News
W CO GRA Z NAMI KANYE WEST?
Za kilka dni premiera jego nowej płyty, jaki będzie jej tytuł i czy to naprawdę aż tak ważne?
To niesamowite jak łatwo można poruszyć tłumy i wywołać kontrowersje tylko i wyłącznie tytułem albumu. Można to jeszcze zrozumieć gdyby nazwa płyty była kontrowersyjna, ale "So help me God", "Swish" i "Waves" nie są to słowa wyuzdane czy niestosowne, aby trzeba było nad nimi prowadzić debaty.
Przypadek Kanye Westa daje do myślenia czy w ogóle tytuł albumu ma jakiekolwiek znaczenie, bo wszystkie trzy przez niego do tej pory oficjalnie zaprezentowane nie mają raczej wspólnego mianownika. Wypada się także zastanowić czy debata nad nazwaniem płyty powinna zataczać takie kręgi, może lepiej byłoby już porozmawiać o głodzie na świecie, na pewno byłoby to bardziej wartościowe.
Jest w tym trochę hipokryzji, bo sami informujemy o zmianach nazwy albumu Westa, ale m.in. tego chcą słuchacze – każdej wiadomości na temat swojego ulubionego artysty, nawet tej jakim papierem się podciera, no, ale nie przekraczajmy granicy. Wracając do tytułu, w co gra z nami Kanye West?
Przy swoim poprzednim krążku "Yeezus" z 2013 roku, raper postawił na minimalizm, obyło sie bez sztucznego marketingu i dostaliśmy album praktycznie z miejsca. Tym razem taktyka Kanye'ego jest zupełnie inna, najprościej mówiąc zrobić jak najwięcej szumu. Początkowo jego nowa płyta została zatytułowana "So help me God". Miała to być kontynuacja wątku religijnego, dostaliśmy nawet grafikę przypominajacą okładkę. Przez kilka miesięcy żyliśmy w przekonaniu, że wiemy co w niedługim czasie będziemy trzymać w dłoniach, by w końcu dowiedzieć się na początku 2016, że nazwa została zastąpiona przez "Swish". Dodatkowo otrzymaliśmy dawkę buńczucznych zapowiedzi "To nie album roku, to album życia" a także "że to najlepszy album wszech czasów". Kanye przyzwyczaił nas już do swojego wybujałego ego, także wybaczamy, ale to wciąż nie koniec. Kilka do po zmianie tytułu następuje kolejna zmiana nazwy płyty – tym razem na "Waves". Wielu uznało to za profanację, a najbardziej krzyczał Wiz Khalifa, bo "wavy" według niego może być tylko Max B, raper z Harlemu z charakterystycznym brzmieniem, który notabene odsiaduje teraz wyrok 75 lat więzienia, i na którego muzyce wychował się Khalifa. Kanye West zareagował nerwowo, ale trzeba przyznać, ze ładnie wypunktował Khalifę i według mnie słusznie. Nie dajmy się zwariować, czy te pięć złożonych do siebie liter "Waves" są już na zawsze zarezerwowane i przypisane do konkretnej osoby? Fuck it! (jakby powiedział Fokus). A jak nazwie album "Shit" to też będziecie protestować czy jednak się z nim zgodzicie?
Zostawmy to na razie w spokoju i zastanówmy się nad pytaniem zadanym akapit wyżej. W co gra z nami West? Do premiery albumu zostało 9 dni. To jest czas, w którym wszystko powinno być dopięte na ostatni guzik, a album powinien być już dawno w tłoczni, a okładki i książeczka w drukarni.
W promocję płyty zaangażowana jest także żona naszego ulubieńca, Kim Kardashian. To od niej dowiedzieliśmy się, że w każdy piątek aż do premiery będziemy otrzymywać premierowe nagranie jej męża. Teraz Kim zadała fanom pytanie "Który według Ciebie tytuł albumu jest najlepszy?" i wymieniła ona po kolei "So help me god", "Swish" i 'Waves". Po co? Czy ma to jeszcze jakiekolwiek znaczenie, czy po prostu jest to jeszcze jeden news w serwisach informacyjnych o ty, że Kanye wydaje płytę i podgrzewanie atmosfery przed jej premierą? Ten ruch Kim można skwitować takim przykładem. Kilka dni temu jeden z polskich raperów napisał "Czy chcecie, żebym dograł zwrotkę na płytę rapera X?". Jeden z fanów mu odpowiedział, że "zwrotka na pewno jest już dawno dograna". Podobnie jest z ankietą Kim Kardashian, przecież tytuł albumu jest już dawno ustalony.

Osobiście liczę na jakieś nietypowe zakończenie tej kampanii marketingowej i rozważam kilka opcji m.in.wydanie albumu pod całkowicie innym tytułem, a może pod trzema różnymi tytułami? Jeżeli Kanye nas nie zaskoczy, to słabo…
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Meek Mill oddaje hołd Young Thugowi za wsparcie podczas beefu z Drakiem
„Bali się nagrać ze mną zwrotkę”.
Meek Mill wrócił do czasów beefu z Drakiem i podziękował Young Thugowi za wsparcie.
Na koncercie w Filadelfii Meek otwarcie opowiedział o czasie, kiedy praktycznie cała branża odwróciła się od niego. Głośny konflikt z Drakiem sprawił, że wielu raperów nie chciało mieć z nim nic wspólnego, a wspólne zwrotki nagle przestały być tematem rozmów. Young Thug okazał się wyjątkiem.
– Mówię temu kolesiowi za każdym razem jak go widzę, kiedy miałem beef z Drakiem, ludzie zachowywali się jakby bali się nagrać ze mną zwrotkę.
Najmocniej wybrzmiała jednak historia o tym, jak daleko Thug poszedł, żeby wesprzeć Meeka.
– Ten koleś wpadał do mnie, kiedy miałem areszt domowy, dwa dni z rzędu. Wpadł, podniósł mnie na dachu i dał wsparcie. Więc Filadelfia, zróbcie hałas dla Young Thuga w tym miejscu.
Relacja obu raperów od lat jest zażyła i co chwila pojawiają się na swoich projektach. Wspólne numery stały się zresztą klasyką w katalogu Meeka. Od „We Ball” z Wins & Losses, po „Offended” z DC4, aż po późniejsze „That Go!” z udziałem T Shyne’a.
Meek Mill salutes Young Thug for standing by him when the industry backed away during his Drake beef:
— Kurrco (@Kurrco) December 6, 2025
“When I was beefing with Drake, n****s was acting like they were scared to do a verse with me… [Thug] got with me, pulled my confidence right back up”
pic.twitter.com/a63M8GA1hz
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Klipy Quebonafide i PRO8LEMu ze statuetkami na PL Music Video Awards
„Za kreatywność, ikoniczność i potężny rozpi*rdol.”
W Łodzi zakończyła się 8. edycja PL Music Video Awards. Pięcioosobowe jury w składzie: Kasia Grabek, Mac Adamczak, Jacek Grudzień, Bela i Maciej Szupica przyznało nagrody w dziesięciu kategoriach – sześciu muzycznych i czterech specjalnych. Werdykt ogłoszono podczas uroczystej gali w wypełnionej twórcami i miłośnikami wideoklipów po brzegi sali Monopolis.
Grand Prix dla „CORE”
Najważniejszą nagrodę festiwalu – Grand Prix – oraz czek na 20 000 zł zdobył teledysk „CORE”, zrealizowany przez duet reżyserski Heleny Ganjalyan i Bartosza Szpaka do utworu Stefana Wesołowskiego. Klip nominowano w kategorii EXTRA, przeznaczonej dla prac, które nie mieszczą się w podstawowych muzycznych kategoriach gatunkowych.
Juror Mac Adamczak tak uzasadnił wybór: „Klimat oraz feeling wyróżniający się na tle innych klipów. Wspaniałe zdjęcia, reżyseria ruchu i uczucie, że oglądamy dzieło spójne na wszystkich poziomach. W jednym zdaniu: absolute cinema.”
„Futurama 3” z dwiema statuetkami
Dwie nagrody zdobył teledysk „Futurama 3” Quebonafide w reżyserii Andrzeja Dragana: w kategorii Hip-Hop, oraz w kategorii Superprodukcja.
Ważny Przekaz dla PRO8L3M – „Skansen”
Nagrodę w kategorii Ważny Przekaz otrzymał teledysk „Skansen” PRO8L3M-u w reżyserii Kacpra Zięby. Jury doceniło jego autentyczność i społeczny wymiar. Wyjątkowym elementem realizacji jest fakt, że cały budżet produkcyjny został przekazany na potrzeby wychowanków stowarzyszenia Projekt Błonie.
Nagrody specjalne od partnerów
Partnerzy festiwalu ufundowali nagrody rzeczowe dla laureatów wybranych kategorii:
- Ważny Przekaz – 5 000 zł na usługi oświetleniowe od Easy Film – PRO8L3M „Skansen”, reż. Kacper Zięba
- Mikrobudżet – 2 000 zł na usługi dyżurnego planu od Dyżurek – Dj Element, Krystyna Prońko, Kuba Knap, Ryfa Ri „Niewypowiedziane światy”, reż. Michał Korzewski
- Dance/Electronic – 5 000 zł wsparcia produkcyjnego od Film Produkcji – Kuxon „Rastacid”, reż. Diana Szczotka
Gala i wydarzenia towarzyszące
Galę tradycyjnie poprowadzili Paula Jeronim i Max Kapłon.
Bogaty program festiwalu obejmował także cykl warsztatów „Wszystko o AI”, kuratorowany przez Aleksandra Kropidłowskiego i Jakuba Polaczyka, na który złożyło się kilkanaście paneli i dyskusji poświęconych roli sztucznej inteligencji w branżach kreatywnych.
Osobną ścieżkę warsztatową stanowiły zajęcia „Taniec w teledysku”. Wszystkie wydarzenia towarzyszące odbywały się w gościnnych przestrzeniach Pałacu Biedermanna, należącego do Uniwersytetu Łódzkiego.
Lista zwycięzców:
GRAND PRIX
Stefan Wesołowski – „Core”reż. Helena Ganjalyan & Bartosz Szpak
Za klimat i feeling, które wyróżniają ten klip na tle całej stawki. Za znakomite zdjęcia, reżyserię ruchu i pełną spójność wszystkich elementów – muzyki, obrazu i emocji.
To dzieło kompletne, absolutne cinema. Werdykt jednogłośny.
ROCK / OSTRE BRZMIENIE
Metro – „Hej Aloszka”reż. Marlena Budzyńska
Za wyróżniającą się prostotę w świecie przebodźcowania i pełną spójność formy
z wizerunkiem zespołu.
EXTRA
Stefan Wesołowski – „Core”reż. Helena Ganjalyan & Bartosz Szpak
Za balansowanie na granicy sztuki i muzyki. Za zapierającą dech pracę kamery i stworzenie integralnego dzieła, w którym obraz i dźwięk stapiają się w jedną emocję. Po prostu: ciary.
DANCE / ELECTRONIC
Kuxon – „RASTACID”reż. Diana Szczotka
Za dynamiczne, oryginalne ujęcie tematu w dokumentalnym sznycie. Za świetny plot twist, podbicie muzyki i humor.
POP
Mrozu – „Pół na pół”reż. Nastka Gonera
Za świetną grę aktorską, intrygującą formę, piękne kostiumy oraz za przeniesienie nas do zupełnie innego świata.
ALTERNATYWA
BOKKA – „On Your Side”reż. Jędrzej Guzik
Za alternatywne podejście formalne i wizualne, jakiego nie było w żadnym innym klipie tej edycji.
HIP-HOP
Quebonafide – „FUTURAMA 3”reż. Andrzej Dragan
Za kreatywność, ikoniczność i potężny rozpi*rdol.
SUPERPRODUKCJA
Quebonafide – „FUTURAMA 3”reż. Andrzej Dragan
Za konsekwencję stylu, pomysłowość, mnogość odniesień i ogrom pracy, która przełożyła się na efekt najwyższej jakości.
MIKROBUDŻET
DJ Element, Krystyna Prońko, Kuba Knap, Ryfa Ri – „Niewypowiedziane światy”reż. Michał Korzewski
Za jednoujęciową produkcję w czasach dynamicznego montażu – sprytną, wciągającą,
z odsłanianą krok po kroku historią.
ANIMACJA
Łotry – „Take a Shot”reż. Paweł Żugaj
Za doskonałe wizualne podbicie muzyki i oryginalną analogową formę, która wygrywa autentycznością z nowymi technologiami.
WAŻNY PRZEKAZ
PRO8L3M – „Skansen”reż. Kacper Zięba
Bo prawdziwy przekaz jest poza mainstreamem. Za szczerość, surowość i autentyczność, które poruszają głęboko i bezpośrednio.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Kizo opowiedział, jak poznał się z prezydentem Nawrockim. Stanowski nie mógł uwierzyć
„Naprawdę?”
Kizo i Karol Nawrocki pochodzą z Gdańska i są dobrymi znajomymi. Krzysztof Stanowski był ciekawy, jak raper poznał się z prezydentem.
Karol Nawrocki przed prezydenturą był dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. To stąd zna się z Kizownikiem. – Zaprosił mnie kiedyś, żeby mi pokazać muzeum – ujawnił raper.
Krzysztof Stanowski nie mógł uwierzyć, bo był przekonany, że znają się np. z sali bokserskiej.
– Nie, zadzwonił przez kolegę, który powiedział, że „Karol cię zaprasza do muzeum i chce ci pokazać swoje muzeum”. I tak się zakumplowaliśmy – dorzucił raper.
W towarzystwie prezydenta ze świata rapu obracają się także m.in. Peja, który był jego gościem w pałacu Prezydenckim oraz Eldo, którego mogliśmy niedawno zobaczyć w towarzystwie głowy państwa.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
„Smalec, kiełbasa i disco-polo” – Dziarma o swoim weselu
Raperka nagrała swoje wesele na kasecie VHS.
Dziarma ogłosiła, że wzięła ślub i zrobiła to w stylu kompletnie innym niż dzisiejsze instagramowe standardy.
Kilka dni temu raperka ujawniła, że powiedziała sakramentalne tak, a na sobie miała suknię pożyczoną od teściowej, a po ceremonii udali się do pobliskiego baru z tajskimi fast foodami.
Sama Dziarma opisała ten dzień jasno i bez lukru:
– Najpiękniejszy dzień w moim życiu, najpiękniejsze życie z moim mężem. Już niestety nie pokażemy nic więcej z wesela i ze ślubu, bo zostawiamy to dla siebie i dla naszych gości. Nie było to duże wesele, nie był to duży ślub. Nie było to wesele i ślub typu Las Vegas, że poznaliśmy się wczoraj. Mało pokazuję z tej części mojego życia w internecie. Bardzo się kochamy. Na weselu była kiełbasa, smalec, disco polo, były oczepiny, bardzo wieśniackie. Bukiet i muszkę złapała para (…), tańczyliśmy do Elvisa. O 2 w nocy tańczyłam w Birkenstockach. No, najpiękniejsza chwila w moim życiu. Jestem z siebie dumna, że ogarnęłam to wesele. Wszystko jest nagrane VHS, z audio, bez ścieżki dźwiękowej, co było moim ogromnym marzeniem. Inspirowaliśmy się latami 80., 90., maksymalizmem. No, było idealnie, mordy.
Zamiast modnych loftów i ceremonii jak z katalogu młodzi postawili na klimat rodem z domówek naszych rodziców. Swojskie jedzenie, stara szkoła weselnych zabaw i maksymalizm wyjęty z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Dziarma podkreśliła, że celowo nie chce robić z tego internetowego reality show i woli zachować większość wspomnień poza siecią.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Fani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
„Przeprosisz jak Avi Tuptusia”.
„Książę Hipokrytów” to drugi diss Przemka Fergusona na Filipka.
Przemek Ferguson potrzebował kilkunastu godzin na odpowiedź na diss Filipka „Start up”.
– Przemek zamyka temat stricto muzyczny Filipka Marcinka. Sprawa jednak nie pozostaje wyjaśniona biorąc pod uwagę, iż Pani Bożena (Mama Przemka) atakowana jest przykrymi wiadomościami ze strony fanów Filipka. W związku z zarzutami wobec Przemka, że diss nagrany był w celu szukania atencji, jego geneza wyjaśniona jest w wywiadzie z Przemkiem, który opublikowaliśmy parę dni temu na naszym kanale – czytamy pod dissem na kanale Gun Talk Music.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News4 dni temuThe Nitrozyniak dissuje Boxdela, Gimpera i Wardęgę
-
News5 dni temuBezdomny Bastek dostał propozycję pracy. Jak zareagował?
-
News2 dni temuBastek ma żal, że Firma mu nie pomaga, gdy został bezdomnym?
-
News4 dni temu„Kanapki z hajsem” – Dorota Masłowska i absurdalne oskarżenia o kradzież
-
News1 dzień temuLegendy rapu i kina w filmie opartym na wersach Elity Kaliskiej
-
News1 dzień temuKlip Bonusa RPK z neonazistą przebił magiczną granicę wyświetleń
-
News5 dni temuFani Filipka atakują mamę Przemka Fergusona. Ten wypuszcza drugi diss
-
News3 dni temuWielka głowa Maty przy Pałacu Kultury w Warszawie