Felieton
ROZKMINA: Ej Seniorita! cz. 1
Kobiety – któż z nas, mężczyzn, za nimi nie przepada? Jako że żadne żywe istoty nie wywołują w nas tyle emocji co one właśnie, a rap jest domeną mężczyzn, płeć piękna (dosłownie i w przenośni) stanowi jeden z najczęściej poruszanych w nim tematów. Zapraszam do zapoznania się z najciekawszymi utworami o sprawach damsko-męskich i przyjrzenia się temu, jaki wizerunek kobiety naprawdę kreuje się za pomocą muzyki rap.
Pezet, pochodzący z Urysnowa MC, wchodzi w swoich piosenkach na temat kobiet i stosunków z nimi znacznie częściej, niż reszta jego kolegów po fachu. Zaczął od numeru ”Seniorita” promującego album ”Muzyka Klasyczna”, piosenki, która dzisiaj jest jednym z absolutnych klasyków polskiego rapu. Jej tekst stanowi esencję typowo męskiego podziwu do kobiet, esencję podaną z na tyle dużą dozą kultury, że spodobała się im samym, za sprawą wspaniałego kunsztu muzycznego. Do utworu zrealizowano teledysk, ale dzisiaj już nie robi takiego wrażenia jak w czasach jego wydania, i nie wydaje się godnym jego uzupełnieniem. Budzi raczej jedynie sentyment.
Wydany kilka lat później album pt. ”Muzyka Rozrywkowa” zawiera znacznie więcej odniesień do kobiet w swojej warstwie tekstowej. Stanowi opis hulaszczego trybu życia, wypełnianego imprezami, szybkim seksem, alkoholem oraz narkotykami. Teksty na albumie są mocno kontrowersyjne, raper sprowadza w nich role kobiety do kilku otworów w ich ciele, służących do zaspokajania najniższych popędów. Trzeba przyznać, że o ile Pezet rzeczywiście promuje na rzeczonej płycie postrzeganie kobiety wyłącznie jako obiektu seksualnego, obranie punktu widzenia nie mającego raczej nic wspólnego z poszanowaniem jej godności, ani razu nie napomyka o tym, że jest ona istotą gorszą od mężczyzny pod jakimkolwiek względem.
Nie mówi on bowiem: ”każda kobieta to dziwka, rób z nią co chcesz”, opowiada raczej zachęcająco o walorach nieformalnych związków, seksu bez zobowiązań i zaangażowania uczuciowego, obopólnej przyjemności z tym związanej, sytuacji, podczas których żadnej ze stron nie dzieje się krzywda. Około połowy numerów na płycie traktuje bezpośrednio o jego relacjach z kobietami, bądź są w nich jakieś napomknięcia o nich.

Jednym z najciekawszych z nich jest utwór nagrany wraz z 24/7 pt. ”Pornogwiazdy”. Sam gospodarz tak wypowiedział się na jego temat: ’’Krótka historia o dziewczynach, które myślą że są gorące, ale nie bardzo wiedzą jak się robi laskę, a jedyny zwrot jakiego używają w związku z seksem to „kochać się”. Nie byłoby może w tym nic złego (chociaż nie jestem fanem tego rodzaju podejścia i nazewnictwa), gdyby nie ich przeświadczenie, że świetnie nadają się na gwiazdy porno, a jedyne co je powstrzymuje to ich szacunek do samych siebie. Boże! Widzisz i nie grzmisz! Dziewczyny wpiszcie sobie w redtube.com hasło deep throat. Proszę!”. Pezet nawija w piosence: ”Gdyby nie to, że myślisz, że jesteś super sztuką/Bo umiesz ruszać fajną dupą, nie była byś tanią suką/I może nie musiałbym myśleć o tobie tak/I chciałbym zdobyć dla ciebie świat/Ale nie chcę robić z siebie durnia dla jednej ze szmat”.
Ten typ Mes przedstawia zaś wszem i wobec schemat funkcjonowania związku w którym może tkwić: ”Ja mogę napisać wiersz, nauczyć myśleć/Rozbawić, pogadać i wziąć pod skrzydła jak pisklę/Jeśli weźmiesz do dzioba to wzajemny system zaufania/Zobacz działa już dekadę na różnych paniach”.
Innym interesującym numerem jest ”Niegrzeczna” nagrany w kooperacji z Wdową. Utwór opiera się na koncepcji wzajemnego podjudzania się do zdrady pomiędzy nią a nim, i co prawda utwór jest fikcyjny, ale bardzo sugestywny. Innym numerem nagranym we współpracy z tą raperką jest ”Takie Jak Ty”. Opowiada o mającym miejsce w rzeczywistości spotkaniu rapera z – jego zdaniem – idealną kobietą, i przedstawia jego zabawny przebieg.
Wydana przez Pezeta dwa lata później EP-ka pt. ”Muzyka Emocjonalna” zawiera piosenki, na których postać kobiety traktowana jest o wiele bardziej poważnie; utwory te mają duży ładunek emocjonalny, nie dotyczą spraw seksu a miłości uczuciowej. Płyta została nagrana w głównej mierze na bitach zmarłego niedawno tragicznie producenta Zjawina. Jednym z najbardziej charakterystycznych kawałków na niej jest ”Spadam”, rozpaczliwe wołanie o pomoc połączone ze świadomością nieuchronności wygasania uczuć do najbliższej osoby. Na płycie znajdują się również remiksy utworu ”W Moim Świecie”. Tekst piosenki opowiada o prostym pragnieniu zaznania zwyczajnej, ale prawdziwej miłości. W oryginalnej wersji utwór miażdżył wręcz atmosferą nostalgii dzięki bitowi Ajrona, tutaj w obu wariantach został zwyczajnie wysterylizowany i nie dorasta oryginałowi do pięt.

Nowy album ”Radio Pezet” również obfituje w w wiele tekstów na temat kobiet. Zresztą, płytę promuje utwór ”Supergirl” traktujący wyłącznie o paniach. Można przyczepić się do tego, że jest to nowoczesna wersja ”Seniority”, i nic bardziej mylnego, ale nie odbiera to w niczym uroku utworowi. Zrealizowano do niego niezwykły teledysk przy pomocy techniki camera shift pierwszy raz użytej na potrzeby wykonania polskiego videoclipu. Pokazuje on zwyczajne miejskie dziewczęta oraz eksponuje ich urok osobisty. Klip zdobył nagrodę Cyber Yach w festiwalu polskich teledysków Yach Film. Na ”Radio Pezet” znajduje się jeszcze jeden interesujący utwór o tematyce damsko męskiej, jest nim melodyjny ”Spis Cudzołożnic”, w którym raper opowiada z pikantnymi szczegółami o wolnych związkach w których tkwi.
18L, swego czasu popularny zespół hip-hopolowy, zasłynął z wydania singla pt. ”Jak Zapomnieć”, w którym opisywał bolesne, miłosne rozstanie. Utwór, pomimo wydania go pod szyldem teamu, był solowym wokalnie dokonaniem Łukasza. Piosenka szybko stała się hymnem rozczarowanych swoimi szczeniackimi miłostkami nastolatków, przeważnie tych płci pięknej, do czego z całą pewnością przyczynił się jej brak wulgarności. Radiostacje oraz telewizyjne programy muzyczne nadawały utwór na okrągło, w końcu stał się on w środowisku hip-hopowym symbolem sprzedajności oraz komercji. Bardziej poważni MC czasami napomykali w swoich tekstach o tym kawałku, np. Ten Tym Mes w dissie na Mezo pt. ”Jak To Jest?” wypomniał mu: ”Jesteś w labelu od Jak Zapomnieć”, Bisz w piosence ”Zawleczki, Nakrętki, Kapsle” mówi zaś w ten sposób o wyższości leczenia zawodów miłosnych alkoholem niż hip-hopolo: ”Trochę więcej nikotyny, trochę mniej wątroby/To dużo mniejsze zło niż śpiewać „Jak zapomnieć”, sorry”. Co ciekawe, sam autor piosenki powiedział z czasem, że opowiada ona o zerwaniu z nałogiem narkotykowym, być może starając się nadać jej drugie dno, co było próbą umiejętnego wyjścia naprzeciw krytyce która spotkała zespół za sprawą jej popularności.
Jeden Osiem L na swoich kolejnych albumach starał się powtórzyć sukces tego utworu tworząc wiele innych opartych na jego schemacie, ale jedyne, co udało im się takim działaniem wypracować, to utrata większości słuchaczy.
Równie słynnym utworem co ”Jak Zapomnieć”, prezentującym jednak dużo bardziej prymitywny poziom, stało się „Aniele” Libera oraz Meza. Piosenka totalnie cukierkowa, z mdłym podkładem muzycznym oraz przesłodzoną warstwą tekstową w połączeniu z obskurnym, niskobudżetowym teledyskiem stała się niesamowitą bolączką większości męskiej części słuchaczy. Numer spodobał się tylko chyba paniom, i nic w tym dziwnego, przecież kobiety lubią komplementy, a cały utwór stanowi pełen nabożnej czci hołd im złożony.
Kilka lat później Mezo, chyba żeby zapełnić tymczasową lukę w muzycznym rynku na rapowe piosenki o rozstaniach, stworzył utwór pt. ”Zemsta”. Promował on jego album pt. ”Słowo Ma Moc”. Sam raper powiedział o nim, że nie jest to piosenka oparta na faktach, a inspirowana romantyczną literaturą. Sztampowa opowiastka miłosna plus wokal autotune w refrenie zgodne były warunkami, które musiała spełniać rapowa piosenka żeby stać stać się komercyjnym hitem nadawanym na krajową skalę przez media. Teledysk zrealizowany do tego przeboju dopełniał tylko jego kiczowatości, główną rolę kobiecą zagrała w nim bowiem nie zwyczajna dziewczyna, a seks bomba o fizjonomii aktorki rodem z filmów pornograficznych, nie pasująca zupełnie do jego romantycznej stylistyki.
Innym szeroko promowanym w mediach numerem hip-hopowym opowiadającym o kobietach był utwór zespołu Ascetoholix pt. ”Suczki”, nagrany we współpracy wraz z Mezem oraz Szadem z Trzeciego Wymiaru. W utworze pod lupę zostały wzięte wszystkie triki, jakimi posługują się kobiety starając się wywrzeć wpływ na mężczyzn celem zdobycia tego, czego nie mogą osiągnąć same, a tylko za ich pośrednictwem. Pomimo natrętnej, denerwującej melodii refrenu utworu, muszę przyznać, że stoi na wysokim poziomie wykonania, szczególnie pod względem tekstowym, jednak promowanie nazewnictwa kobiet suczkami to według mnie promowanie braku szacunku do nich. Utwór doczekał się teledysku pełnego pięknych dziewcząt, ale niestety utrzymany jest on w stylistyce typowej dla utworów z nurtu disco-polo.

Undergroudnowy raper SNK nagrał kiedyś piosenkę pt. ”Ona Jest Kurwą”, w której zgrabnie piętnuje postępowanie małolatek mylących prawdziwą miłość ze zwyczajnym pociągiem seksualnym, oraz tych lekkomyślnie bawiących się na całego i zapominających o zachowaniu szacunku do samych siebie. Piosenka jest przepełniona wulgaryzmami, ale nie mogło się bez nich obyć, ponieważ cała siła jej wyrazu tkwi właśnie w nazywaniu rzeczy po imieniu. MC ten zaskakuje trafnością obserwacji (”Zło wlazło jej w dupsko” – śpiewa w refrenie uzasadniając zachowanie siks) i z fantastyczną trafnością puentuje piosenkę typowym zakończeniem romansów z tego typu dziewczętami: ’’I gdy nagle zajdzie, przyjdzie niespodzianka ta/Pójdzie do tatusia i powie: Tato gwałt, Tato patrz/Ja mam dopiero szesnaście lat, patrz, jak cierpi twój mały skarb!’’. Co ciekawe, utwór pozbawiony jakiejkolwiek promocji, dobił do ponad półtora miliona wyświetleń przez dwa lata od swojej publikacji na serwisie YouTube, co stanowi prawdziwy fenomen.
„Pocałuj Mnie W Dupę” Karramby to najwulgarniejszy, a zarazem jeden z najbardziej znanych utworów dotyczących rozstania z kobietą. Raper nie sili się na żadne subtelności, w niezrównanie hardcoreowy sposób poniża swoją eks, wyraża swoje rozczarowanie jej osobą i rapuje o tym, jak słusznie traktował ją bez szacunku: ”Na wierną sukę ostro cię tresowałem/Jak prywatną prostytutkę – tak Cię traktowałem/Miałem rację, bo byłaś głupią dupą/Głupią pierdoloną i niewyżytą suką”. Stek wyzwisk którymi raper obrzuca byłą to jednak nie wszystko, piosenka bowiem kończy się antykobiecym morałem: ”A więc stary uważaj, co bierzesz na chatę/Lepiej każdą laskę z góry traktuj jak szmatę/One nie kochają ciebie tylko twoją sałatę”. niemalże każdy słuchacz polskiego rapu zetknął się kiedyś z tym dziełem, i z całą pewnością jakaś część z nich w na tyle młodym wieku, że jego przekaz zaimponował im dostatecznie mocno, by wyrastali w przekonaniu o niskiej wartości kobiet, jakby nie istniało nic fajniejszego, niż nazwać kurestwem cały rodzaj płci żeńskiej po tym, jak doznało się zawodu miłosnego za sprawą swej niedawno jeszcze ulubionej jego przedstawicielki.
W zdecydowanej opozycji do traktowania kobiet w sposób przedmiotowy stoi piosenkarz regge Mesajah. W swojej piosence pt. ”Moc Słowa” wypowiada pod adresem szowinistów słowa będące jednymi z najbardziej trafnych, jak tylko to możliwe. ”A Ty mówisz: „Chodź tu suko, trzęś mi dupą,/Mam koks, alko, hajs… będzie grubo/Widzę – jarasz się moją furą/To dobrze, bo jaram się twoją dziurą”/A ja mam wyjebane na takie zachowanie/Dla mnie na pierwszym planie jest kobiet szanowanie/Jeśli masz na to inne zdanie/To mów tak swojej córce i mamie”. W innym jego utworze, pt. ”Każdego Dnia” śpiewa: „Każdego dnia, dziękuję Bogu za to, że Cię mam/Za to, że jesteś przy mnie bym nigdy nie czuł się sam/Każdego dnia, nadajesz memu życiu nowy sens/Z Tobą mogę iść po jego kres”. Piosenka jest czymś niezwykłym, z wielu powodów, ale przede wszystkim ponieważ opowiada o szczęśliwej, głębokiej miłości, a nie rozstaniu, czy prostym układzie seksu bez zobowiązań.
Koniec cz. 1
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Felieton
„Kutas Records” – żart Kuqe 2115 to tak naprawdę spory problem – felieton
Wspomniana wytwórnia istnieje, jest z Polski i ma pół miliona słuchaczy.
Kilka dni temu Kuqe 2115 opublikował żartobliwy film, w którym mówi, że odchodzi z 2115 Label na rzecz nowej wytwórni „Kutas Records”. Pośmialiśmy się z rzekomo czerstwego żartu, który tak naprawdę nie do końca był żartem. Jak sprawdziliśmy, wytwórnia „Kutas Records” istnieje, jest z Polski i podbija Spotify.
„Kutas Records” – o co w tym chodzi?
Na Youtube powstał kanał zatytułowany „Kutas Records”. Uśmiech na twarzy może budzić nie tylko nazwa kanału, ale także współgrające logo z plemnikiem. Od razu więc mamy jasny komunikat, że mamy do czynienia z trollingiem. Tylko ten żart powoli wymyka się spod kontroli, bo jest całkiem sprawnie zarządzany.
Kawałki, które pojawiają się na kanale mają zawsze podtekst erotyczny i są w pełni wygenerowane przez skrypt AI. Ich treść jest dość wulgarna, ale dla młodszych odbiorców może być interesująca i zabawna. Każdy kawałek jest dobrze opisany i ma wygenerowaną unikalną okładkę. Tytuły numerów, podobnie jak ich treść jest nacechowana seksualnie.
Oto kilka przykładów:
- Dariusz Jebadło – Podziemny Drąg
- Gejtos – Bóg Morza
- Cwelgar – Gejowski Łowca Potworów
- Johnny Cwel – NNN (Nie Orzech Listopad)
- Homo Erectus – Gejowski Jaskiniowiec II (prod. Kutas Records)

W ciągu roku, odkąd istnieje „wytwórnia” na Youtube wygenerowano 163 utwory, które łącznie mają ponad 4 mln wyświetleń.
Spotify podbite przez „Kutas Records”
Jeszcze większe cyfry żartobliwa wytwórnia wykręca na Spotify. Przed kilkoma dniami doszło do sytuacji, kiedy na pierwszych 15 miejsc najbardziej viralujących numerów aż 8 pochodziło z labelu „Kutas Records”. Na pierwszym miejscu mogliśmy zobaczyć „Antycznego Napaleńca”, który przebił już barierę 1 mln streamów.

Wytwórnia AI ma już blisko pół miliona słuchaczy na Spotify. To więcej niż Belmondo (300 tys.), Liroy (160 tys.) czy Ten Typ Mes (240 tys.). Niewiele więcej od żartownisiów ma np. O.S.T.R. (580 tys.), który jest w ciągu wydawniczym od ponad 25 lat.

Co więcej, kawałki wygenerowane przez AI zaczynają trafiać też do TOP 50 Polska. Wspomniany „Napaleniec” jest obecnie na 8. pozycji, wyprzedzając m.in. Malika Montanę, Kaza Bałagane czy Pezeta.

AI w muzyce – mamy problem
Sztucznie generowane kawałki i całe „wirtualne wytwórnie” oparte na AI to coraz większe wyzwanie dla branży muzycznej. Z jednej strony zalew tanich, żartobliwych produkcji obniża próg wejścia, ale z drugiej – rozmywa granice między twórczością a automatem.
To jest też problem dla słuchaczy, bo coraz częściej mają oni problem z odróżnieniem prawdziwej muzyki od algorytmicznej masówki. Branża stoi więc przed pytaniem, jak chronić kreatywność i unikalność w czasach, gdy muzykę można „wyklikać” w kilka sekund.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Felieton
Eminem ma polskie korzenie? Dokumenty wskazują na wieś pod Strzegomiem
„Pradziadek rapera wpisywał w dokumentach narodowość polską”.
Brzmi absurdalnie? Z dokumentów wynika, że jeden z największych raperów świata ma rodzinne powiązania z Polską. Według badań genealogicznych część przodków Eminema pochodzi z Dolnego Śląska.
Od lat w mediach powraca temat polskich korzeni Marshalla Mathersa. Wiele portali pisze wprost – pradziadek Eminema był Polakiem. Choć historia ta nigdy nie zyskała takiej popularności jak internetowe plotki o jego rzekomej niechęci do Polski, fakty wskazują, że raper rzeczywiście może mieć polskie pochodzenie.

Polskie korzenie Eminema
Jak ustalono, jeden z pradziadków Eminema od strony matki – Georg A. Scheinert – urodził się 29 stycznia 1851 roku we wsi Kostrza, znajdującej się dziś w gminie Strzegom (woj. dolnośląskie).
Miejscowość ta, znana z wydobycia granitu, należała wówczas do Prus i nosiła nazwę Häslicht. Przodkowie Eminema mieli być z nią związani od pokoleń. W dokumentach pojawiają się nazwiska Joseph Scheinert (ur. ok. 1825) i Ewa Wasuzki (1827–1901) – rodzice wspomnianego Georga. To właśnie nazwisko Wasuzki, zapisane błędnie przez amerykańskich urzędników imigracyjnych, może sugerować polskie pochodzenie matki przodka rapera.

Przodkowie rapera – „Ger Polish”
Sprawą zainteresował się Janusz Andrasz, autor bloga „Genealogiczne śledztwo”, który odnalazł szereg dokumentów potwierdzających ten trop. Jak wskazuje, część aktów metrykalnych nie zachowała się, jednak dostępne źródła sugerują, że przodkowie rapera rzeczywiście mogli pochodzić z terenów dzisiejszej Polski.
Co więcej, w amerykańskich spisach ludności z początku XX wieku pojawia się przy rodzinie Scheinert określenie „Ger Polish”, co tłumaczone jest jako narodowość polska, kraj pochodzenia – Niemcy.
– Znalazłem zagadkowo brzmiący wpis w spisie mieszkańców USA z 1910 r., gdzie w przypadku jednej z córek Georga (wspomnianego 3x pradziadka Eminema) – Marcie Scheinert, po mężu Roesch, w rubryce „Miejsce urodzenia ojca”, znajduje się zapis „Ger Polish”. Potem znalazłem analogiczną kartę ze spisu, dotyczącego samego Josepha Scheinerta, czyli jej ojca. I tu również pada określenie „Ger Polish„, które znalazło się zarówno w rubryce jego matki, czego można byłoby się spodziewać, mając na uwadze jej polsko brzmiące nazwisko Wasuzki, jak i w rubryce podającej pochodzenie ojca Georga – Josepha Scheinerta! – pisze badacz.

W Eminemie płynie polska krew?
Wnioski z przeprowadzonego śledztwa odnośnie „polskości Eminema” są niejednoznaczne, ale coś ewidentnie jest na rzeczy.
– Skoro urodzony w 1851 roku w pruskim Häslicht Georg Scheinert, mieszkając w USA już od 46 lat, wpisuje w roku 1910 jako swoją narodowość polską, to coś jednak na rzeczy musi być. Niestety, bez dostępu do metryk tej tajemnicy wyjaśnić się nie da. Przyznam, że na początku tego genealogicznego śledztwa myślałem, iż wzmianka o polskich korzeniach Eminema była pomyłką. Teraz jednak widzę, że to raczej tajemnica, która wciąż czeka na swoje rozwiązanie.
Choć metryki z XIX-wiecznej Kostrzy nie są dostępne online, odkryte zapisy pozwalają przypuszczać, że w żyłach Eminema rzeczywiście może płynąć kropla polskiej krwi.
Fakty kontra plotki
W przeciwieństwie do dawnych, nieprawdziwych historii o rzekomym spaleniu polskiej flagi przez Eminema czy jego niechęci do występów w Polsce, informacje o polskim pochodzeniu rapera mają częściowo podstawy w dostępnych dokumentach.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Felieton
Schwesta Ewa i Loredana – jedna z najbardziej wyczekiwanych kolaboracji od lat! – felieton
Polsko-niemiecko-albański mix, który może podbić rynek naszych zachodnich sąsiadów.
Fani komentują nieustannie sociale, upominając się o wyczekiwaną kolaborację dwóch kluczowych artystek w Niemczech. Kilka miesięcy temu pojawiły się filmiki jak Loredana czekała na Schwesta Ewę, przetrzymywaną dłużej przez celników na lotnisku. Wtedy pojawiły się pierwsze plotki na temat ich współpracy.
Takiego koktajlu nikt się jednak nie spodziewał. Można powiedzieć, że to muzyczne kamikadze przyprawiające o skoki ciśnienia. Jak mówi mój znajomy z Albanii: „Nie ma nic niebezpieczniejszego niż polsko-albański mix”. I chyba coś w tym jest.
Schwesta Ewa od dłuższego nie wypuściła żadnego nowego projektu i mocno ucichła w social mediach, zwłaszcza po tragicznej śmierci Xatar’a. Dużo osób oczekiwało od niej publicznego statementu, jednak ona przeżywała żałobę prywatnie.
Naturalnie, każdy z nas miał ochotę na nowe projekty jednej z najbardziej kontrowersyjnych raperek w Niemczech. W połowie października ukazała się świetna, nowa płyta rapera SSIO, wypromowana z resztą z wielkim sarkazmem, komizmem, rozmachem oraz zabawnymi i politycznymi reels, które viralowo latały w socialach. Niemiecki rynek nie widział jeszcze czegoś takiego, współtwórcą wizuali był jeden z najbardziej utalentowanych video makerów Mac Duke, który jest w połowie Polakiem. Raper zaprosił naszą rodaczkę m.in. na „Bitte keine Anzeige machen”, gdzie Ewa nawija do bardzo chilloutowego beatu:
Prześlizgam się przez system sprawiedliwości w szpilkach Versace
Wyślij laskę – Sandy do inspektora
Nancy do sędziego, gdzie uprawia seks na pieska
Albo duplikat Rolexa jako
akt wdzięczności za utracone dokumenty.
Fakt, że Ewa nie przebiera w słowach czyni ją jedną z najbardziej autentycznych postaci na niemieckiej scenie muzycznej. Do tematu bycia real odniosła się ostatnio Albanka, która w “Privileg” mocno krytykowała inne raperki i ich wizerunek, zarzucając im poniekąd kopiowanie jej osoby oraz wiele sztuczności. Loredana ma od wielu lat status gwiazdy, wybijając się typowymi chartowymi hitami. Już na początku kariery zyskała szybko popularność i uznanie. Niemcy potrzebowali nowej ikony damskiego rapu, kogoś kto nie tylko dobrze wygląda, ale potrafi faktycznie nawijać.
Jej burzliwy związek z raperem Mozzim, turbulentne sytuację życiowe, przeobraziły Albankę w artystkę, która odcięła się od starego brzmienia. King Lori mówi wprost, że ma dosyć robienia muzyki typowo pod label. Jej ostatni projekt jest osobisty, dlatego tak dobry. Prawda jest taka, że mimo komercyjnych początków Loredana jako jedna z nielicznych, autentycznie odzwierciedla wizerunek i definicję Hip-Hopu. Co ciekawe, nie pokazuje się w głębokich dekoltach czy kusych sukienkach, nie twerkuje na klipach, co jest w obecnych czasach dość unikalne.
Dwie silne kobiety – połączenie albańskiego i polskiego temperamentu to jedna z najbardziej ekscytujących kolaboracji od lat na niemieckim rynku muzycznym! Loredana i Schwesta Ewa w „Ihr möchtegern”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Felieton
Koniec kariery Quebonafide to farsa. Jego fani to „Psikutasy”, ale bez „s” – felieton
Opluj, zdepcz, ale na koniec przeproś.
Każdy element końca rapowej kariery Quebonafide miał wtopę i jest szeroko krytykowany nawet przez jego fanów. Od wydarzenia online, przez koncert na Narodowym, po wysyłkę płyt.
Z polskimi raperami jest dokładnie tak, jak z polskimi politykami. Mogą odpi*rdolić największą kaszanę, a i tak za chwilę wszyscy o tym zapomną. Tak jest teraz chociażby z Popkiem, który po kilku miesiącach od afery z psem wrócił do mainstreamowych mediów, a Kuba Wojewódzki przywitał go jak króla. To samo dzieje się z Januszem Palikotem, który jest w trakcie ocieplania swojego wizerunku w mediach. Komentatorzy zastanawiają się np. ile kosztuje wybielenie się u Żurnalisty, u którego był ostatnio pseudo biznesmen z Biłgoraja.
Jeszcze inaczej jest z Quebonafide, bo fani rapu są jeszcze bardziej podatni na dymanie i można to robić długofalowo – spokojnie – oni wybaczą wszystko, bo mają wyjątkowo silną psychikę. Takie Psikutasy, ale bez „s” na końcu.
Zakończenie rapowej kariery Quebonafide poszło jak krew z nosa – wyjątkowo dużego nosa. Większość pewnie już nie pamięta, ale budowanie napięcia przed ostatnim koncertem trwało naprawdę długo, a balonik był napuchnięty jak konserwa po surstrommingu. Media i fani robili „ochy i achy” na każde pierdnięcie rapera, a Krętacz z Ciechanowa to sprytnie wykorzystywał. Kiedy jednak przyszedł moment, żeby powiedzieć „sprawdzam”. Po stronie artysty tego nie udźwignięto.
Wydarzenie online reklamowane jako coś ekskluzywnego, i żeby to obejrzeć wiele osób musiało się zwalniać z pracy – ma być za chwilę dostępne online w każdej chwili dla każdego – kiedy tylko będziesz miał na to czas. Awesome! To tak się da? Da, no chyba, że chciało się włączyć tryb dymania, to się nie dało, ale teraz już się będzie dało, bo Canal+ rzucił kilka monet.
Koncert na Narodowym był pokazem chciwości i braku szacunku dla fanów. Kupiłeś bilet na ostatni koncert, a tu bach! Dzień wcześniej 60 tys. osób zobaczy ten sam koncert – szybciej niż ty – wierny fan, który kupując bilet był przekonany o wyjątkowości ostatniego koncertu. Znów zwolniłeś się z roboty, żeby klikać F5 na stronie, próbując załapać się na wejściówkę. Jakby tego było mało, piątkowi koncertowicze zleakują go w sieci – tysiące TikToków i artykułów prasowych i brak efektu pierwszeństwa – znów zostałeś przegrywem, ale mimo wszystko dalej czujesz się kimś elitarnym. No tak, elitarnym przegrywem też można być.
To oczywiście nie wszystko, bo z boxem „Północ/Południe” jest jeszcze większa wtopa. Preorderowicze mieli dostać zakupione boxy pod koniec sierpnia. Mamy tydzień do listopada… i oświadczenie Dawida Szynola, że na boxy jeszcze…. poczekacie. Kilka tygodni.
Koniec, bo szkoda strzępić ryja. Ha tfu!

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Felieton
Dawid Obserwator, na litość boską! „Nie miałem co jeść, mama robiła mi obiady” – felieton
Były raper dziękuje Bajorsonowi, a potem Bogu.
Dawid Obserwator to idealny przykład, jak swoim karczemnym zachowaniem można zaprzepaścić i tak ledwo funkcjonującą karierę rapera, by potem żalić się, że mama musiała mu gotować obiady, bo ten ma dwie lewe ręce i nie może iść do normalnej pracy.
Dawid Obserwator od zawsze był 3-ligowcem z przebłyskami wyświetleniowymi, bez perspektyw na większy zarobek z rapu, bo sprzedaż jego płyt oscylowała wokół błędu statystycznego, a koncerty można było policzyć na palcach jednej ręki. W przypadku ulicznych raperów trzeba być naprawdę topką, żeby mieć booking koncertowy, z którego można utrzymać się na poziomie. Nawet Peja, który jest weteranem przez lata był pomijany w line’upach największych hip-hopowych festiwali, bo według organizatorów uliczny rap nie nadawał się na taką imprezę i wprowadzał negatywny klimat.
„Boję się, że w rapie nie osiągnę więcej” – rapował w maju 2022 roku były zawodnik Step Records. Trzy miesiące później okazało się, że młody Dawid Obserwator próbował zrobić karierę polityczną w strukturach PiSu. Był jednym z twórców młodzieżówki tej partii w Wałbrzychu. Gryzło się to trochę z jego późniejszą karierę ulicznika, ale wciąż to było do przełknięcia przez jego garstkę fanów. Wystarczyło się przyznać, obrócić w żart, zrobić cokolwiek innego niż kłamać. Tymczasem Dawid postanowił brnąć w fejki, że nic takiego nie miało miejsca i tak właściwie znalazł się tam przypadkiem i było to jednorazowe, więc nie ma tematu. Większy reserach sprawił, że pojawiły zdjęcia Obserwatora z prominentnymi działaczami PiSu, a także wyszły na jaw dokumenty, że raper z ramienia partii Jarosława Kaczyńskiego zasiadał w komisjach obwodowych.
Ledwo zipiąca rapowa kariera Dawida załamała się na amen, bo nie był już wiarygodny dla swoich słuchaczy. Na odchodne zdissował GlamRap.pl bo opisał jego przeszłość polityczną i wytknął kłamstwa. A prawdziwy uliczny raper przecież taki nie jest, bo to nieskazitelny gracz i dobry chłopak, który zawsze dorzuci się do rakiety.
Wałbrzyski raper po załamaniu kariery bynajmniej nie poszedł do pracy. Wynika to z jego najnowszych statementów, bo teraz żali się, że nie miał co jeść i obiady musiała mu gotować mama. To kolejna bezczelna zagrywka byłego rapera, czyli branie ludzi na litość i jednoczesne chwalenie się wynikami w branży disco-polo. To trochę tak jakby ksiądz zrzucił sutannę, został najbardziej aktywnym ze Świadków Jehowy i odtrąbił sukces, żaląc się na brak gosposi.
– Chciałem podziękować wam z całego serca, ekipie siemano soprano i Bogu, i też przede wszystkim sobie kochani, bo jak mam mówić szczerze to rok temu byłem na dnie nie miałem co jeść mama mi przynosiła obiady. Zobaczcie, ile zrobiłem w rok. I to nie chodzi o to, że chcę się chwalić, ale skoro taki wulkanizator z Wałbrzycha może to wy też.
To zabawne jak szybko można przemianować się z rapera na disco-polowca. W którym momencie w głowie zachodzi ten proces, że zamiast sztywnym chłopakiem z ulicy jesteś zabawnym grajkiem do kotleta z narkotycznymi refrenami, którym do tej pory twoje środowisko gardziło. Money is bitch.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuZnany muzyk ujawnił mroczne kulisy śmierci Pona
-
News5 dni temuKto z ZIP Składu nagłośnił zbiórkę dla córki Pona? Odpowiedź zaskakuje
-
News3 dni temuPeja zaskakuje – zdjęcie z Pelsonem i Doniem. „Spotkanie po latach”
-
News5 dni temuDiddy zrobił obiad dla 1000 współwięźniów. Gangsterów zagonił do garów
-
Felieton4 dni temu„Kutas Records” – żart Kuqe 2115 to tak naprawdę spory problem – felieton
-
News2 dni temuPrzemek Ferguson dissuje Filipka!
-
News1 dzień temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News5 dni temuPo bójce z Żabsonem, Bedoes ma bliznę na głowie