Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

EMESTE: „MYŚLĘ RAPEM. NIE JEST TO COŚ CZYM MOŻNA SIĘ CHWALIĆ”

Opublikowany

 

Wczoraj, 6 grudnia ukazała się wspólna płyta Emeste i duetu producenckiego O Czym Trzeszczy Winyl – „Anatomia”.

W przedpremierowej rozmowie twórcy tego wydawnictwa opowiadają o płycie, dołączeniu do wytwórni czy używaniu żywych instrumentów.

 

Działasz na scenie dekadę z Inkaustem, sam wydajesz solowe projekty, aktualnie trwa promocja Twojej najnowszej płyty „Anatomia” wraz z duetem producenckim O.C.T.W – zadowolony jesteś z odbioru materiału?

Emeste: Osoby, którym dałem do odsłuchu cały album są zajarane. Oczywiście poleganie na ocenie swoich ziomulków i liczenie na to, że jest to obiektywna ocena było by objawem dziecięcej naiwności. Dziennikarz muzyczny Marcin Flint zrugał nieco brzmienie nazywając je starym i już niejarym, ale wywołał u mnie uśmiech, bo taki właśnie był plan. Klimat muzyczny z początku wieku, podróż w czasie do, moim zdaniem, najlepszej ery rapu.  Jeżeli pytasz o odbiór klipów do „Powoli” i „Dwóch Gamoni” to ich spokojny klimat nie jest chyba tym do czego słuchacze przywykli. Za mało darcia japy i determinacji. Nie mnej jednak swoją niszę odbiorców mamy. 

 

Jest to pierwszy Wasz projekt wydawany pod szyldem wytwórni, skąd taki ruch?

Emeste: Dużo się dzieje w życiu. Rodzina, praca i muzyka. Czasu co raz mniej, albo szybciej przecieka między palcami. Zrobienie płyty to diablo czasochłonne zajęcie. Wydanie jej później samemu, w podziemiu to drugie tyle czasu plus nerwówa. Zawsze coś po drodze musi się wysrać. Anatomia została napisana ponad rok temu, latem. Nagrania zamknęliśmy w marcu.  Dobrze jeśli ktoś, kto się na tym zna, zajmie się promocją, publikacją etc., etc. Natomiast my możemy robić już kolejne rutyny.

 

„Anatomia”, opowiedz szerzej o tym co mieliście na myśli tworząc ten projekt?

Emeste: Na którymś koncercie Inkaustu wkręciłem sobie do głowy, że hip-hop ze swoimi elementami jest jak organizm. Wszyscy; raperzy, producenci, dje, tancerze, graficiarze i publika jesteśmy częścią jednego wielkiego ciała subkultury. Wierciłem sobie ten motyw w głowie, co jakiś czas, aż wykiełkował pomysł na koncept album, w którym każdy numer będzie miał coś wspólnego z którąś częścią ciała. Przedyskutowałem idee z OCTW, poszli na to. Ludzkie ciało w kawałkach- piła komando 10.

 

Od kiedy się znamy, wiem że używacie żywych instrumentów w numerach – skąd taki zabieg?
Emeste:
Nie jestem muzykiem, nazywając się nim obrażałbym innych muzyków. Dźwięki kocham i mam ogromny szacunek dla ludzi, którzy za pomocą instrumentów je tworzą. Możliwość kooperacji mojego rapu z żywymi instrumentami to zawsze nobilitacja dla mnie. Byle nie skrzypce. Mam do nich awersje. Polski rap z i jego sampling z końca lat 90-tych obrzydził mi instrumenty smyczkowe (te wysokie- skrzypce, altówka) chyba do końca życia. Nie lubię patosu na bitach. Ogólnie łączenie sampli z muzyki klasycznej i rapu kojarzy mi się z bufonadą i  populizmem, a skrzypce (samplowane) plus jakaś łzawa historia lub prawidła typu: „zawsze to” albo „nigdy tamto”  wprawiają mnie w ponury nastrój. Niskie, klawisze i dęte zawsze spoko.

 

Tak naprawdę wydajecie w niezależnym labelu, który dopiero buduje markę, wcześniej wydawaliście się sami, które wyjście jest dla Was korzystniejsze?

Emeste: Zapytaj nas o to po premierze.

 

Materiał z „Anatomii” jest mocno truskulowy, leniwy, takiej muzyki się dzisiaj już raczej nie uprawia, a na pewno nie jest to popularne w grupie docelowej, do której trafia rap, co Ty na to?

Emeste: Nie wszystko na Anatomii jest takie leniwe. Kilka numerów ma niezłego kopa. Może nie kopa, ale kilka. OCTW dba o dynamikę.

 

Wasze ulubione numery na płycie to?

Mundas Powoli, Tak i Ścieżka

 

Wielu podziemnych wykonawców oddaje swoje albumy poza tym, że do darmowego odsłuchu, także do pobrania – do premiery zaskoczycie słuchaczy czymś innowacyjnym?

Emeste: Mam nadzieję, że tak. Każdy numer ma opracowaną, indywidualną grafikę przygotowaną przez Roberta ‘Tip’a Królasika z dualstudio.pl. Prócz efektów wizualnych, mamy dla tych z państwa, którzy zamówią płytę w preorderze, suplement w postaci kilku dodatkowych numerów oraz remiksów. I jeszcze coś. Zamów i czekaj na przesyłkę.

 

Wiemy obaj, że wyniki sprzedaży płyt spadają, co raz ciężej zdobyć popularność, premier jest po prostu za dużo – nie przyprawia Was to o ból głowy podczas prac nad kolejnymi tytułami?

Emeste: Nie wiem. Nie umiem odpowiedzieć na to pytanie. Nigdy nie miałem z tego sosu, wyraźnego profitu z rapu, a jednak kolejny rok i powstaje kolejna płyta. Wstaję rano i myślę, że bym coś napisał i nagrał. Potem piszę i nagrywam. Okresy euforii lub hiperdoła towarzyszące temu zajęciu mam już dawno za sobą. Myślę, kurwa, rapem i nie postrzegam tego bynajmniej jako coś, czym czym można się chwalić. Raczej jako zapis choroby. Inaczej nie umiem.

 

O.C.T.W – jak trafiliście na Emeste, co sprawiło, że się dogadaliście na wspólny album?

Kuzyk: Na Emeste trafiliśmy przez Kozła z Inkaustu, którego Mundas znał już wcześniej. Dowiedzieliśmy się że, Emeste chce zrealizować koncept album i tak powstała współpraca przy realizacji projektu.  

 

Jesteście młodym duetem producenckim z Opola, opowiedzcie o sobie, jak zaczęła się Wasza przygoda z muzyką?

Mundas: Moja przygoda z muzyką zaczęła się w 2008 roku. Kuzyka poznałem trochę później i dowiedziałem się, że też zajmuje się klepaniem bitów. Na początku produkcje robiliśmy osobno przez co każdy z nas wyrobił swoje indywidualne brzmienie. Pomysł na założenie składu powstał w 2011 roku. Zrobiliśmy wspólnie trochę produkcji. Jedną można znaleźć na myspace, lecz niestety cała reszta odeszła w zapomnienie. Na „Anatomii” będzie można odczuć mieszankę różnych stylów przez co album powinien przykuć uwagę słuchacza warstwą liryczną jak i muzyczną

 

„Anatomia” jest Waszym pierwszym dużym projektem?

Mundas: Przed Anatomią tworzyłem warstwę muzyczną na płycie Droga Ducha, cz.1 – siła 3i rapera Kacpra.

Kuzyk: Jeżeli chodzi o mnie i nasz skład O Czym Trzeszczy Winyl, który tworzymy razem z Mundasem jest to nasz debiut. Mundas już wcześniej brał w udział w produkcji projektów takich jak:Kacper „Siła 3i” oraz Kord  „Pięciolinia”. Na „Anatomi” będzie można usłyszeć mieszankę elektroniki z klasycznymi brzmieniami oraz żywymi instrumentami takimi jak bas czy gitara elektryczna. Mamy nadzieję, że wniesiemy coś świeżego i oryginalnego na polskiej scenie hip hopowej.

 

Dzięki za rozmowę.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Wywiad

Benito: „Będą grube strzały w najbliższym czasie” – wywiad

Rozmawiamy m.in. o Bałagane i Riccim.

Opublikowany

 

benito

Ścianka Popkillerów to niesamowite miejsce, łączące wszelakie uniwersa (co najlepiej pokazuje różnorodność naszych gości). Gdzie indziej znajdziemy obok siebie Bambi, Łonę i Adiego Nowaka na raz? Tym razem jednak skupimy się na połączeniu Najniższej Polskiej Dziennikarki o włoskim pochodzeniu z kimś, kto niewątpliwie kojarzy się z Półwyspem Apenińskim i wygrał loterię genów, patrząc na jego wysokość.

Kolejnym rozmówcą przed GlamRapową kamerą w trakcie szóstej edycji Popkillerów był Benito, połowa Tuzza Globale. Raper i restaurator zdradził nam, które określenie bardziej do niego pasuje. Padła też poważna deklaracja.

– Muzyki robię bardzo dużo. Będą grube strzały w najbliższym czasie. Kocham to robić i będę to robił.

Nie mogło zabraknąć również pytania o to, gdzie jest Ricci i jaką przyszłość ma przed sobą inspirujący się Włochami duet. Benito w imieniu Bałagane odebrał statuetkę „Hardkorowego Rapera Roku”, którą otrzymał Kazek. Ten wątek oczywiście musieliśmy również poruszyć.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Lordofon: „W kategorii Kacperczycy roku byśmy wygrali” – wywiad

„Ja się porównuję najczęściej… kojarzycie Mickiewicza?”

Opublikowany

 

Echa ostatniej gali rozdania Popkillerów wciąż nie milką. Na naszym kanale sukcesywnie pojawiają się kolejne wywiady, nie tylko z samymi raperami, ale i szeroko pojętymi osobami z branży hip-hopowej. Tym razem w ogniu pytań znalazł się zespół Lordofon.

– Jestem pisarzem, poetą; beaty jakiś chłop robi do tego (…). Ja się porównuję najczęściej… kojarzycie Mickiewicza na przykład? To jest to! – mówi Maciej Poreda zapytany o (pre)nominację w kategorii „Liryczny raper roku”.

To, że panowie mają niesamowite poczucie humoru zobaczycie jeszcze nie raz, zwłaszcza w zestawieniu z najniższą polską dziennikarką (czyli autorką tekstu i poniższego wywiadu). O tym jak być Kacperczykiem i Taco Hemingwayem w jednym, o najlepszym fanbasie i wymarzonej statuetce Chłopa Roku poniżej opowiedzą Wam – wspomniany nieślubny wnuk wieszcza narodowego i Michał Jurek (perkusista na skalę wyprzedania trasy koncertowej).


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Wuwunio ostro do Szalonego Reportera: „Dramat, idź na Jasną Górę po rozum”

Rozmawiamy z twórcą Pal Hajs TV.

Opublikowany

 

Wuwunio to człowiek-orkiestra. Smiało można nazwać go mianem reportera, w wolnych chwilach potrafi coś, nie-coś zarapować, a ponadto jest to także baczny obserwator i aktywny uczestnik naszego polskiego youtube’owego poletka. Nie mogło więc być takiej możliwości, że nie porozmawialiśmy chociażby chwilę na temat jego najbliższych planów, wrażeń z gali oraz… sami zobaczcie.

Od Popkillerów 2024 minie lada chwila już tydzień, a emocje nadal nie opadły. Warto więc nieco podkręcić atmosferę ponieważ nasze ściankowe rozmowy, wywiady wciąż napływają na nasz kanał YouTube, który zdecydowanie warto zasubskrybować.

Z Wuwuniem poruszyliśmy szereg tematów: od sympatii do Rów Babicze przez podejście do Szalonego Reportera aż po najbliższe internetowe plany.

Wuwunio vs Szalony Reporter

Chwilę przed samą galą Popkillerów pisaliśmy o insynuacjach Szalonego Reportera względem Kubańczyka. Wówczas Wuwunio skomentował cały wpis jako „obrzydliwy”.

Podczas naszej rozmowy Wuwunio stwierdził, że nie tylko już nie pójdzie do niego na podcast, ale zaapelował też: „Dramat, idź na Jasną Górę po rozum” – zwrócił się do Szalonego Reportera.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Mateusz Kaniowski: „Nie słucham żeńskiej sceny rapowej” – wywiad

„Odkryciem roku na Popkillerach powinno zostać Rów Babicze”.

Opublikowany

 

kaniowski wywiad

Popkillery 2024 już za nami. Szósta edycja największej hip-hopowej gali to historia. Uczestnicząc na gali przeprowadziliśmy kilka wywiadów. Efekty tej pracy możecie już powoli oglądać na naszym kanale. Na pierwszy ogień naszych dociekliwych pytań idzie jeden z najbardziej popularnych dziennikarzy młodszego pokolenia, czyli Mateusz Kaniowski.

– Ruskiefajki to jedna z nielicznych kobiet, których jestem w stanie słuchać. To, że niektóre osoby są tak popularne z takimi utworami, które nagrywają to mnie po prostu roznosi – mówi w rozmowie z Oskarem Brzostowskim Mateusz Kaniowski.

Czego słucha Kaniowski? Jaki według niego jest singiel roku? Co myśli o Popkillerach? Czy raperzy dalej będą chętnie brać udział we freakfightach? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziecie poniżej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Frank Leen o początkach w rapie: „Był taki Adrian, który miał Sony Xperia K800i” – wywiad

Bitowo wychowałem się na Young Leanie i Sad Boys.

Opublikowany

 

frank leen

Dożyliśmy pięknych czasów różnorodności w rapie. I chociaż zagorzali ultrasi zakręcą głową, wyleją piwo i krzykną, że „to nie jest hip-hop”, powinniśmy się cieszyć z każdej formy docenienia naszych branżowych kolegów. Na 30. jubileuszowej gali Fryderyków w kategorii „Fonograficzny debiut roku” został nominowany Frank Leen za swój album „Miłość w czasach”. Statuetki nie udało się niestety zdobyć jednak artysta miał okazję wystąpić na scenie gliwickiej areny. Następnie mieliśmy okazję zamienić parę słów.

Dostałeś nominację w kategorii Debiut Roku, chociaż to nie Twój pierwszy rok na rapowej scenie. Jakie to uczucie?

Fajne to uczucie ponieważ ktoś mnie dostrzegł i jestem z tego mega dumny. Cieszę się, że tak wyszło. Jestem trochę starszy niż wszyscy nominowani, ale mega dumny. Nie wiem, czy odpowiedziałem na twoje pytanie.

Jesteś bardzo wszechstronnym artystą – z jednej strony mamy współpracę z Gibbsem, z drugiej z CatchUpem, za Tobą też współpraca z Okim na SoundClashu. Zdecydowanie należysz do osób znanych w środowisku. Jak to przekłada się na zasięgi i słuchaczy?

Jestem w stu procentach z rapowego świata i próbuję alternatywy ponieważ była bliska mojemu sercu gdy dorastałem. Grałem w różnych zespołach na gitarze, to jest mój główny instrument. Jak to się przekłada na zasięgi? Szczerze – nie wiem, totalnie mnie to nie obchodzi. Cieszę się, że mogę mieszać te światy, bo wydaje mi się, że nadal jest to dzika strefa dla polskich słuchaczy. Chciałbym to normalizować.

Na jakim hip-hopowym wykonawcy wychował się Frank Leen?

Dobre pytanie, jest ich wielu. Na pewno Kendrick Lamar, słuchałem dużo Eminema. A tak beatowo, produkcyjnie to na pewno Young Lean i jego grupa Sad Boys. A z polski to dłuższa historia.

Opowiadaj śmiało!

Grałem w siatkówkę, był tam taki Adrian, który miał telefon Sony Xperia K800i. Ja miałem K750i i stwierdziłem, że ma mega super telefon więc spytałem, czy chciałby się zamienić albo sprzedać. Powiedział żebym dopłacił stówkę i się wymieniliśmy. Wracałem do domu z tym telefonem i na nim był tak: Paluch, Ganja Mafia, Peja… Takie mega klasyczki polskiej sceny rapowej.

Ale nie było Tedego?

Nie, nie było Tedego! Ale lubię Jacka, nie mam nic do tego beefu. Z polskiego rapu później wielu utalentowanych artystów się przewinęło. Zdecydowanie moim ulubionym, chociaż nie inspirował mnie za bardzo, jest Oki. Pokazuje, że da się eksperymentować i nikt nie może go podrobić. Moje brzmienie jest mega oryginalne i to jest rzecz, która nas łączy.

Dzięki za rozmowę!


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Tede przestał pisać, tylko nagrywa. „Odkryłem rap na nowo” – wywiad

Z raperem rozmawiamy m.in. o polityce, Clout MMA, nowej płycie oraz AI.

Opublikowany

 

tede pali papierosa

Mówi się, że muzykę kojarzymy z pewnymi okresami w swoim życiu. Dla wielu fanów premiera od ulubionych artystów jest nawet ważniejsza niż zmieniająca się co roku liczba widniejąca w kalendarzu. Patrząc na ostatnie wydarzenia w rapowej karierze TDF-a można było odnieść wrażenie, że w pewnym sensie jego kalendarz się zatrzymał. Nic bardziej mylnego. 

Wyżej wymieniona teza jaką postawiliśmy przed raperem okazała się zupełnie nietrafiona i zdaje się, że Tede przeżywa drugą młodość nie tylko w mediach. 

– Ja nie napisałem żadnego kawałka po płycie “Hajs, Hajp, Hejt”. Przestałem pisać, tylko nagrywam. Potem spisuje, co nagrałem i nagrywam jeszcze raz. Ta technika nagrywania bez pisania jest świetna, bo od razu masz efekt. (…) I ważna sprawa: bity są od różnych producentów – mówi Tede w rozmowie z Mikołajem Kmiecikiem dla GlamRap.pl.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że Tede podkreśla, że skupia się na flow. – Dzielę tekst partiami. Nagrywam flow od razu, wiesz o co chodzi. Jak piszesz tekst to przy końcu szesnastki już zapominasz jak te dwie pierwsze linijki miały wchodzić – wyjaśnia.

Kiedy premiera albumu dowiecie się z poniższej rozmowy. Pozostałe poruszone w niej wątki to m.in.: Kanał Zero, Clout MMA czy imprezowa czystość.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: