Felieton
ROZKMINA: Beef is beef (cz.5)

Do bardzo nietypowego muzycznego konfliktu doszło pomiędzy Peją a Żuromem latem 2008 roku. Nietypowego, bo rozegrał się on na przestrzeni niespełna dwóch miesięcy i nie do końca jasne są pobudki, z jakich Poznański MC zdecydował się odpowiedzieć na zaczepki skierowane w jego kierunku przez swojego przecież horrendalnie słabiej uzdolnionego kolegę po fachu, który przez taki obrót spraw zyskał tylko rozgłos.
Beef zapoczątkowany został przez Żuroma w utworze ”Mieliśmy Nagrać” promującym drugi jego solowy album pt. ”Poszukiwany (Rap z Celi i Wolności)” wydany 9 czerwca 2008 roku, w którym to utworze zdissował także Sokoła oraz Borixona, jak sam potem przyznał, chcąc wypromować się w ten sposób, co uznał za panującą w USA zdrową normę. Nie ulega jednak wątpliwości, że równie dobrym powodem do zaatakowania Poznaniaka z całą pewnością były dla niego osobiste porachunki. Żurom przywołał w tekście utworu zorganizowany przez niego Peji pobyt w hotelu, podczas którego miał on posunąć się do jego dewastacji oraz pobicia prostytutki: ”Do Ciebie w sumie nic nie mam/Oprócz tego, że nieładnie się zachowałeś/Kurwę najebałeś, bo sobie zasłużyła/Ale zaproszony, ugoszczony koncert należycie zapłacony/Hotel zostawiłeś kompletnie rozpierdolony”. Posunął się także do stwierdzenia, że taki stan rzeczy spowodowany był nadużywaniem przez Poznańskiego rapera środków psychoaktywnych oraz sterydów, zaznaczając również, że pozostałe mu zdrowie fizyczne zawdzięcza właśnie jemu, gdyż podczas wspólnego pobytu za granicą namówił kilku chcących dobrać się mu za skórę osiłków do porzucenia swych zamiarów. Podobnie jak w przypadku beefu pomiędzy Venomem a Jimsonem, w tym przypadku jedną z pobudek, z których Żurom zaatakował Peję, także okazała się niechęć tego drugiego do gościnnego udzielenia się w piosence. Żurom wspomniał: ”Nie chcesz się dograć z jakiś przyczyn, bo mnie już nie lubisz/Luzik, tylko powiedz to w oczy, a nie bełkotem się trudzisz/Jesteś zadufanym w sobie palantem i wielkim raperem/Którego trzeba wiele razy o wszystko prosić/Ja nie będę się kajał, dorośnij”. Peja do zarzutów Żuroma ustosunkował się w utworze ”Jedna Runda”, zarzucając mu przy okazji pazerność, brak lojalności, i pozerstwo. Do zarzutów o pobicie świadczących mu usługi panienki lekkich obyczajów odniósł się zgrabnie, powołując się na kodeks podwórkowy, wedle którego mówienie publicznie o tego typu sprawach stanowi dowód upadku zasad: ”Zapłaciłeś mi za koncert, pokój obrócony w pył/Co się stało dziwce, powinieneś zamknąć ryj/Powinieneś o tym wiedzieć, skoro jesteś taki git/Pewnych rzeczy się nie mówi, teraz za to się wstydź”. Poprosił go również o to, by ten przestał żywić wobec niego respekt za teksty jego piosenek, twierdząc, że z jego umysłowością nie może mieć na ich temat właściwego pojęcia. Peja podszedł do beefu w sposób merytoryczny, za powód obrania takiej właśnie taktyki podając prośbę swojego oponenta o to. Poznaniak skwitował ten fakt zabawnie, rymując: ”Dla mnie pseudo gangster Żurom, jest po prostu zwykłą… z cenzurą”.
Peja dla równowagi nagrał jednak jeszcze jeden utwór – zawierający ponad 50 wyrazów powszechnie uważanych za wulgarne ”Czysty Nokaut”, w którym chociaż głównie naubliżał swojemu przeciwnikowi, zawarł również bardzo interesujące wersy. ”I choć z pisania dissu lekko wyszedłem z wprawy/To dziś na pięćdziesiąt procent Cię rozkurwiam dla zabawy” – zarapował akcentując mizerny poziom muzyki tworzonej przez Warszawiaka, po czym dodał nawiązując do współtworzonego wiele lat wcześniej wraz z Wiśniowym duetu Ski Skład, który zakończył działalność w niejasnych okolicznościach: ”Bo ja błogosławię majk, a ty jak chcesz jaraj crack/Pozamiatane braap, kończę Cię jak Ski Skład!”. Na koniec piosenki Peja dokonał niezwykłego posunięcia – ogłosił ogólnopolski konkurs na najlepszy diss na Żuroma, oferując zwycięzcy możliwość nagrania z nim utworu na podkładzie DJ Decksa! Konkurs kończył się wraz z 1 września. „Przyszło ponad 300 dissów z czego kilkadziesiąt to zawodnicy pokroju Żuroma, ale mieliśmy tą świadomość, że do zabawy włączą się amatorzy, część disów było w formie tekstowej, jedni nagrywali bardziej inni mniej profesjonalnie. Są nawet dziewczyny. Szkoda tylko, że większość skupiła się na nieuzasadnionym bluzganiu, choć są też wyjątki. Wystarczyło zdissować go w dwóch lub 4 wersach, a reszta tekstu mogła na przykład: w pełni reprezentować umiejętności danego wykonawcy. Nikt jednak do tego w ten sposób nie podszedł. Ale są 3 utwory, które w ogóle nie zawierają tematu Żuroma. Te ekipy po prostu nie chciały go jechać nie znając osobiście, za to chcieli przedstawić nam swoje utwory z myślą o szerszej publikacji i to jest też fajna akcja. Z pośród całości wybraliśmy komisyjnie z Charliem 30 utworów, które według nas zasługują na uwagę. W niedalekiej przyszłości zamieścimy te utwory wraz z ankietą i to Wy słuchacze i fani hip hopu będziecie mogli wybrać zwycięzcę ponieważ mamy sprzeczne uczucia co do konkursowego kawałka numer 1, więc zostawiamy inicjatywę w waszych rękach” – powiedział Peja 6 września 2008 roku. Niestety, informacje odnośnie tego, kto wygrał konkurs, znane są tylko garstce osób – ponoć Peja zamieścił kiedyś na swoim kanale TouTube nieaktywny już filmik w którym przedstawił utwory faworytów, oraz wyłonił zwycięzcę. Niezależnie od tego, w internecie odsłuchać można wiele z nadesłanych na ów konkurs piosenek – większość z nich prezentuje jednak poziom tak żałośnie niski, że wzbudza zaledwie politowanie.
Żurom w odpowiedzi na dissy Peji nagrał utwór ”Druga runda”, w którym zawarł 8 zwrotek, przedstawiając w nich mocne, merytoryczne argumenty. Dziarsko odparł zarzuty Poznaniaka o cipowatość, nawijając zgodnie z prawdą: ”Mówię co myślę i dlatego mam jaja/Nie porównuj mnie do Mezia, to zwykła faja/Wielu myśli o tobie podobnie/Ale nie powie tego na głos, bo zlali by się w spodnie/Ja przynajmniej mam odwagę i chuja na to kładę/Że masz przewagę dalej z tobą jadę”. W przewrotny sposób wytknął mu także obraną przez niego rzekomo strategię marketingową: ”Szacunek ludzi ulicy chyba tylko z Poznania/Wymyśliłeś sobie hasło do zarabiania”. Na wysuniętą przez Poznaniaka propozycję stoczenia walki na ringu również nie pozostał głuchy: ”Chcesz się sprawdzić na ringu, nie ma sprawy/Nie boję się Ciebie, zrobię to dla zabawy/Przygotuję się kondycyjnie i sam Ci rzucę rękawice/Na razie poćwiczę, bo po sztucznym dopingu/Jesteś wirażka, poszła siłka poszła i maska/(…) Więc możesz trzymać mnie za słowo, rozegramy to na ringu honorowo/Przegram możliwe jednak nikt mi nie zarzuci tchórzostwa/A czas pokaże czy zadaniu sprostam”. Odparł również na zarzut Peji o koloryzowanie swojego życiorysu w tekstach piosenek i wypowiedziach, przypominając mu o tym, jak sam w numerze ”Głucha Noc” nawinął o tym, że został zatrzymany przez policję na dwie doby: ”Byłem poszukiwany, siedziałem i mam problemy z prawem/To o tym nagrywam więc na szczerość w moim rapie się nie porywaj/Nie pamiętasz już jak 48 na dołku przesiedziałeś/I o tym rymowałeś, straszną historię nam opowiedziałeś”. Peja nie odpowiedział na jego diss, ale Żuromski wystosował jeszcze jeden pojazd, w formie tracku pt. ”Chory Książę”. Zarapował tam: ”Szacunek ludzi ulicy? Chyba meneli bez pracy/Kiedyś może byłeś sobą, tworzyłeś prawdziwy rap/Teraz patologię wciskasz dzieciakom ruszającym w świat”. W swoje urodziny 30 lipca Żurom dostał od znajomego tort z wizerunkiem Rycha, który zjadł w opublikowanym w internecie filmiku, ogłaszając kulturalne zakończenie beefu.
Beef pomiędzy Żuromem a Peją był dziwaczny. Chociaż Żurom jest MC którego muzyki słuchać nie sposób dla przyjemności, bowiem nie posiada żadnego flow, a i rymuje często w sposób skrajnie banalny, stosując rymy czasownikowe, miał w konflikcie sporo racji. Peja jest za to nieporównywalnie lepszym raperem, jednak poza dissami, obrażał także przeciwnika publikując w internecie żenujące filmiki, samemu stając się obiektem drwin części odbiorców. Ostatecznie raperzy Ci nie spotkali się na ringu, chociaż przeniesienie konfliktu z płaszczyzny muzycznej na fizycznie bitewną wisiało w powietrzu, podgrzewając atmosferę. Żuromski na wskutek wdania się w konflikt z Peją zyskał uwagę słuchaczy oraz mediów, umożliwiającą mu nagłośnienie rzekomych pomówień, jakich stał się ofiarą. W styczniu 2008 roku został posądzony o sprzedaż Kieleckiemu gangsterowi 2 kg amfetaminy i 10 kilogramów marihuany, za co sąd rozpatrując jego sprawę po raz drugi orzekł go winnym popełnionego czynu, wymierzając w grudniu 2010 roku nieprawomocny wyrok 3 lat pozbawienia wolności, grzywnę w wysokości 20 tysięcy złotych, oraz przepadek korzyści majątkowej w wysokości 161 tysięcy złotych, jaką rzekomo uzyskał na drodze występku. W lutym 2012 roku sprawa została skierowana do ponownego rozpatrzenia przez sąd okręgowy w Kielcach. Żurom stanął utworzył akcję ”Stop Pomówieniom”, której celem funkcjonowania jest ”wprowadzenie zmian w prawie karnym w zakresie sankcjonowania pomówień”. Żuromski wystąpił nawet w nadawanym na żywo programie ”Państwo w Państwie” emitowanym na łamach telewizji Polsat News, w którym to programie poruszane są sprawy osób zrujnowanych przez niekompetentnych i/lub skorumpowanych urzędników., itd. Żurom żeby przykuć uwagę ludzi w trakcie nagrania podpalił się nawet na wizji!
Żuromski w przeciągu lat parał się wydawaniem rapowych albumów. Posiadał trzy wytwórnie płytowe, z których dwie zakończyły działalność przez jego problemy z prawem. Syndykat Dźwięku (ostatni album wydany nakładem ukazał się w 2005 roku), Terror Muzik (2008 rok) i Klasyk założony w 2011 i działający do dnia dzisiejszego. W 2006 roku Żuromski wszedł w posiadanie praw do wydawania tytułów należących pierwotnie do katalogu wytwórni RRX Krzysztofa Kozaka, które to prawa były kwestionowane na drodze sądowej, aż do ostatecznego przyznania mu ich dopiero 22 lipca 2013 roku! W międzyczasie przeciw Żuromowi toczyło się również postępowanie karne – był posądzony o handel narkotykami. Sam wypowiedział się na temat afery poprzez swój profil Facebook w ten sposób: ”Wiem już na dziś tyle, że komuś zależało by mnie zniszczyć i odebrać mi prawa do katalogu. Wymyślono aferę narkotykową z moim udziałem, przekupiono jakiegoś gangstera z Kielc („Jezus”) by podał jedynie moją ksywkę i by na podstawie pomówienia złapać mnie i wtrącić na lata do więzienia. Wrogowie nie przewidzieli, że dzięki Bogu moja siła psychiczna, chęć życia i wiara połączona z motywacją doprowadzą do tego, że walka moja o swoje życie, dzieci i majątku który posiadałem doprowadzi do tego punktu w którym się obecnie znajduję”. co ciekawe, Żurom stał się również właścicielem praw do wydawania na wyłączność dwóch albumów SLU, które to prawa odsprzedał: ”Płyta SLUMS ATTACK Zwykła Codzienność jak i SLUMS ATTACK Slums Attack zostały sprzedane firmie FONOGRAFIKA. Po raz trzeci informuję, że wszystko poszło jak należy.” – napisał na stronie swojej ostatniej płytowej wytwórni Klasyk 23 lipca 2013 roku. Wcześniej prawa do wydawania ”Slums Attack” posiadała wytwórnia PH Kopalnia, a ”Zwykła codzienność” – RRX. Jak widać, Żurom nie okazał się być złośliwym do tego stopnia, by zechcieć wydawać albumy swojego przeciwnika. A może po prostu obawiał się jakiś możliwie związanych z tym konsekwencji?…
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Felieton
„Rhythm + Flow” Made in Poland – czy spełnił oczekiwania? – felieton
Podsumowuję polską edycję rapowego show na tle reszty świata.

Polska scena muzyczna doczekała się własnej wersji popularnego show Rythm n Flow, gdzie młode raperki oraz raperzy walczą o kwotę pieniężną, a zarazem o kontakty i popularność. Pierwsza edycja tego formatu, przewidywalnie, miała miejsce w Stanach Zjednoczonych. W jury zasiedli Cardi B, T.I. i Chance The Rapper, którzy znaleźli naprawdę zdolnego rapera, który zrobił bardzo konkretną karierę w Stanach, bowiem D Smoke otrzymał trzy nominacje do Grammy. Można by powiedzieć: damm, that’s what’s up! Jeżeli udział w programie Netflixa potrafi tak napędzić karierę i wykreować rapera, który w gruncie rzeczy wcale nie oferował komercyjnego rapu, czuję potencjał na kilometr. Natomiast ostatnia edycja z obłędną Latto, DJ Khaledem i super tekściarzem Ludacrisem wzbudziła we mnie (i wielu) bardzo mieszane uczucia. Zwycięzcą dla wielu widzów był tylko jeden, jednak zupełnie inny gość zgarnął hajs – raper, który nie prezentował się w każdym odcinku jako lider i nie postawiłabym na niego 5 PLN-ów.
W Ameryce jak na Eurowizji
Kontrowersyjna produkcja na pewno istotnie przyczynia się do rozwoju kariery i rozpoznawalności aspirujących muzyków. Realizacja samego show ma dość hip-hopowy wydźwięk, stylówki się zgadzają, tak samo jak zaproszeni producenci muzyczni oraz goście-jurorzy grubego formatu, jak np. Eminem. Ostatnia amerykańska edycja dała mi jednak wrażenie konkursu, który ma jakieś dziwne zasady… jak Eurowizja.
Edycja francuska vs włoska
Żeby nadać trochę jeszcze większego backgroundu, dodam, że edycja francuska również jest małym rollercoasterem, bo nie wszystkie werdykty były faktycznie oceną talentu, a bardziej opierały się na potencjale packagingu, co w sumie idealnie opisuje to, co dzieje się od kilku lat w przemyśle hip-hopowym. Wszyscy pogubili się między bletkami, różowym spritem, autotunem, sztuką pisania i BBL na loży VIP, albo wyrokami w pace za białe noski. To jak zainwestowanie w słaby temat, wrzucenie go do drogiego grindera, zwinięcie łodygi w złotym papierku i narzekanie na syntetyczne zapachy. Ten program pokazuje jak Gen Z reprezentuje obecnie kulturę rapową, która przeszła bez wątpienia transformację. Obok Francji wybitnie ekscytującą edycją jest wersja włoska, gdzie legenda rapu Fabri Fibra w drugiej odsłonie show bardzo pilnuje tego, aby oceniane były skille raperskie, a nie tylko wygląd i stylówka, dlatego program wygrał freestylowiec Cuta. Czyli jednak dostrzeżono, że może nie warto postępować jak większość majorsów, tylko dać szansę ludziom z prawdziwym talentem – ale nie zapominając o tym, że rap to biznes.
Rhythm + Flow – Made in Poland
Wersja polska była dla mnie bardzo nieoczekiwaną i zaskakującą niespodzianką, postawiłabym stówkę, że kolejna edycja odbędzie się w Niemczech. Here we go, biało-czerwoni na Netflixie, gdzie polskie „kur$a” zostało jednak w angielskim dubbingu przetłumaczone. Cały świat będzie myślał, że żeby dogadać się z Polakiem, wystarczy użyć f#ck jako co drugie słowo – very good, my friend. Okej, przekleństwa są nieodłącznym elementem polskiego rapu, chyba w tej kwestii od wielu lat się nic nie zmieniło, nawet na Netflixie…

Dziarma, Sokół i Bedoes porozjeżdżali się po kraju, szukając młodych, nowych i starych talentów. Zajaweczka z Poznania wywołała wzruszenie i kilka łez się potoczyło. Ostatnia włoska odsłona nagrodziła widzów bardzo fajnymi wizualami graficznymi i formą, w jakiej zostały przedstawione miasta oraz miejscówki, w których toczyła się akcja. Polska postawiła na komunistyczne bloki i małe zajaweczki z centrum. Globalni widzowie pomyślą, że wszyscy Polacy mieszkają jak w paryskim ghettcie Saint Denis – stary, tam to dopiero bloków w tej Polsce. Trąci tu ostrą ironią, w istocie Polska nie ma dużo wspólnego z blokowym ghettem, tak jak inne kraje Europy. Przyjęło się, że bloki to rap, a rap to ulica, ale o tym później.
Pyskata Kara
Znajomą twarzą w show jest pyskata Kara, która mówi to, co myśli, i brutalnie ocenia innych uczestników, mówiąc im wprost: „hej, to jest słabe”. Tak czułam, że to będzie czarny koń tej edycji, bo na tle innych intensywnie wyróżnia się swoimi umiejętnościami. Eliminacje, które zaprezentowały się na takie średnie okej, wyłoniły kilku mocniejszych zawodników i zawodniczek – niestety wielu z nich odpadło w Cypherach. Do udziału w show zostały również zaproszone osoby przez twórców formatu, casting, ale układy i polecenia, nie gwarantują im w istocie przejścia dalej. Bądźmy szczerzy: 24h na napisanie zwrotek i ich zapamiętanie przerosło wielu z nich, ale czy taki challenge jest naprawdę wielką weryfikacją talentu? Szelest odpadł niesłusznie z tej gry, widać było, że gościu ma charyzmę i potencjał, a Ywisa pamiętam jeszcze jako nastolatka, kiedy zaczynał tworzyć muzykę. Miło było zobaczyć, że nadal stara się realizować swoje marzenia.
Waga Bedoesa
Jurorzy mają swoich faworytów, konkurują między sobą o to, kto znalazł lepsze talenty. Jak na razie topowe wyniki zgarnia drużyna Sokoła. Dziarma szalała za Baby V, która w eliminacjach dostała „jestem na tak” z bardziej image’owych względów, ale w końcu to telewizyjne show. Bedoes, grający rolę ojca, najchętniej przepuściłby wszystkich, chociaż potrafi gniewnie, bez pardonu zaburczeć, posmagać paskiem krytyki i zbesztać młodych muzyków, aby ich zmotywować. Jestem dobitnie rozczarowana bodyshamingiem, który trochę psuje mi mood podczas oglądania tego show. Czy waga Bedoesa to jest naprawdę coś tak ważnego, że uczestnicy i jurorzy bezczelnie o tym non stop nawijają? Jeśli miała być to beczka przewodnia Nowego Rozdania, sorry, not sorry – super słabe i płytkie. Widać, że Polska nadal ma problem z jakąś ogólną akceptacją.

Od kiedy freestyle to nie FREE STYLE?
Bitwa freestyle’owa (powinnam chyba wziąć to słowo w cudzysłów) rozwaliła najbardziej system całego programu i pozostawiła posmak taniego jabola w ustach. Kara kontra Ja22y (wielokrotnie nazywana albo Jazzy, albo Jezzy – warto byłoby zgadać się, jak ma się wymawiać jej ksywkę, ponieważ to bardzo ważny aspekt jej marki). Ja22y pocisnęła Karze po rodzinie i ojcu alkoholiku. Zaatakowana dotkliwie tą linijką, doświadczona raperka odpowiedziała na to, jak to się w bitwie robi, spontanicznym freestylem, a nie wcześniej napisanym tekstem. Nawet największy kozak nie jest emocjonalnie pusty, bo bardzo często silne osoby mają sporo dużo emocji w sobie, dlatego zarzucanie Karze, że nie odbębniła swojego napisanego wcześniej tekstu, jest mało dojrzałe. Dla mnie była to i jest definicja bitwy freestyle’owej, dla jurorów rozczarowująco nie. Kara odpadła z tego show, a program miał zapewne pomóc jej rozwinąć swoją karierę lub ją uratować. Czytając między wersami, zastanawiam się, nad tym, że w Polsce może nie ma już popytu na uliczny rap? Wręcz przeciwnie wygląda to w innych krajach Europy, gdzie to nadal street raperzy robią wielkie kariery.
Czego chce jury?
Intrygującą postacią jest Kajtek, który postępuje podobnie jak taktyka uwodzenia mężczyzn w książce dla kobiet: bądź tajemnicza, zagadkowa, pewna siebie, dawaj hints, wycofaj się i nie odsłaniaj wszystkiego od razu. Jurorom się to jednak nie spodobało, a Kajtek wyśmiał ideę dzielenia się swoją całą historią i promowaniu rodziny w klipie jako wyznacznika autentyczności. Jury chciało kogoś z jajem, jak naszyjniki Dziarmy – loud and proud – gościa, który miał osobowość samca alfy, pasującą analogicznie do tego biznesu. Mimo – moim zdaniem – najlepszego klipu Kajtek odpadł, a teoretycznie był bardzo dobrym packagingiem. Tu znowu mam wielkiego clasha – o co kamman, jury? Podobny mindf#ck po tym, jak Sokół zarzucił Zippy Ogar, że jego performance na eliminacjach był „za dobry”, albo Dziarma Ja22y, że nie ma osobowości, ale jest komercyjna. Challenge stworzenia teledysków miał za zadanie zbudować więzi z publiką, odkrywając swoje rodzinne strony i przyjaciół, podobnie było w innych edycjach Rythm n Flow. Natomiast czy pokazywanie bliskich czyni Ciebie kimś autentycznym? Ludzie sukcesu to bardzo często One Man/ Gial Army, ale okey w Rythm n Flow chodzi bodajże o represent oraz lokalny support.

Bardziej ekscytujące występy na żywo to sprawdzian prezencji scenicznej, umiejętności tanecznych, kontaktu z publicznością i dykcji. Mam wrażenie, że koncerty rapowe ostatnimi czasy to takie catfishe z Tindera, ładnie opakowane, ale na żywo nie bardzo. Boron i Po Prostu Kajtek wypadli podczas tego wyzwania solidnie, dostarczając nam przyjemnych wrażeń. Highlightem tego epizodu był Żabson – profesjonalny typ, gotowy do pomocy, krytyczny, ale ziomalski, za wszelką cenę chce pomóc swojemu podopiecznemu w wygraniu hajsu! Wybitnie mnie to ujęło, w tym biznesie trudno jest o szczere wsparcie.
Ostatnie Rozdanie – wielkopolski finał!
Tak jak życzę Ja22y jak najlepiej, poczułam satysfakcję z trafnego wyboru finalistów i jej braku w ostatniej trójce. Dziewczyna ma talent, ale czy rapowy? Podobnym diamentem do oszlifowania jest sympatyczny Boron, który pozytywnie udowodnił, swoim ostatnim występem, że drzemie w nim potencjał, tylko potrzebuje trochę czasu i praktyki, wielu myśli, że raperem zostaje się w jeden dzień, not really. W tym momencie chciałabym podziękować Boronowi za nawijkę i za to, że przywrócił honor Donguralesko. Niestety Sokół w zajawce przedstawiającej Poznań, nie wymienił tego rapera w wielkiej trójce największych poznańskich legend, zabolało. Ponadto uczestnik, który jest przedstawicielem Gen Z, i nadal słucha majstra słowa czyli Gurala rokuje w mojej opinii bardzo dobrze.
Rythm n Flow ma momentami, koindencyjny mechanizm, oparty na tym, że lider tego programu z reguły go nie wygrywa. Po prostu Kajtek wzruszył do łez ludzkiego Bedoesa swoim artyzmem i predyspozycjami do pisania solidnych tekstów, pokazując, że nadal mamy w Polsce inteligentnych raperów, którzy znajdą swoich odbiorców pośród elokwentnych słuchaczy. Ciężko było zdecydować, kto na wygraną bardziej zasłużył, ponieważ Zippy Ogar rozwalił scenę bangerowym kawałkiem, pokazał uniwersalność, a takie biciory z reguły pomagają wygrać ten program. Czyj numer będzie częściej odtwarzany na Spotify, i kto ma szansę na bycie elastycznym, takie pytanie zadają sobie często jurorzy tej Netflixowej ramówki. To ta stara i dobrze znana w środowisku walka: czy pozostać wiernym swojemu stylowi, czy być różnorodnym? Zippy ominął comfort zone i to pomogło mu wspiąć się o level wyżej, robiąc duży krok naprzód!
Muszę odpalić teraz wersję angielską finału, żeby zobaczyć jak przetłumaczono po angielsku literackie rzucanie mięsem, w żadnej edycji tego programu nie więdły mi uszy tak jak w Nowym Rozdaniu.

Felieton
Śliwa poszedł w disco-polo. Bajorson alfonsem raperów-przegrywów – felieton
Drugie życie raperów, którym nie wyszło.

Rapowe przegrywy – Śliwa i Dawid Obserwator, którzy nie poradzili sobie na scenie i zostali wykluczeni przez słuchaczy ze środowiska, zostali wskrzeszeni przez Bajorsona jako disco-polowe przystawki.
Nie poszło ci w rapie? Czekaj na telefon od Bajorsona. Ten idealnie odnalazł się w roli alfonsa zbierającego z ulicy niechciane dziwki. Szybka metamorfoza, delikatny glow up i trafiasz dzięki niemu na inne osiedle, na którym znali cię co najwyżej z ksywki. Jak się postarasz i będziesz głośno jęczeć masz szansę zostać na dzielni k**wą miesiąca.
Czekam już na głosy oburzenia za wstęp, którego metaforyczność idealnie oddaje położenie w jakim znaleźli się wspomnieni w leadzie dwaj absztyfikanci pragnący dorobić kosztem resztek jakiegokolwiek street creditu, który i tak prawie w całości zmarnowali przez swoje zachowanie.
Dawid Obserwator i Śliwa to dwaj zupełnie inni raperzy o kompletnie różnych poziomach umiejętności i zdecydowanie innym piórze. Pierwszy z nich to ulicznik o bardzo prostych rymach, który dał się poznać jakiejś szerszej publiczności tylko dlatego, że został wzięty pod skrzydła Step Records. Kiedy przestał się klikać został wyrzucony z labelu. Nastąpiło to po jego medialnej klapie, kiedy wyszło na jaw, że w przeszłości miał związek z PISem. Uważam, że nie to go pogrzebało na rapowej scenie, tylko to w jaki sposób próbował się od tego odciąć – kłamiąc w żywe oczy, co błyskawicznie było weryfikowane na jego niekorzyść. Kilka takich wpadek i po karierze. Step zakręcił kurek i nastała bieda.
O poczynaniach Śliwy informowaliśmy od lat. Nie wysyłanie płyt fanom (czekamy już 4 lata na zakupiony krążek), krętactwo, bajeranctwo i jego fani, którzy nazywali go oszustem pod własnymi postami, które wrzucał na sociale. Ostatni wkręt do jego trumny „kariera Śliwińskiego” wkręcił Grande Connection. Wcześniej kilka gwoździ wbił też sam Peja, który zakończył z nim współpracę, jasno podkreślając, że został on wyrzucony z wytwórni, a nie odszedł dobrowolnie.
Bajorson to prawilniak, kryminogenny rap, ale z humorem. Dał się poznać jako freestyle’owiec z dużym dystansem i bekowymi przekminkami. Nigdy nikomu nie wkładał do głowy ulicznych zasad. Nie udało mu się zarobić z rapu tak jakby tego oczekiwał. Od niedawna robi disco. Pykło. „Bailando” po miesiącu ma 10 baniek na samym Youtube. Do projektu został zaangażowany Dawid Obserwator. Też prawilniak, ale z tych o twardych, ulicznych zasadach. Wkładał w głowę dzieciaków truizmy, moralizował, mówił latami w swoich liniach jak należy postępować. Skończył śpiewając narkotyczne refreny u Bajorsona.
Obserwator nie jest jednak wybitnym twórcą. Drewniane flow i monotematyczność. Pierwszy singiel disco się udał, ale to trudne do powtórzenia. Bajorson wydaje się to wiedzieć i zaangażował dodatkowo kogoś będącego półkę wyżej. Śliwa jest bardziej melodyjny. Miał być drugim Peją, ale żeby nie ubrudzić się fizyczną pracą, stara się jeszcze resztki godności sprzedać na disco-polowych refrenach. Został właśnie zatrudniony przez Bajora do potencjalnego kolejnego hitu wszystkich okolicznych potupajek. Jedyny „Piątek” jaki jednak polecam, to ten Dakanna. Przy tym poniżej nie klikajcie w trójkąt, chyba że jesteście masochistami.
Felieton
„Chrupki dla szonów”. Niefortunna nazwa chrupek Bambi? – felieton
Słuchaczom i artystom kojarzy się ona niezbyt dobrze.

Bambi ma swoje chrupki. We wtorek raperka rozpoczęła kampanię reklamową, a sieć od razu wrzuciła jej nowy produkt do niezbyt przyjemnego worka. Wszystko przez nazwę „Bambiszonki”.
Co to jest Bambiszon?
Najpierw powinniśmy sobie zadać podstawowe pytanie o „Bambiszona”. Co to tak właściwie jest? Po przeszukaniu sieci wyłaniają się nam dwa główne znaczenia tego słowa:
- To osoba, która jest początkującym graczem, słaba w grze, lub niedoświadczona.
- „Bambiszon” może być porównywany do niezdarnego, słabego, naiwnego, czy niedojrzałego człowieka.
Bambiszon odnosi się także do ksywki raperki Bambi, która czasami – choć bardzo rzadko i możemy domyślać się dlaczego – korzysta też z pseudonimu „Bambiszon”. Takowy jest m.in. w jej nicku na TikToku – bambi.bambiszon.
Bambiszonki – „chrupki dla szonów”
To właśnie odnosząc się do swojego alternatywnego pseudonimu, Bambi nazwała swoje nowe chrupki „Bambiszonki”. W powyższym kontekście nie wygląda to na zbyt fortunną nazwą, ale uwierzcie, może być jeszcze gorzej.
Drugi człon ksywki raperki „szon”, spopularyzowany przez filmy Patryka Vegi odnosi się do „kurwiszona”, czyli kobiety lekkich obyczajów. To właśnie z tym sporej części osób kojarzą się nowe chrupki Bambi:
„Pani córka to jest Szon
Jaki szon?
Kurwiszon”
„Pani córka to jest Szon
Jaki szon?
Bambiszon” – brzmi ugrzeczniona wersja. Wiele wpisów pod informacją o nowym produkcie raperki, który trafił do Żabek tak właśnie wygląda. Komentujący są naprawdę bezlitośni:

Oska030 o chrupkach raperki
Na temat „Bambiszonków” wypowiedział się także Oska030 z Baba Hassan. Jak widzimy, mu również ich nazwa kojarzy się jednoznacznie:

Innym skojarzeniem, za którym Bambi też raczej nie będzie przepadać jest:
Bambiszonki to pomyślałam od razu o cycach https://t.co/em7USVeWdd
— wikusia♡ (@wisunkusia) May 19, 2025
Nazwa niefortunna, a wręcz zła
Niestety, nazwa nowych chrupek Bambi nie jest zbyt fortunna. Nie udało się w tym przypadku przewidzieć reakcji sieci na „Bambiszonki” przez speców od marketingu. Nie ukrywajmy też, że to produkt skierowany przede wszystkim do dzieci. Oczami wyobraźni widzę już jak wyzywają się one „szonów” albo co gorsza „kurwiszonów” tylko dlatego, że ktoś kupił sobie w Żabce chrupki. Dzieci bywają okropne i to bardzo prawdopodobny scenariusz, skoro starsi w taki sposób robią sobie z tego bekę.
Felieton
Jongmen wykupił boty? Ścigać powinni też jego grafika – felieton
Jongmen poszedł w ślady Sentino.

Jeden z ostatnich swoich numerów, Sentino postanowił wypromować botami, które dodawały randomowe komentarze i tym samym zwiększały zasięg teledysku. Czy na podobny ruch zdecydował się Jongmen?
Kupione łapki w górę u Jongmena?
Ścigany przez polskie służby listem gończym Jongmen, wiedzie luksusowe życie w Dubaju. Co jakiś czas wypuszcza też nowe numery. Tym razem otrzymaliśmy od niego „Tranquillo” z gościnnym udziałem Palucha. Niestety, już chwilę po premierze coś nieładnie pachnie.
Po godzinie od premiery nowy numer Jongmena ma ponad 2 tys. wyświetleń i 3,2 tys. łapek w górę. Wprawdzie licznik Youtube’a czasami nie wyrabia, to taka ilość łapek w tak krótkim czasie budzi duże wątpliwości. Tym bardziej, że premierę od Jongmena możemy porównać z nowym kawałkiem Gurala, który ukazał się w tym samym czasie:
- Jongmen „Tranquillo”: 2.3k. wyświetleń, 3.2k łapek.
- Gural „Totentanz”: 6k wyświetleń, 900 łapek.


Co kierowało Jongmenem, żeby sięgnąć po boty? Możemy tylko przypuszczać, ale głośno myśląc może to wyglądać tak, że pomysłodawca Jongcoinów zaprosił sobie do numeru Palucha, poważnego gracza z mainstreamu i nie mógł sobie pozwolić na to, żeby ten numer przeszedł bez echa lub miał jakieś skromne zasięgi.
PS. Na czas pisania artykułu Paluch nie włączył się w promocję klipu.
Jongmen – mistrz okładek
To nie koniec nowości od Jongmena i będąc dalej przy premierze nowego singla nie mogę przejść obojętnie wobec jego strony graficznej. Przez lata raper raczył nas ponadprzeciętnymi artworkami, które dodawały uroku jego singlom i płytom. Nic w tej kwestii się nie zmieniło. Raper kontynuuje cały czas współpracę z tym samym grafikiem. Wystarczy spojrzeć na okładkę nowego singla, o której nawet trudno powiedzieć, że powstała na kolanie.
Ciekawi mnie proces komunikacyjny między Jongmenem a grafikiem. Mógł on wyglądać tak:
- Jongmen: Ejj, potrzebuję zajebistą okładkę.
- Grafik: Na kiedy?
- Jongmen: Mordo, za minutę premierą.
- Grafik, Luz mordo…

Gandi Ganda „Goronce wersy płonom” ma godnego następcę. A co na to Paluch, który jednak od lat dba o swoją nieskazitelną identyfikację wizualną? Hmm…

Felieton
Bonus RPK nie chce być patusem z ulicy, więc wydaje płytę… „Głos ulicy” 👀 – felieton
Czego nie rozumiesz?

Bonus RPK postanowił zjeść ciastko i mieć ciastko. Jego działalność po wyjściu z więzienia jest pełna absurdów i sprzeczności.
BGU nie chciał trafić za kraty w związku z wyrokiem za handel narkotykami. W jednym momencie wszystkie antysystemowe hasła przez niego głoszone przestały mieć znaczenie i raper zaczął pojawiać się w mainstreamowych mediach, którymi do tej pory gardził. Przekonywał, że jest niewinny, ale oczy kota ze Shreka nie zrobiły wrażenia na organach ścigania.
Odsiedział niepełny wyrok z zasądzonych ponad 5 lat. Zaraz po wyjściu na wolność rozpoczęła się fala braku konsekwencji w jego działalności. Pokazywanie się z „kanapką hajsu”, kiedy chwilę wcześniej żebrało się każdą złotówkę. W tym przypadku fani szybko wyjaśnili flexownika, dając wyraz swojego niezadowolenia i rugając Bonusa na jego własnych profilach społecznościowych.

Chwilę później kolejna wtopa. Próba przyciągnięcia kupujących na preorder płyty poprzez fejkową ilość osób na stronie. Bonus postanowił ściemnić na stronie z preorderem, że zainteresowanie jego płytą jest naprawdę duże. Oczywiście był to fejk i obok przycisku „Kup teraz” był licznik z losowo pojawiającymi się cyframi, a nie z faktyczną liczbą osób, która była zainteresowana zakupem albumu. Może i kłamstewko, ale zawsze kłamstewko.
Janusz Schwertner znany ze swoich lewicowych poglądów, niedawno bronił polityki migracyjnej, a także atakował Grzegorza Brauna. Z drugiej strony Bonus, który kojarzył się zawsze z prawicowymi poglądami. Ulicznik z zasadami. Nie przeszkodziło mu to jednak w nawiązaniu współpracy z lewicowym dziennikarzem, który napisał mu książkę, żeby spieniężyć pobyt za kratami.
Grande Connection nazwał Bonusa, który trenował też jakiś czas temu z Matą (ojciec Marcin Matczak ma powiązania polityczne) – wspólnikiem systemu. Trudno nie odnieść takiego wrażenia po jego ostatnich ruchach, tym bardziej, że chce on oficjalnie zerwać z ulicą – o czym zaczyna opowiadać w wywiadach.

Najnowsze doniesienia od Bonusa są takie, że przeszkadza mu już bycie ulicznikiem.
– Nie chcę już być uważany za jakiegoś Bonusa-patusa, który siedzi w klimatach ulicznych i ma zamkniętą głowę. Jestem ojcem, mam dzieci, które są wychowane w zupełnie innych czasach. Kiedyś raper miał jakieś swoje ramy, poza które nie wychodził. Dzisiaj rap jest wszędzie. Jeżeli ktoś w tych ramach pozostał, to ciężko mu zaakceptować nową rzeczywistość – wyznał w rozmowie z Newonce.
Bonus dorósł, nie chce być uważany za patusa z bramy, bo taki wizerunek przeszkadza nie tylko w życiu prywatnym, ale też w interesach. Marki nie chcą być kojarzone ze złą ulicą, menelami i penerami. Dlatego szef Ciemnej Strefy włączył najzwyczajniej w świecie tryb „family friendly”. Swoja drogą – świetny ruch i szkoda, że tak późno.
Jak zatem łagodnie obejść się z wiernymi fanami, których przez dekady karmiło się prawilną gadką? Nazwać płytę „Głos ulicy”. To nie żart. Bonus z jednej strony odcina się od ulicy w wywiadach, a z drugiej zapowiada nową płytę zatytułowaną „Głos ulicy”. No chyba sezamkowej w tym wypadku.

Patrząc na kandydatów na prezydenta, dostawiłbym w najbliższej debacie jeszcze jeden pulpit, przy którym znalazłby się Pan Oliwier. Jest idealnym przykładem politycznego bełkotu: jedno mówi, drugie robi.
PS. Więzienie resocjalizuje. Przypadek Artysty Kombinatora potwierdza tę tezę, bo z antysystemowca stał się on przykładnym obywatelem, który nie chce być już ulicznikiem, ale jeszcze chociaż jedną nogą tam zostanie, żeby nie odciąć całkiem pępowiny, przez którą mógłby stracić płynność finansową . Człowiek zasad (zobacz).
-
News2 dni temu
Kubańczyk pokazał swój apartament na Mokotowie za kilka mln zł
-
News2 dni temu
Oliwka Brazil schudła – fani pod wrażeniem jej nowego wyglądu
-
News1 dzień temu
Małpa wyjawił, jakie skutki spowodowało u niego palenie marihuany
-
News3 dni temu
Josef Bratan po walce z Szachtą: „Nie chcę tego pucharu”
-
News3 dni temu
Mes wypomniał Leosi reklamę alkoholu i otrzymał mocną ripostę
-
News3 dni temu
Bajorson nie ogarnął playbacku. Fatalny występ z „Bailando” na Fame 26
-
News3 dni temu
Alberto vs Norman Parke – problemy z widzeniem i niezdolność do walki
-
News1 dzień temu
Kanye West wyprzedał stadion w Chinach. Fani chcą zwrotu za bilety