Sprawdź nas też tutaj

News

Wygrał hip-hop! Za nami pierwsza Akademia Popkillerów – konferencja branży hip-hopowej

Kultura, biznes oraz sposób myślenia i życia całego pokolenia.

Opublikowany

 

fot. @wiechu

Za nami pierwsza konferencja branży hip-hopowej, Akademia Popkillerów. W jej trakcie Wini, Tau, Tomb, Sarius, Floral Bugs oraz wiele innych osób związanych z kulturą hip-hop rozmawiało o jej drodze i kierunku. W swoich prelekcjach odpowiadali m.in. na pytania czy hip-hop da się zdefiniować, jak faktycznie wygląda ghostwriting, dlaczego pierwsi europejscy b-boye malowali sobie trzy paski na nieoryginalnych butach czy jak zaczynał się rap biznes.

22 lutego 2025 r. w warszawskim Domu Kultury Kadr odbyła się Akademia Popkillerów, pierwsza w Polsce konferencja w całości dedykowana kulturze hip-hop. Wydarzenie, zorganizowane przez legendarnego dziennikarza muzycznego Hirka Wronę oraz serwis Popkiller, zgromadziło artystów, managerów, producentów, dziennikarzy, organizatorów, autorów teledysków i wielu innych ekspertów branży muzycznej. Spotkanie miało na celu nie tylko analizę obecnej kondycji hip-hopu, ale przede wszystkim wyznaczenie kierunków jego dalszego rozwoju.

W jego ramach mogliśmy wysłuchać prelekcji, w których poszczególne osoby dzieliły się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami oraz panele dyskusyjne pełne merytoryki dotyczącej takich zagadnień jak zarobki raperów, wartość teledysku w promocji muzyki, zmiany w brzmieniu, tworzenie własnego movementu czy kwestie wsparcia psychologicznego dla osób odnoszących sukces.

– Kiedyś ta kultura nie miała swojego miejsca w mainstreamie. Kiedy na początku XXI w. robiłem Hip-Hop Opola, wszyscy mówili o koncertach wysokiego ryzyka, że to jest kultura obdartusów, która na pewno się nie przyjmie (…). – I tak wygra rock – mówiono. Ja powiedziałem, że wygra hip-hop – wspominał Hirek Wrona podczas swojej prelekcji otwierającej Akademię Popkillerów. Materiał z jego wystąpienia można już obejrzeć na kanale YouTube Akademii Popkillerów.

Od subkultury do popkultury. Najpopularniejszy gatunek muzyki

W ciągu ostatnich dekad hip-hop przestał być postrzegany jako niszowa subkultura – dziś jest jednym z głównych nurtów popkultury. Akademia Popkillerów 2025 podkreśliła, jak głęboko wniknął on w codzienność – od mody, przez biznes, po media i sposób myślenia młodego pokolenia.

Z kolei panel „Przyszłość popkultury – hip-hop jako nośnik trendów” zwrócił uwagę na to, jak rap stał się narzędziem ekspresji i budowania tożsamości. Dyskutowano o jego roli w reklamie, filmach, serialach i mediach społecznościowych, a także o wpływie raperów na marki modowe i sportowe.

Jak wygląda tworzenie rapowego biznesu i dlaczego pisanie tekstów raperom wcale nie jest dla nikogo ujmą?

Wśród prelegentów pojawili się m.in. Wini i Tomb. Ten pierwszy opowiedział o swojej drodze w rapowym biznesie, drugi zaś przekonywał, że pisanie tekstów dla innych raperów nie jest niczym złym. – Każdy kto pisze kawałki wie, że występuje coś takiego, jak napisanie zwrotki, refrenu i zacięcie się. Nie ma już pomysłu, co napisać w drugiej zwrotce. Jeżeli mamy ghostwritera, to taki problem nie powinien wystąpić – tłumaczył.

Kolejnym ważnym tematem był panel „Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki”, który pokazał, jak raperzy rozwijają swoje marki odzieżowe czy inwestują w inne segmenty rynku, niż tylko muzyka.

Duże emocje wywołał panel „Media rapowe – czy to czas na pełen profesjonalizm?”, w którym zderzyły się różne perspektywy medialno-biznesowe, a w wypełnionej po brzegi sali połowę publiki stanowili dziennikarze, co sprawiło, że między panelistami a słuchaczami wywiązały się żywe i burzliwe dyskusje.

Koniec ery beefów? Rapowy marketing i zarządzanie kryzysem

Ogromne zainteresowanie wzbudził panel „Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy, hejting”. Tomb, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Kamil Migoń i Krzysztof Tietz omawiali w nim nie tylko kwestię beefów i zmianę podejścia do nich, ale także analizowali kultowe starcia, jak choćby Tede vs. Płomień 81.

Sukces Akademii Popkillerów 2025

Na wydarzeniu pojawiło wiele osób ściśle związanych ze społecznością hip-hopową, które chętnie brały udział w dyskusjach i prelekcjach. Jak mówi naczelny portalu popkiller.pl i współorganizator wydarzenia Mateusz Natali, to duży sukces pierwszej edycji Akademii Popkillerów.

– Padło dziś mnóstwo miłych słów, widziałem dużo zaangażowania, raperów siedzących, słuchających prelekcji i paneli, dyskutujących na żywo. Widać, że był głód takiego formatu i że są ludzie zainteresowani tym, żeby poszerzać swoją wiedzę i wymieniać poglądy. Bardzo się z tego powodu cieszę – tłumaczył.

Wszystkie prelekcje oraz panele dyskusyjne zostały zarejestrowane i będą publikowane na kanale YouTube Akademia Popkillerów.

Z kolei w mediach społecznościowych wydarzenia pojawiają się już pierwsze relacje i zdjęcia.

Akademia Popkillerów 2025 udowodniła, że hip-hop to nie tylko muzyka – to kultura, biznes oraz sposób myślenia i życia całego pokolenia. Wnioski z konferencji jasno pokazują, że rap będzie w dalszym ciągu kształtować trendy w modzie, mediach i szeroko pojętej popkulturze.

Pełna lista prelekcji:

1. Czy wygrał hip-hop?

Prelekcja: Hirek Wrona

2. Słowo to ciekawe słowo, czyli rola tekstu w muzyce

Prelekcja: Tau

3. Ewolucja Rap-Biznesu

Prelekcja: Wini

4. Aspekty prawne wykorzystania cudzej twórczości i ochrona wizerunku artysty

Prelekcja: mec. Marta Trapszo-Drabczyńska (kancelaria LSW Laskowski, Leśnodorski, Melzacki i Wspólnicy)

5. Czy manager rapera to praca marzeń?

Prelekcja: DJ Ike

6. Jak odnaleźć się na rynku wydawniczym w 2025?

Prelekcja: Anna Plaskota

7. Melanż wytwórni z dystrybucją

Prelekcja: Jakub Krok

8. GhostwriMng bez tabu

Prelekcja: Tomb

9. Artysta to marka

Prelekcja: Rafał Grobel

10. Czym jest Hip-hop?

Prelekcja: Mateusz Natali

Pełna lista paneli dyskusyjnych:

  1. Taniec – szansa na rozwój czy na karierę? – Anna „YouYa” Jujka, Alkowy Funkowy
  • Płyta producencka i jej wyzwania – czy warto? – Favst, O$ka, Marcin „Tuelv” Natali
  • Freestyle i jego 1000 twarzy – Jakub „Muflon” Rużyłło, Rademenez, Tomasz Biernacki (WBW)
  • Alternatywny rap – jak grać we własnej lidze? – Feno, Ńemy, Igorilla
  • Jak stworzyć swój movement? – Sarius, Floral Bugs, Dawid Mazur (Vibe.co)
  • Zarządzanie kryzysowe – dramy, beefy, hejMng – Tomb, Kamil „Jakuza” Jaczyński, Krzysztof Tietz (Warner Music Poland), Kamil Migoń
  • Wielka moc to wielka odpowiedzialność – jak wspierać młodych słuchaczy – Przemysław Kaca (Hip-Hop Druga Szansa) , Michał Jóźwiak (DK Kadr), Joanna Pruban (psycholog, psychoonkolog)
  • Przyszłość Popkultury – hip-hop jako nośnik trendów – Maks Kabara (Hypetalk, Chaos Gone Global, CLOUT FesNval), Emil „Blef” Wiśniewski (strateg komunikacji), Emil Młodak (Big Idea, CLOUT FesNval, Karol Słuszniak (Iced Stuff)
  • Podziemie – czym dziś jest? Gdzie granica i jaką pełni rolę? – Mada (WCK), Saburrakap (Natura2000), KrysNan Krupiński (Popkiller.pl), Jakub Wojakowicz (eBilet.now, Sajko, Followrap)
  1. Porkel artysty – Na czym zarabiać i kto wychodzi na swoje? – Zbyszek Niedziałek (Starship), Anna Plaskota (Ekipa Music Ent.), Jakub Krok (Step Records, Preorder.pl)
  1. Kupujcie polskie rap ciuchy – produkcja odzieży jako odnoga muzyki – Mazsa (Outsidewear), Tomek Grande (Diamante Wear)
  2. Gdzie się opłaca promować? Media zewnętrzne czy siła fanbase’u? – Adma, Dawid Bartkowski (Goodkid.pl) , MaN Fuczyło (Radio Eska)
  3. FesMwal – łatwy zarobek czy ryzykowny biznes? – Waldi Nowacki (Rap Stacja FesNwal), Marcin Kania (Śląski Rap FesNval), Anna Maria-Żurek (Quilla, ex-Going.)
  4. Ile znaczy rapowy teledysk? Rola i trendy – Maciej Buchwald, Błażej Jajnkowiak (9 LITER FILMY), yungssebv, Piotr Zajączkowski
  5. Media rapowe – czy to czas na pełen profesjonalizm? – Mih Michalski (newonce), Andrzej Cała, Siwydym (Rapnews), Bart Stochmal (RapRiver)
  6. Obraz mówi więcej niż 1000 słów? Znaczenie zdjęć i okładek – Forin, Mr. Osom, nghtlou
  7. Jak to powinno brzmieć? Mix & Mastering – Czarny HIFI, Sir Mich, Janusz Walczuk, Albert Markiewicz (Saska Studio)
  1. Kiedyś fundament, a dziś? Rola DJ-a w Hip-hopie 2025 – DJ Falcon1, DJ Finger, Yarski


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

Sentino, Avi i Kaz Bałagane zagrają na jednej scenie

Sentino wraca do koncertowania po 3-letniej przerwie.

Opublikowany

 

Przez

sentino avi kaz

Przyszły rok zweryfikuje plany Sentino odnośnie jego powrotu do koncertowania. Zapowiedziano już kilka koncertów z udziałem rapera, ale niczego nie możemy być pewni.

Autor serii albumów „Zabójstwo liryczne” przyzwyczaił nas do odwoływania koncertów w ostatniej chwili i podawania absurdalnych wymówek. W 2022 roku tuż przed występem w Krakowie nagrał film, w którym mówi, że jest 80 km od klubu, ale musi wracać do Warszawy, „bo pies ugryzł matkę w dłoń”.

Jak będzie tym razem czas zweryfikuje, bo kolejne wydarzenia z udziałem Sentino są promowane w sieci. Po styczniowych występach w klubach Energy 2000, raper ma się pojawić w Strefie 57 w Przytkowicach. Na scenie mają być obecni tego dnia również Kaz Bałagane i Avi. Kolejni raperzy mają zostać ogłoszeni wkrótce.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Waco pokazał imponującą formę. Mógłby podbić freak-fighty?

Producent mocno przypakował.

Opublikowany

 

waco

Waco odsunął się medialnie na bok w ostatnich miesiącach, czym zawiedzeni są fani bezkompromisowych wywiadów. Jednak wiemy na pewno, że w tym czasie nie zasypywał on gruszek w popiele pod względem formy i pochwalił się efektami na Instagramie.

Waco przyzwyczaił, że nie bierze jeńców, gdy wraca wspomnieniami do starych czasów. Legendarny producent słynie z niespotykanej na scenie szczerości, przez co zyskał sympatię wielu słuchaczy, znużonych ciągłym strzelaniem w powietrze reprezentantów środowiska rapowego. Można zakładać w ciemno, że gdyby tylko chciał, pionier mógłby ujawnić jeszcze wiele ciekawych historii, zwłaszcza z czasu początków istnienia Prosto.

Predyspozycje charakteru Waco, potęgowane tym, że jego potencjał twórczy jest znacznie większy niż pieniądze, które zarobił na muzyce, są łakomym kąskiem dla wszystkich, którzy dają mu medialny głos. Właśnie przekonaliśmy się też, że talent producencki idzie w parze z jego formą fizyczną. Widać, że Waco nie przespał ostatnich kilkunastu miesięcy, więc czy miałby jeszcze szansę zwojować freaki? – Dawaj do Fame MMA, roz***dol kilku na raz – czytamy jeden z komentarzy pod postem. Pytanie, czy multiinstrumentalista podjąłby się wyzwania, gdyby padła propozycja walki?

@waco_producer NIE SAMĄ MUZYKĄ CZŁOWIEK ŻYJE #sport #box #gym #waco #trening ♬ Smooth Strut (Syn) – Ah2


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Słoń i Sheller byli źli, że ludzie wpisywali sobie na FB, że uczęszczają do „WSRH”

„Nagle się okazało, że słucha nas sporo przysłowiowych czternastolatek”.

Opublikowany

 

wsrh słoń sheller

Akronim WSRH nie miał być żadnym „ruchem masowym”, a skończył jako żart, który realnie rozlał się po Polsce. W pewnym momencie setki osób miały na Facebooku wpisane, że „uczęszczają” do Wyższej Szkoły Robienia Hałasu. Słoń i Shellerini nie byli z tego zadowoleni.

Obecnie to zjawisko jest już dużo mniej popularne, ale był taki moment, że mnóstwo osób miało wpisane na FB: „Uczęszczał do: Wyższa Szkoła Robienia Hałasu”.

– Jak zdaliśmy sobie sprawę z tego, co się dzieje, to początkowo byliśmy z Shellerinim bardzo niezadowoleni. Po czasie zrozumiałem jednak, że tak jest ze wszystkim. Dla przykładu: otwiera się nowy klub. Klub jest niszowy i przychodzi do niego sto osób, które są z towarzystwa. Nie wpada tam nikt przypadkowy. Po czym bywalcy klubu zaczynają mówić o nowym miejscu swoim znajomym, przekonując, że grają tam najlepsi DJ-e i w ogóle jest super; klub nie musi wydać złamanego grosza na reklamę. Nagle się okazuje, że po dwóch miesiącach ze stu osób zrobiło się tysiąc, a po roku – trzy tysiące. To, co było alternatywne, staje się totalnym mainstreamem, a ci, co pamiętają początki klubu, narzekają: „Kiedyś było zaj*biście, a teraz wszyscy tu walą – mówił Słoń w rozmowie z Jackiem Balińskim w książce „To nie jest hip-hop. Rozmowy IV”.

WSRH przeszło dokładnie tę samą drogę: od podziemnego hasła, które rozumieli wtajemniczeni, do brandu kojarzonego szerzej niż samo środowisko, z którego wyszli. Nagle okazało się, że słuchają ich też osoby kompletnie spoza tej bańki.

– Byliśmy hardcore’owymi raperami z podziemia, aż nagle się okazało, że słucha nas sporo przysłowiowych czternastolatek, które w dodatku kupują nasze ciuchy, a ci, co mieli w tych bluzach chodzić, mówili, że nie chcą się z tym identyfikować. I… w sumie mnie to nie dziwi. Jak wychodziły najbardziej znane płyty Mobb Deepów, byłem chory na ten zespół; nie mogłem go słuchać, bo wszyscy słuchali Mobb Deepów. Płytę „Hell On Earth” pierwszy raz przesłuchałem w 2010 roku. Nie ściemniam. Historia zatoczyła koło”.

WSRH stało się przykładem tej samej historii, którą rap przerabiał już setki razy – tylko tu wyszło to szczególnie wyraźnie, bo mem z „uczęszczaniem” do fikcyjnej uczelni był u ludzi w profilach jak twarz pomazana markerem po dobrym melanżu.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Hirek Wrona o Tau i jego dissie na Taco: „Argumenty rodem z piaskownicy”

Dziennikarzowi nie podoba się zachowanie kieleckiego rapera.

Opublikowany

 

Przez

Hirek Wrona w koszulce Stoprocent

Tau skrytykował Taco Hemingwaya, że jego nowa płyta jest zbyt mroczna i negatywna. Legendarny dziennikarz muzyczny Hirek Wrona nie podziela opinii kieleckiego gracza.

Hirek Wrona uważa, że Tau niepotrzebnie nagrał numer uderzający w Wąsacza i według niego mogło chodzić tylko o podbicie sobie popualrności.

– Pojawił się Tau i jego diss na Taco Hemingway. Zrobiło mi się smutno, że tak zdolny raper i producent jak Piotrek (Tau) sięgnął po argumenty rodem z piaskownicy, chyba tylko po to by podbić sobie klikalność… Trudno byłoby Taco zrozumieć kieleckie klimaty i nawijać o nich ponieważ tam nie mieszka i nie zna ich. Tak jak trudno jest zrozumieć Tau klimaty warszawskich osiedli, klubów i ogólnie stolicy ponieważ w WWA bywa, a nie stacjonuje na stałe. Każdy człowiek ma swoją drogę. Niekiedy łatwiejszą, innym razem jest na niej więcej zakrętów. Trzeba jednak z nadzieją patrzeć przed siebie, a nie wylewać publicznie żalu o coś tam. Siłę człowiek buduje na pokorze wobec innych i pracy z innymi. Tau ma swoich słuchaczy – Taco swoich. Nie zmusimy wilka do weganizmu. Nie ruszajmy natury. Niech sobie rozkwita i płynie własnym nurtem. Nie rozumiem po co powstał ten utwór. Choć ogólnie wiadomo, że „śpiewać każdy może, raz lepiej raz gorzej”. Nie sądzę by Taco Hemingway zareagował na tę pieśń – napisał dziennikarz.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Taco Hemingway: 130 tys. biletów sprzedanych w 5 godzin

Co sekundę raper sprzedawał 90 wejściówek.

Opublikowany

 

taco
fot. Karol Grygoruk (Shootme)

Końcówka roku należy do Taco Hemingwaya. Za sprawą wydanej z zaskoczenia płyty “Latarnie wszędzie dawno zgasły” Fifi, jako pierwszy polski artysta, zaliczył właśnie 1. miejsce w rankingu Spotify Debut Global. Oznacza to najczęściej streamowany album na świecie. Taco w rekordowym tempie wyprzedał też komplet biletów na zapowiedzianą na maj trasę koncertową 2026 †††OUR. I to pomimo ogłoszenia drugich dat we Wrocławiu, Trójmieście i Krakowie.

Spektakularne wrażenie robi liczba cyfrowych odsłuchów “Latarnie wszędzie dawno zgasły”. W zaledwie dobę od premiery Taco zdominował ranking Spotify Polska TOP50, gdzie wprowadził jednocześnie aż 16 piosenek na sam początek listy oraz wygenerował 7 mln odsłuchów. Natomiast już w kilka dni po premierze sam artysta – jako pierwszy Polak – znalazł się na 1. miejscu globalnego zestawienia Spotify Debut Global!

Imponujące statystyki odsłuchowe idą w parze z podwójnie wyprzedaną trasą 2026 †††OUR. Większość biletów na ogłoszone w sobotę daty wyprzedała się jeszcze w pre-sale’u. I nawet po zdublowaniu dat na Wrocław, Trójmiasto i Kraków po weekendzie był już pełny SOLD OUT. A to oznacza, że w ciągu 5 godzin do fanów trafiło 130 000 biletów. Wedle statystyk eBilet.pl co sekundę sprzedawało się ich aż 90, a liczba wejść na stronę bileterii przekroczyła zainteresowanie niedawnymi koncertami Taylor Swift w Polsce. Na chwilę obecną harmonogram 2026 †††OUR przedstawia się więc następująco:

▪️ Hala Stulecia | Wrocław, 08.05 | SOLD OUT
▪️ Hala Stulecia | Wrocław, 09.05 | SOLD OUT
▪️ ERGO ARENA | Gdańsk, 15.05 | SOLD OUT
▪️ ERGO ARENA | Gdańsk, 16.05 | SOLD OUT
▪️ PGE Narodowy | Warszawa, 23.05 | SOLD OUT
▪️ TAURON Arena Kraków | Kraków, 30.05 | SOLD OUT
▪️ TAURON Arena Kraków | Kraków, 31.05 | SOLD OUT


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: