Sprawdź nas też tutaj

News

28-proc. wzrost polskiego rynku muzycznego

Roczne podsumowanie ZPAV.

Opublikowany

 

mata skute bobo
fot. Jacek Kurnikowski, Mieszko Piętka/AKPA

Związek Producentów Audio Video przygotował raport podsumowujący 2021 rok na polskim rynku muzycznym. Łączna wartość sprzedaży osiągnęła poziom prawie 486 mln zł, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego o 28% i daje Polsce 22. miejsce w światowym rankingu.

Wzrosty zostały odnotowane zarówno w sprzedaży cyfrowej, jak i fizycznej. O prawie 40% wzrosła sprzedaż muzyki poprzez platformy internetowe, wypracowując przychód na poziomie 318 mln zł. Sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych wzrosła o 10,4%, osiągając poziom 167 mln.

Sukcesywny wzrost rok do roku sprzedaży cyfrowej przełożył się na ponad 65,5-proc. udział tej formy dystrybucji muzyki w całościowych rocznych wynikach. Umacniająca się sprzedaż cyfrowa to stale rosnąca tendencja, widoczna zarówna na polskim, jak i światowym rynku muzycznym od kilku już lat.

Polacy stawiają na streaming

Najpopularniejszą formą konsumpcji muzyki wśród Polaków jest streaming, który stanowi prawie 65% wszystkich nośników i formatów. Na drugim miejscu tego zestawienia znalazła się płyta CD z 24,7% udziału, a następnie płyta winylowa, która w łącznym zestawieniu stanowi 9,3%.

Wzrost sprzedaży winyli

Rok 2021 to także kolejny rok wzrostu sprzedaży płyt winylowych. Przychód na poziomie ponad 45 mln powiększył udział czarnych płyt do 27% sprzedaży fizycznej i 9,3% sprzedaży całkowitej.

Najpopularniejszą płytą winylową ubiegłego roku był ostatni studyjny album zespołu Kult, zatytułowany Ostatnia płyta. Wydawnictwo miało swoją premierę w maju ubiegłego roku. Miejsce drugie rocznego zestawienia OLiS Winyle zajmują Kayah i Bregović z albumem wydanym w 1999 roku i zremasterowanym w 2015 – Kayah i Bregović. Na ostatnim miejscu na podium ponownie znalazło się ubiegłoroczne wydawnictwo – długo wyczekiwany album Adele – 30.

Wydaliśmy prawie 70 mln zł na polskie płyty

Wzrosty sprzedaży nośników fizycznych dotyczyły w dużej mierze katalogu rodzimych artystów. Na płyty polskich artystów wydaliśmy w 2021 roku ponad 69,7 mln zł i jest to wzrost o 54% w stosunku do roku ubiegłego. Nadal jednak większość sprzedaży płyt stanowi katalog artystów zagranicznych, który przyniósł przychód na poziomie 82,8 mln zł.

OLiS: Mata zaraz za sanah

Najchętniej kupowaną płytą na nośnikach fizycznych w ubiegłym roku był album sanah Irenka i nie jest to jedyna płyta tej wokalistki na podium rocznego zestawiania OLiS: na miejscu trzecim uplasowało się jej poprzednie wydawnictwo, Królowa dram. Miejsce drugie zajmuje Mata z albumem Młody Matczak.

W pierwszej dwudziestce zestawienia OLiS 2021 tylko jedna pozycja należy do artystów spoza Polski i jest to wydana po prawie sześcioletniej przerwie płyta Adele 30, która uplasowała się na miejscu 7. Kolejny zagraniczny album pojawia się na miejscu 23. Tu dotarli zwycięzcy Eurowizji 2021, zespół Måneskin z albumem Teatro D’Ira Vol. 1.

Airplay

W pierwszej dwudziestce listy najpopularniejszych utworów radiowych znajdują się jeszcze tylko dwie polskie produkcje: na pozycji 4. uplasował się ubiegłoroczny hymn Męskiego Grania Orkiestry I Ciebie też, bardzo, przygotowany przez Darię Zawiałow, Dawida Podsiadłę i Vita Bambino, oraz singiel Bez Ciebie Dawida Kwiatkowskiego, który dotarł do 12. miejsca. Łącznie w top 100 zestawiania Airplay 2021 polscy artyści zajmują 26 pozycji, z czego aż 5 należy do sanah.

Co to OLiS?

To cykliczne zestawienie najlepiej sprzedających się płyt w Polsce w formacie fizycznym, opracowane na podstawie danych dotyczących sprzedaży detalicznej, raportowanych przez sieci największych sklepów muzycznych w Polsce, sklepy niezależne, sklepy firmowe wytwórni fonograficznych i prowadzące sprzedaż na koncertach. Lista jest kompilowana co tydzień przez Kantar Polska.

Co to Airplay?

To zestawienie najpopularniejszych utworów granych w polskich stacjach radiowych, przygotowywane przez firmę MicroBe na zlecenie Związku Producentów Audio Video. System MicroBe jest nowoczesnym narzędziem do automatycznego monitorowania i analizy strumieni audio-wideo w oparciu o autorskie algorytmy rozpoznawania utworów.

Na mocy umowy pomiędzy ZPAV i MicroBe monitorowanych jest 76 stacji radiowych (lokalne i ogólnopolskie) oraz 14 telewizyjnych kanałów muzycznych.

Co to ZPAV?

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 roku ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

Paktofonika jest rozchwytywana. „Młoda fala fanów”

„Zrozumieliśmy jak dużo to znaczy dla ludzi”.

Opublikowany

 

paktofonika
fot. facebook.com/paktofonikaofficial

Po śmierci Magika, Rahim i Fokus zakończyli działalność zespołu Paktofonika i założyli Pokahontaz. W ostatnim 20-leciu mieliśmy chwilowe powroty sceniczne. Obecnie PFK przeżywa drugą młodość.

Pomnik Paktofoniki – przeszkadza czy pomaga?

W rozmowie z Adrianem Sumą dla Czwórki Polskiego Radia, Fokus przyznał, że dopiero jak dorośli, to zrozumieli, jak wiele dla ludzi znaczy Paktofonika.

– Przez wiele lat patrzyliśmy na to różnie. Było tak, że tego nie chcieliśmy. Potem nas to uwierało i chcieliśmy to zrzucić. Próbowaliśmy zapomnieć, próbowaliśmy odejść od tego, a i tak cały czas to było. Ostatecznie pogodziliśmy się z tym, że tak jest, nauczyliśmy się z tym żyć – mówi.

– Jak byliśmy już bardziej dorośli i mniej buntowniczy, zrozumieliśmy jak dla wielu ludzi to dużo znaczy. Byliśmy też trochę winni ludziom, żeby im to dać. Niezależnie od tego, co my sobie o tym myślimy – dodaje.

Przełomowy koncert w Spodku

Punktem przełomowym w powrocie Paktofoniki był „Kosmiczny koncert” w Spodku, gdzie Fokus i Rahim zagrali dwa dni z rzędu.

– Ten koncert w Spodku, który zagraliśmy parę lat temu nas uświadomił, w którym punkcie jesteśmy (…) Przyszedł organizator z MegaClubu i zaproponował zagranie tego w Spodku. „Coś ty na głowę upadł, gdzie w Spodku, jak my na zakończenie Paktofoniki graliśmy w Spodku i zebraliśmy tam 5 tysięcy ludzi. Gdzie po tylu latach, przyjdzie z 1 tysiąc, zróbmy w mniejszym miejscu. Nie, zobaczysz, będzie dobrze”. Ja w to nie wierzyłem, ale jak odpalił bilety i następnego dnia zadzwonił, że robimy drugi koncert, bo pierwszy się sprzedał, to zdębiałem i mówię „coś jest na rzeczy” – wspomina Rahim.

Rahim: „Fala młodych fanów na koncertach Paktofoniki”

Na koncerty Paktofoniki zaczęli przychodzić coraz młodsi fani.

– W tym roku okazał się, że napłynęła bardzo młoda fala fanów na te koncerty. Młodzi ludzie się zarazili Paktofoniką i teraz wypełniają te pierwsze rzędy, gdzie relatywnie starsi ludzie byli, a teraz znowu jest młodzież – mówi Rahim.

– Nie przewidzieliśmy tego, że napłynie taka fala młodych ludzi. Nie przewidzieliśmy, że Paktofonika może mieć taki renesans – dodaje.

Czytaj dalej

News

Oki otworzył mecz Polaków. Na trybunach Paluch i Słoń

Naszym koszykarzom kibicowali także Robert Lewandowski i Piotr Zieliński.

Opublikowany

 

oki eurobasket

Reprezentacja Polski poniosła pierwszą porażkę na tegorocznym EuroBaskecie. W katowickim Spodku biało-czerwoni ulegli Francji 76:83. na trybunach pojawili się raperzy i gwiazdy sportu.

Oki uderza w gong

Tradycyjny gong na rozpoczęcie meczu należał do rapera Okiego. Artysta od dawna łączy hip-hop z koszykówką – nagrał m.in. numer poświęcony Jeremiemu Sochanowi z San Antonio Spurs. Reprezentant NBA nie mógł pojawić się na turnieju z powodu kontuzji łydki.

Raperzy i piłkarze na trybunach

Atmosferę w Spodku podkręcali nie tylko kibice, ale też znane twarze. Wśród gości VIP znaleźli się Robert Lewandowski, Piotr Zieliński, Jan Bednarek, Nicola Zalewski oraz Lukas Podolski – mistrz świata z 2014 roku. Obecny był również były reprezentant Polski Kamil Glik, a także siatkarz Tomasz Fornal. Rapową scenę reprezentowali Paluch i Słoń, którzy razem z Okim dopingowali biało-czerwonych.

Czytaj dalej

News

Bęsiu nagrał klip w PL z Lady Leshurr

To pierwszy teledysk z LP Bęsia “Niech chronią ich te anioły”.

Opublikowany

 

Przez

bęsiu lady

Lady Leshurr – starszym fanom rapu znana z serii Queen Speech i ze wspólnej trasy z Nicki Minaj, a młodszym z TikToka (1,5 mln obserwujących). Wielu czytelnikom GlamRapu z pewnością obiło się o uszy, że raperka pojawiła się na albumie Bęsia, który ukazał się 30 czerwca.

Obok Lady, na “Niech chronią ich te anioły” pojawili się goście z US: Cassidy, Krizz Kaliko i Holy Gabbana. Ponadto mocni zawodnicy z PL: VNM, Peja i Tomb.

W wakacje, Lady Leshurr dzieliła się na swoich socialach informacją o przylocie do Polski na plan klipu do utworu “Rage”. Dziś mamy dla was premierę teledysku autorstwa ekipy 9 liter Filmy (znani z klipów dla Kękę, Palucha i wielu innych). Autorem muzyki jest 6L4NK. 

Singiel jest dostępny w serwisach streamingowych. Album Bęsiu – “Niech chronią ich te anioły” można nabyć na Antidotumrecords.pl

Czytaj dalej

News

Mes wyśmiał wiejskie korzenie ursynowskiego osiedla Tedego

„Mój syn ma 4 mieszkania, ja jedno, zero kredytu”.

Opublikowany

 

ten typ mes diss tede

Czy wychowany na warszawskim Śródmieściu Ten Typ Mes czuje się lepszy od mieszkańców dzielnic powstałych w późniejszych czasach? Taki wniosek płynie z drugiego dissu rapera. Mes zadrwił z miejsca zamieszkania Tedego i przy okazji rykoszetem uderzył w innych reprezentantów sceny, którzy się stamtąd wywodzą.

Niszczycielska polityka Niemców w czasie okupacji doprowadziła do olbrzymich braków mieszkaniowych. W związku z tym, że straciliśmy przez nich 2 miliony domostw, po wojnie postanowiono wdrożyć nieosiągalne do tej pory tempo budownictwa. Szczyt tego zjawiska miał miejsce w czasie epoki gierkowskiej, kiedy oddano do użytku ponad 2,5 miliona mieszkań. Właśnie wtedy rozpoczęto m.in. budowę Ursynowa, gdzie dokładniej na Kabatach od wielu lat mieszka Tede.

– Znając opłakaną sytuację budownictwa mieszkaniowego postanowiliśmy w ciągu 20 lat zapewnić mieszkanie każdej polskiej rodzinie. Miały to być mieszkania większe niż budowane dotychczas, o lepszym standardzie i bez ślepych kuchni – wspominał po latach Edward Gierek. Tym samym realny czas oczekiwania na własne M skrócił się w latach 80-tych do 6 lat.

Dziś, zwłaszcza młodzi Polacy, mogą co najwyżej pomarzyć o tak propolskiej polityce mieszkaniowej rządu. Wiele osób nie dostanie nawet lichwiarskiego, najwyżej oprocentowanego w Europie kredytu, przez brak zdolności. Świadomy dramatycznej sytuacji innych, którą potęguje migracja i wykupywanie lokali przez zagraniczne fundusze inwestycyjne, Mes przyflexował tematem.

– Mój syn ma 4 mieszkania, ja jedno, zero kredytu. Wszystko zarobione, zarobione, kilo kwitu – nawija w utworze „Samica psa”. Chwilę później Ten Typ wyśmiał wiejskie korzenie miejscówki Tedego, którą zaczęto zabudowywać pod koniec lat 80-tych i proces ten trwał jeszcze kilkanaście lat.

– Kabaty – dla ciebie dzielnica, dla mnie ex-pole ziemniaków – rapuje burżuj.

Czytaj dalej

News

bambi mówi, że jest na nią hejt, bo słuchacze zazdroszczą jej sukcesu

„Najbardziej wkurza ich to, że odnoszę sukces i jestem kobietą”.

Opublikowany

 

bambi
kadr z wideo / TVN

W najnowszym odcinku programu Kuby Wojewódzkiego gościem była bambi. Podczas rozmowy dziennikarz przyznał, że autentycznie zazdrości jej współpracy z McDonald’s. Zgodzili się też, że takich osób, które patrzą na nią z zazdrością, jest znacznie więcej.

Bambi wprost odniosła się do hejtu, jaki towarzyszy jej karierze.

– Dużo ludzi może wku***ać to, co dzieje się w moim życiu, dlatego narzucają mi narrację, że jest źle, że koncerty są słabe, że nie umiem śpiewać, nie umiem pisać. To, to, to i tamto. Jeszcze bardziej wkurza fakt, że odnoszę sukces i jestem kobietą. To wszystko tworzy mieszankę wybuchową i bardziej to jest problem, ale ja sama w to wszystko wierzę i nie zatrzymuję się – powiedziała artystka.

bambi to pierwsza polska raperka, która osiągnęła 3 mln słuchaczy na Spotify. Tydzień później zrobiła to także Young Leosia, a wczoraj informowaliśmy o identycznym sukcesie Maty.

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: