ranking
Podsumowanie 2020: żenada, okładka i ekipa roku
Remanent ubiegłych 12 miesięcy w polskim rapie.
Zdążyliśmy już zaprezentować kilka kategorii podsumowujących miniony rok: debiutanta, producenta i rapera, a także teledysk, singiel i feat roku, oraz płytę, ep-ke i odkrycie roku. Teraz przyszedł czas na żenadę, okładkę i ekipę minionych 12 miesięcy.
Ten rok był druzgocąco nudny. Nie pod względem afer, bo polscy raperzy ośmieszali się równie, co w ubiegłych latach. O tym, co prezentują nam Belmondo z Kartkym, nakręcić można nie jeden sezon. Tylko jeszcze nie wiem, czy tragedii, czy jednak komedii. Mam na myśli tutaj stricte nasz gatunek muzyczny. Mało co mnie jakoś specjalnie zainteresowało z tegorocznych wydawnictw, a powiedziałbym nawet, że większość miesięcy wiązała się z niekończącym ciągiem żenady i następujących po sobie rozczarowań. Z czego to wynika? Z jednej strony raperzy powystrzelali się, z czego ciekawego mieli już w 2019, a i Covid na dłuższą chwilę zablokował im pracę. Po długich walkach jakoś wyselekcjonowałem laureatów kilku kategorii, którzy prawdopodobnie przy konkurencji z poprzednich podsumowań, niebrani by byli nawet pod uwagę.
Okładka roku: Mateusz Lengling za “Homeless boy”
Przyłuc może i nie zebrał najwyższych not ze swoim „bezdomnym chłopcem” w mojej ostatniej recenzji, aczkolwiek kompletną ignorancją byłoby pominięcie towarzyszącej albumowi oprawie graficznej. Jak zdradził sam raper w wywiadzie z Tomaszem Markowiczem, okładka powstała wskutek skanowania jego twarzy w technologii 3D. Następnie wykorzystali masę technik, których sami nawet dotychczas nie znali, aż uzyskali pożądany efekt. Co tak właściwie widzimy na powyższym obrazku? “Okładka przedstawia podróż, poszukiwanie, może… zuchwałość? Każdy widzi co innego”. Nietuzinkowy pomysł, fenomenalne wykonanie budzące niezliczone interpretacje wśród odbiorców. Jednym słowem – Sztuka. Nieprzypadkowo użyłem wielkiej litery.
Ekipa roku: SOSO
Po przewertowaniu kandydatów do tej kategorii stanąłem przed dwiema, skrajnie różnymi pozycjami. Całe szczęście mam pełną swobodę w tym, co tutaj piszę, także wyróżnię obydwa składy. Z jednej strony SOSO, ex “2020”, dopóty gigant fonograficzny z Taco Hemingwayem na czele nie wjechał na rynek. Kaczy, Doppin, Gabin, Biegan i Majlo puścili w tym roku parę bengerów, zgarniając przy tym bardzo sympatyczne wyświetlenia. Co ich wyróżnia? Jak na niemałą ekipę, nie mają zupełnie nikogo odstającego od reszty. Chłopaki także się świetnie uzupełniają na płaszczyźnie muzycznej, stanowiąc każdemu z osobna zupełnie inną markę. Rzadko coś takiego się zdarza, wręcz wyjątkowo sporadycznie. Soso miało również przyjemność pojawić się na drugiej płycie Chillwagonu, aby chwilę później ogłosić z nimi stałą współpracę. Bezbłędne zagranie panie Borixon. Swoją drogą osobiście (anonimowo) miałem przyjemność zobaczyć na żywo, jak grają koncert oraz nagrywają teledysk z fanami, dlatego jestem pewny, iż to ekipa pełna zajawki i miłości do rapu. Co ciekawe, w zeszłorocznym podsumowaniu już wspomniałem o nich, dzisiaj mogłem z lekka bardziej o nich powiedzieć. Czekam na kolejne ruchy.
Ekipa roku: Crackhouse
Crackhouse ciężko w jednym zdaniu zdefiniować. To grupa raperów, producentów, realizatorów, videomake’rów, grafików i kto wie, czym jeszcze tam po cichu się oni zajmują. Jako Cartel przez cały rok notorycznie dostarczali nam muzyki, często znacznie odbiegającej od tej w aktualnych trendach. Od brudnych trapów Bandury, przez algiersko-hiszpańskie zacięcie Hellfielda, aż po latynoski klimat w całym składzie, razem z Skoonem i Divixem na pokładzie. Chłopaki na nowo definiują eklektyzm w polskim rapie. Jak mało kto, na tej szarej i smutnej scenie nie tylko robią muzykę inspirowaną zagranicznymi produkcjami, ale także ją doskonale rozumieją. Doliczmy to, że czuwali nad powstawaniem wielu innych materiałów, w tym płyty Masno. Jak sami się chwalą, zrobili na swojej działalności w 2020 roku łącznie 100 milionów wyświetleń, co im się niewątpliwie należało.
Żenada roku: Sebastian Fabijański
“Raperzy rozumiem, ale kurwa Fabijański?”, no właśnie, nie kto inny jak Sebastian. Wszystko swój początek miało jeszcze przed felernym marcem, kiedy to aktor ogłosił, iż rozpoczyna on działalność muzyczną, a jego debiut ukaże się nakładem Asfaltu. Z miejsca zainteresowane nim media zaczęły zapraszać do licznych rozmów. Jedną z osób, która dobiła się do nowego rapera, był mój kolega z branży Bartosz Boruciak, u którego to w audycji rzucił parę nieprzychylnych słów w stronę Quebonafide. “Mając w sobie hip-hop, nie wyplułby takiego numeru, nie zbrudziłby nim telefonu” tak to właśnie wyraził się o Candy. Zgarnąć sobie antyzwolenników Kuby było łatwo, skoro wiadome było, iż nie poniesie się za to odpowiedzialności. Lekkie zdziwko wyszło, kiedy to założyciel monumentalnej wytwórni płytowej rzucił wersy z początku akapitu. Fabijański próbował się bronić. Szkoda, że z każdą kolejną próbą tylko i wyłącznie się bardziej ośmieszał. Robi to dotąd, żaląc się pod koniec roku, że mu Que nie odpisał na SMSa. Porażkę aktora przypieczętował Kałach, który z niebywałą lekkością wypunktował Sebastiana w dissie. Reasumując, aktor nie poradził sobie na żadnej płaszczyźnie z syfem, który sam zainicjował, okraszając to ostatecznie miernym albumem.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Najlepiej sprzedające się trasy rapowe 2024 roku
To najlepszy rok w historii i największy udział kobiet.
To najlepszy rok na scenie amerykańskiego hip-hopu w historii – informuje Billboard, publikując zestawienie najlepiej sprzedających się rapowych tras koncertowych.
Artyści rapowi mieli udział 5.7% w rynku, biorąc pod uwagę 100 najlepiej sprzedających się tras koncertowych w 2024 roku. To najwyższy wynik w historii. W 2023 roku było to 2.7%, a w 2022 3.4%.
Znacznie większą rolę w tym roku odegrały też kobiety. Na liście 10 najlepiej sprzedanych tras mamy aż 4 raperki. Kiedyś nie było ich więcej niż jedna.
10 najlepiej sprzedających się tras rapowych 2024
10. Childish Gambino
- Przychód: $23.4M
- Sprzedanych biletów: 197,000 biletów
- Ilość koncertów: 18
9. Future
- Przychód: $27.9M
- Sprzedanych biletów: 233,000 biletów
- Ilość koncertów: 21
8. Rod Wave
- Przychód: $28.7M
- Sprzedanych biletów: 244,000 biletów
- Ilość koncertów: 19
7. Megan Thee Stallion
- Przychód: $40.2M
- Sprzedanych biletów: 336,000 biletów
- Ilość koncertów: 26
6. Missy Elliott
- Przychód: $41.8M
- Sprzedanych biletów: 304,000
- Ilość koncertów: 29
5. Doja Cat
- Przychód: $46M
- Sprzedanych biletów: 382,000
- Ilość koncertów: 31
4. 50 Cent
- Przychód: $63.7M
- Sprzedanych biletów: 553,000
- Ilość koncertów: 47
3. $uicideboy$
- Przychód: $65.9M
- Sprzedanych biletów: 621,000
- Ilość koncertów: 60
2. Nicki Minaj
- Przychód: $99.8M
- Sprzedanych biletów: 712,000
- Ilość koncertów: 62
1. Travis Scott
- Przychód: $168.1M
- Sprzedanych biletów: 1.4M
- Ilość koncertów: 69
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Polski rap nie podbija świata. Najczęściej słuchani artyści poza krajem – 2024
Na liście nie ma ani jednego polskiego rapera.
Spotify Wrapped 2024 podkreśla rosnący wpływ polskiej muzyki na światową scenę. Artyści tacy jak kets4eki i Nosgov zdobywają uznanie dzięki unikalnym brzmieniom hyperpopu, sigilcore i phonku, które podbijają międzynarodową publiczność. Polska staje się kluczowym graczem w kształtowaniu globalnych trendów muzycznych – od przebojów viralowych po kinowe pejzaże dźwiękowe, łącząc tradycję z nowoczesną kreatywnością.
Polska muzyka podbija świat
Na szczycie listy globalnych ambasadorów znajduje się kets4eki, którego hyperpopowe utwory, takie jak „Hands up!” i „party addict” osiągnęły łącznie ponad 100 milionów odtworzeń poza Polską. Z kolei Tribbs, plasujący się na drugim miejscu, redefiniuje muzykę klubową i festiwalową, łącząc elektroniczne brzmienia z melodyjnymi refrenami.
Polska obecność w muzyce filmowej i gamingowej również jest zauważalna. Marcin Przybyłowicz i P.T. Adamczyk, odpowiedzialni za kompozycje do “Cyberpunka 2077” i “Wiedźmina”, zajmują odpowiednio 5. i 7. miejsce, udowadniając, że polskie ścieżki dźwiękowe potrafią wzruszyć odbiorców na całym świecie. Artyści tacy jak Maestro Chives i ConKi, łączący różne gatunki, stali się synonimami polskiej kreatywności muzycznej na arenie międzynarodowej.
Międzynarodowe przeboje
Polskie utwory zdobywają serca słuchaczy na całym świecie. LET’S GET FCKED UP Aloka stało się imprezowym hymnem globalnej publiczności, a Royalty (#2) Egzoda, Maestro Chivesa i Neoniego łączy hymnologiczną energię z emocjonalną głębią. kets4eki z utworem party addict (#4) potwierdza, że hyperpop to gatunek o uniwersalnym zasięgu.
Zaskoczeniem na listach okazał się także Jann, uczestnik Eurowizji, z Gladiatorem oraz Let You Down Dawida Podsiadło promujący serial Netflixa „Cyberpunk: Edgerunners”. Innowacyjne podejście polskich artystów do globalnych trendów umacnia ich pozycję na światowej scenie.
Najczęściej słuchani polscy artyści za granicą
- kets4eki
- Tribbs
- Maestro Chives
- ConKi
- Marcin Przybyłowicz
- Dawid Podsiadło
- P.T. Adamczyk
- Rnbstylerz
- Hania Rani
- Abel Korzeniowski
Najczęściej odtwarzane polskie utwory za granicą
- Alok, Mondello’G, CERES, Tribbs – LET’S GET FCKED UP
- Egzod, Maestro Chives, Neoni – Royalty
- 6arelyhuman, kets4eki – Hands up!
- kets4eki – party addict
- Rnbstylerz – Like Wooh Wooh – Radio Edit
- Jann – Gladiator
- ConKi, Rolipso, Runforrest – Sleep
- Dawid Podsiadło – Let You Down
- ConKi – Life
- ConKi, B.R.T., Shiah Maisel – The World is Mine
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Poznań słucha Bambi, a reszta Polski Taco Hemingwaya
2024: Najczęściej słuchani artyści w największych miastach Polski.
W ramach długo wyczekiwanego Wrapped 2024, Spotify prezentuje zestawienie najpopularniejszych artystów i utworów w największych polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu. Chociaż Taco Hemingway niezmiennie króluje na listach przebojów w większości miast, w Poznaniu w tym roku na szczycie znalazła się bambi.
Dominacja na listach przebojów
Taco Hemingway, podobnie jak w latach poprzednich, utrzymuje tytuł najczęściej słuchanego artysty w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi, potwierdzając swoją stałą popularność. W Poznaniu jednak tegoroczne podium należy do bambi, która prześcignęła Taco Hemingwaya, umacniając swoją pozycję jako wschodząca gwiazda. Na czołowych miejscach w każdym z wymienionych miast znalazł się również Gibbs, który dzięki swoim sukcesom w 2024 roku był jednym z najważniejszych artystów polskiej sceny.
Najpopularniejsze utwory 2024 roku
Utwór i like the way you kiss me Artemasa zdobył serca słuchaczy w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, zajmując pierwsze miejsce w tych miastach. W Łodzi i Poznaniu dominowała jednak Woda Księżycowa Kubiego Producenta, bami, Fukaja i stickxra. Na top listach pojawiły się także inne hity, takie jak Chyba że z Tobą zespołu MODELKI, które cieszyły się dużą popularnością w całej Polsce.
Rap wciąż na szczycie
Rap pozostaje najpopularniejszym gatunkiem muzycznym w Polsce, co odzwierciedla jego wiodącą rolę w krajowej kulturze muzycznej. Artyści tacy jak Young Leosia, Oki czy PRO8L3M utrzymują swoją pozycję w ścisłej czołówce, śmiało konkurując z międzynarodowymi gwiazdami, w tym Taylor Swift i Travisem Scottem.
Najczęściej odtwarzane utwory w Warszawie
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- Vixen – Ne Rozumiju
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Beautiful Things – Benson Boone
- B012 – Bletka
Najczęściej słuchani artyści w Warszawie
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- Oki
- sanah
- Young Leosia
- Travis Scott
- PRO8L3M
- Taylor Swift
- White 2115
Najczęściej odtwarzane utwory w Krakowie
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Vixen – Ne Rozumiju
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- Beautiful Things – Benson Boone
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- Plaster – Deemz, Szpaku
- B012 – Bletka
Najczęściej słuchani artyści w Krakowie
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- sanah
- Oki
- White 2115
- Taylor Swift
- Szpaku
- PRO8L3M
- Travis Scott
Najczęściej odtwarzane utwory we Wrocławiu
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Vixen – Ne Rozumiju
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- Beautiful Things – Benson Boone
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Lose Control – Teddy Swims
Najczęściej słuchani artyści we Wrocławiu
- Taco Hemingway
- Gibbs
- Oki
- bambi
- sanah
- Travis Scott
- Young Leosia
- PRO8L3M
- Szpaku
- @atutowy
Najczęściej odtwarzane utwory w Gdańsku
- Artemas – i like the way you kiss me
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Vixen – Ne Rozumiju
- B012 – Bletka
- Beautiful Things – Benson Boone
Najczęściej słuchani artyści w Gdańsku
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- Oki
- sanah
- Young Leosia
- Travis Scott
- PRO8L3M
- Mata
- @atutowy
Najczęściej odtwarzane utwory w Łodzi
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Artemas – i like the way you kiss me
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Vixen – Ne Rozumiju
- B012 – Bletka
- Te numery – PG$, Young Leosia, bambi, francis
Najczęściej słuchani artyści w Łodzi
- Taco Hemingway
- bambi
- Gibbs
- Oki
- Young Leosia
- sanah
- White 2115
- PRO8L3M
- Bedoes 2115
- Chivas
Najczęściej odtwarzane utwory w Poznaniu
- Woda Księżycowa – Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr
- Artemas – i like the way you kiss me
- Przester – PG$, Young Leosia, bambi, francis
- Chyba że z Tobą – MODELKI, Vłodarski
- Drive – 4Money, Gibbs, Jonatan, Opał
- HERO – Bletka, Kizo, clearmind, papablessbeatz
- BFF – @atutowy, PG$, Young Leosia, bambi
- Vixen – Ne Rozumiju
- Plaster – Deemz, Szpaku
- B012 – Bletka
Najczęściej słuchani artyści w Poznaniu
- bambi
- Taco Hemingway
- Gibbs
- Oki
- Young Leosia
- White 2115
- Travis Scott
- sanah
- Mata
- Szpaku
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Taco Hemingway znalazł się na szczycie listy najpopularniejszych artystów w Polsce. Spotify Wrapped 2024 podsumowuje mijający rok.
Lokalny rap utrzymał swoją dominację
Polskie utwory zdominowały pierwszą dziesiątkę, a tylko jeden zagraniczny kawałek znalazł się w zestawieniu. bambi, ambasadorka Spotify EQUAL Polska oraz artystka programu RADAR Polska, zajęła trzecie miejsce na liście najczęściej słuchanych artystów w Polsce i została liderką w grupie wiekowej 18-24 lata. W zestawieniu top 10 obok bambi pojawiły się także sanah i Young Leosia, co odzwierciedla rosnącą rolę kobiet w polskiej muzyce: w tym roku trzy z dziesięciu najpopularniejszych artystów to kobiety, podczas gdy w 2023 roku była to zaledwie jedna. Co więcej, sześć z dziesięciu najczęściej odtwarzanych utworów wykonują artystki, w porównaniu z pięcioma w roku poprzednim.
Lokalny rap również utrzymał swoją dominację, coraz śmielej łącząc się z popem i muzyką taneczną. Nieoczywiste gatunkowe połączenia, takie jak współprace Kiza i Bletki, Roxie Węgiel i Maty, Kubiego Producenta oraz Livki, na nowo definiują mainstreamową muzykę.
Maty słuchaliśmy szczególnie w okresie matur
Polacy precyzyjnie dobierają muzykę do momentów, które przeżywają w danej chwili. Od Deszczu na betonie Taco Hemingwaya, zwiastującego koniec lata, po 100 dni do matury Maty — którego popularność wzrosła w okresie matur — słuchanie muzyki pozostaje ściśle splecione z tym, czym aktualnie żyjemy. Co więcej, playlisty, które celebrują różne święta w ciągu roku, takie jak Halloween, Walentynki czy Majówka, pozostają jednymi z najczęściej streamowanych przez Polaków.
Wiralowy Tymek
Na lokalnym podwórku ciekawymi przykładami wiralowych historii są kawałki Sophia Loren Tymka oraz Długość dźwięku samotności Myslovitz. Pierwszy, choć wydany 3 lata temu, dopiero teraz zdobył szczyt list przebojów. Drugi to hit, który w 2024 utrwalił status klasyka polskiej muzyki, zdobywając przy tym nowych młodych fanów.
Sampling i remiksowanie to kolejny trend, który zyskał na popularności, a hity takie jak taneczny remiks Pedro do utworu Raffaelli Carrà oraz reinterpretacja Dragostea Din Tei autorstwa Davida Guetty i OneRepublic zdominowały letnie playlisty.
Najczęściej słuchani artyści w Polsce
- Taco Hemingway
- Gibbs
- bambi
- Oki
- White 2115
- sanah
- Young Leosia
- Mata
- Szpaku
- Travis Scott
Najczęściej słuchane utwory w Polsce
- Kubi Producent, bambi, Fukaj, stickxr – Woda Księżycowa
- Artemas – i like the way you kiss me
- Gibbs, Opał, Jonatan, 4Money – Drive
- MODELKI, Vlodarski – Chyba że z Tobą
- Young Leosia, bambi, PG$, francis – Przester
- Kizo, Bletka, clearmind, papablessbeatz – HERO
- Vix.n – Ne Rozumiju
- bambi, Young Leosia, PG$, @atutowy – BFF
- Bletka – B012
- Szpaku, Deemz – Plaster
Najczęściej słuchane albumy w Polsce
- Oki – ERA47
- Gibbs – SAFE
- sanah – Kaprysy
- Taco Hemingway – 1-800-OŚWIECENIE
- PRO8L3M – PROXL3M
- Guzior – PLEŚŃ
- Billie Eilish – HIT ME HARD AND SOFT
- Otsochodzi – TTHE GRIND
- Travis Scott – UTOPIA
- bambi – in real life
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Rynek muzyczny w Polsce 2024 – duży wzrost sprzedaży, znamy liczby
Kupujemy coraz więcej nośników fizycznych.
Rynek muzyczny w Polsce podwoił dynamikę wzrostu. Wartość sprzedaży w pierwszym półroczu 2024 r. wzrosła o 31,6%
Związek Producentów Audio Video podsumował pierwsze sześć miesięcy 2024 r. Po raz kolejny rynek muzyczny notuje znaczące wzrosty i tym razem jest to dwukrotnie wyższy wzrost niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Łączna sprzedaż muzyki przekroczyła 392 mln zł, przy wzroście o 31,6%. To prawie o 100 mln więcej niż w pierwszym półroczu 2023 r.
Dane rynkowe
Istotną zauważalną zmianą w dotychczasowej tendencji jest jednoczesny wzrost sprzedaży cyfrowej i fizycznej. Tradycyjny już generator wzrostów w branży muzycznej, muzyka cyfrowa, która stanowi ponad 80% rynku, przekroczyła poziom 314,3 mln zł i wzrosła w porównaniu do roku ubiegłego o 31,4%. Muzyka w formatach fizycznych nie ustępowała jej jednak w dynamice wzrostu, przekraczając wartości 78,2 mln zł i notując wzrost o 32% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
To pierwszy od wielu lat tak istotny wzrost sprzedaż fizycznej, który pozwolił jej utrzymać prawie 20-procentowy udział w rynku.
Najpopularniejszą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming. Od stycznia do czerwca tego roku wygenerował 312,7 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,5% sprzedaży cyfrowej oraz 79,7% sprzedaży całkowitej.
Płyty CD w pierwszym półroczu odnotowały wzrost o 40,1%, generując przychód na poziomie 48,7 mln. To oznacza, że nośnik ten odpowiada obecnie za 12,4% całości sprzedaży. Istotny wzrost odnotowały także płyty winylowe. Przy wzroście o 20,4% wypracowały 28,8 mln zł przychodu, stanowiąc 7,3% rynku sprzedaży muzyki.
Oficjalne listy ZPAV
Półroczne podsumowania zestawień prezentujących najpopularniejszą muzykę w Polsce po raz kolejny przynoszą dobre wyniki twórcom krajowym. Ich produkcje zajmują większość pozycji na Oficjalnych Listach Sprzedażowych ZPAV.
W zestawieniu, które prezentuje dane singli w serwisach streamingowych – OLiS Single w Streamie – 66 na 100 pozycji należy do rodzimych twórców, przy czym w pierwszej dziesiątce znalazła się tylko jedna zagraniczna produkcja i jest to przebój i like the way you kiss me Artemasa, który uplasował się na pozycji 5. Najpopularniejsi w streamingach byli Kizo i Bletka z utworem Hero, którzy zajmują pierwszą pozycję zestawienia. Za nimi uplasowali się: Gibbs, Opał, Jonatan i 4Money z singlem Drive, Modelki i Vłodarski z hitem Chyba że z Tobą zajęli pozycję 3.
W zestawieniu stu najpopularniejszych płyt OLiS – Albumy, obejmującym zarówno sprzedaż cyfrową, jak i fizyczną, 65 pozycji należy do polskich twórców. W top 10 także tylko jedna pozycja przypadła zagranicznym artystom: na miejscu 6. uplasowała się Billie Eilish z albumem Hit Me Hard and Soft. Podium zestawienia należy do hip-hopowców. Na miejscu pierwszym znalazł się Chivas z albumem Deathcore, miejsce drugie należy do KęKę i jego ósmego studyjnego albumu 04:01, pozycję trzecią zajmuje Gibbs z wydawnictwem, które ukazało się w październiku ubiegłego roku – Safe.
Na liście OLiS – Albumy w Streamie, prezentującej wyniki poszczególnych albumów w streamingu, do pierwszej dziesiątki dotarły albumy siedmiu polskich artystów, zaczynając do epki PG$, przygotowanej przez Young Leosię i bambi. Na miejscu drugim uplasował się Gibbson z wydawnictwem Safe. Miejsce trzecie należy do Guziora i płyty Pleśń. W top 100 łącznie 62 pozycje należą do polskich twórców.
Na liście prezentującej sprzedaż tradycyjnych nośników fizycznych OLiS – Albumy Fizycznie także przeważają krajowi artyści. Listę otwiera KęKę z albumem 04:01, a kolejne cztery pozycje także należą do polskich twórców: Chivas z Deathcore zajmuje miejsce 2., Oki z ERA47 plasuje się na pozycji 3., miejsca 4. i 5. zajmuje sanah z produkcjami Kaprysy i Bankiet u sanah. Łącznie w top 10 osiem albumów należy do polskich twórców, a w top 100 jest ich 67.
Na Oficjalnej Liście Airplay (OLiA), gdzie prezentowane są najczęściej odtwarzane utwory w polskich stacjach radiowych, jest trochę odmienna sytuacja. W top 100 polscy artyści zajęli jedynie 31 miejsc, jednak warte podkreślenia jest to, że w pierwszej dziesiątce należy do nich 5 pozycji. Zestawienie otwiera Cyril z przebojem Stumblin’ In, a polscy twórcy uzupełniają pierwszą trójkę: Sylwia Grzeszczak z singlem Motyle zajmuje miejsce 2., Vixen z Ne Rozumiju – miejsce 3.
Związek Producentów Audio Video
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.
Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
ranking
W radiu polski rap nie istnieje. Tylko dwóch raperów na liście – podsumowanie 2023
Radiowe przeboje – podsumowanie Oficjalnej Listy Airplay.
Związek Producentów Audio Video przygotował roczne podsumowanie najpopularniejszych utworów odtwarzanych w polskich stacjach radiowych. Na liście znalazło się tylko dwóch polskich raperów.
W ubiegłym roku radiowe playlisty podbił światowy przebój Flowers Miley Cyrus, który promuje jej ósmy studyjny album Endless Summer Vacation. Singiel ten był również drugim najczęściej streamowanym utworem ubiegłego roku w Polsce. Na miejscu drugim zestawienia OLiA uplasowali się bracia Fast Boy, którzy w utworze Forget You połączyli siły z chorwacko-niemieckim DJ-em Topic. Podium zamyka amerykańska raperka Latto, która wspólnie z pochodzącą z Konga kanadyjską piosenkarką Lu Kala podbiła serca radiowców singlem Lottery.
Do pierwszej dziesiątki rocznego zestawienia dotarły dwa polskie utwory. Na miejscu 5. uplasował się singiel Supermoce Męskie Granie Orkiestra 2023, czyli Igo, Mrozu i Vito Bambino, oraz na miejscu 10. przebój Dody i Smolastego Nim zajdzie słońce. Łącznie w pierwszej setce najczęściej odtwarzanych utworów w polskich stacjach radiowych tylko 29 pozycji należy do krajowych twórców. Jest to spadek w porównaniu do roku 2022, w którym w top 100 znalazło się 35 utworów z udziałem polskich artystów.
W zestawieniu sumującym słuchaczy wszystkich utworów danego artysty, polscy wykonawcy mogą pochwalić się trochę lepszymi wynikami. Choć nadal top 10 wykonawców jest zdominowana przez zagranicznych twórców to otwiera je Dawid Podsiadło. Na miejscu drugim uplasowała się ubiegłoroczna liderka tego zestawienia, sanah. Miejsce trzecie należy do włoskiej grupy Måneskin, a zaraz za podium mamy kolejną dwójkę polskich artystów: Oscara Cymsa na miejscu 4. i Darię Zawiałow na pozycji 5.
Oficjalna Lista Airplay (OLiA) to zestawienie utworów emitowanych w radiach, przygotowane na podstawie sumarycznej liczby słuchaczy wskazanych utworów w monitorowanych stacjach radiowych.
Raperzy w radiu prawie nie istnieją
Stacje radiowe nigdy nie były zbyt łaskawe dla raperów i tak też zostało do dzisiaj. Nieliczni pojawiają na playlistach, a jeżeli już na nich są, to oczywiście z typowo „radiowymi” kawałkami.
Najwyższą pozycję wśród raperów zaliczył Smolasty – 10 miejsce. I nie ma co ukrywać, że tylko dlatego, że połączył siły z Dodą, bo takie miejsce zajął numer „Nim zajdzie słońce”. Reprezentant Warner Music zawsze miał radiowy potencjał i możemy go zobaczyć jeszcze raz w zestawieniu. Na 35 pozycji znalazł się jego numer „Herbata z imbirem”.
Drugim wspomnianym raperem, który także pojawił się w rocznym zestawieniu radiowych przebojów jest B.R.O., który z numerem „Jeszcze będzie pięknie” zajął 85 lokatę.
I to by było na tyle.
Radiowe przeboje – podsumowanie Oficjalnej Listy Airplay (OLiA) – 2023
Lista jest przygotowywana na zlecenie ZPAV przez firmę MicroBe. Na mocy umowy pomiędzy ZPAV a MicroBe monitorowanych jest 80 stacji radiowych – lokalnych i ogólnopolskich.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temu
Tede „3 kondomy” – diss na Kaczora BRS, Olejnika i Suję
-
News4 dni temu
Bonson zmienił zdanie i dołączył do „umierającej” wytwórni
-
News1 dzień temu
Tomek Olejnik reaguje na diss Tedego. „Zdziwisz się”
-
News15 godzin temu
Budda po wyjściu z aresztu napisał komentarz pod klipem z Louisem
-
News19 godzin temu
Suja wyjawił, dlaczego nie zamierza odpowiedzieć na diss Tedego
-
News3 dni temu
Kizo się zamotał na scenie podczas koncertu Okiego w Krakowie
-
News4 godziny temu
Suja dissuje Tedego, a ten jest zażenowany poziomem
-
News1 dzień temu
Malik do celebrytów: „Wracacie do domu rodzinnego i na wejściu wali klockiem”