News
Wartość sprzedaży muzyki w Polsce i na świecie
Dwucyfrowy wzrost.
Związek Producentów Audio Video przygotował podsumowanie 2023 r. na polskim rynku muzycznym. To kolejny rok z dwucyfrowym wzrostem, który wygenerował 671,5 mln zł przychodu, zapewniając Polsce 18. miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.
DANE RYNKOWE 2023 – POLSKA
Za systematyczne wzrosty na rynku muzycznym odpowiedzialna jest sprzedaż cyfrowa, która w Polsce stanowi już prawie 77,5% całości rynku. W roku 2023 na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną czwartą (24,8%) więcej niż w roku ubiegłym, co przełożyło się na ponad 520 mln zł przychodu. Sprzedaż fizyczna, pomimo spadku udziału płyt CD (–10,9%), utrzymała wielkość zbliżoną do ubiegłorocznej, tj. przy wzroście o 1,6% przekroczyła poziom 151 mln zł. Zagwarantował to głównie rosnący udział sprzedaży płyt winylowych, który przy wzroście o 24,7% wygenerował ponad 61,8 mln zł przychodu.
Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku wygenerował ponad 516,8 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,4% sprzedaży cyfrowej oraz 77% sprzedaży całkowitej. Co ważne, wzrost ten został odnotowany przy systematycznie rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które dzięki wzrostowi rok do roku o 26% stanowią już blisko 2/3 przychodu ze streamingu, tj. 329 mln zł.
Pomimo spadku sprzedaży płyt CD, w 2023 r. nośnik ten nadal odpowiadał za 13% całości sprzedaży, generując przychód na poziomie 87,4 mln zł. Płyty winylowe w 2023 r., po kolejnym roku wzrostów, odpowiadały już za 40,8% przychodu ze sprzedaży nośników fizycznych i 9,2% sprzedaży muzyki ogółem.

DANE RYNKOWE 2023 – ŚWIAT
Globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2023 r. 28,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 10,2% – podała Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI). Warto odnotować, iż wzrost sprzedaży nośników fizycznych postępuje już czwarty rok z rzędu. Rosnące zainteresowanie przede wszystkim winylami przełożyło się na globalny wzrost sprzedaży w segmencie nośników fizycznych o 13,4% rok do roku oraz o blisko 37% od 2020 r.
W coraz większym zakresie sukces przemysłu muzycznego przekłada się na wzrost wynagrodzeń wypłacanych artystom wykonawcom. Jak wynika z opublikowanych danych światowych, w okresie od 2016 do 2021 r. wartość wynagrodzeń wypłacanych artystom przez wytwórnie wzrosła o 96%. W tym samym czasie udział wynagrodzeń artystów w globalnych przychodach ze sprzedaży muzyki wzrósł o 20,2% i osiągnął w 2021 r. poziom 34,9% łącznych przychodów.
OFICJALNE LISTY ZPAV – 2023
Podsumowanie zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce przynosi dobre wyniki twórcom krajowym. Polscy artyści stanowią większość w ścisłej czołówce wszystkich Oficjalnych List Sprzedażowych ZPAV, a wśród liderów znajdują się Dawid Podsiadło i Taco Hemingway.
Produkcje Dawida trafiły do pierwszej piątki każdej listy, a płyta Lata dwudzieste zajmuje pierwsze miejsce w podsumowaniu albumów w serwisach streamingowych. Natomiast szósty studyjny album Taco Hemingwaya 1-800-Oświecenie otwiera najbardziej kompleksowe zestawienie, łączące sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów muzycznych – OLiS Albumy – oraz zestawienie OLiS Albumy Fizycznie. Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był natomiast box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – XLI, a najpopularniejszym utworem w serwisach streamingowych okazał się singiel Taxi, przygotowany przez Kiza z udziałem Bletki.
W zestawieniach streamingowych 9 na 10 pierwszych utworów i albumów to produkcje krajowych twórców, a w top 100 należy do nich 68 utworów i 67 albumów.
Na liście łączącej sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów – OLiS Albumy – pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. i jest to wydawnictwo włoskiego zespołu Måneskin, zatytułowane Rush!. Łącznie w top 100 do polskich twórców należą 72 albumy.
Nośniki fizyczne tylko dwa miejsca w pierwszej dziesiątce oddały zagranicznym twórcom: na miejscu 6. uplasowała się Metallica z 72 Seasons oraz na miejscu 9. Depeche Mode – Memento Mori. W całym zestawieniu prezentującym pierwsze sto pozycji 71 zajmują płyty polskich artystów.
Jedynie zestawienie płyt winylowych daje lekką przewagę artystom zagranicznym: należy do nich 55 pozycji w całym zestawieniu, jednak w top 10 już tylko cztery miejsca zostały oddane twórcom spoza Polski.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
„Smalec, kiełbasa i disco-polo” – Dziarma o swoim weselu
Raperka nagrała swoje wesele na kasecie VHS.
Dziarma ogłosiła, że wzięła ślub i zrobiła to w stylu kompletnie innym niż dzisiejsze instagramowe standardy.
Kilka dni temu raperka ujawniła, że powiedziała sakramentalne tak, a na sobie miała suknię pożyczoną od teściowej, a po ceremonii udali się do pobliskiego baru z tajskimi fast foodami.
Sama Dziarma opisała ten dzień jasno i bez lukru:
– Najpiękniejszy dzień w moim życiu, najpiękniejsze życie z moim mężem. Już niestety nie pokażemy nic więcej z wesela i ze ślubu, bo zostawiamy to dla siebie i dla naszych gości. Nie było to duże wesele, nie był to duży ślub. Nie było to wesele i ślub typu Las Vegas, że poznaliśmy się wczoraj. Mało pokazuję z tej części mojego życia w internecie. Bardzo się kochamy. Na weselu była kiełbasa, smalec, disco polo, były oczepiny, bardzo wieśniackie. Bukiet i muszkę złapała para (…), tańczyliśmy do Elvisa. O 2 w nocy tańczyłam w Birkenstockach. No, najpiękniejsza chwila w moim życiu. Jestem z siebie dumna, że ogarnęłam to wesele. Wszystko jest nagrane VHS, z audio, bez ścieżki dźwiękowej, co było moim ogromnym marzeniem. Inspirowaliśmy się latami 80., 90., maksymalizmem. No, było idealnie, mordy.
Zamiast modnych loftów i ceremonii jak z katalogu młodzi postawili na klimat rodem z domówek naszych rodziców. Swojskie jedzenie, stara szkoła weselnych zabaw i maksymalizm wyjęty z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Dziarma podkreśliła, że celowo nie chce robić z tego internetowego reality show i woli zachować większość wspomnień poza siecią.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Fani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
„Przeprosisz jak Avi Tuptusia”.
„Książę Hipokrytów” to drugi diss Przemka Fergusona na Filipka.
Przemek Ferguson potrzebował kilkunastu godzin na odpowiedź na diss Filipka „Start up”.
– Przemek zamyka temat stricto muzyczny Filipka Marcinka. Sprawa jednak nie pozostaje wyjaśniona biorąc pod uwagę, iż Pani Bożena (Mama Przemka) atakowana jest przykrymi wiadomościami ze strony fanów Filipka. W związku z zarzutami wobec Przemka, że diss nagrany był w celu szukania atencji, jego geneza wyjaśniona jest w wywiadzie z Przemkiem, który opublikowaliśmy parę dni temu na naszym kanale – czytamy pod dissem na kanale Gun Talk Music.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Trzy tygodnie temu Avi informował, że album „WPR” pokrył się złotem. Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że krążek podwoił sprzedaż.
Avi ogłosił dzisiaj, że jego nowy album uzyskał status platynowej płyty. To oznacza, że sprzedał się on w 30-tysięcznym nakładzie. Do sprzedaży wliczają się wersje fizyczne albumu + streaming. W przypadku streamingu 20 złotych przychodu jest przyjmowane jako sprzedaż jednego albumu.
– WPR pokryła się platyną. Dziękuję – napisał.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
W tym roku na sylwestrowej scenie Sylwestra z Dwójką zobaczymy Malika Montanę.
Telewizja Polska ogłosiła, że tegoroczny Sylwester z Dwójką odbędzie się przed katowickim Spodkiem i ma być jedną z największych imprez ostatnich lat. W line-upie wylądował Malik Montana. Raper zebrał już pierwsze gratulacje, m.in. od Diho, który nie krył zadowolenia z udziału kolegi w telewizyjnym show.
Stacja zapowiada wydarzenie jako ogólnopolskie widowisko z mocnym zestawem wykonawców. Start programu zaplanowano na środę 31 grudnia o 19.50. Imprezę będzie można oglądać na żywo na antenie TVP2 oraz w streamie na TVP VOD.
– Malik Montana już niedługo na największej imprezie sylwestrowej w Polsce – informuje stacja.
Raperowi już pogratulowali Diho i 730Huncho:

Ponadto zagrają:
- Ich Troje
- Maryla Rodowicz
- DODA
- Justyna Steczkowska
- Kayah
- Piersi
- Piotr Kupicha i Feel
- Oskar Cyms
- Roxie
- Viki Gabor
- CLEO
- Kuba Badach
- Margaret
- Michał Szpak
- Dawid Kwiatkowski
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Film 50 Centa o Diddym na polskim Netflixie. Raper oskarża platformę
Prawnicy Combsa mają m.in. problem z tym, że za produkcję odpowiada Fifty.
Nowy dokument Netfliksa o Diddym wywołał potężną burzę zanim w ogóle zdążył się rozkręcić. Ekipa rapera zarzuca platformie nielegalne wykorzystanie prywatnych nagrań.
Ledwo „Sean Combs: Rozliczenie” pojawił się 2 grudnia również w polskim Netfliksie, a przedstawiciele Diddy’ego zaczęli walić obuchem w drzwi platformy. W ich ocenie projekt to nie dokument, tylko celowy atak, zrealizowany wbrew prawu i wbrew artyście.
W oświadczeniu, które trafiło do mediów, reprezentanci Combsa stwierdzają, że Netflix oparł serial na materiałach, które nie miały prawa dostać się do publicznego obiegu.
– Netflix przedstawia ten materiał jako dokument, ale to haniebny atak. Dzisiejszy zwiastun potwierdza, że Netflix korzysta z nagrań, które zostały pozyskane bezprawnie. Sean Combs od 19. roku życia gromadził materiały, by opowiedzieć swoją historię na własnych zasadach. To niesprawiedliwe i nielegalne, że platforma przywłaszcza sobie jego pracę.
– Netflix desperacko próbuje sensacyjnie pokazać każdą minutę życia pana Combsa, ignorując prawdę i jedynie nakręcając medialną nagonkę. Gdyby zależało im na faktach albo na jego prawach, nie wyciągaliby prywatnych nagrań z kontekstu – w tym rozmów z prawnikami, które nigdy nie miały ujrzeć światła dziennego. Żadne prawa do tych materiałów nie zostały przekazane Netflixowi ani żadnej innej firmie.

W tle konflikt z 50 Centem
Produkcja powstała z udziałem Curtisa „50 Centa” Jacksona, który od lat jedzie po Diddym przy każdej możliwej okazji. Ludzie Combsa nie ukrywają oburzenia:
– To szokujące, że Netflix oddał kreatywną kontrolę nad tym projektem osobie, która od lat publicznie atakuje pana Combsa.
Netflix odbija piłeczkę
Platforma nie zamierza brać ciosów na klatę. W odpowiedzi przytoczono stanowisko reżyserki Alexandrii Stapleton, która zapewnia, że wszystko zostało zrobione zgodnie z prawem:
– Nagrania trafiły do nas legalnie i mamy do nich stosowne prawa. Zrobiliśmy wszystko, by chronić tożsamość twórcy tych materiałów. Sean Combs od dekad obsesyjnie nagrywa siebie i swoje otoczenie. Próbowaliśmy też wielokrotnie uzyskać od jego prawników komentarz oraz zaprosić go do udziału w projekcie, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuZnany muzyk ujawnił mroczne kulisy śmierci Pona
-
News5 dni temuKto z ZIP Składu nagłośnił zbiórkę dla córki Pona? Odpowiedź zaskakuje
-
News3 dni temuPeja zaskakuje – zdjęcie z Pelsonem i Doniem. „Spotkanie po latach”
-
News5 dni temuDiddy zrobił obiad dla 1000 współwięźniów. Gangsterów zagonił do garów
-
Felieton4 dni temu„Kutas Records” – żart Kuqe 2115 to tak naprawdę spory problem – felieton
-
News2 dni temuPrzemek Ferguson dissuje Filipka!
-
News1 dzień temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News5 dni temuPo bójce z Żabsonem, Bedoes ma bliznę na głowie