Wywiad
WYTWÓRNIA STEP RECORDS ODPOWIADA NA WASZE PYTANIA

Przed Wami wywiad z ekipą tworzącą wytwórnię Step Records. Przedstawiciele opolskiego labelu zdecydowali wziąć udział w wywiadzie w nieco liczniejszym gronie, przez wzgląd na to, iż na co dzień rzeczywiście funkcjonują jako grupa wspólnie podejmująca najważniejsze decyzje w firmie.
Na zdjęciu, od lewej: Dawid Szynol (project manager), Paweł Krok (właściciel), Jakub Krok (właściciel), Mateusz Jędrzejewicz (project manager).
Zapraszamy do lektury!
EMERCE: Dlaczego label wydaje większość weteranów polskiej sceny? A nie na przyklad otwiera drogę tym młodszym, początkującym?
STEP RECORDS: Nie możemy zgodzić się z tezą postawioną w Twoim pytaniu. Owszem, ostatnie miesiące obfitowały u nas w wydawnictwa starszych graczy. Wydaliśmy albumy m.in. Vienia, Wojtasa, Pelsona, Piha. Ze starą gwardią znany się nie od dziś, więc współpraca to naturalna kolej rzeczy. Jay-Z ma 45 lat i nie przeszkadza mu to w byciu numerem jeden i nagrywaniu świetnych płyt. Podejrzewamy, że z niektórymi polskimi raperami będzie podobnie i nieprędko odłożą majka. Przez lata budowali swój fanbase i cały czas mają oddanych słuchaczy, dlaczego zatem mieliby przestać? Młodszych raperów słuchają często całkiem inni ludzie – nikt nikomu nie wadzi. “Na tej scenie, dzieciak, jeszcze miejsce zostało” – cytując Vienia. Odnosząc się do drugiego członu pytania. Nie do końca śledzisz chyba wszystkie nasze wydawnictwa. Przez ostatnie lata wprowadziliśmy na “legalną” scenę takich debiutantów jak: Fabuła z Bezczelem na czele, Młody M, Jopel & Komar, Hukos, Cira. Tylko w tym (2013) roku nakładem naszego labelu ukazały się płyty Rovera, ZBUKA oraz Sulina. W pierwszej połowie 2014 roku także wydamy obiecującego debiutanta, o czym dowiecie się niebawem. Reasumując: Nie do końca jesteśmy chyba wytwórnią rapowych weteranów.
Kosik: Dlaczego Eripe nie podpisał kontraktu z waszą wytwórnią?
SR: W tej sprawie wydaliśmy już swego czasu odpowiednie oświadczenie: “Chcielibyśmy także sprostować, iż nikt z nas nie proponował nigdy wydania legalnej płyty Eripe. Informacje powielane przez portale internetowa są nieprawdziwe i nie mają potwierdzenia w rzeczywistości (…)”.
fan_dobrego_rapu: Jak to sie stało ze Kobra trafił z RPS’u do Step Rec?
SR: Z Kobrą znamy się już jakiś czas, kilkukrotnie spotykaliśmy się także na plenerowych festiwalach hip-hopowych. Kto był ten wie, gdzie zawsze toczy się najlepszy melanż (śmiech). Po jakimś czasie Kobra odezwał się do nas z prevkami nowych numerów. Naszym warunkiem było wcześniejsze wyjaśnienie przez Niego swoich spraw w RPS Enterteyment, co też się stało. Kobra jest perspektywicznym artystą ze sporym bagażem doświadczeń i świeżą wizją na siebie.
REAL G: Kiedy Chada wyjdzie z więzienia? To pytanie na pewno nurtuje wielu czytelników GLAMRAPU.
SR: Tomasz na przepustkach zarejestrował wokale na nowy album. Udało nam się także zrealizować kilka klipów promujących krążek. Początkowo, Chada miał szansę opuścić zakład karny w połowie 2014 roku. Niestety w wyniku pewnych komplikacji – sprawa stanęła pod znakiem zapytania i możliwe, że niestety nie zobaczymy w tym roku Tomasza na wolności.
EbenezerLDI: Jaki jest podział zysków za koncert oraz czy wytwórnia bierze swą cześć za występ artysty spod swego szyldu?
SR: Wszystko zależy od tego jaką mamy z danym artystą umowę i czy dogadujemy się również na management koncertowy. Są to symboliczne kwoty i szczerze mówiąc rzadko je pobieramy. Jako Step Records skupiamy się na wydawaniu płyt, koncerty są dla firmy dodatkiem, nie zawsze się angażujemy w management koncertowy. Od lat jednak zdarza nam się organizować koncerty hip-hopowe w Opolu. Od 2014 roku ruszamy z tym tematem znów prężnie. Od lutego planujemy praktycznie 1 imprezę miesięcznie, chcemy troszkę ożywić nasze miasto pod tym względem. 15 lutego, we współpracy z Narodowym Centrum Polskiej Piosenki, organizujemy koncert Bezczela, Małpy i ZBUKA. Kolejne daty będziemy sukcesywnie upubliczniać.
SMARKI AKA TONY FLEGMY: Wasza wytwórnia słynie głównie z nurtu ulicznego. Skąd pomysł na podjęcie współpracy np. z Roverem, który wg mnie kompletnie nie pasuje do pozostałego grona?
SR: Nie dzielimy rapu na podgatunki, ani nie rozkminiamy czy raper A pasuje do rapera B. Staramy się wydawać dobre płyty, bez względu na to jaką łatkę przypną tej płycie słuchacze. Stąd właśnie nasza współpraca z Roverem, który oprócz posiadania wysokich skillsów, jest także spoko gościem, z wysoką kulturą osobistą. Cieszymy się, że możemy z takimi ludźmi współpracować. Rovera mieliśmy “na oku” odkąd wydał album “24” – już wtedy przykuł naszą uwagę. Później nagrał ze ZBUKIEM kawałek “To więcej niż muzyka”, który mimo niskobudżetowego klipu osiągnął prawie 2 miliony wyświetleń. W międzyczasie dowiedzieliśmy się, że Rover poszukuje wytwórni i postanowiliśmy zadzwonić (z tego miejsca dzięki dla Tomka, za poinformowanie nas o tym fakcie). To była dobra decyzja, gdyż album “Odźwierny”, mimo tego, że jest całkowicie odmienny, w porównaniu do reszty naszego katalogu, trafił do zupełnie nowej, dla nas, grupy ludzi – słuchaczy Rovera.
Odnośnie “pasowania do reszty”, sprostujemy jeszcze jeden zarzut padający pod naszym adresem w sieci. To, że swego czasu nasze płyty przepełnione były featami ludzi z naszej wytwórni, nie było wynikiem naszych nacisków. Początkowo ekipa była mocno zwarta, wszyscy się znali, razem imprezowali – kolaboracje wychodziły naturalnie. Nigdy nikomu nie kazaliśmy nagrywać z nikim na siłę, owszem możemy poznać ze sobą rapera X i Y, ale to czy zakończy się to wspólną nagrywką, zależy już tylko od samych zainteresowanych. Zauważ, że na płytach Pelsona, Vienia czy też nawet Rovera, nie ma gości z naszej stajni. Chłopaki dołączyli do nas później, każdy z pomysłem na siebie i nigdy nie śmielibyśmy ingerować im w albumy. Tego będziemy się trzymać. Zajmujemy się promocją i wydawaniem najróżniejszej muzyki, to sprawia nam frajdę i dopóki tak będzie, dopóty będziemy to robić. Nie chcemy się zamykać na muzykę, nowe trendy, nowych, ciekawych ludzi. Zanim wydamy płytę, chcemy poznać człowieka, dowiedzieć się kim jest, co robi i jakie ma plany na życie. W sposób w pełni przemyślany dobieramy artystów. W pierwszym półroczu 2014 roku także wydamy album debiutanta, który będzie całkiem inny od naszych dotychczasowych wydawnictw.
Sokół Pali Jana: Czy planujecie kolejną współpracę z Zeusem podczas kolejnej jego płyty?
SR: To bardziej pytanie do Zeusa, ale logicznym jest, że my na taką współprace jesteśmy chętni, ponieważ przy ostatnim albumie nasze działania wyszły wszystkim na dobre i album odbił się naprawdę szerokim echem. Jest to oczywiście przede wszystkim wynik tego, iż pod względem muzycznym była to nieprzeciętna płyta i fajnie, że Kamilowi udało się przebić na taką skalę. Współpraca była czystą przyjemnością.
Kokoszka: Czy mógłbyś powiedzieć coś na temat hologramów ZPAV Zaiks? Jestem klientem waszej firmy i zawsze zastanawiało mnie po rozpakowaniu od was paczki, dlaczego nie wszystkie płyty go posiadają. O co z tym chodzi?
SR: Wszystkie albumy zgłaszane są przez nas do ZAiKS’u. Hologram to w dzisiejszych czasach formalność i rzecz teoretycznie zbędna – w swojej pierwotnej formie miał służyć odróżnieniu nośnika oryginalnego od pirackiego, właśnie przez swoją obecność na danej płycie – wydawany jest przez organizację ZPAV, pokrewną z ZAiKS’em. W dzisiejszych czasach piractwo fizycznych nośników już praktycznie nie istnieje, w przeciwieństwie do internetowego. Gdy czas nam pozwala – zdążamy wykupić na czas hologramy (śmiech). Nie są one jednak wyznacznikiem otrzymania złotej płyty – o tym świadczą raporty sprzedaży oraz ilość nośników, na które wykupujemy licencje w ZAiKS’ie.
abc: Czy Chada i Zbuku wydadzą wspólną płytę?
SR: Całkiem możliwe, że kiedyś do tego dojdzie – nie kryjemy się z tym, że to Chada przyprowadził do nas ZBUKA i to on go odkrył. Naszym zdaniem Zbuku powinien popracować na swoje nazwisko jeszcze trochę, zanim dostanie szansę na projekt z kimś takim, ale to jest sprawa chłopaków, bo przecież jeśli będą czuli taką potrzebę i zabiorą sie do wspólnej płyty to nikt im nie zabroni (śmiech).
Kortykoflawina: Czy to prawda, że RPS chciał się z wami połączyć i dlatego Kobra jest w Stepie?
SR: Nic nam o tym nie wiadomo. To jakieś absurdalne pytanie. Nigdy nie było takich rozmów. Pozdrawiamy RPS.
PietrekOstrzeszów: Czy jest w szeregach wytwórni Step Records artysta, o którym dowiedzieliście się po tym jak wysłał do was demo, i wtedy wam się spodobał, czy raczej nie ma przypadków i jest to na zasadzie dłuższej obserwacji?
SR: Szczerze mówiąc nie przypominamy sobie takiej sytuacji, choć chyba Młody M po nielegalu z Bojarem odezwał sie do nas pierwszy, ale już wtedy był nam znany, dlatego zaczęliśmy rozmawiać o współpracy. Najczęściej jest tak, że zaczynamy z kimś współpracować dzięki temu, że mieliśmy okazję poznać się osobiście. Na tą chwilę jednak samo demo niestety nie wystarczy, ponieważ najzwyczajniej w całym zalewie tego co do nas przychodzi i jest na rynku, nie bylibyśmy w stanie tego wszystkiego sprawdzać, a na zatrudnienie kogoś kto nie zajmował by sie niczym innym prócz sprawdzania demówek, nas nie stać. Obserwujemy na bieżąco to co sie dzieję i czasem sami podejmujemy z kimś rozmowy, często dostajemy także propozycje od samych wykonawców.
K2Monster: Chciałbym jako fan bardzo się dowiedzieć kiedy możemy spodziewać się jakiegoś singla od Chady?
SR: W Wigilię ukazał się pierwszy singiel pt. „Syn Bogdana”. Kolejne single / teledyski niebawem.
fansteprec: Czy zwracacie uwagę przy wpisywaniu tytułów nad filmikami na YouTube? Większość wytwórni nie zwraca na to uwagi i każdy tytuł jest zapisany w inny sposób. Na waszym kanale zauważyłem poprawność (Wielka litera, pozostałe małe z wyjątkiem zwrotów grzecznościowych). Zwracacie na to uwagę czy wychodzi to naturalnie?
SR: Staramy sie to robić według obowiązujących standardów i tego czego uczymy sie z własnego doświadczenia oraz szkoleń firmy Google.
wafel: Dlaczego zdecydowaliście zakończyć współpracę z Okolicznym Elementem? Czy atmosfera między wytwórnią, a artystami z Okolicznego była napięta?
SR: Atmosfera nie była napięta, rozstaliśmy się w poprawnych relacjach. Nasze podejście do działania na rynku legalnym różniło się na tyle mocno, iż nie było sensu działać razem pod jednym szyldem. Okoliczny Element ma swoich fanów i swój specyficzny target. Z pewnością chłopaki nadal będą robić swoje. Kibicujemy i czekamy na nowe wydawnictwa, a z tego co wiemy, chłopaki pracują nad płytą.
Mol3ster: Kiedy ukażę się płyta oraz pierwsze single promujące płytę Włodiego? Jaki będzie miała tytuł?
SR: Kilkanaście dni temu ukazał się pierwszy singiel „T&T”. Produkcja: Evidence. Album “Wszystko z dymem” wedle ustaleń ukaże się w kwietniu 2014 roku. Na ten moment możemy powiedzieć, że słyszeliśmy kilka numerów i jesteśmy dumni z wydawania tego krążka.
Mariusz: Jak zaczęła się Twoja historia z rapem i otworzeniem labelu. Jakie przeciwności losu stały na drodze do bycia numerem 2 w polskim rapie?, może jakaś fajna ciekawostka?
Paweł Krok, Jakub Krok: Muzyka w naszym domu była obecna od zawsze. Nasz ojciec był Mistrzem Polski DJ-ów, pracował w radiu oraz jako DJ. W 1989 roku otworzył w Opolu stacjonarny sklep z sprzętem i muzyką, specjalizujący się w sprowadzaniu trudno dostępnych tytułów. Paweł z racji swojej pasji i zamiłowania do rapu zajął się tą działką w rodzinnym sklepie. Później doszła jeszcze organizacja koncertów i imprez hip-hopowych w Opolu, na których pojawiali się czołowi polscy raperzy. W międzyczasie wydaliśmy na vinylu single Onara, Pelsona, Molesty, Borixona, Piha oraz longplay Dinala. Tak to się wszystko zaczęło.
selag: Dlaczego po początkowym profilu działalności (chyba najbardziej sztandarowym przykładem będą Strefy Wankza i spółki #gimbynieznajo) zdecydowaliście się pójść raczej w ulicznym kierunku?
SR: Od początku naszej działalności wydawaliśmy również płyty, których nie można było zaszufladkować jako uliczny rap. Dobrym przykładem jest album Jareckiego i BRK “Mucha Nie Siada” czy reedycja Jimsona “Gorączka W Parku Igieł”. O płytach Okolicznego Elementu czy Ciry również ciężko powiedzieć, że jest to typowo uliczny rap. Nigdy nie chcieliśmy zostać zaszufladkowani jako “uliczna wytwórnia”, mimo że swego czasu wydaliśmy sporo takich płyt, z których jesteśmy dumni. Tak po prostu wyszło i nie było to zamierzone działanie.
Nev: Kogo jako pierwszego mieliście pod swoimi skrzydłami?
SR: Pierwszym oficjalnym wydawnictwem wytłoczonym na nośniku CD w Step Rercords był album Piha “Kwiaty Zła”. Śmiało można powiedzieć, że Adam jest pierwszym raperem, który współtworzył Step Records i sporo nam pomógł; czy to poprzez wydawanie świetnych płyt, czy też doradztwo i dyskusje na tematy muzyczne.
DrewniakToJa: Rozumiem, że Step jest drugą największą wytwórnią w Polsce. Czy ma to jakieś minusy mając tylu wykonawców w szeregach czy wręcz przeciwnie?
SR: Nie ma znaczenia dla nas, które miejsce wśród polskich wytwórni zajmujemy w rankingach dziennikarzy czy słuchaczy. Z praktycznie wszystkimi labelami się lubimy lub przynajmniej staramy akceptować, i odliczamy dni do kolejnego festiwalu (śmiech). Działamy zgodnie z sumieniem w interesie naszym oraz artystów, których reprezentujemy. Nasza ekipa jest na tyle liczna, iż jest w stanie podołać trudowi wydawania tylu płyt, zajmujemy się tym zawodowo i na pełen etat. Nikt nie powinien czuć się pokrzywdzony. Robimy to co kochamy, mieliśmy kilka sytuacji, przez które mogliśmy zwątpić w sens naszych działań, jednak każdy dzień przynosi nowe wyzwania i nowe numery, które nadają sens naszej pracy.
DobraMorta: Po premierze pierwszego teledysku promującego płytę „Prototyp” spotkałem się z wysoko ocenianym komentarzem który (w przybliżeniu) brzmiał: „Step zarabia hajs na gimbach by w końcu wydać Kajmana” Jak odnosisz się do hejtów skierowanych w stronę wytwórni np. robienie hajsu na gimbach czy wydawanie „słabych” raperów takich jak Sulin, Zbuku czy Chada?
SR: Wydajemy różne stylistycznie płyty (szczególnie ostatnimi czasy), przez co nasze kanały fan page, YouTube, etc, skupiają najróżniejsze grupy słuchaczy, z najróżniejszych muzycznych światów. Dla jednych Chada i ZBUKU będą najlepszymi raperami pod słońcem, przez prostotę przekazu właśnie – taki przecież był rap od początku istnienia! Dla innych będzie to Rover, którego teksty to niemalże poetycki majstersztyk. Fajnie byłoby gdyby ludzie zamiast wylewania żółci w sieci, zajarali się tym, że nasza kultura jest różnorodna, przez co wszyscy nie musimy wyglądać tak samo, mówić tak samo i słuchać tej samej muzyki. Łączy nas miłość do rapu i hip-hopu ogólnie, a to że występuje on w najróżniejszych postaciach i jest wykonywany (i słuchany) przez najróżniejszych ludzi to nasz największy atut, nie wada. Przez wydawanie najróżniejszych płyt pod naszymi postami i klipami można spotkać skrajnie różne opinie, to było nieuniknione i byliśmy tego świadomi poszerzając target. Szanujemy wytwórnie specjalizujące się w jednym i konkretnym stylu, ale to nie nasza droga. Kroczymy swoją. Z konstruktywnej krytyki zawsze wyciągamy wnioski. Interesują nas jednak bardziej opinie słuchaczy, których corocznie spotykamy na największych festiwalach rapowych w kraju i zagranicą, gdzie regularnie wystawiamy się ze stoiskiem i wychodzimy do ludzi.
EloRap: W sieci często obrywa wam się za nachalną promocję na facebooku. Czy artyści wydający u Was płyty mają wpływ na treści udostępniane na swoich profilach?
SR: Oczywiście. Jak mówiliśmy wcześniej – początkowo ekipa była mocno zwarta, wszyscy stanowili zgraną paczkę, stąd taka forma promocji była naturalna. Nie kryjemy się z tym, że profile części naszych artystów prowadzone są połowicznie przez project managerów i samych raperów. Zasada jest taka, że nigdy nie podszywamy się po kogoś, pisząc w pierwszej osobie i łatwo to zauważyć. Nigdy nie używamy „za kogoś” także epitetów wartościujących np. dany klip.
Nasi raperzy autoryzują treści, które są u nich umieszczane i np. jeżeli artyście X nie po drodze z artystą Y, nie wymagamy wzajemnego promowania na siłę. Także raperzy, który dochodzili do SR z czasem, nie mają obowiązku promowania ludzi, których nie znają – jeżeli im samym się coś spodoba – spoko, jeżeli nie, staramy się nie naciskać. U niektórych mamy spory kredyt zaufania i upoważnienie do dodawania do nich z automatu klipów zaprzyjaźnionego artysty – to nic nowego i działa tak większość wytwórni na rynku, z tym, że my mamy odwagę się do tego przyznać, gdyż nie widzimy w tym nic złego.
Nie zmienia to faktu, że wymagamy wręcz od raperów jak najbardziej spersonalizowanego prowadzenia swoich profili i zdarza się tak, że są prowadzone w sposób, który nie wymaga żadnej ingerencji, z czego możemy się tylko cieszyć.
Dzięujemy ekipie Step Records i użytkownikom za wzięcie udziału w akcji.
© Glamrap 2014
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Wywiad
Zdunekk z Rap Generation: „Mam nadzieję, że będę jak Arab po Żywym Rapie” – wywiad
Raperka pójdzie w stronę Oliwki Brazil czy Young Leosi?

Zdunekk dotarła do finału programu Rap Generation, pokazując wachlarz swoich umiejętności. Nie udało jej się jednak wygrać. Co zamierza robić dalej?
Ponad 10 lat temu w programie „Żywy Rap” realizowanym przez Hemp Gru, najmocniej wybił się Arab, choć to nie on wygrał rapowe show. Zdunekk ma nadzieję, że jej kariera rozwinie się podobnie.
– Nie chcę się też stawiać gdzieś najwyżej, bo to nie ja ten program wygrałam – mówi skromnie raperka w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.
Wywiad
Favst: „Każdy w Polsce powinien przesłuchać ten utwór”
Seria szybkich pytań do producenta, który zaangażowany jest w program „Rap Generation”.

Podczas spotkania prasowego programu „Rap Generation”, złapaliśmy się z Favstem, który odpowiedział na serię szybkich pytań.
Favst to jeden z producentów, który współpracuje z finalistami programu „Rap Generation”. To m.in. pod jego okiem uczestnicy show przygotowywali swoje numery, które zostaną zaprezentowane w finale. Wtedy też dowiemy się, kto zgarnie kontrakt z Warner Music Poland.
Tymczasem Favsta zapytaliśmy m.in. o to, co jest najbardziej przereklamowane w show-biznesie, jaki numer powinien przesłuchać każdy Polak czy, co jadł na śniadanie. Producent powiedział także, że w tym roku zamierza wydać coś „ciekawego i kontrowersyjnego”.
Poniżej wideo:
Rap Generation – odcinki
W każdym odcinku zobaczymy występy najbardziej obiecujących artystów, wyłonionych spośród ponad 800 zgłoszeń. Każdy uczestnik dostaje swoją szansę – 90 sekund na scenie, by przekonać do siebie jury. Zanim jednak wejdzie do gry, na ekranie pojawia się jego krótki profil, dzięki czemu widzowie mogą lepiej poznać jego historię.
Po każdym odcinku trzech najlepszych uczestników – tych, którzy zdobędą najwyższe oceny jurorów – przechodzi do kolejnego etapu i wprowadza się do RAP HOUSE. To tam zaczyna się prawdziwa walka o finał!
Odcinki są dostępne na platformie Prime Video.
- Piątek 7 marca – odc. 1-2
- Piątek 14 marca – odc. 3-4
- Piątek 21 marca – odc. 5-6
- Piątek 28 marca – odc. 7-8
Rap Generation – na czym polega
Każdy juror może przyznać maksymalnie 25 punktów w każdej kategorii, co oznacza, że najlepszy występ może zgarnąć 100 punktów. Średnia ocen jurorów wyświetla się w rankingu danego odcinka, pozwalając widzom i uczestnikom na bieżąco śledzić wyniki.
Jury ocenia uczestników w czterech kluczowych kategoriach:
- Technika – precyzja, rytm, dykcja
- Flow – styl, dynamika, swoboda na bicie
- Teksty – kreatywność, przekaz, zabawa słowem
- Charyzma – osobowość, energia, sceniczna pewność siebie
Goście specjalni i mentorzy
Gośćmi specjalnymi poszczególnych odcinków będą min. Tede, Włodi, Abradab, a także bardziej newschoolowi twórcy jak Oliwka Brazil i Bambi. Z producentów będą to: Czarny HiFi, Deemz, Favst, Matheo i Francis.
Warsztaty w Rap House poprowadzą Sir Mich, VNM i Mr. Polska.
Wywiad
Tau o Słoniu: „Nie poważam jego rapu, nie słucham” – wywiad
W rozmowie m.in. o: Tede, Ostrym, Kalim, Zbuku, Sariusie, Kacprze HTA i Grande Connection.

Z kieleckim raperem udało nam się nam porozmawiać na żywo pod koniec tamtego roku. Poniżej prezentujemy blisko godzinny zapis tej rozmowy, w której pada wiele ksywek i poruszono w nim kilka wartościowych tematów.
– Co myślę o rapie Słonia? Nie poważam. To znaczy nie słucham, bo mi się nie podoba – mówi Tau w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl. Podczas rozmowy Tau wymienia także pseudonim jeszcze jednego rapera, z którego rapem mu nie po drodze.
Kielczanin wypowiedział się też na temat własnej twórczości. Jak mówi, przez decyzję, którą podjął jest z urzędu pozbawiony pewnych narzędzi, które umożliwiłyby mu wywindować swoją twórczość jeszcze wyżej.
– Ja z uwagi na to, że poszedłem tą radyklaną ścieżką, nie mogę mieć w klipie agresji, przemocy, nie mogę nikogo upokarzać, nikomu ubliżać, nie mogę mieć dragów, klamek czy rozebranych kobiet (…) Jak się człowiek zastanowi i popatrzy na najbardziej popularne polskie teledyski, to jest treść tych hitów – tłumaczy.
Tau mówi w wywiadzie także o:
- Beefach Tedego
- Czy O.S.T.R. to jego kolega?
- Relacjach z Sariusem, Fabijańskim, Bezczelem i Zbukiem
- Nagrywkach z Kalim i Kacprem HTA
- O Grande Connection
- Dlaczego usunąłby siebie ze sceny?
Wywiad
Wujek Samo Zło: „Tede nie umie się bić? To nie do końca prawda” – wywiad
Godzinna rozmowa z Wujkiem m.in. na temat TVP, Jędkera, freestyle’u i nowej płyty.

Tede jest obecnie w epicentrum konfliktu z Szalonym Reporterem i Arkiem Tańculą, którzy chcą go namówić na walkę. Tymczasem na temat bitewnych umiejętności warszawskiego rapera wypowiedział się Wujek Samo Zło.
Pod koniec roku przeprowadziliśmy rozmowę na żywo z Wujkiem, w której oczywistym jest, że poruszyliśmy m.in. temat Tedego i ich konfliktu. – Tede miał opinię takiego, co się nie bije i jest c**ą, a w Lublinie miałem z nim taką akcję, że wiem, że nie jest to do końca prawda. Jest duży chłop i też potrafi machać rękami – mówi WSZ w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.
Czy Wujek chciałby zawalczyć z TDF-em? – Top nie jest moja waga, ale jakby przytył parę kilo, a ja bym schudnął, to może. Ale wolałbym załatwić to po rapowemu – tłumaczy.
Podczas rozmowy poruszyliśmy m.in. takie wątki jak:
- Zapowiedź dissu na Tedego.
- Praca w TVP i wynagrodzenie.
- Konflikt z Jędkerem i chęć walki.
- Najlepszy freestyle’owiec?
- Co WSZ ma wspólnego z Krzysztofem Rutkowskim i Mini Majkiem.
- Skąd ksywka Cygan.
Wywiad
Rabo: „Wychowali mnie mama, tata i Wojtek Sokół” – wywiad
Rozmawiamy z raperem, który nagrał płytę inspirowaną znanymi bajkami.

W ubiegłą sobotę ukazał się album Rabo „Życie to nie bajka”. To twórca znanego kanału związanego z filmami animowanymi Disneya, Pixara i DreamWorks. Mieliśmy okazję porozmawiać z byłym dziennikarzem programu „Uwaga!” na temat jego projektu.
Polećmy klasykiem na początek – jak zaczęła się Twoja przygoda z rapem?
Cóż… okres, gdy miałem 9 lat i kolega przyniósł do szkoły Grupę Operacyjną pozwolę sobie pominąć (śmiech). Oficjalnie wszystko zaczęło się rok później, gdy ojczym pożyczył mi swoją empetrójkę, bym się nie nudził w autokarze podczas wycieczki szkolnej. Znajdowała się tam „Droga” od Hemp Gru, którą momentalnie się zachwyciłem. Potem już poszło. Ogólnie jestem z pokolenia dzieciaków, dla których rap był jak łyk świeżego powietrza w świecie przepełnionym smogiem. Gdybym na pewnym etapie nastoletniego życia nie usłyszał, że „Damy radę”, to nie wiem, czy bym dał. Gdybym nie podśpiewywał sobie, że „Bierzemy sprawy w swoje ręce” albo że „Każdą porażkę obracam w sukces”, to też pewnie wszystko wyglądałoby inaczej. Nie bez powodu czasem żartuję sobie, że wychowali mnie mama, tata i Wojtek Sokół (śmiech). I coś w tym jest.
A skąd pomysł, by samemu zacząć rapować?
Od zawsze marzyłem, by być częścią tej kultury. Przez wiele lat prowadziłem kanał na YouTube, gdzie opowiadałem o różnych ciekawostkach, szokujących teoriach i absurdach związanych z filmami animowanymi, głównie ze stajni Disneya, Pixara i DreamWorks i gdy przekroczyłem magiczną barierę 100 000 subów, chciałem przygotować dla widzów coś specjalnego. Uznałem wtedy, że to dobra okazja, by zadebiutować i tak powstał utwór „Sto tysięcy powodów”. Odbiór był pozytywny, więc zacząłem doskonalić swój warsztat i dziś, po 5 latach od tamtego wydarzenia, myślę, że rozwinąłem się już na tyle, by przedstawić się szerszemu gronu słuchaczy.
No właśnie, niedawno do sieci trafiła Twoja EPka „Życie to nie bajka”, oparta na ciekawym patencie. Opowiedz o tym.
Od jakiegoś czasu kiełkował mi w głowie pomysł na płytę związaną z tym, czym zajmowałem się na co dzień. W końcu postanowiłem się za to zabrać i efektem tego jest album inspirowany znanymi animacjami, takimi jak „Toy Story”, „Auta” czy „Król Lew”. Bajki te stanowiły jednak jedynie punkt wyjścia do opowiadanych historii, dzięki czemu mogłem zgrabnie połączyć moje osobiste przeżycia z fabułą wspomnianych filmów. Przykładowo w utworze „Simba” opowiedziałem o swojej drodze do sukcesu, która ciągle trwa, niestety (śmiech). Refren oparłem na słynnej frazie Mufasy „Kiedyś to wszystko będzie Twoje”, którą kojarzy niemal każdy, a której, co ciekawe, Mufasa nigdy do Simby nie wypowiedział. Taki bajkowy efekt Mandeli.
Tu, gdzie jestem, konsekwentnie rządzi prawo dżungli
Walczę mężnie, bo lwie serce w mojej piersi dudni
Wygram ze złem, wsparcie wielkie mam od wiernych kumpli
Dzieło zwieńczę happy endem, będą ze mnie dumni!
Zanim jednak zdecydowałeś się wrócić do ksywki Rabo, wydałeś dwie EP-ki pod innym pseudonimem na osobnym kanale, którego prawie nikt nie zna.
I całe szczęście (śmiech). Faktycznie, w 2020 roku postanowiłem wypuścić pierwszą EP-kę, ale czułem podskórnie, że mimo iż teraz wydaje mi się to cudowne, to za parę lat zapewne będę wolał o tym zapomnieć. I faktycznie – dziś, gdy patrzę na swoje poprzednie projekty, na czele z tym starszym, to widzę, jak wiele rzeczy mógłbym zrobić lepiej. Ale cóż – chyba właśnie na tym polega rozwój. Ostatecznie dobrze mi zrobiło te parę lat w takim klasycznym podziemiu – miałem czas, by spokojnie progresować, a jednocześnie mało kto musiał być tego świadkiem (śmiech).
To teraz trochę z innej beczki – jak YouTuber trafia do redakcji Uwagi! TVN?
Faktycznie, jest to historia dość oryginalna. Niecałe 2 lata temu przechodziłem najgorszy okres mojego życia. To było chwilę po wypuszczeniu EPki „To The Ground”, która zresztą odzwierciedla ówczesny stan mojej psychiki. Z przyczyn niezależnych ode mnie, musiałem odejść jakiś czas wcześniej z YouTube’a, co wywróciło moje życie do góry nogami. Moim planem ₿ na życie był wtedy rynek kryptowalut, który jednak dał mi wielką lekcję pokory i plany bycia kryptomilionerem musiałem odłożyć na później. Ostatecznie znalazłem się w sytuacji, w której byłem bezrobotny, samotny i bez perspektyw. Wysłałem CV do wielu firm, by zaczepić się gdziekolwiek. Odpowiedziały mi dwie – jakieś Call Center i… McDonald’s (śmiech). Wybrałem pracę na słuchawce i – jak się potem okazało – ta jedna decyzja odmieniła moje życie.
Dlaczego? I jak to się łączy z pracą dziennikarza?
Już tłumaczę. W wielkim skrócie firma, w której zacząłem pracować, okazała się być jedną wielką kuźnią oszustów i prężnie działającą machiną okradającą starszych i schorowanych ludzi na grube miliony złotych. Gdy tylko zrozumiałem, w czym biorę udział, chciałem się zwolnić, ale ostatecznie tego nie zrobiłem. Uznałem, że więcej zdziałam, jeśli zostanę tam przez pewien czas, przemęczę się i zdobędę jak najwięcej dowodów na to, co tam się wyprawia. Ostatecznie wyszło lepiej, niż przypuszczałem. Odezwałem się do redakcji Uwagi! opisując całą sprawę i dostarczając im materiały. Podjęli temat i wspólnie zrealizowaliśmy 5-częściowy cykl reportaży o tytule „Szatańska Loża VIP”. Efekt był taki, że po pierwsze – złodziejska firma upadła, po drugie – wielu osobom odpowiedzialnym za ten niemoralny proceder postawiono zarzuty, a po trzecie – dostrzeżono we mnie potencjał i zaproszono do redakcji na staż. Reszta jest już historią. Szaloną, jak całe moje życie.
W takim razie gratuluję, dobra robota.
Dzięki. Swoją drogą na mojej najnowszej EP-ce nawiązuję do tych zdarzeń w kawałku „Pinokio”. Utwór ogólnie opowiada o poczuciu wyobcowania wśród rówieśników, o byciu niepasującym elementem układanki, ale także o potrzebie osiągnięcia wielkiego sukcesu, by mój Gepetto był ze mnie dumny i by nigdy mu niczego nie zabrakło. Myślę, że metafora jest zrozumiała dla wszystkich. Za to sama końcówka drugiej zwrotki jest właśnie o wspomnianej chwilę wcześniej historii. Pamiętam, że wszyscy przestrzegali mnie, bym się w to nie pakował, bo może stać mi się krzywda. Ja jednak miałem przekonanie, że w takich sytuacjach należy działać, nie bacząc na konsekwencje. I tak też zrobiłem. Na razie wszystko ze mną w porządku i mam nadzieję, że tak zostanie. A jeśli nie, to przynajmniej pozostanie po mnie muzyka.
Będę bronił starszych oraz kobiet, cóż
Nawet jak przypłacę to niejedną blizną
Nie chcę być prawdziwym chłopcem już
Od kiedy zostałem prawdziwym mężczyzną
-
News4 dni temu
KęKę kupił sobie Porsche. To z okazji ważnej rocznicy
-
News4 dni temu
Sentino jest w USA i zaangażował się w pomoc dla Bonusa BGC
-
News2 dni temu
Ten Typ Mes wskazał raperów, którzy najwięcej go nauczyli
-
News4 dni temu
Żabson opowiedział, jak stracił 350 tys. zł
-
News4 dni temu
Sentino i Trueman znów pokłóceni. „Oki ci nawet ręki nie podał”
-
News1 dzień temu
Sokół musi się mierzyć z krytyką za promowanie hazardu
-
teledysk3 dni temu
Young Leosia u Tedego. „Znowu mi powiesz, że Tede się sprzedał”
-
News3 dni temu
Słoń do fanów: „Kałowe złogi”. Raper wypuszcza płytę 13. w piątek