News
VIENIO CHCE WPROWADZENIA TZW. „PODATKU OD PIRACTWA”

Zaiks przy pomocy m.in. artystów chce nas przekonać, że opłata reprograficzna jest dla nas dobra. O co tak naprawdę chodzi?
Od dłuższego czasu w Polsce trwa dyskusja o opłacie reprograficznej, która najprościej mówiąc jest podatkiem, który w tym momencie obejmuje tylko czyste nośniki i urządzenia do kopiowania, jednak stowarzyszenia typu ZAiKS, ZPAV i SAWP chcą, aby opłata ta została rozciągnięta na smartfony, tablety i komputery. Krótko mówiąc, po wprowadzeniu opłaty reprograficznej cena tych wszystkich urządzeń wzrośnie.
O opłacie reprograficznej mówi się często, że jest to "podatek od piractwa", jednak wcale tak naprawdę nie jest i nie zakłada ona z góry, że każdy z nas chce nielegalnie kopiować pliki! Wręcz przeciwnie.
Opłata reprograficzna nie może być rekompensatą dla artystów za pliki uzyskane ze źródeł nielegalnych, ponieważ zabrania tego m.in. prawo unijne, notabene podkreślają to też wyżej wymienione instytucje – nie można wprowadzić czegoś takiego jak opłaty za piractwo. Opłata reprograficzna jest podatkiem za legalne kopiowanie np. utworów muzycznych na własny użytek, ale przez legalnego nabywcę np. w sytuacji, kiedy zakupioną w sklepie płytę skopiujemy na smartfona – tego właśnie ma dotyczyć podatek.
Od kilku dni działa specjalna strona czystenosniki.pl, za którą stoją wyżej wymienione organizacje. Nowa witryna ma na celu edukować nas w kwestii dopuszczalności kopiowania treści na tzw. „własny użytek”. Czystenosniki.pl głosi, że możemy powielać na własny użytek legalnie kupione filmy, muzykę i książki, tzn. możemy przegrać je komuś z rodziny lub przyjacielowi, jednak nie możemy na tym zarabiać.
Po co takie uświadamianie? Aby móc przejść do uzasadnienia, czyli, że kopiowanie jest możliwe dzięki opłacie reprograficznej, która uwzględnia wynagrodzenie dla twórców.
Co więcej, czystenosniki.pl uspokaja, że nowy podatek dotknie tylko i wyłącznie producentów sprzętu oraz importerów, a nie nas konsumentów. Bzdura! Prawo to jedno, a gospodarka to drugie i łatwo można się domyślić, że tego typu opłata zostanie doliczona przez producentów w końcową cenę produktu, co pokazuje przykład innych krajów. W 2010 w Rosji, po wprowadzeniu opłaty reprograficznej w wysokości 1% na m.in. telewizory i smartfony, cena dla końcowych klientów wzrosła o 1,2%.
W skrócie: czym jest opłata reprograficzna?
To rekompensta dla artystów za dozwolone przez prawo kopiowanie ich utworów na dozwolony użytek tzn. musimy zapłacić za to, że legalnie kupioną płytę w sklepie przegramy sobie (lub komuś z rodziny) na inne urządzenie np. smartfona. Można więc powiedzieć, że opłata reprograficzna zakłada z góry, że każdy z nas będzie chciał skopiować zakupioną muzykę na inny nośnik.
Poniżej możecie zapoznać się z filmikiem, w którym wielu artystów w tym Vienio z Molesty przekonuje nas o słuszności opłaty reprograficznej. Warto zwrócić uwagę na wypowiedź Jacka Cygana, który broni opłaty reprograficznej nie do końca wiedząc czym ona jest. Z jego wypowiedzi dowiadujemy się o "bezprawnym wykorzystaniu utworów artystów na smartfonach" – tak jak wyjaśniałem powyżej, to nie jest podatek od piractwa, a podatek od legalnego kopiowania, więc nie ma tu mowy o bezprawnym wykorzystaniu czegokolwiek.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl


Oki wypuścił całkiem długi fragment nowego kawałka „Wchodzę do gry”, ale po kilku minutach go usunął.
Po tym jak gruchnęła wiadomość, że Oki i Quebonafide wypuścili nowy smaki japońskich ciasteczek mochi, Młody Jeżyk wypuścił na Instagramie snippet nowego numeru, od razu zaznaczając, że będzie on dostępny tylko przez 10 minut.
Na razie nie znamy daty premiery nagrania „Wchodzę do gry”, ale blisko 2-minutowy fragment możecie przesłuchać poniżej.
News
Jędker zagra covery ZIP Składu, chociaż został usunięty ze składu
Raper szykuje się do dużego powrotu na scenę.

Zbliżający się wielkimi krokami koncert Jędkera w Otwocku dla części słuchaczy może okazać się jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń muzycznych w tym roku. Wszak, jeśli coś dzieje się z tak małą regularnością, jest tym bardziej cenne i unikalne. Były reprezentant ZIP Składu ogłosił z tej okazji konkurs na support przed otwockim show. Wiemy też, że planuje zagrać tam covery macierzystej ekipy, choć mija już ponad 10 lat, kiedy został z niej usunięty.
Aż 6 długich lat kazał czekać fanom Jędker z solowym występem. Dla kogoś, kto naprawdę dużo koncertował w początkach rozkwitu sceny rapowej i przemierzył z WWO pół Polski, rozbrat z fanami musiał być bolesny. Można tylko domyślać się, jakie emocje będą mu towarzyszyć, zwłaszcza pod względem niepewności skali zainteresowania. Z jednej strony na jego korzyść działa fakt, że promuje świeży materiał, z drugiej – nie jest już tak wyhajpowany, jak miało to miejsce chociażby nawet w czasach Monopolu.
To właśnie Monopol i discopolowy skręt Realisty stały się kością niezgody między nim, a dawnymi kompanami.
– To prawda, zostałem oficjalnie usunięty z grupy ZIP Skład. Nie będzie mnie na nowej płycie. Zadecydowali o tym chłopaki. Szanuję to. Byłem na spotkaniu z nimi, zaoferowałem swoją pomoc, ale oni ją odrzucili – wyjawił w wywiadzie dla „Machiny”. Późniejszym następstwem było to, że Jędker nie pojawił się z ZIP Składem na koncercie Jimka. Mimo krzywej akcji sprzed lat relacje bohaterów tekstu nie układają się najgorzej i nie widać tam kropli złej krwi. Świadczy o tym fakt, że Realista planuje zaprezentować w Otwocku niespodzianki z „Chleba powszedniego”, o czym dowiedzieliśmy się z zapowiedzi na stronie organizatora.


Za kilka dni w Krakowie odbędzie się festiwal Ekipy. Peja zasugerował, że wystąpi na nim jako artysta.
Rychu udostępnił zdjęcie, na którym widzimy, że dostał on paczkę od Friza i Ekipy. Znalazła się w niej m.in. kaseta oraz plakietka VIP dla rapera, która sugeruje, że Rychu może pojawić się na scenie. Oznaczył on też w relacji Friza i Remika z MyMusic.
– Córka oszalała – podpisał zdjęcie.
Na razie nie wiadomo, czy Rychu na pewno pojawi się w line-upie, który jeszcze nie do końca został ujawniony. Wciąż czekamy na odsłonienie kilku ksywek.
20-21 czerwca na scenie pojawią się m.in. artyści związani z rapem: Modelki, Zeamsone czy Mr. Polska. Czy będzie tam też poznaniak, czas pokaże.


Sokół już jakiś czas temu zasygnalizował, że szykuje coś muzycznie z Fiszem i Emade. Na światło dzienne wyszedł właśnie jego cover utworu „Dziewczyny” Kazika. „Dziewczyny to nic więcej jak tylko kłopoty” – tak Narrator podpisał fragment, który zamieścił na Facebooku i zrobił to dosłownie kilkanaście godzin po tym, gdy jego własna dziewczyna doświadczyła traumatycznej wizyty w szpitalu.
Partnerka Sokoła, Kinga Kożuch, zrobiła dużo w temacie nagłośnienia dramatycznej sytuacji polskiej służby zdrowia. Jej gorzkie refleksje zacytowało wiele portali: od informacyjnych po plotkarskie. Zapaść, która dzieje się przy dużej dawce obojętności obozu władzy, przyjaznych mu mediów i elit, będzie miała długoterminowe skutki społeczne. Istnieje realna obawa, że trzeba się wkrótce liczyć z odwoływaniem planowych zabiegów – NFZ wykorzystał już 80% budżetu, jaki miał zaplanowany na 2025 rok.
– Wojtek Sokół w rozpaczy. Jego partnerka trafiła do szpitala – tak pobyt Kingi Kożuch na SOR relacjonował portal Kozaczek. Dziś wiemy już, że twórca Prosto szybko doszedł do siebie. Dosłownie dzień po stresującym przeżyciu raper wystąpił na festiwalu Zorza w Poznaniu w towarzystwie Fisza i Emade. Sokół wrzucił fragment setu na Facebooka i okazał się nim refren piosenki „Dziewczyny”. Pytaniem otwartym jest to, czy Narrator udźwignął wykonanie bangera Kazika i czy pomógł on nim ukoić traumę Kindze Kożuch, po bolesnych doświadczeniach, jakich zafundował jej kontakt ze służbą zdrowia.
News
„Rośnie nam Hołownia polskiego rapu”. Bartek Wasyl i potężny hejt
Zwycięzca „Mam Talent” nie udźwignął kariery rapera?

Bartek Wasyl, który wygrał w 2024 roku program „Mam talent” próbuje wybić się na rapowej scenie. Niestety, na razie idzie mu kiepściutko.
Zwycięzcy programów muzycznych mają to do siebie, że często nie wykorzystują swojej pozycji i bardzo szybko znikają z radaru. Różnego rodzaju programy dały nam mnóstwo tego typu przykładów. Czy tak samo jest z Bartkiem Wasylem, który wygrał „Mam Talent”?
Niespełna 15-letni raper Bartek Wasilewski dał się poznać w 2024 roku jako skromny i emocjonalny chłopak. Wygrał 300 tys. zł i właśnie ruszył z własnym kanałem na Youtube. Mimo pomocy profesjonalistów z branży, jak Błażej Jankowiak, który stworzył klip oraz Oer odpowiadający za muzykę, Wasyl spotkał się z falą negatywnych ocen. Słuchaczom nie spodobała się przewózka 15-latka, który dał się poznać z zupełnie innej strony. Oto kilka najpopularniejszych komentarzy spod jego klipu.
- Rośnie nam Hołownia Polskiego rapu.
- Jak można mieć 16 lat w 2025 i nawinąć takie oldschoolowe gówno.
- Każdy kto dołożył cegiełkę do tego gówna ma ujemny SWAG i nie zmyje tej plamy do końca życia.
- Ja nie kumam jak można sobie tak zjebac szansę życia ale widać że ziomek nie kmini totalnie muzyki, w mam talent proste barsy (nic się nie zmieniło) które kupiły jedynie starszych dziadków przed tv (bo kto inny to ogląda xd). Dziwne że ziomek wygrał tyle siopy i wywala ją w studio, realizatorów i wieśniackie klipy a nikt między czasie go nie sprowadził na ziemię i nie powiedział że z tym „fresh” to troche odleciał bo to totalne gówno xd. Znała go cała Polska a spadł w sekundę na kilka tysięcy dziadków z dobrą pamięcią przez telewizorem. To chyba już gorzej niż underground.
- Strasznie słabe.
- Bardziej generycznego rapu dawno nie słyszałem. Flow kompletnie bez życia, jakbyś recytował tekst z kartki bez emocji. Beat bez jakiejkolwiek duszy, brzmi jak każdy darmowy z yt. Tekst powierzchowny, pełen wyświechtanych frazesów o tym, że „wszyscy mówili, że się nie uda” — jakby to nie był 2025 rok, tylko 2010, zero charakteru. Dostałeś szansę po wygranej Mam talent na którą według mnie kompletnie nie zasłużyłeś (każdy wie jak działają takie programy – nie ważne czy masz talent, ważne że masz historię, która kupi widzów i jurorów) i kompletnie ją zmarnowałeś, czekałeś rok żeby wydać pierwszy teledysk. Miałem nadzieje że pokażesz coś cielawego, a zamiast tego dostaliśmy coś, co brzmi jak nieudana kopia dziesięciu innych raperów z TikToka. Nawet teledysk wygląda jak kolejna kopia wszystkiego co już było. Widać inspirację „Ameryczką”.

Teledysk nie zdobył uznania wśród fanów i połowa ocen pod klipem jest negatywna. Sam klip po 6 dniach od premiery wygenerował zaledwie 18 tys. wyświetleń.
-
News4 dni temu
Sokół coveruje utwór Kazika. Wyszło niezręcznie?
-
News3 dni temu
Śliwa wrócił cały na biało. Fani ciepło go przyjęli: „Ch*j ci na szczękę”
-
News2 dni temu
20-lecie Diil Gangu poprowadzi kapłan rapu
-
News3 dni temu
Pih komentuje odejście Lewandowskiego z kadry
-
News4 godziny temu
Wilku bez zębów kilku? To nieaktualne. Raper ma nowe zęby
-
News1 dzień temu
Jędker zagra covery ZIP Składu, chociaż został usunięty ze składu
-
News1 dzień temu
Wspólny produkt Okiego i Quebonafide trafił do sklepów
-
News1 dzień temu
Suja sięgnął dna? Atakował w sieci dziecko