News
WINYLE: Dyskografia Łony
Niedawno Łona otrzymał pierwszą swoją złotą płytę. Po tym wydarzeniu, które było niewątpliwie dużym sukcesem szczecińskiego rapera, w drugiej części cyklu „Winyle” postanowiłem przeanalizować jego dotychczasową dyskografię w kontekście płyt analogowych.
Łona jest jedynym z nielicznych polskim raperem, którzy konsekwentnie dbają o to by każda jego produkcja na bieżąco wychodziła na płycie gramofonowej.
„Rozmowa”
Pierwszy winyl Łony to singiel „Rozmowa” zapowiadający płytę „Koniec żartów” wydany w 2001 roku. Bardzo skromnie wydana (zresztą jak inne asfaltowe single z tego okresu). Czarna koperta, bez jakichkolwiek naklejek na niej czy tagów. Jedynie drukowany label przedstawiający grafikę okładki singla w wersji cd i mc, a z drugiej strony informację odnośnie płyty (spis utworów, mix, mastering itp.)
Na winylu w przeciwieństwie do cd znajdują się także ok. minutowe instrumentale (strona b) z „Końca żartów”. Jest to drugi winylowy singiel w Polsce z remiksami (pierwszy to „Tajemnica” Fisza).
Tracklista:
A1 Rozmowa (Radio Edit)
A2 Smutny Bóg Remix – Noon
A3 Wesoły Bóg Remix – Webber
A4 Rozmowa (Acapella)
B1 Jak Nagrać 1szą Płytę ? (Instrumental)
B2 My Się Znamy??? (Instrumental)
B3 Włamywacz (Instrumental)
B4 O Jak Dobrze (Instrumental)
B5 Helmut, Rura ! (Instrumental)
B6 Raperzy Są Niedobrzy (Instrumental)
B7 Fruźki Wolą Optymistów (Instrumental)
B8 Żadnych Gości (Instrumental)
B9 Nic Z Tego Nie Będzie (Instrumental)
B10 Rozmowa (Instrumental)
B11 Biznesmen (Instrumental)
B12 Emilia Chce Spać (Instrumental)
B13 Hiphop Non Stop (Instrumental)
„Koniec żartów”
Wspomniany wyżej album „Koniec żartów” również ukazał się na winylu (1LP), ale w bardzo okrojonej wersji. Wydanie też bardzo skromne, podobnie jak poprzednik, z tą różnicą, że na czarnej kopercie znajduje się naklejka okładki.
Tracklista:
A1 Jak Nagrać 1szą Płytę ?
A2 My Się Znamy ???
A3 Włamywacz
A4 O Jak Dobrze (Full Flejwor Rimejk)
A5 Helmut, Rura !
B1 Fruźki Wolą Optymistów
B2 Nic Z Tego Nie Będzie
B3 Biznesmen
B4 Emilia Chce Spać
B5 Hiphop Non Stop
„Nic dziwnego”
Przyszedł rok 2004, a wraz z nim – moim zdaniem – najlepszy album szczecińskiego rapera pt. „Nic dziwnego”. Laminowana, kolorowa okładka uniemożliwia użycia mi słów „skromnie” „okrojone” przy opisie. Do tego wydanie 2LP. Na pierwszej płycie znalazł się cały album w identycznej wersji jak na cd, natomiast na drugiej wersje instrumentalne i a cappella oraz dodatkowo instrumental utworu „Nie Słuchać Przed 2050 r.” Utwór ten ukazał się również w pełnej postaci na pewnym winylu, ale o tym później. Nakład oczywiście dawno wyczerpany (podobnie jak „Rozmowa” i „Koniec żartów”) czyniąc go najdroższym albumem Łony – na aukcjach internetowych osiągający ceny ponad 200 zł.
Tracklista:
A1 Dzień Dobry
A2 Nie Ufajcie Jarząbkowi
A3 Artysto Drogi I
A4 Nie Gadaj Tyle
A5 A Dokąd To?
A6 Artysto Drogi II
A7 Rozmowy Z Cutem
B1 Reż Te Herbę
B2 Nieruchomości 3
B3 Nie Jest Dobrze
B4 Nic Dziwnego
B5 Ballada O Szlachetnym Czorcie
B6 Dobranoc
B7 Do Ciebie, Aniu, Szłem
C1 Nic Dziwnego (A Cappella)
C2 Nie Ufajcie Jarząbkowi (A Cappella)
C3 Ballada O Szlachetnym Czorcie (A Cappella)
C4 Rozmowy Z Cutem (A Cappella)
C5 Do Ciebie, Aniu, Szłem (Instrumental)
C6 Nieruchomości (Instrumental)
C7 Cuty Do Rozmów
C8 Cuty Do Nieruchomości
D1 Nie Ufajcie Jarząbkowi (Instrumental)
D2 Artysto Drogi I (Instrumental)
D3 Nie Gadaj Tyle (Instrumental)
D4 A Dokąt To? (Instrumental)
D5 Artysto Drogi II (Instrumental)
D6 Reż Te Herbę (Instrumental)
D7 Nie Jest Dobrze (Instrumental)
D8 Nic Dziwnego (Instrumental)
D9 Ballada O Szlachetnym Czorcie (Instrumental)
D10 Nie Słuchać Przed 2050 r. (Instrumental)
„Absurd I Nonsens!”
Rok 2007 przyniósł kolejny album. Co ciekawe jest to pierwszy album sygnowany nazwą Łona/Webber. Poza nazwą kolektywu nic się nie zmieniło, ponieważ poprzednie albumy też w całości produkował Webber. Analogowa wersja albumu „Absurd I Nonsens!” wydana została na dwóch płytach i okraszona została kolorową laminowaną okładką. Podobnie jak przy poprzednim winylu cały album zmieścił się na jednym nośniku. Na drugim wytłoczone zostały pełne instrumentale oraz utwór „Rzuć To” z udziałem Afrojaxa z zespołu Afro Kolektyw. Co ciekawe utwór ten znalazł się tylko na winylowym wydaniu albumu. Jest to najstarszy winyl Łony dostępny w sprzedaży do dziś.
(utwór tylko na winylu)
Tracklista:
A1 Promomix
A2 Ą, Ę
A3 Łonson i Łebsztyk
A4 Gdańsk-Szczecin
A5 Hańba, Barbarzyńcy
A6 Hipermarket
A7 Czemu Kiosk?
B1 Miej Wątpliwość
B2 Leksykon Brockhausa
B3 Martwisz Mnie
B4 7/4
B5 Panie Mahmudzie
B6 Hipermarket (Remix)
C1 Promomix (Instrumental)
C2 Ą, Ę (Instrumental)
C3 Łonson i Łebsztyk (Instrumental)
C4 Gdańsk-Szczecin (Instrumental)
C5 Hańba, Barbarzyńcy (Instrumental)
C6 Hipermarket (Instrumental)
C7 Czemu Kiosk? (Instrumental)
D1 Miej Wątpliwość (Instrumental)
D2 Leksykon Brockhausa (Instrumental)
D3 Martwisz Mnie (Instrumental)
D4 7/4 (Instrumental)
D5 Panie Mahmudzie (Instrumental)
D6 Rzuć To
„Insert”
Esencją epki „Insert” był kieliszek dodawany do edycji specjalnej cd (1000 szt.), o którym mowa w tytułowym utworze. Niestety dla osób, które zakupiły wersję winylowa albumu, wspomniany utwór może wydać się niepełny z powodu braku gadżetu. Niemniej dostają oni ładnie wydany winyl w kolorowej okładce i jeszcze 5 innych utworów szczecińskiego duetu! Nakład płyty wyczerpany
Tracklista:
A1 Insert
A2 Bumbox
A3 Świat Jest Pełen Filozofów
B4 Co To Będzie
B5 Nic Tu Po Nas (Pamięci Jacka Kaczmarskiego)
B6 Nie Zostało Nic
„Cztery i pół”
Tym sposobem doszliśmy do „złotego albumu” Łony i Webbera, który poza wersją cd ukazał się również na podwójnej winylowej płycie. Jest to równocześnie pierwsze analogowe wydawnictwo wytwórni Dobrzewiesz. Na winylu znalazł się pełny album „Cztery i pół” + dodatkowo na stronie D remiksy singla „Nie pytaj nas”. Płyty w kolorowych wewnętrznych kopertach oraz w kolorowej okładce. Płyta wciąż dostępna w sprzedaży.
Tracklista:
A1 Ł.O.N.A.
A2 Patrz Szerzej
A3 Nie Ma Nas
A4 Szkoda Zachodu
A5 Nie Pytaj Nas
B1 Kończ Tę Rozmowę! (Honyszke Kojok)
B2 Kaloryfer
B3 Święty Spokój
B4 Jesteśmy W Kontakcie
B5 10
C1 To Nic Nie Znaczy
C2 Nocny Ekspres
C3 Bez Mapy
C4 Nie Wygłupiaj Się
D1 Nie Pytaj Nas (Envee Remix)
D2 Nie Pytaj Nas (Teielte Remix)
D3 Nie Pytaj Nas (Jackname Trouble Remix)
D4 Nie Pytaj Nas (Instrumental)
Inne winyle
Łona udzielał się również na składankach spod szyldu Junoumi: JuNouMi Records EP Vol. 1 („Nie Słuchać Przed 2050 r.”), JuNouDet („Mam Telewizor” wspólnie z Blabla) JuNouMi Records 5 Lat! (utwór „Znacz mnie” w którym razem z nim zarapowali: Duże Pe, Stasiak, Dizky, Mes, Pjus, Pan Wankz, Emil Blef), JuNouMi Records EP Vol. 4 (“Drogie Junoumi” jako Łona&Webber).
Co do gościnnych występów u innych artystów to przestawia się to następująco:
WhiteHouse – „Piękny dzień, by zadzwonić” ft. Łona
Ten Typ Mes – „Nie ten sam ziom” ft. Numer raz i Łona
Pyskaty – „Bez granic” ft. Łona i inni
Te-Tris – „Tam i z powrotem” ft. Łona
Podsumowując:
Łona solo czy pod szyldem Łona/Webber wydał 6 winyli. Dodatkowo jego zwrotki można usłyszeć na 8 innych winylach.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Max B po wyjściu zza krat wydał płytę. Goście: A$AP Rocky i French Montana
French Montana promuje jednocześnie wspólną płytę z raperem.
Max B wrócił na wolność 9 listopada, a teraz wypuszcza nowy album „Public Domain 7: The Purge (Patient Zero Deluxe)”. Na projekcie są m.in. A$AP Rocky i French Montana.
„Public Domain 7: The Purge” to kolejna odsłona serii „Public Domain” i pierwsze pełnowymiarowe wydawnictwo Maxa od wielu lat. Wersja „Patient Zero Deluxe” jest wypchana numerami i gośćmi – obok Rocky’ego i Frencha pojawiają się m.in. A Boogie Wit Da Hoodie, Lola Brooke, Red Cafe, a także pośmiertnie Chinx.
Nie ma tu tylko premierowego materiału. Max jedzie też na freestyle’u na znanych podkładach – bitach z „Pound Cake” (Drake i JAY-Z), „Get Ya Mind Right” (Jeezy) czy „Skills” (Gang Starr). To pokaz siły i przypomnienie, że „wavy” nie wyszedł z formy.
Jego poprzedni album „Negro Spirituals” wyszedł w 2021 r., kiedy Max jeszcze siedział. Raper spędził za kratami ok. 16 lat w związku ze sprawą z 2006 r. dotyczącą napadu, w którym zginął człowiek.
Po wyjściu z więzienia przywitał go French Montana, który wrzucił nagranie z ich spotkania i podpisał je: „Nie wymyślisz tego. Mój brat naprawdę wrócił do domu w moje urodziny. Alhamdulillah. Przeszedł to. Koniec z 'free you’.”
French pokazał też ujęcia ze studia i zapowiedział kolejny wspólny projekt z Maxem – „Coke Wave 3.5: NARCOS”, planowany na 9 stycznia 2026 r. Wcześniej wyszedł singiel „Make America Wavy Again”.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Sentino, Avi i Kaz Bałagane zagrają na jednej scenie
Sentino wraca do koncertowania po 3-letniej przerwie.
Przyszły rok zweryfikuje plany Sentino odnośnie jego powrotu do koncertowania. Zapowiedziano już kilka koncertów z udziałem rapera, ale niczego nie możemy być pewni.
Autor serii albumów „Zabójstwo liryczne” przyzwyczaił nas do odwoływania koncertów w ostatniej chwili i podawania absurdalnych wymówek. W 2022 roku tuż przed występem w Krakowie nagrał film, w którym mówi, że jest 80 km od klubu, ale musi wracać do Warszawy, „bo pies ugryzł matkę w dłoń”.
Jak będzie tym razem czas zweryfikuje, bo kolejne wydarzenia z udziałem Sentino są promowane w sieci. Po styczniowych występach w klubach Energy 2000, raper ma się pojawić w Strefie 57 w Przytkowicach. Na scenie mają być obecni tego dnia również Kaz Bałagane i Avi. Kolejni raperzy mają zostać ogłoszeni wkrótce.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
Waco odsunął się medialnie na bok w ostatnich miesiącach, czym zawiedzeni są fani bezkompromisowych wywiadów. Jednak wiemy na pewno, że w tym czasie nie zasypywał on gruszek w popiele pod względem formy i pochwalił się efektami na Instagramie.
Waco przyzwyczaił, że nie bierze jeńców, gdy wraca wspomnieniami do starych czasów. Legendarny producent słynie z niespotykanej na scenie szczerości, przez co zyskał sympatię wielu słuchaczy, znużonych ciągłym strzelaniem w powietrze reprezentantów środowiska rapowego. Można zakładać w ciemno, że gdyby tylko chciał, pionier mógłby ujawnić jeszcze wiele ciekawych historii, zwłaszcza z czasu początków istnienia Prosto.
Predyspozycje charakteru Waco, potęgowane tym, że jego potencjał twórczy jest znacznie większy niż pieniądze, które zarobił na muzyce, są łakomym kąskiem dla wszystkich, którzy dają mu medialny głos. Właśnie przekonaliśmy się też, że talent producencki idzie w parze z jego formą fizyczną. Widać, że Waco nie przespał ostatnich kilkunastu miesięcy, więc czy miałby jeszcze szansę zwojować freaki? – Dawaj do Fame MMA, roz***dol kilku na raz – czytamy jeden z komentarzy pod postem. Pytanie, czy multiinstrumentalista podjąłby się wyzwania, gdyby padła propozycja walki?
@waco_producer NIE SAMĄ MUZYKĄ CZŁOWIEK ŻYJE #sport #box #gym #waco #trening ♬ Smooth Strut (Syn) – Ah2
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Słoń i Sheller byli źli, że ludzie wpisywali sobie na FB, że uczęszczają do „WSRH”
„Nagle się okazało, że słucha nas sporo przysłowiowych czternastolatek”.
Akronim WSRH nie miał być żadnym „ruchem masowym”, a skończył jako żart, który realnie rozlał się po Polsce. W pewnym momencie setki osób miały na Facebooku wpisane, że „uczęszczają” do Wyższej Szkoły Robienia Hałasu. Słoń i Shellerini nie byli z tego zadowoleni.
Obecnie to zjawisko jest już dużo mniej popularne, ale był taki moment, że mnóstwo osób miało wpisane na FB: „Uczęszczał do: Wyższa Szkoła Robienia Hałasu”.
– Jak zdaliśmy sobie sprawę z tego, co się dzieje, to początkowo byliśmy z Shellerinim bardzo niezadowoleni. Po czasie zrozumiałem jednak, że tak jest ze wszystkim. Dla przykładu: otwiera się nowy klub. Klub jest niszowy i przychodzi do niego sto osób, które są z towarzystwa. Nie wpada tam nikt przypadkowy. Po czym bywalcy klubu zaczynają mówić o nowym miejscu swoim znajomym, przekonując, że grają tam najlepsi DJ-e i w ogóle jest super; klub nie musi wydać złamanego grosza na reklamę. Nagle się okazuje, że po dwóch miesiącach ze stu osób zrobiło się tysiąc, a po roku – trzy tysiące. To, co było alternatywne, staje się totalnym mainstreamem, a ci, co pamiętają początki klubu, narzekają: „Kiedyś było zaj*biście, a teraz wszyscy tu walą – mówił Słoń w rozmowie z Jackiem Balińskim w książce „To nie jest hip-hop. Rozmowy IV”.

WSRH przeszło dokładnie tę samą drogę: od podziemnego hasła, które rozumieli wtajemniczeni, do brandu kojarzonego szerzej niż samo środowisko, z którego wyszli. Nagle okazało się, że słuchają ich też osoby kompletnie spoza tej bańki.
– Byliśmy hardcore’owymi raperami z podziemia, aż nagle się okazało, że słucha nas sporo przysłowiowych czternastolatek, które w dodatku kupują nasze ciuchy, a ci, co mieli w tych bluzach chodzić, mówili, że nie chcą się z tym identyfikować. I… w sumie mnie to nie dziwi. Jak wychodziły najbardziej znane płyty Mobb Deepów, byłem chory na ten zespół; nie mogłem go słuchać, bo wszyscy słuchali Mobb Deepów. Płytę „Hell On Earth” pierwszy raz przesłuchałem w 2010 roku. Nie ściemniam. Historia zatoczyła koło”.
WSRH stało się przykładem tej samej historii, którą rap przerabiał już setki razy – tylko tu wyszło to szczególnie wyraźnie, bo mem z „uczęszczaniem” do fikcyjnej uczelni był u ludzi w profilach jak twarz pomazana markerem po dobrym melanżu.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Hirek Wrona o Tau i jego dissie na Taco: „Argumenty rodem z piaskownicy”
Dziennikarzowi nie podoba się zachowanie kieleckiego rapera.
Tau skrytykował Taco Hemingwaya, że jego nowa płyta jest zbyt mroczna i negatywna. Legendarny dziennikarz muzyczny Hirek Wrona nie podziela opinii kieleckiego gracza.
Hirek Wrona uważa, że Tau niepotrzebnie nagrał numer uderzający w Wąsacza i według niego mogło chodzić tylko o podbicie sobie popualrności.
– Pojawił się Tau i jego diss na Taco Hemingway. Zrobiło mi się smutno, że tak zdolny raper i producent jak Piotrek (Tau) sięgnął po argumenty rodem z piaskownicy, chyba tylko po to by podbić sobie klikalność… Trudno byłoby Taco zrozumieć kieleckie klimaty i nawijać o nich ponieważ tam nie mieszka i nie zna ich. Tak jak trudno jest zrozumieć Tau klimaty warszawskich osiedli, klubów i ogólnie stolicy ponieważ w WWA bywa, a nie stacjonuje na stałe. Każdy człowiek ma swoją drogę. Niekiedy łatwiejszą, innym razem jest na niej więcej zakrętów. Trzeba jednak z nadzieją patrzeć przed siebie, a nie wylewać publicznie żalu o coś tam. Siłę człowiek buduje na pokorze wobec innych i pracy z innymi. Tau ma swoich słuchaczy – Taco swoich. Nie zmusimy wilka do weganizmu. Nie ruszajmy natury. Niech sobie rozkwita i płynie własnym nurtem. Nie rozumiem po co powstał ten utwór. Choć ogólnie wiadomo, że „śpiewać każdy może, raz lepiej raz gorzej”. Nie sądzę by Taco Hemingway zareagował na tę pieśń – napisał dziennikarz.

Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News2 dni temuTau nagrał diss „Wesołych Świąt” na Taco Hemingwaya
-
News4 dni temuYouTube dusi rap? Żabson z Wizem Khalifą nie przebili bańki, a w cieniu rośnie anonimowy LEAF
-
News3 dni temuTaco Hemingway w „Wydarzeniach” Polsatu
-
News2 dni temuTaco Hemingway z 1. miejscem na świecie – historia dzieje się na naszych oczach
-
News2 dni temuSokół pochwalił się sprzedażą swojej książki
-
News2 dni temuTaco Hemingway: 130 tys. biletów sprzedanych w 5 godzin
-
News2 dni temuReakcja Bedoesa na diss Tau’a na Taco Hemingwaya
-
News4 dni temuTaco Hemingway przejął listę TOP50 Polska: 7 milionów odsłuchów płyty w 24h