Sprawdź nas też tutaj

News

Jay-Z komplementuje brytyjskiego artystę: „To geniusz”

Opublikowany

 

Chris Martin usłyszał wiele ciepłych słów od Jaya.

Działam w tym przemyśle na tyle długo, żeby wiedzieć, kiedy znajduję się w towarzystwie geniusza i Chris Martin nim jest – mówi raper o wokaliście Coldplay.

 

W przyszłości Wielka Brytania będzie patrzyła na niego jak na współczesnego Szekspira. Jest niezwykłym artystą, niesamowitym kompozytorem, ale swoją najlepszą stronę pokazuje podczas koncertów. Jeśli macie okazję zobaczyć Coldplay na żywo, zróbcie to – nie będziecie żałować – dodaje.

 

Jay-Z współpracował z Martinem przy numerze "Beach Chair", który znalazł się na albumie "Kingdom Come".


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Wspólny produkt Okiego i Quebonafide trafił do sklepów

Cena za opakowanie to 22,99 zł.

Opublikowany

 

Przez

oki quebonafide

Oki podrzucający zielone jabłko w reklamie marki Miss Ti to nie przypadek. Do sklepów trafił nowy smak japońskich ciastek Quebonafide.

Quebonafide zatrudnił Okiego do reklamy swojej marki Miss Ti. Raperzy wypuścili nowy smak mochi – jabłkowy. Zmieniła się także grafika pudełka, nawiązująca do Jeżyka.

Mochi to tradycyjne japońskie ciastka z kleistego ryżu. W pudełku znajduje się 6 sztuk. jabłkowa wersja smakowa w kooperacji z Okim kosztuje 22,99 zł.

Czytaj dalej

News

Abel komentuje spotkanie Wałęsy z Willem Smithem, pisząc o „Bolku”

Raper nawiązuje żartobliwie do przeszłości byłego prezydenta Polski.

Opublikowany

 

Przez

abel lech wałęsa

Aktor Will Smith spotkał się w Polsce z Lechem Wałęsą. Ich spotkanie żartobliwie skomentował Abel ze Smagalaz.

Will Smith przybył do Polski z okazji wydarzenia charytatywnego Top Charity 2025. Opublikował też kilka zdjęć ze spotkania z Wałęsą

– Jestem przekonany, że po raz pierwszy spotykam osobę, o której uczyłem się w szkole – napisał na „X”. – Dziękuję prezydentowi i laureatowi Pokojowej Nagrody Nobla Lechowi Wałęsie za poświęcony czas podczas mojej pierwszej podróży do Polski – dodał.

Ich spotkanie skomentował Abel:

– Bardzo się cieszę, że Netflix wziął na warsztat legendę i postanowił nakręcić nowy film. Nie mogę się doczekać. BOLEK I LOLEK „Na Dzikim Wschodzie” – napisał.

Wypowiedź reprezentanta Smagalaz nawiązuje do pseudonimu Lecha Wałęsy „Bolek”. W połowie maja były prezydent przegrał proces z prof. Cenckiewiczem. Twierdził on, że dokumenty dotyczące jego współpracy ze Służbą Bezpieczeństwa zostały sfabrykowane. W sądzie wykazano, że dokumenty zostały w sporej części odręcznie podpisane przez Wałęsę.

– Wśród nich znalazły się m.in. odręcznie napisane zobowiązanie do współpracy, pokwitowania odbioru pieniędzy i doniesienia, wszystkie podpisane pseudonimem „Bolek” – podała niecały miesiąc temu Rzeczpospolita.

Czytaj dalej

News

Suja sięgnął dna? Atakował w sieci dziecko

„Ch*j jej w ryj” – napisał do 7-latki.

Opublikowany

 

Przez

suja ths klika

Sujbitron nie jest zadowolony ze zwycięstwa Karola Nawrockiego w wyborach. Swoją złość postanowił przekierować m.in. na jego 7-letnią córkę w niewybrednych słowach ją obrażając.

7-letnia Kasia Nawrocka stała się obiektem hejtu za swoje naturalne i dziecięce zachowanie podczas wieczoru wyborczego. Osoby nie sympatyzujące z prezydentem-elektem postanowiły ją zaatakować w sieci przeróżnymi obelgami. Wśród napastników znalazł się też znany z branży rapowej Suja THS Klika.

– Jakieś niedorozwinięte dziecko – napisał pod materiałem Super Expressu. – Ch*j jej w ryj – dodał niewybrednie.

Sujbitron wdał się w dyskusję z innymi użytkownikami, którzy próbowali ostudzić jego emocje, ale na nic się to zdało. Wyborca Rafała Trzaskowskiego nic nie robił sobie z tego, kiedy zwracano mu uwagę, że to tylko niewinne dziecko.

Czytaj dalej

News

20-lecie Diil Gangu poprowadzi kapłan rapu

Na jednej scenie pojawi się czołówka sceny.

Opublikowany

 

Przez

hemp gru

Hemp Gru zaprasza na jubileuszowe XX-lecie Diil Gangu, które odbędzie się 16 października 2025 na warszawskim Torwarze.

Mistrzem Ceremonii wydarzenia będzie nie kto inny, jak Kasta – uduchowiony kapłan rapu, kopalnia mądrości i hip-hopowy pasterz, który poprowadzi publiczność przez emocjonujący wieczór pełen niezapomnianych koncertów i wyjątkowej atmosfery.

Na jednej scenie wystąpią:

HEMP GRU | PALUCH | MAŁACH & RUFUZ | POLSKA WERSJA | HAŁASTRA | SLUMS ATTACK | VAVAMUFFIN | KALI | KACZY I NIZIOŁ | O.S.T.R. | WCK | PRO8L3M | KASTA | C.D.N.

Bilety są dostępne na www.biletomat.pl

Ten wieczór to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego prawdziwego fana rapu!

Czytaj dalej

News

ZAiKS wypłacił rekordowe wynagrodzenia raperom i twórcom

Wypłatę otrzymało ponad 212 tys. osób.

Opublikowany

 

Przez

zaiks logo

Ostatni rok to kolejne sukcesy ZAiKS-u poparte wynikami finansowymi. Organizacja rozliczyła między uprawnionych rekordową kwotę ponad 611 mln złotych wynagrodzeń autorskich. Dynamicznie rosną szczególnie przychody z internetu, choć – biorąc pod uwagę zyski platform streamingowych – powinny być one zdecydowanie wyższe. 9 czerwca odbyło się coroczne Sprawozdawcze Zebranie Delegatów Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, na którym omówione zostały nie tylko osiągnięcia ostatniego roku, ale także wyzwania stojące przed organizacją w latach kolejnych.

Kluczowe dane z działalności ZAiKS-u w 2024 roku:

  • Rekordowa kwota 611 mln zł wypłacona twórczyniom i twórcom z tytułu wynagrodzeń autorskich.
  • 121 mln zł przychodów z internetu.
  • Ponad 212 tysięcy twórczyń i twórców otrzymało wynagrodzenie od ZAiKS-u.

Polski repertuar kluczowy dla ZAiKS-u

Tylko w ostatnim roku ZAiKS zidentyfikował ponad 55 000 000 utworów wykorzystywanych na rynku i wypłacił wynagrodzenia ponad 212 000 uprawnionym z tytułu autorskich praw majątkowych. Jeśli chodzi o rozliczenia utworów wykorzystanych cyfrowo, gdzie dla wysokości wynagrodzenia ważna jest liczba odsłuchań każdego utworu, organizacja przetwarza dane idące w miliardy rekordów. Polski repertuar jest dla ZAiKS-u kluczowy: Stowarzyszenie odnotowuje użycie polskich utworów online nie tylko w naszym kraju, ale też w większości państw Unii Europejskiej i w Wielkiej Brytanii. To możliwe dzięki umowom wieloterytorialnym z platformami cyfrowymi – czyli bezpośrednim licencjom, na podstawie których umożliwia korzystanie z polskiego repertuaru na wielu terytoriach równocześnie. W efekcie twórcy reprezentowani przez ZAiKS otrzymują precyzyjne rozliczenia z serwisów streamingowych, a ich utwory, nawet jeśli miały relatywnie niewielką liczbę odsłuchów, są rzetelnie rozliczane z dokładnością co do grosza. To dzięki ZAiKS-owi utwory te nie wpadają do tak zwanego „long tail”, czyli nie są zaliczane do utworów zbyt mało popularnych, by zarobiły jakiekolwiek kwoty z platform streamingowych.

Rozwój technologiczny wspiera walkę z muzyczną „szarą strefą”

Aby to wszystko było możliwe, ZAiKS nieustannie rozwija swoje rozwiązania technologiczne i zaplecze informatyczne, między innymi dzięki nowej inicjatywie ZAiKS Lab otwierającej przestrzeń do współpracy ze start-upami, firmami technologicznymi i środowiskiem akademickim. Aby zwiększyć jakość analizy i matchingu danych, Stowarzyszenie testuje i wdraża rozwiązania oparte o AI, technologie MRT wykorzystujące fingerprinting, a także przeszukiwanie internetu i social mediów. Wszystko to wspiera procesy licencjonowania i przyczynia się do likwidacji szarej strefy korzystania z muzyki mając istotny wpływ na ochronę twórców i ich praw.

Jako część światowej sieci organizacji zbiorowego zarządzania ZAiKS stosuje rozwiązania informatyczne zgodne ze standardami międzynarodowymi, co pozwala na wymianę danych i rozliczanie wynagrodzeń między organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie (czyli w efekcie pozwala skutecznie realizować zbiorowy zarząd prawami autorskimi). Jest to istotne, bo ZAiKS reprezentuje na terytorium Polski cały światowy repertuar muzyczny – ma ponad 160 umów o reprezentacji z organizacjami praktycznie z całego świata.

W kontekście wysokich międzynarodowych standardów poszanowania prawa autorskiego może dziwić, że ZAiKS wciąż prowadzi spory z niektórymi polskimi nadawcami (telewizyjnymi, internetowymi) wykorzystującymi repertuar bezumownie. Na szczęście to przypadki incydentalne, ale dobitnie pokazują, że nawet w XXI wieku wciąż można się spotkać z przekonaniem – i to wśród nadawców – że twórczość można wykorzystywać bez opłacania wynagrodzeń autorskich. Z tym ZAiKS zdecydowanie walczy i – jak pokazują liczby – robi to coraz skuteczniej.

Internet rośnie najszybciej, choć nadal niewystarczająco

Wynagrodzenia z internetu po raz kolejny rosły najszybciej, ich wartość osiągnęła 121 mln zł w 2024 roku (co daje wzrost o 31,8 mln zł w stosunku do roku poprzedniego). Należy jednak pamiętać, że ze względu na ogromną skalę wykorzystania twórczości w internecie ta kwota powinna być wyższa – proporcjonalna do zysków samych platform streamingowych. „ZAiKS ma podpisane umowy ze znakomitą większością platform funkcjonujących na rynku. Co istotne: cały czas negocjujemy lepsze warunki dla twórców. Umowy podpisywaliśmy jeszcze przed wdrożeniem do prawa polskiego dyrektywy o prawie autorskim, która, choć implementowana w Polsce dramatycznie późno, zdecydowanie wzmocniła pozycję negocjacyjną organizacji zbiorowego zarządzania w UE” – powiedział Miłosz Bembinow, prezes Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

AI wyzwaniem dla sektora kreatywnego

Niezbędne jest też wypracowanie modelu prawego, który zapewni, że rozwój sztucznej inteligencji będzie odbywał się z zachowaniem zasad przejrzystości, odpowiedzialności i należytego wynagrodzenia dla osób, których dorobek AI wykorzystuje. I to jest główne wyzwanie stojące nie tylko przed ZAiKS-em i innymi organizacjami zbiorowego zarządzania na świecie, ale przede wszystkim przed politykami i prawodawcami.

„Prawo powinno rozwiewać w tej kwestii wszelkie wątpliwości. Firmy dostarczające narzędzi generatywnej AI nie mogą wykorzystywać utworów objętych prawem autorskim bez odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia dla twórców” – powiedział Miłosz Bembinow. W ZAiKS-ie działa grupa ekspercka ds. AI, która zajmuje się prawnymi i praktycznymi aspektami korzystania ze sztucznej inteligencji w obszarze kreatywnym.

ZAiKS liderem obsługi „jednego okienka”

W ubiegłym roku ZAiKS zreformował i skonsolidował swoje struktury terenowe. Dzięki nowemu podziałowi terytorialnemu zespoły obejmują spójne obszary o wyższym i niższym potencjale ekonomicznym. Pozwala to na bardziej efektywne zarządzanie, planowanie działalności inkasowej oraz łatwiejsze dotarcie do podmiotów korzystających z twórczości. Reforma struktur terenowych połączona z prowadzoną od kilku lat edukacją użytkowników twórczości przynosi kilkudziesięcioprocentowe wzrosty inkasa terenowego i czyni z ZAiKS-u najsilniejszego kandydata do obsługi tak zwanego jednego okienka, czyli jednego punktu licencjonowania muzyki publicznie odtwarzanej w barach, restauracjach, sklepach i różnych punktach usługowych.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zdecydowanie popiera postulat „jednego okienka”. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy nie musieliby zawierać dwóch umów, opłacać dwóch faktur, żeby odrębnie rozliczyć się za prawa autorskie i za prawa pokrewne. „Wielokrotnie w przeszłości kierowaliśmy do organizacji reprezentujących prawa pokrewne propozycje, żeby wprowadzić to rozwiązanie. Ograniczyłoby to koszty po stronie uprawnionych, ułatwiłoby funkcjonowanie użytkownikom i usprawniłoby sprzedaż praw na publiczne odtwarzanie utworów. ZAiKS nadal jest gotowy do rozpoczęcia takiej współpracy, także w interesie przedsiębiorców, którym korzystanie z muzyki dobrej jakości może ułatwić przyciągnięcie i utrzymanie klientów w sklepach, restauracjach, barach. Wśród organizacji zbiorowego zarządzania w Polsce nie widzę innych liderów obsługi jednego okienka” – mówił Karol Kościński, dyrektor generalny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Już od jakiegoś czasu na stronie muzykadlabiznesu.pl ZAiKS zachęca przedsiębiorców do prostego zawarcia licencji online i pokazuje, co daje firmie dobrze dobrana muzyka. „Oferujemy znakomity repertuar, który zdecydowanie przewyższa jakością tak zwaną free music, męczącą nie tylko dla klientów, ale też dla pracowników. Konkurujemy jakością i zamierzamy jeszcze wyraźniej pokazywać to podmiotom na rynku” – dodał Karol Kościński.

Zmiany nie robią się same

W przestrzeni działań społecznych ZAiKS niezmiennie stawia na edukację i wsparcie procesów twórczych. Główne inicjatywy rozwijane przez Stowarzyszenie w tym zakresie to ZAiKS Akademia, ZAiKS Edu, ZAiKS Mentoring-Inkubator, ZAiKS Music Camp i Tekstmisja. Do uczestnictwa w tych programach zgłaszają się setki chętnych, co samo w sobie dowodzi potrzeby prowadzenia takich inicjatyw.

Pozytywne zmiany, którymi może pochwalić się Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, nie dokonują się same. Są efektem intensywnej pracy Zarządu, który rozpoczął swoją kadencję 3 lata temu, a także biura Stowarzyszenia działającego pod nowym kierownictwem.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS to największa w Polsce organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Zrzesza kompozytorów, autorów tekstów, scenarzystów, dramatopisarzy, tłumaczy, plastyków, choreografów i twórców z innych dziedzin sztuki, a także wydawców muzycznych. ZAiKS pobiera i przekazuje twórcom (oraz innym uprawnionym, np. wydawcom lub spadkobiercom) tantiemy należne za korzystanie z przysługujących im praw autorskich. Wypracowuje, promuje oraz wdraża w życie rozwiązania, które wspierają prawnie, materialnie i organizacyjnie twórców i proces tworzenia. Chroni ponad 812 tys. utworów polskich i ponad 112 mln utworów zagranicznych na mocy umów międzynarodowych o wzajemnej reprezentacji

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2025.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: