza horyzont,
3 Prosto Mixtape Deszczu Strugi,
3 Sobota – Gorączka sobotniej nocy,
3 Te-Tris – Lot 2011,
3 W.E.N.A. – Dalekie Zbliżenia,
3 White House – Kodex 3: Wyrok,
3 Wzgórze Ya Pa 3 – Precedens.
136 miejsce – 4 razy na liście:
4 Fisz & Emade – Heavi Metal,
4 Fu & Olsen – Kameleon,
4 Malolat & Ajron – W pogoni za lepszej jakości życiem,
4 Pih – Dowód Rzeczowy Nr1,
4 Prosto Mixtape Kebs,
4 Składanka Road Hip Hop 2004,
4 Vienio – Etos 2010,
4 Vienio & Pele – Autentyk 2,
4 Vienio & Pele – Autentyk 3,
4 VNM – De Nekst Best,
4 W Witrynach Odbicia – Masz i pomyśl.
120 miejsce – 5 razy na liście:
5 Eldo – 27,
5 Eldo & Bitnix – Człowiek, który chciał ukraść alfabet,
5 Endefis – O tym, co widzisz na oczy,
5 Fu – N.O.C.C.,
5 Fu – Wrodzony instynkt,
5 HiFi Banda – 23.55,
5 L.U.C – 39/89 – Zrozumieć Polskę,
5 Mor W.A. – Dla słuchaczy,
5 O.S.T.R. – Tabasko,
5 Pezet – Muzyka rozrywkowa,
5 Pono – Wizjoner,
5 Slums Attack – Fturując,
5 Sokół feat. Pono – Ty przecież wiesz co,
5 Tede – MefistoTedes,
5 White House – Kodex 2: Process,
5 Włodi – W.
97 miejsce – 6 razy na liście:
6 (jest nadal) Pelson – 3584 i 3kroki,
6 Abradab – Abradabing,
6 Diox/The Returners – Logika Gry,
6 Diox/The Returners – Backstage,
6 Dj Decks – Mixtape vol.3,
6 Grammatik – 3,
6 K.A.S.T.A – Kastaniety,
6 Łona – Nic dziwnego,
6 Łona i Webber – Absurd i nonsens,
6 Mor W.A. – Morwa drzewo,
6 Muzyka Filmowa „Jesteś Bogiem”,
6 Onar & Ośka – Superelaks,
6 Paluch – Niebo,
6 POE – Szum rodzi hałas,
6 Pono – Tak to widzę,
6 Prosto Mixtape 600V,
6 Shellerini – PDG Gawrosz,
6 Slums Attack – Uliczne historie,
6 Tede – Note2,
6 Tede – Notes,
6 Ten Typ Mes – Kandydaci na szaleńców,
6 Warszafski Deszcz – PraWFDepowiedziafszy,
6 WSRH – Szkoła Wyrzutków.
81 miejsce – 7 razy na liście:
7 (jest nadal) Hemp Gru – Braterstwo,
7 52 Dębiec – P-Ń VI,
7 donGURALesko – El Polako,
7 Fisz & Emade – Piątek 13,
7 Fokus – Prewersje,
7 Składanka Hip Hop stacja 2,
7 Lukasyno i Kriso – Czas Vendetty,
7 Molesta Ewenement – Molesta + Kumple,
7 O.S.T.R. – Jazz w wolnych chwilach,
7 Parias – Parias,
7 Pezet & Małolat – Dziś w moim mieście,
7 Rychu Peja SolUfka – Na Serio,
7 Tworzywo Sztuczne – Wielki, ciężki słoń,
7 Składanka U Ciebie w mieście,
7 Włodi – …Jak nowonarodzony,
7 Zipera – Druga strona medalu.
76 miejsce – 8 razy na liście:
8 Fisz & Envee – Fru!,
8 Fu – Futurum,
8 Hemp Gru – Droga,
8 Karramba – Vatos Locos Klan,
8 Warszafski Deszcz – Powrócifszy.
63 miejsce – 9 razy na liście:
9 (jest nadal) Zeus – Zeus. Nie żyje,
9 Dj 600V – Wkurwione bity,
9 Eldo – Eternia,
9 Eldo – Nie pytaj o nią,
9 Łona i Weber – Cztery i pół,
9 Onar – Przemytnik Emocji,
9 Pezet/Noon – Muzyka poważna,
9 Pokahontaz – Receptura,
9 Pokahontaz – Rekontakt,
9 Tede – Ścieżka dźwiękowa,
9 Tworzywo Sztuczne – F3,
9 VNM – Etenszyn: Drimz Kamyn Tru,
9 White House – Kodex 4.
60 miejsce – 10 razy na liście:
10 Hemp Gru – Klucz,
10 Vienio & Pele – Autentyk,
10 WWO – Życie na kredycie.
4 5miejsce – 11 razy na liście:
11 (jest nadal) DonGURALesko – Projekt jeden z życia moment,
11 Grammatik – Światła miasta,
11 Grube Jointy,
11 O.S.T.R. – O.C.B.,
11 Paktofonika – Archiwum Kinematografii,
11 Paktofonika – Jestem Bogiem,
11 POE – Złodzieje zapalniczek,
11 Rychu Peja SolUfka – Styl życia G’N.O.J.A.,
11 Slums Attack – CNO2 – 2razy pierwsze miejsce,
11 Slums Attack – Szacunek ludzi ulicy,
11 Sokół feat. Pono – Teraz Pieniądz W Cenie,
11 Tede – Esende Mylffon,
11 Tede – Fuck Tede/ Glam Rap,
11 Trzeci Wymiar – Cztery pory rapu,
11 Trzeci Wymiar – Dolina Klaunoow.
37 miejsce – 12 razy na liście:
12 Hemp Gru – Jedność,
12 Hemp Gru – Lojalność,
12 O.S.T.R. – 7,
12 O.S.T.R. – Hollyłódź,
12 Pih – Dowód Rzeczowy Nr2,
12 Pyskaty – Pasja,
12 Waco – Świeży materiał,
12 WWO – Witam was w rzeczywistości.
24 miejsce – 13 razy na liście:
13 Dj 600V – 600′ C,
13 DonGURALesko – Zaklinacz Deszczu,
13 Fisz – Na wylot,
13 Składanka Hip Hop stacja,
13 Molesta Ewenement – …Taka płyta,
13 O.S.T.R. – Ja tu tylko sprzątam – 2 razy pierwsze miejsce,
13 O.S.T.R. – Jazz, Dwa, Trzy,
13 O.S.T.R. – Jazzurekcja,
13 Pezet – Radio Pezet,
13 Slums Attack – Najlepszą obroną jest atak,
13 Slums Attack – Reedukacja – 2razy pierwsze miejsce,
13 Tede – 3H – Hajs, Hajs, Hajs,
13 Tede – S.P.O.R.T. .
23 miejsce – 14 razy na liście:
14 (jest nadal) Donatan – Równonoc – 4razy pierwsze miejsce.
20 miejsce – 15 razy na liście:
15 Chada – Jeden z Was – 1pierwsze miejsce,
15 Fenomen – Sam na sam,
15 Tabasko – Ostatnia Szansa Tego Rapu – 2razy pierwsze miejsce.
17 miejsce – 16 razy na liście:
16 (jest nadal) Miuosh – Prosto przed siebie,
16 Chada – WGW,
16 DonGURALesko – Totem Leśnych Ludzi – 1pierwsze miejsce.
13 miejsce – 17razy na liście:
17 (jest nadal) Bisz – Wilk Chodnikowy,
17 Eldo – Zapiski z 1001 nocy – 2razy pierwsze miejsce,
17 Molesta Ewenement – Nigdy nie mów nigdy,
17 Muzyka filmowa „Blokersi”.
12: 18 Liroy – Bestseller.
11: 19 Ski Skład – Wspólne zadanie.
10: 20 W Wyjątkowych Okolicznościach – We własnej osobie.
8: 21 Abradab – Czerwony album,
21 Kali – Gdy Zgaśnie Słońce.
7: 22 Sokół i Marysia Starosta – Czysta brudna prawda.
6: 23 O.S.T.R. – Tylko dla dorosłych – 1pierwsze miejsce.
5: 25 Fenomen – Efekt.
4: 29 Pezet/Noon – Muzyka klasyczna.
3: 35 Slums Attack – Na legalu Plus.
2: 46 Slums Attack – Na legalu? .
1: 85 Paktofonika – Kinematografia.
242pozycje w 615 notowaniach klasyfikowane były 1701razy. Daję to średnią 2,77płyty na listę. Porównując całość do notowań tylko od 2010roku, liczba ta jest zdecydowanie mniejsza. Średnia z notowań od początku 2010wynosi 4,08 hip-hopowych produkcji na jedno notowanie. (3tygodnie temu wynosiła 3,97)
Wszelkie wnioski, zażalenia kto na liście znajdował się zbyt krótko a kto za długo pozostawiam Wam. Ja swoją ciekawość zaspokoiłem, mam nadzieję ,że kogoś z Was też to zainteresuję . Aktualizację listy 2010-2013 będę wrzucał co 25debiutów, czyli następną przy okazji premiery 125płyty na Olisie (obecnie 102). Zaktualizowaną listę 2000-2013kiedyś Wam z pewnością jeszcze udostępnię, ale nie mam pojęcia kiedy.
*Gdy na liście debiutuję Pezet i Noon z płytą „Muzyka poważna”, na listę wraca też ich poprzednia płyta „Muzyka klasyczna” z trzynastoma tygodniami spędzonymi na liście (4.04.2004) . Jednak opuszczając listę 28.10.2002 „Muzyka klasyczna” notowana była już 27razy.
*Nazwy kilku płyt czasami ulegały zmianie z tygodnia na tydzień.
Przygotował RapNews
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W tym roku młodzi jednogłośnie postawili na słowo, które brzmi jak mem, a działa jak wielofunkcyjny przycisk emocji. „Szponcić” oficjalnie przejęło tytuł Młodzieżowego Słowa Roku.
„Szponcić” zgarnęło koronę w plebiscycie Wydawnictwa Naukowego PWN, które od 2016 roku sprawdza, jakim językiem naprawdę mówi młode pokolenie. Słowo ma kilka znaczeń i potrafi zmienić wydźwięk w zależności od kontekstu. Bywa komentarzem dezaprobaty, kiedy oznacza robienie czegoś niewłaściwego lub ryzykownego. Może też funkcjonować jako sygnał uznania, gdy ktoś robi coś nietypowego, kreatywnego albo po prostu idzie pod prąd. W dawnych miejskich gwarach i slangu przestępczym znaczyło „kombinować” i „mącić”.
W tegorocznym finale znalazły się m.in. 6 7, brainrot, bro, fr, freaky, GOAT, klasa, lowkey, OKPA, skibidi, slay, szacun, szponcić/szpont, tuff i twin. Zwycięzcę ogłoszono 8 grudnia podczas gali w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Plebiscyt, realizowany w ramach projektu „Słowa klucze” oraz programu Narodowego Centrum Kultury „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, od lat pokazuje, jak szybko zmieniają się językowe przyzwyczajenia młodych i jak zaskakujące potrafią być ich językowe wybory.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W ramach kampanii świątecznej serwisu Allegro, pojawiła się nie tylko diamentowa płyta Quebonafide „Romantic Psycho”, ale także krążek Taconafide.
W serwisie pojawił się egzemplarz diamentowego wydania „Soma 0.5mg”, albumu Taconafide, który trafił na rynek w 2018 roku.
Cała kwota z licytacji – która kończy się 14 grudnia o godzinie 19 – zostanie przekazana na rzecz warszawskiej Fundacji In Point. Organizacja działa na rzecz dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera i deklaruje, że jej celem jest tworzenie środowiska, w którym podopieczni mogą rozwijać się z poczuciem bezpieczeństwa i zrozumienia.
Obecnie udział w licytacji bierze 7 osób, a aktualna cena to 695 zł. Udział w aukcji można wziąć tutaj.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Mata ogłosił drugi koncert na Narodowym, gdzie pierwszy się jeszcze nie odbył
Młody Matczak idzie śladami Quebonafide.
Mata nie zwalnia tempa. Po błyskawicznym wyprzedaniu Narodowego dorzuca kolejny termin.
Latem bilety na pierwszy koncert Maty na Stadionie Narodowym rozeszły się w trzy dni. Występ zaplanowano na 15 maja 2026, ale dziś raper ogłosił, że dzień później zagra tam ponownie – na finale trasy MATA2040.
Mata podkreślił, że finał trasy musi mieć odpowiednią skalę:
– Ta trasa jest za mocna, żeby za chwilę się skończyła. Zapraszam Was na finałowy koncert #MATA2040 TOUR na @pgenarodowy 16 maja 2026. Jednocześnie potwierdzam, że album ukaże się co najmniej tydzień przed wydarzeniem.
Sprzedaż biletów
Raper podał też pełny harmonogram wejściówek.
- 9 grudnia o 12:00 startuje przedsprzedaż z 33-procentowym rabatem dla osób, które kupiły bilety na trasę MATA2040 lub na pierwszy koncert 15 maja.
- 10 grudnia o 12:00 sprzedaż ruszy dla użytkowników aplikacji Żappka.
- 11 grudnia o 12:00 otwarta sprzedaż dla wszystkich.
Nowa płyta
Mata potwierdził, że nowy album trafi do fanów co najmniej tydzień przed koncertami. To oznacza, że oba występy na PGE Narodowym będą premierowym pokazem świeżego materiału w największej możliwej oprawie.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Żurom ujawnił, że jego konflikt z Peją został zakończony i raperzy od lat są pogodzeni.
W 2008 roku doszło do beefu Peji z Żuromem. Iskrą, od której cały konflikt wybuchł okazała się druga zwrotka numeru „Mieliśmy nagrać” Żuroma. Pada w niej sugestia, że Żurom miał opłacić występ Peji, po którym raper rzekomo zniszczył hotelowy pokój i miał użyć przemocy wobec prostytutki. Dodatkowo Żurom dorzucił zarzuty dotyczące rzekomego zażywania przez Peję narkotyków i sterydów. Raperzy wymienili się wtedy kilkoma dissami, a także zabawnymi filmikami.
Tymczasem od Żuroma dowiadujemy się dzisiaj, że pogodził się z Peją. Ujawnił to przed chwilą w podczas trwającej konferencji Prime 15. Kazik Kartel podczas ostrej wymiany zdań z Żuromem przypomniał mu, że kiedyś został zdissowany przez Peję.
– Peją się nie zastawiaj, bo z Peją się dawno pogodziliśmy – odparł inicjator akcji Stop Pomówieniom.
Nie pozostaje nam nic innego, jak potwierdzenie tej informacji przez drugą stronę konfliktu.

Peja vs Żurom – lista dissów
- Żurom – Mieliśmy Nagrać
- Peja – Jedna runda
- Peja – K.O. / Czysty nokaut
- Żurom – Druga runda i pozamiatane
- Żurom – Chory Książę
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Pokrzywdzony jak artysta. Raperzy walczą z AI – proszę się ustawić po zapomogę – felieton
Artyści likwidują konkurencję i sięgają po nasze pieniądze – każdego z nas oskubią już w 2026 roku.
Young Multi, Białas czy SBM Label boją się, że „rapujący komputer” ich wygryzie z branży i podpisują petycję przeciwko AI w muzyce. Ci sami artyści za chwilę będą dostawać pieniądze za to, że kupisz sobie nowy telefon – oczywiście to ty będziesz musiał sięgnąć głębiej do kieszeni dla rapera, który uraczy cię playbackiem na koncercie.
Artyści to taka bardzo uprzywilejowana grupa społeczna, która jednocześnie ciągle czuje się pokrzywdzona. Z jednej strony płacz, że mają niskie emerytury, bo całe życie odprowadzali najniższe składki i żyli ponad stan, a z drugiej sięgają po nasze pieniądze nawet, jeśli nie mamy z nimi nic wspólnego. Teraz także chcą oficjalnie i przy pomocy różnych organizacji wpływających na rząd, społeczeństwo i korporacje – zlikwidować sobie konkurencję, która dla nas – słuchaczy jest czymś dobrym.
Zablokować Kutas Records!
W ostatnich tygodniach rozgorzała dyskusja na temat Kutas Records i podobnym wytwórniom bazującym na artystach AI. Na topowych playlistach przez chwilę pojawiło się sporo utworów stworzonych przy pomocy sztucznej inteligencji i podniosło się spore larum. W bardzo krótkim czasie pojawiła się inicjatywa „Artist First”, która jest „manifestem przeciwko AI w muzyce”.
– Miejsce polskich artystów w rankingu Viral Top 50 zajmują dziś masowo generowane utwory AI. Dziesiątki twórców, którzy właśnie tam dostali swoją pierwszą szansę, zostają zepchnięci na margines – informują twórcy przedsięwzięcia.
Jeżeli słuchacze wybierają utwory stworzone przez AI, oznacza to tylko tyle, że są one dla nich ciekawsze i lepsze niż te stworzone przez „prawdziwych muzyków”. A tak bardziej poważnie – nagłego wysypu memicznych numerów AI na topowych listach na Spotify nie należy brać jako wyznacznika czegokolwiek, bo tak naprawdę, jak to będzie wyglądało zobaczymy dopiero w przyszłości. W TOP50 Spotify jeżeli chodzi o AI – mamy głównie bekowe numery, na które jest chwilowa moda. Dzieciaki podbijają wulgarne piosenki wyłącznie dla żartu – i było tak od zarania dziejów. Mimo to branża jak najszybciej podnosi larum: OKRADAJOOO.

Pokrzywdzony jak artysta
Czy dochodzimy teraz do sytuacji, kiedy to na siłę ktoś chce uszczęśliwiać odbiorców i pokazywać im palcem – tego nie słuchaj, tamtego nie sprawdzaj – masz tutaj prawdziwego artystę? Nie przypomina to trochę starego systemu, który kontrolował to, co obywatel może, a czego nie, a jak ktoś się nie podporządkował to dostał obowiązkowy masaż pałką po plecach?
Sytuacja na rynku muzycznym powoli robi się podobna do walki taksówkarzy z Boltem i próbą wymuszenia, żeby klienci nie mogli korzystać z wygodnej aplikacji, żeby zamawiać szybkie przejazdy, tylko mają być skazani do korzystania ze skostniałych korporacji taksówkarskich. Sprawa ewidentnie przegrana przez złotówy, bo Bolt czy Uber radzą sobie świetnie i na dobre wpisali się w krajobraz wygodnego i taniego transportu na świecie.
Suno, ghostwriting i Pani z Lidla
Dochodzimy też do ciekawej sytuacji odnośnie zderzenia AI z ghostwritingiem. Z numerami generowanymi przez AI nie jest tak, że powstają za pomocą jednego kliknięcia i bez żadnej pracy mamy gotowy produkt. Tekst utworu musi zostać napisany przez człowieka (najczęściej), dopiero później przy pomocy np. Suno można wygenerować cały utwór w danej stylistyce. Żeby to zrobić, musimy napisać odpowiedni prompt i ustawić to tak, żeby nagranie wpadało w ucho i ktoś chciał w ogóle kliknąć w ten mały trójkącik. Żeby utwór był słuchalny, dochodzi do tego późniejsza poprawa brzmienia, którą kontroluje człowiek. Tego typu kawałki nie trafiają też z miejsca do TOP50 Polska. Muszą być na odpowiednim poziomie i co najważniejsze – muszą spodobać się słuchaczowi.
Jak ma się to teraz do ghostwritingu, gdzie artysta zleca Tombowi napisanie tekstu za pieniądze. Na świecie jest to od lat normalnością. Kiedy jednak zamienimy role i ghostwirter napisze tekst i zleci wykonanie melodii AI – to już „nie jest dobra”. Jedyna różnica polega na tym, że jak zlecimy stworzenie melodii AI, a nie producentowi, to dostaniemy to o wiele taniej, szybciej i więcej. Gdzie wady?
Pani z Lidla może zostać zastąpiona przez kasę samoobsługową, ale artysta, który nie pisze swoich tekstów już nie może zostać zastąpiony przez wykonawcę AI?
Artist First żąda m.in. oddzielnych kategorii dla muzyki tworzonej przy pomocy AI. Ciekawe, czy działa to w jakiejkolwiek innej branży na świecie. Nie widziałem oddzielnego działu w Castoramie, gdzie łóżka są zrobione tylko przez roboty. Meble Pana Mirka z małej stolarni konkurują w tym samym dziale z meblami robionymi maszynowo. Które wybierze klient zależy od klienta, któremu w sposób uczciwy przedstawi się wszystkie walory danego produktu.
Kupujesz smartfona, zapłać raperowi!
Pewnie nie wszyscy wiedzą, ale od wielu lat funkcjonuje w Polsce coś takiego jak opłata reprograficzna. Formalnie płacą ją producenci i importerzy urządzeń elektronicznych oraz czystych nośników, które umożliwiają kopiowanie utworów. W praktyce koszt ten jest przenoszony na konsumentów i wliczany w cenę detaliczną sprzętu.
W skrócie, kupując sprzęt typu drukarka, płyta CD lub pendrive, płacimy za niego o kilka procent więcej, bo ustawa z góry zakłada, że za pośrednictwem wspomnianych urządzeń „okradamy artystów” i na ten poczet pobierają oni taki dodatkowy podatek.
Od stycznia 2026 roku ceny kolejnych urządzeń wzrosną od 1 do 3%, bo opłatą reprograficzną zostaną objęte m.in.:
- smartfony
- laptopy i komputery
- telewizory i dekodery TV
– Opłata reprograficzna powinna być precyzyjną rekompensatą za realną szkodę wynikającą z prywatnego kopiowania, a nie daniną nakładaną na smartfony, laptopy czy telewizory, które służą przede wszystkim do korzystania z legalnych treści – podkreśla Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.
To nieważne, że masz na telefonie Spotify, za którego płacisz comiesięczny abonament albo wykupujesz Youtube Premium. Od stycznia do każdego nowego smartfona doliczą ci kilkadziesiąt zł więcej, które zostanie przekazane m.in. do ZAiKSu, a później do „poszkodowanych artystów”. Tak po prostu, za nic.
O protestach raperów przeciwko opłacie reprograficznej jakoś nie słyszałem.
Kartofle po 30 gr.
Żeby była jasność, nie można ukraść czyjegoś głosu i na jego podstawie tworzyć nowych numerów. To znaczy można, ale trzeba liczyć się z konsekwencjami. Jak pokazują przypadki chociażby polskich lektorów, których głos ktoś wykorzystał w swoich materiałach – sprawę zgłasza się na policję, bo to zwykła kradzież. Nie trzeba tego „specjalnie regulować” i podczepiać do tych regulacji jeszcze dodatkowych podpunktów przyjaznych artystom, a niekoniecznie słuchaczom, bo kradzież od dawien dawna jest uregulowana prawnie.
Jeżeli muzyka AI okaże się za słaba, zbyt sztuczna, monotonna i przewidywalna – to umrze śmiercią naturalną – nie będzie trafiać na żadne playlisty, tylko skończy w undergroundzie. Sztuczne regulowanie rynku nigdy nie jest czymś dobrym, no chyba, że jesteś Baćką, który utrzymuje cenę kartofla na poziomie 30 gr za kilogram – dla dobra obywateli oczywiście.
Słuchacze rapu przełkną wszystko
Pewien krętacz pokazał w tym roku, że z fanami można robić najdziwniejsze fikołki – z pluciem w ryj z repeat value włącznie – a i tak na koniec dnia zamówią preorder za kilka stówek, na który poczekają kilka miesięcy. Niestety, ale większość słuchaczy to zwyczajne wioskowe głupki, którzy dają sobą manipulować, a interes artysty jest dla nich ważniejszy niż własny, bo liczy się dla nich tylko tu i teraz.
Raperzy zaczynają powoli prosić fanów o podpisywanie petycji „chroniącej ich przed AI” i nie trudno się domyślić, że oddani słuchacze będą to robić bez najmniejszego zająknięcia.
Będziemy pracować ciężej i dłużej
Wbrew powszechnej opinii sztuczna inteligencja nie ułatwia nam pracy – wręcz przeciwnie. Powoduje, że praca każdego z nas będzie cięższa i bardziej wymagająca, bo tą lżejszą zrobi za nas AI. Praca artysty stanie się tylko teoretycznie lżejsza, gdy będzie się on wspomagał sztuczną inteligencją i zrobi dzięki temu więcej numerów, bo zdecydowanie trudniej będzie mu się przebić do topek playlist.
Nie dajcie się nabrać na płacz artystów, którzy jak zwykle czują się tymi najbardziej poszkodowanymi. Z powodu postępu technologicznego na całym świecie wzrośnie bezrobocie i ucierpią WSZYSTKIE BRANŻE I KAŻDY Z NAS mimo pozornego „ułatwienia nam życia”. Nie tylko artyści, którzy jako pierwsi chcą zadbać o swój tyłek wysługując się różnego rodzaju organizacjami i słuchaczami.
A jeżeli artystom brakuje do pierwszego – zapraszam do kolejki po zapomogę, gdzie stoją pozostali obywatele…. i Dawid Obserwator.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News5 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News2 dni temuBastek ma żal, że Firma mu nie pomaga, gdy został bezdomnym?
-
News4 dni temu„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
-
News1 dzień temuLegendy rapu i kina w filmie opartym na wersach Elity Kaliskiej
-
News1 dzień temuKlip Bonusa RPK z neonazistą przebił magiczną granicę wyświetleń
-
News5 dni temuFani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
-
News4 dni temuAnna-Maria Żukowska stanęła w obronie Malika Montany