News
Słuchamy dwukrotnie więcej rapu niż pięć lat temu
Paluch, Sokół, Białas i 10 innych raperów w kampanii „Czym jest rap?”

Jak dobrze opisać polski rap w 2021? Z pewnością jest to ekscytujący, pełen energii i zaskakujący gatunek muzyczny. Bezsprzecznie jest to najważniejsze i najbardziej wpływowe w tej chwili brzmienie w Polsce, czego dowodzą statystyki – w przeciągu pięciu lat popularność rapu wśród polskich słuchaczy wzrosła o ponad 100%.
Jak pokazują statystyki Spotify, rap to najchętniej słuchany gatunek muzyczny w Polsce. Ostatnią piosenką, która pobiła rekord odsłuchań na platformie, był ostatni singiel Maty Kiss cam (Podryw Roku). W dniu premiery użytkownicy Spotify przesłuchali go 701 519 razy. Dzisiaj popularność tego młodego artysty odzwierciedla niesamowitą zmianę, jaką muzyka hip hop przeszła przez ostatnie lata.
Spotify zmienia nazwę swojej kultowej playlisty Generacja Hip Hop na RAP GENERACJA. Aby pokazać fascynującą ewolucję tego gatunku i dać początek redefinicji czym współcześnie jest rap dla twórców i słuchaczy, Spotify zaprosił 13 czołowych polskich raperów i raperek do udziału w kampanii “Czym jest rap?”.

Ewolucja rapu w liczbach
Historia rapu to dekady pełne niezwykłej muzyki, kultowych tekstów, historii i trendów, które wpłynęły na naszą kulturę. Od pewnego czasu dużą częścią tej historii jest także streaming, dzięki któremu rap świetnie się rozwija. W 2017 roku rap stanowił jedynie 11% globalnie słuchanej muzyki na Spotify. Znaczący wzrost (aż o 39%) nastąpił rok później, gdy magazyn Rolling Stone po raz pierwszy w historii ogłosił, że w 2017 roku rap zdominował wszystkie inne gatunki jeśli chodzi o sprzedaż i liczbę odsłuchań na platformach streamingowych. Dziś rap stanowi 23% wszystkich gatunków muzycznych słuchanych przez Polaków.
Wraz z rosnącą popularnością rapu wzrosła również liczba odtworzeń piosenek największych artystów tego gatunku. Najbardziej spektakularny wynik osiągnął Kizo, którego popularność wzrosła 140 tysięcy razy od 2017 roku oraz producent muzyczny Magiera, którego liczba odsłuchań w tym samym okresie wzrosła 170 tysięcy razy. Wzrost popularności na Spotify zauważyły również kultowe postacie sceny rapowej: liczba odsłuchań O.S.T.R. na Spotify wzrosła o 50%, a TEDE – o 56%.
Siłę muzyki rap oddaje również zestawienie najchętniej słuchanych artystów na Spotify w ciągu ostatnich pięciu lat – wszyscy reprezentują bardzo różne style tego gatunku. Co ciekawe, ranking zdecydowanie zdominowało młode pokolenie raperów, którzy pięć lat temu dopiero zaczynali swoją karierę muzyczną:
- Taco Hemingway
- Quebonafide
- Bedoes
- Lanek
- Tymek
- White 2115
- Żabson
- Mata
- Young Igi
- PRO8L3M
Najchętniej słuchanym rapowym kawałkiem ostatnich pięciu lat był za to “Język ciała” Tymka & Big Scythe.
Kto nad Wisłą słucha rapu w 2021 roku?
Wśród polskich słuchaczy rapu dominują mężczyźni (68% mężczyzn do 31% kobiet). Najchętniej słuchanym artystą przez męską publiczność jest White 2115. W zestawieniu ulubionych wykonawców Polek rap zajmuje drugie miejsce i reprezentuje go Sobel.
Jeśli chodzi o dominujące grupy wiekowe wśród słuchaczy rapu, okazuje się, że to muzyka łącząca pokolenia. Podczas gdy najmłodsi fani (do 17. roku życia) najchętniej słuchają Lanka, praktycznie wszystkie pozostałe pokolenia wybierają Sobla. Czego słuchają fani po pięćdziesiątce? Okazuje się, że najpopularniejszym wykonawcą w tym przedziale wiekowym jest White 2115.
W skali kraju rap jest najczęściej słuchany na Mazowszu (26,2%), na Śląsku (12,8%) i w Małopolsce (11,4%). Najmniej oddanych fanów jest w województwie opolskim (0,8%).
“Czy to już pop, czy jeszcze rap?”
Pytanie zadane przez Young Leosię, jedną z najpopularniejszych diżejek i raperek młodego pokolenia, świetnie oddaje bogatą różnorodność współczesnej muzyki rap. Z tego względu Spotify odświeża jedną z ukochanych playlist polskich słuchaczy, tak aby jeszcze lepiej oddawała złożoną naturę tego gatunku. Z odświeżoną nazwą i świetnym, żywym designem RAP GENERACJA pozostaje ulubioną rapową playlistą zarówno dla fanów, jak i artystów. To jednocześnie lista z najnowszymi i najpopularniejszymi utworami, dzięki której dowiesz się, co aktualnie króluje w polskim rapie.
RAP GENERACJA to playlista numer jeden na polskim Spotify, która dzięki swojej popularności obecnie znajduje się na globalnej liście TOP 10 playlist rapowych! W przeciągu trzech ostatnich lat lista ta ugruntowała sobie pozycję najczęściej słuchanej playlisty w Polsce (została polubiona przez 248 tysięcy użytkowników), notując 240% wzrost w przeciągu ostatnich trzech lat.

Aby jeszcze lepiej oddać różnorodność rapu, Spotify stworzył siedem nowych playlist – jedna z nich, “Młody rap”, zbiera w jednym miejscu nowe wydawnictwa od raperów rozpoczynających swoje kariery. Pozostałe poświęcone są legendarnym artystom i piosenkom kształtującym brzmienie polskiego rapu przez lata – “Polski Rap 2000.”, “Polski Rap 2010.” czy “Rap historie”.
– Polski rap jest niezwykle różnorodny, wielobarwny i trudny do zdefiniowania, lecz właśnie w tym tkwi jego wyjątkowość! Jako Spotify chcemy wraz z artystami odpowiedzieć na pytanie “Czym jest rap?” – usłyszeć wiele opinii, pokazać, jak bogaty jest to gatunek, a przede wszystkim cieszyć się rapem we wszystkich jego brzmieniach. To właśnie robimy na Spotify! – tłumaczy Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead w Polsce i Europie Wschodniej.
Kampania “Czym jest rap?”
Aby na nowo zdefiniować polski rap i podkreślić jego różnorodność, Spotify rozpoczyna swoją największą jak dotąd kampanię w Polsce – „Czym jest rap?”. Najpopularniejsza platforma streamingowa zaprosiła 13 polskich raperów, aby podzielili się opinią, czym jest dla nich muzyka, którą tworzą.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News
Kaczor o kumplach i zespole: „Wszyscy mnie zawiedli, tylko nie rodzina”
Gorzka refleksja rapera, ale też dobra informacja o płycie.

Poznański raper podzielił się ze słuchaczami gorzką, życiową refleksją. Wspomniał też o nowej płycie, która zbliża się wielkimi krokami.
– Lojalność = rzadkość. Ważniejszy jest pieniądz, próżność i poza. Byłem lojalny w stosunku do kumpli, zespołu który współtworzyłem, ekipy z którą latałem i wszystkich ważnych w moim życiu osób. Inaczej bym nie potrafił. Zawodzą wszyscy, tylko nie rodzina i to ta najbliższa. Niby to wiem od dawna, ale nadal mnie to wk**wia – napisał członek Killaz Group.
Nowa płyta Kaczora ma mieć premierę przed wakacjami. W maju ma wystartować preorder.
News
Rozbity Koziołek nie kontynuował walki, bo bał się o swoje zdrowie
Czy raper ma pretensje do swojego partnera z klatki za to, co zrobił?

Walka Koziołka i Sequento z Marcinem Sianosem zakończyła się niespodziewanym wynikiem. Wygrał underdog, a raper został znokautowany.
Przebieg całej walki relacjonujemy w tym temacie: Raper nie ubił 130 kg Sianosa. W skrócie: w pojedynku 2 vs 1, Seuquento został zdyskwalifikowany za bicie w tył głowy i Koziołek został sam na sam z Siansoem. Ten rozbił mu głowę i znokautował, po czym raper się już nie podniósł. Jak ujawnił Koziołek po walce, nie wstał, bo bał się już o swoje zdrowie.
– Mogłem wstać, ale to by wyglądało tak, że przyjmowałbym ciosy, bo walka i tak już była przegrana. Nie wstawałem dla zdrowia, mówię to szczerze. Gdyby to była walka o życie, to bym wstał, ale, że to są freaki, to nie wstałem, żeby zachować zdrowie – mówi freestyle’owiec w rozmowie z TVreklama.
Koziołek nie ma też żadnych pretensji do swojego partnera z oktagonu, który zrobił faul i musiał opuścić klatkę. Jak mówi, Sequento był dużo lepiej przygotowany od niego, a faul to tylko przypadek w ferworze walki.
News
Alberto z oficjalnym oświadczeniem po walce z Taazym
„Nie wziąłbym tego pasa po takiej wygranej”.

Jak zwykle przy walkach Alberto pojawią się różnego rodzaju afery, a później tłumaczenia. Nie inaczej jest po sobotnim starciu z Taazym na Fame 25.
Walka Alberto z Taazym została zakończona dyskwalifikacją rapera, bo podczas starcia do klatki wbiegł Josef Bratan i zaatakował streamera. Starszy z braci Simao wydał w tej sprawie oświadczenie:
– Za 3 faulem braciak nie wytrzymał ciśnienia i eksplodował. Taazy to wygrał trochę w dziwny sposób, ja na jego miejscu nie wziąłbym tego pasa po takiej wygranej, bo przegrywał ten pojedynek w stójce, wchodził do parteru, obalał, ale nic nie zrobił bo był klinczowany. Wtedy kolejny raz faulował główką. No cóż, życie, liczę na rewanż – mówi Alberto, który zadeklarował, że przy kolejnej walce, Josefa nie będzie w jego narożniku.
Jedyne pretensje jakie powinien mieć Alberto do kogokolwiek są właśnie do jego brata. Jeżeli raper twierdzi, że wygrywał i kontrolował walkę, to tylko osoba, która chciała mu zaszkodzić przerwała ten pojedynek. Jak zwykle w przypadku walk Alberto zamiast sportowego zachowania są różnego rodzaju afery, tłumaczenia i późniejsze domniemywania i gdybanie, co by było gdyby. A wystarczyło tylko wygrać po sportowemu i żadne tłumaczenia nie byłyby potrzebne.
Poniżej wideo:
News
Fryderyki 2025 – pełna lista zwycięzców
W kategoriach rapowych zwyciężyli O.S.T.R. i Quebonafide.

5 kwietnia w krakowskiej Tauron Arenie odbyła się Gala Fryderyki 2025. Nagrodzeni zostali m.in. raperzy. Poniżej pełna lista zwycięzców.
Organizatorzy Fryderyk Festiwal 2025 ogłosili nominacje w 13 kategoriach muzyki rozrywkowej, ale podczas gali w Tauron Arenie Kraków poznamy laureata jeszcze jednej 14. kategorii – Artysta/Artystka Roku. Zostali do niej zakwalifikowani wszyscy wykonawcy, których album lub singiel został nominowany do Fryderyka w tej edycji. Artystą roku został Krzysztof Zalewski.
W kategoriach rapowych zwyciężyli: O.S.T.R. oraz Quebonafide. Za OStrego statuetkę odebrał Maciej Maj z Sony Music Poland, a za Quebonafide Andrzej Dragan, który także zdobył nagrodę za „Teledysk Roku”.
Album roku – pop
- Anna Rusowicz – Dziewczyna Słońca
- Kaśka Sochacka – Ta druga – nagroda
- Margaret – Siniaki i cekiny
- Natalia Szroeder – REM
- Sara James – Playhouse
Singiel roku – pop
- Daria Zawiałow – Ballada o niej (Live, 92′)
- Kaśka Sochacka – Szum – nagroda
- Męskie Granie Orkiestra – Wolne duchy
- Natalia Szroeder – Sama na planecie
- Wiktor Dyduła – Tam słońce, gdzie my
Album roku – pop alternatywny
- Daria ze Śląska – Na południu bez zmian – nagroda
- Karaś/Rogucki – Atlas iskier
- Katarzyna Nosowska i Błażej Król – „Kasia i Błażej”
- Tomasz Makowiecki – Bailando
- Wiktor Waligóra – Czekam na świt
Singiel roku – pop alternatywny
- Brodka – Spotkanie z Warszawą
- Daria ze Śląska – Skacz ze mną na bombę ft. Małpa
- Kasia Lins – Trucizna
- Mela Koteluk – Himalaje
- Krzysztof Zalewski – ZGŁOWY – nagroda
Album roku – rock & blues
- Agnieszka Chylińska – 30 lat Agnieszki Chylińskiej – Kiedyś do ciebie wrócę
- Cool Kids Of Death – Origami
- Myslovitz – Wieczorami chłopcy wychodzą na ulicę – 25 lat 'Miłości w czasach popkultury’”
- Tides From Nebula – Instant Rewards
- Krzysztof Zalewski – ZGŁOWY – nagroda
Album roku – metal
- Behemoth – XXX Years Ov Blasphemy – nagroda
- Blindead – Vanishing
- Dom Zły – Ku pogrzebaniu serc
- Grzegorz Kupczyk – Grzegorz Kupczyk
- TSA Dream Team – Live 2021
Album roku – muzyka alternatywna
- Błoto – Grzybnia
- Bogdan Kondracki – Cudze rady psują mi życie
- Brodka – Wawa – nagroda
- Coals – Sanatorium
- Skalpel – Recut
- Zamilska – United Kingdom of Anxiety
Album roku – hip-hop
- Bisz/Kosa – Lata
- Ćpaj Stajl – Białe szaleństwo
- O.S.T.R. – XX – nagroda
- Otsochodzi – TTHE GRIND
- Sobel – W Związku z Muzyką
Singiel roku – hip-hop
- Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr – Woda Księżycowa
- Mata – Lloret de Mar
- O.S.T.R. – Tango Porcjarza
- Quebonafide – Futurama 3 (fanserwis) – nagroda
- Sobel – Mama powtarzała
Album roku – muzyka korzeni
- Kapela Ze Wsi Warszawa & Bassałyki – Sploty – nagroda
- Łukasz Ojdana ft. DREVO i Mariia Ojdana – Wędrujący ptak
- Marcin Wyrostek i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej – Tradycja
- Sw@da x Niczos – #INDAWOODS
- Zazula – Pieśni ludu
- Zespół Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska – Nie ma ziemi nad Kujawy
Album roku – muzyka ilustracyjna
- Webber – 1989 Musical – nagroda
- Baasch – Lipstick On The Glass (Original Motion Picture Soundtrack)
- Łukasz Targosz – Diabeł (Original Motion Picture Soundtrack)
- Mariusz Obijalski – A Statek Płynie (Teatr Muzyczny Capitol)
- KĘPIŃSKI KOWALONEK – Prosta sprawa (muzyka i piosenki z serialu)
Teledysk roku
- Daria Zawiałow & Mateusz Dziekoński – Ballada o Niej (Daria Zawiałow)
- Andrzej Dragan – Futurama 3 (fanserwis) (Quebonafide) – nagroda
- Darya Zahorskaya – Woda Księżycowa (Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr)
- Michał Sierakowski – ZGŁOWY (Krzysztof Zalewski)
- Monika Brodka – Spotkanie z Warszawą (Brodka)
Fonograficzny debiut roku
- Ania Szlagowska
- Dominika Płonka
- Hubert.
- Przebiśniegi
- Wiktor Waligóra – nagroda

Podczas trwającej teraz w Krakowie gali Fryderyki 2025, poznaliśmy zwycięzcę w kategorii „Singiel roku – hip-hop”. Statuetkę zdobył Quebonafide za singiel „Futurama 3”.
Fryderyk dla Quebonafide
Zgodnie z przewidywaniami statuetkę za „Singiel Roku” otrzymał Quebonafide. Statuetkę za rapera odebrał Andrzej Dragan, który także sam otrzymał statuetkę za „Teledysk Roku” do wspomnianego singla „Futurama 3”. Fizyk teoretyk stworzył klip m.in. przy użyciu technologii AI.

Poniżej przypominamy, jakie single były w tej kategorii nominowane.
Singiel roku – hip-hop
- Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr – Woda Księżycowa
- Mata – Lloret de Mar
- O.S.T.R. – Tango Porcjarza
- Quebonafide – Futurama 3 (fanserwis) – zwycięzca
- Sobel – Mama powtarzała
-
News1 dzień temu
Słuchacze zaniepokojeni wyglądem Joki podczas wywiadu
-
News3 dni temu
Walka Alberto z Taazym zakończona skandalem (wideo)
-
News4 dni temu
Ten Typ Mes atakuje Stasiaka i jego żonę
-
teledysk4 dni temu
Alberto uderza w Malika? „Wziąłem sobie sam, żaden ciapak mi nic nie dał”
-
News1 dzień temu
Ten Typ Mes po latach atakuje Mezo i wyjaśnia dlaczego
-
News3 dni temu
Fryderyki: O.S.T.R. ze statuetką. Nie przyszedł jej odebrać
-
News3 dni temu
Robot „Mata 2040” na gali Fryderyków – rewolucyjny występ
-
News20 godzin temu
Kaczor o kumplach i zespole: „Wszyscy mnie zawiedli, tylko nie rodzina”