News
WINYLE: Dyskografia Łony
Niedawno Łona otrzymał pierwszą swoją złotą płytę. Po tym wydarzeniu, które było niewątpliwie dużym sukcesem szczecińskiego rapera, w drugiej części cyklu „Winyle” postanowiłem przeanalizować jego dotychczasową dyskografię w kontekście płyt analogowych.
Łona jest jedynym z nielicznych polskim raperem, którzy konsekwentnie dbają o to by każda jego produkcja na bieżąco wychodziła na płycie gramofonowej.
„Rozmowa”
Pierwszy winyl Łony to singiel „Rozmowa” zapowiadający płytę „Koniec żartów” wydany w 2001 roku. Bardzo skromnie wydana (zresztą jak inne asfaltowe single z tego okresu). Czarna koperta, bez jakichkolwiek naklejek na niej czy tagów. Jedynie drukowany label przedstawiający grafikę okładki singla w wersji cd i mc, a z drugiej strony informację odnośnie płyty (spis utworów, mix, mastering itp.)
Na winylu w przeciwieństwie do cd znajdują się także ok. minutowe instrumentale (strona b) z „Końca żartów”. Jest to drugi winylowy singiel w Polsce z remiksami (pierwszy to „Tajemnica” Fisza).
Tracklista:
A1 Rozmowa (Radio Edit)
A2 Smutny Bóg Remix – Noon
A3 Wesoły Bóg Remix – Webber
A4 Rozmowa (Acapella)
B1 Jak Nagrać 1szą Płytę ? (Instrumental)
B2 My Się Znamy??? (Instrumental)
B3 Włamywacz (Instrumental)
B4 O Jak Dobrze (Instrumental)
B5 Helmut, Rura ! (Instrumental)
B6 Raperzy Są Niedobrzy (Instrumental)
B7 Fruźki Wolą Optymistów (Instrumental)
B8 Żadnych Gości (Instrumental)
B9 Nic Z Tego Nie Będzie (Instrumental)
B10 Rozmowa (Instrumental)
B11 Biznesmen (Instrumental)
B12 Emilia Chce Spać (Instrumental)
B13 Hiphop Non Stop (Instrumental)
„Koniec żartów”
Wspomniany wyżej album „Koniec żartów” również ukazał się na winylu (1LP), ale w bardzo okrojonej wersji. Wydanie też bardzo skromne, podobnie jak poprzednik, z tą różnicą, że na czarnej kopercie znajduje się naklejka okładki.
Tracklista:
A1 Jak Nagrać 1szą Płytę ?
A2 My Się Znamy ???
A3 Włamywacz
A4 O Jak Dobrze (Full Flejwor Rimejk)
A5 Helmut, Rura !
B1 Fruźki Wolą Optymistów
B2 Nic Z Tego Nie Będzie
B3 Biznesmen
B4 Emilia Chce Spać
B5 Hiphop Non Stop
„Nic dziwnego”
Przyszedł rok 2004, a wraz z nim – moim zdaniem – najlepszy album szczecińskiego rapera pt. „Nic dziwnego”. Laminowana, kolorowa okładka uniemożliwia użycia mi słów „skromnie” „okrojone” przy opisie. Do tego wydanie 2LP. Na pierwszej płycie znalazł się cały album w identycznej wersji jak na cd, natomiast na drugiej wersje instrumentalne i a cappella oraz dodatkowo instrumental utworu „Nie Słuchać Przed 2050 r.” Utwór ten ukazał się również w pełnej postaci na pewnym winylu, ale o tym później. Nakład oczywiście dawno wyczerpany (podobnie jak „Rozmowa” i „Koniec żartów”) czyniąc go najdroższym albumem Łony – na aukcjach internetowych osiągający ceny ponad 200 zł.
Tracklista:
A1 Dzień Dobry
A2 Nie Ufajcie Jarząbkowi
A3 Artysto Drogi I
A4 Nie Gadaj Tyle
A5 A Dokąd To?
A6 Artysto Drogi II
A7 Rozmowy Z Cutem
B1 Reż Te Herbę
B2 Nieruchomości 3
B3 Nie Jest Dobrze
B4 Nic Dziwnego
B5 Ballada O Szlachetnym Czorcie
B6 Dobranoc
B7 Do Ciebie, Aniu, Szłem
C1 Nic Dziwnego (A Cappella)
C2 Nie Ufajcie Jarząbkowi (A Cappella)
C3 Ballada O Szlachetnym Czorcie (A Cappella)
C4 Rozmowy Z Cutem (A Cappella)
C5 Do Ciebie, Aniu, Szłem (Instrumental)
C6 Nieruchomości (Instrumental)
C7 Cuty Do Rozmów
C8 Cuty Do Nieruchomości
D1 Nie Ufajcie Jarząbkowi (Instrumental)
D2 Artysto Drogi I (Instrumental)
D3 Nie Gadaj Tyle (Instrumental)
D4 A Dokąt To? (Instrumental)
D5 Artysto Drogi II (Instrumental)
D6 Reż Te Herbę (Instrumental)
D7 Nie Jest Dobrze (Instrumental)
D8 Nic Dziwnego (Instrumental)
D9 Ballada O Szlachetnym Czorcie (Instrumental)
D10 Nie Słuchać Przed 2050 r. (Instrumental)
„Absurd I Nonsens!”
Rok 2007 przyniósł kolejny album. Co ciekawe jest to pierwszy album sygnowany nazwą Łona/Webber. Poza nazwą kolektywu nic się nie zmieniło, ponieważ poprzednie albumy też w całości produkował Webber. Analogowa wersja albumu „Absurd I Nonsens!” wydana została na dwóch płytach i okraszona została kolorową laminowaną okładką. Podobnie jak przy poprzednim winylu cały album zmieścił się na jednym nośniku. Na drugim wytłoczone zostały pełne instrumentale oraz utwór „Rzuć To” z udziałem Afrojaxa z zespołu Afro Kolektyw. Co ciekawe utwór ten znalazł się tylko na winylowym wydaniu albumu. Jest to najstarszy winyl Łony dostępny w sprzedaży do dziś.
(utwór tylko na winylu)
Tracklista:
A1 Promomix
A2 Ą, Ę
A3 Łonson i Łebsztyk
A4 Gdańsk-Szczecin
A5 Hańba, Barbarzyńcy
A6 Hipermarket
A7 Czemu Kiosk?
B1 Miej Wątpliwość
B2 Leksykon Brockhausa
B3 Martwisz Mnie
B4 7/4
B5 Panie Mahmudzie
B6 Hipermarket (Remix)
C1 Promomix (Instrumental)
C2 Ą, Ę (Instrumental)
C3 Łonson i Łebsztyk (Instrumental)
C4 Gdańsk-Szczecin (Instrumental)
C5 Hańba, Barbarzyńcy (Instrumental)
C6 Hipermarket (Instrumental)
C7 Czemu Kiosk? (Instrumental)
D1 Miej Wątpliwość (Instrumental)
D2 Leksykon Brockhausa (Instrumental)
D3 Martwisz Mnie (Instrumental)
D4 7/4 (Instrumental)
D5 Panie Mahmudzie (Instrumental)
D6 Rzuć To
„Insert”
Esencją epki „Insert” był kieliszek dodawany do edycji specjalnej cd (1000 szt.), o którym mowa w tytułowym utworze. Niestety dla osób, które zakupiły wersję winylowa albumu, wspomniany utwór może wydać się niepełny z powodu braku gadżetu. Niemniej dostają oni ładnie wydany winyl w kolorowej okładce i jeszcze 5 innych utworów szczecińskiego duetu! Nakład płyty wyczerpany
Tracklista:
A1 Insert
A2 Bumbox
A3 Świat Jest Pełen Filozofów
B4 Co To Będzie
B5 Nic Tu Po Nas (Pamięci Jacka Kaczmarskiego)
B6 Nie Zostało Nic
„Cztery i pół”
Tym sposobem doszliśmy do „złotego albumu” Łony i Webbera, który poza wersją cd ukazał się również na podwójnej winylowej płycie. Jest to równocześnie pierwsze analogowe wydawnictwo wytwórni Dobrzewiesz. Na winylu znalazł się pełny album „Cztery i pół” + dodatkowo na stronie D remiksy singla „Nie pytaj nas”. Płyty w kolorowych wewnętrznych kopertach oraz w kolorowej okładce. Płyta wciąż dostępna w sprzedaży.
Tracklista:
A1 Ł.O.N.A.
A2 Patrz Szerzej
A3 Nie Ma Nas
A4 Szkoda Zachodu
A5 Nie Pytaj Nas
B1 Kończ Tę Rozmowę! (Honyszke Kojok)
B2 Kaloryfer
B3 Święty Spokój
B4 Jesteśmy W Kontakcie
B5 10
C1 To Nic Nie Znaczy
C2 Nocny Ekspres
C3 Bez Mapy
C4 Nie Wygłupiaj Się
D1 Nie Pytaj Nas (Envee Remix)
D2 Nie Pytaj Nas (Teielte Remix)
D3 Nie Pytaj Nas (Jackname Trouble Remix)
D4 Nie Pytaj Nas (Instrumental)
Inne winyle
Łona udzielał się również na składankach spod szyldu Junoumi: JuNouMi Records EP Vol. 1 („Nie Słuchać Przed 2050 r.”), JuNouDet („Mam Telewizor” wspólnie z Blabla) JuNouMi Records 5 Lat! (utwór „Znacz mnie” w którym razem z nim zarapowali: Duże Pe, Stasiak, Dizky, Mes, Pjus, Pan Wankz, Emil Blef), JuNouMi Records EP Vol. 4 (“Drogie Junoumi” jako Łona&Webber).
Co do gościnnych występów u innych artystów to przestawia się to następująco:
WhiteHouse – „Piękny dzień, by zadzwonić” ft. Łona
Ten Typ Mes – „Nie ten sam ziom” ft. Numer raz i Łona
Pyskaty – „Bez granic” ft. Łona i inni
Te-Tris – „Tam i z powrotem” ft. Łona
Podsumowując:
Łona solo czy pod szyldem Łona/Webber wydał 6 winyli. Dodatkowo jego zwrotki można usłyszeć na 8 innych winylach.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Płatne streamy lepsze od darmowych? Youtube mówi weto polityce Billboardu
Odsłuchy z Youtube’a „mniej ważne” od tych ze Spotify.
YouTube wycofuje swoje dane z list Billboardu po zmianach w algorytmie liczenia streamów. Platforma nie zgadza się na dalsze faworyzowanie odsłuchów płatnych kosztem darmowych. Decyzja wejdzie w życie w styczniu 2026 roku i uderzy w sposób tworzenia najważniejszych list muzycznych w USA.
YouTube oficjalnie ogłosił, że przestanie przekazywać dane streamingowe do Billboardu. Powodem jest aktualizacja formuły rankingowej, w której jeszcze większą wagę przypisano płatnym odsłuchom na żądanie, a mniejszą darmowym streamom z reklamami, czyli m.in. tym z YouTube’a. Billboard tłumaczy zmianę tym, że chce „lepiej odzwierciedlać wzrost przychodów ze streamingu i zmieniające się zachowania konsumentów”, jasno dając do zrozumienia, że dziś liczy się przede wszystkim streaming, a nie sprzedaż płyt czy singli.
YouTube uważa jednak, że to podejście jest oderwane od realiów. W opublikowanym wpisie platforma zarzuca Billboardowi stosowanie przestarzałego modelu. – Billboard używa nieaktualnej formuły, która wyżej waży streamy z subskrypcji niż te (darmowe) wspierane reklamami. To nie odzwierciedla tego, jak fani dziś angażują się w muzykę i ignoruje ogromne zaangażowanie słuchaczy bez subskrypcji – czytamy w oświadczeniu. YouTube przypomina też, że streaming odpowiada za 84% przychodów amerykańskiego rynku muzycznego. – Domagamy się po prostu, by każdy stream był liczony uczciwie i równo – niezależnie od tego, czy pochodzi z subskrypcji, czy z reklam, bo każdy fan ma znaczenie i każde odtworzenie powinno się liczyć.
Nowe zasady Billboardu zaczną obowiązywać od notowań publikowanych 17 stycznia 2026 roku i obejmą m.in. Billboard 200 oraz listy gatunkowe. W przypadku Billboard Hot 100 proporcja między odsłuchami płatnymi a darmowymi zostanie ustalona na poziomie 2,5:1. W praktyce oznacza to, że do uznania jednej sprzedaż albumu potrzeba będzie 2 500 darmowych streamów lub 1 000 płatnych. Dotychczas było to odpowiednio 3 750 i 1 250 odtworzeń. Różnica między darmowym a płatnym odsłuchem zostanie więc zmniejszona, ale nie zniknie.
YouTube uznał, że to wciąż za mało. W ramach protestu platforma zapowiedziała, że po 16 stycznia 2026 roku przestanie dostarczać swoje dane Billboardowi. W efekcie odsłuchy z YouTube’a nie będą uwzględniane w oficjalnych rankingach, co może mieć realny wpływ na pozycje artystów i wytwórni. To ryzykowny ruch, bo brak obecności w danych Billboardu może skłonić część branży do ograniczenia priorytetu dla YouTube’a jako kanału dystrybucji.
Sama platforma daje jednak do zrozumienia, że nie zamyka drzwi. – Jesteśmy zaangażowani w osiągnięcie sprawiedliwej reprezentacji na listach i mamy nadzieję, że będziemy mogli współpracować z Billboardem, aby do nich wrócić – podsumowano w komunikacie.
Faworyzowanie streamów np. ze Spotify względem Youtube’a wpisywałoby się poniekąd w pewną mało znaną wśród słuchaczy sytuację na polskim rynku. Spotify potrafi „obrazić się” na artystów, którzy uploadują najpierw swój utwór na Youtube, a dopiero później na Spotify. Platforma chce, żeby to najpierw u nich pojawił się dany kawałek albo chociaż równolegle z innymi serwisami i stara się nie dopuszczać do sytuacji, że utwory są uploadowane u nich dopiero po kilku dniach niż w innych serwisach.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Bungee i Tuszol „Dzyń dzyń dzyń” – świąteczna kolęda
Trochę uśmiechu od Tuszola, Bandury i Dżinolda.
„Dzyń dzyń dzyń” to świąteczny singiel duetu Bungee z gościnnym udziałem Tuszola, który z przymrużeniem oka podchodzi do tradycji bożonarodzeniowych utworów.
Artyści serwują taneczną, nowoczesną kolędę w imprezowym wydaniu, łącząc zimowy klimat z klubową energią i charakterystycznym humorem, z którego słynie Bungee.
Chwytliwy refren, lekka forma i bezpretensjonalny luz sprawiają, że „Dzyń dzyń dzyń” idealnie wpisuje się w grudniowy czas – zarówno na domówki, jak i świąteczne playlisty. To propozycja, która przełamuje schematy klasycznych kolęd, wnosząc świeżość, dobrą energię i uśmiech w okresie świąt.
W grudniu ekipa Bungee rusza w trasę koncertową po największych miastach. Bilety są już dostępne tutaj.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Canal+ zrobił film o kuqe 2115. „Bez cenzury, bez scenariusza”
Produkcja jest od dzisiaj dostępna.
Kuqe 2115 od tegorocznej wiosny promuje swoją pierwszą płytę „nareszcie w domu”, która otworzyła nowy rozdział w jego karierze. Film dokumentalny o kulisach pierwszej solowej trasie koncertowej rapera to muzyczna podróż przez blaski i cienie debiutu artystycznego.
Łukasz Dziemiński, czyli kuqe 2115, to raper i autor tekstów związany z ekipą 2115, w której skład wchodzą również Bedoes 2115, White 2115, Blacha 2115, Flexxy 2115. Przez lata współpracował z czołowymi artystami młodego pokolenia polskiej sceny hip-hopowej, a jego pierwszy studyjny album „nareszcie w domu” miał premierę 21 marca 2025 roku. Film dokumentalny „kuqe 2115: nareszcie w trasie” to zapis przełomowego momentu w karierze artysty. Dokument towarzyszy kuqe 2115 podczas jego pierwszej solowej trasy, kiedy spełnienie miesza się ze stresem, a euforia z wątpliwościami. Kamera zagląda za kulisy – tam, gdzie emocje są jeszcze nieoswojone, a sukces wciąż niepewny.
To nie jest film o koncertach. To szczery zapis drogi debiutanta, od nerwów przed pierwszym wyjściem na scenę, przez wzruszenia i śmiech, aż po dumę po ostatnim numerze. To opowieść o byciu „nareszcie w domu” – nie tylko w sensie muzycznym, ale również międzyludzkim. O przyjaźni, braterstwie i wsparciu, bez których żaden debiut nie byłby możliwy. O wspólnym dźwiganiu odpowiedzialności, wrażliwości ukrytej w codziennym chaosie trasy i o sile zespołu, który dodaje odwagi, gdy scena zaczyna przytłaczać.
– Ten film nie jest tylko pamiątką – to opowieść o pierwszych krokach. O tym, z czym musiałem się zmierzyć jako debiutant rzucony na największe polskie sceny. Chciałem pokazać wzloty i upadki. Bez cenzury, bez scenariusza. Wiem, że tak blisko swoich słuchaczy jeszcze nie byłem. Dzięki temu dokumentowi chcę dać się poznać i pokazać, że można dotrzeć wszędzie, niezależnie od tego skąd wyruszasz – podkreśla kuqe 2115.
Dokument łączy intymność z energią koncertowego show, pozostając bezpretensjonalną, uniwersalną historią o wchodzeniu w dojrzałość artystyczną i o drodze, którą każdy debiutant musi przejść sam – choć nigdy w pojedynkę.
Informacje o produkcji: Reżyseria: Kacper Kryściak Scenariusz: Łukasz Dziemiński, Kacper Kryściak, Michał Wojciechowski Produkcja: 2115 Borys Przybylski, Roksana Kwiatkowska, Michał Wojciechowski
Premiera filmu „kuqe 2115: nareszcie w trasie” 19 grudnia w serwisie streamingowym CANAL+.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Young Thug: „Rap jest w dziwnym miejscu, stanął”
Refleksja rapera na temat dzisiejszej kondycji sceny.
Young Thug twierdzi, że rap utknął w martwym punkcie i potrzebuje resetu. Podczas streamu w Atlancie stwierdził, że scena żyje konfliktami zamiast rozwojem, a hip-hop powinien wejść na wyższy poziom.
W trakcie transmisji powiązanej z jego koncertem charytatywnym Hometown Hero w State Farm Arena w Atlancie, Young Thug otwarcie skomentował obecną kondycję rapu.
– Czuję, że zawsze chciałem robić taką muzykę, a teraz mam wrażenie, że rap jest w dziwnym miejscu. Wygląda to tak, jakby wszyscy się beefowali. Dwóch największych artystów na świecie wchodzi w konflikt i pojawia się po tym masa pie**dolonego efektu domina. Dziwne – stwierdził.
Raper jasno zasugerował, że scena skupia się na dramach zamiast na rozwoju artystycznym.
– Mam wrażenie, że nadszedł czas i musimy przenieść to na następny poziom. Musimy się rozwijać. Jak AI. Wszystko na świecie się rozwija poza hip-hopem – dodał.
Thug zaznaczył, że nie odcina się od kultury, z której wyrósł, bo „kocha hip-hop”, po czym rzucił: – Byłbym bardzo szczęśliwy, gdyby hip-hop zamienił się w pop.
Jego słowa część fanów odebrała jako krytykę wygodnictwa raperów, którzy po osiągnięciu sukcesu przestali ryzykować i klepią nowe numery pod publiczkę, a każda płyta jest o tym samym.
Choć Thug nie wymienił nazwisk, kontekst jest czytelny. Wypowiedź odnosi się do głośnego konfliktu Kendricka Lamara i Drake’a, który zdominował rapową narrację w 2024 roku i odbijał się echem jeszcze w 2025. Obaj artyści notowali przy tym bardzo mocne wyniki streamingowe.
Komentarze Thuga pojawiły się jednak w momencie, gdy rap trudno nazwać martwym. W 2025 roku wysoko oceniane i komercyjnie skuteczne albumy wydali m.in. Clipse i Tyler, The Creator. Dodatkowo ogłoszone w listopadzie nominacje do Grammy 2026 pokazały, że trzy rapowe płyty – „GNX” Kendricka Lamara, „Let God Sort Em Out” Clipse oraz „CHROMAKOPIA” Tylera – walczą o tytuł Albumu Roku.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
News
Fagata u Maty na Torwarze. „Jest najlepszą raperką w Polsce”
Entuzjastyczne przyjęcie raperki przez fanów Młodego Matczaka.
Fagata nie tylko pomogła Macie przy promocji trasy i została podpisana w jego wytwórni, ale także wystąpiła z nim w czwartek na warszawskim Torwarze.
Młody Matczak postawił wszystko na Fagatę, bo to jedyna osoba z jego otoczenia, która jest tak mocno i wszędzie pokazywana. Niedawno mogliśmy ją zobaczyć podczas sesji przy Cybertrucku z robotem Maty, a chwilę później dowiedzieliśmy się, że Mata podpisał z nią kontrakt w swojej wytwórni Muzyka.
Podczas czwartkowego koncertu Młodego Matczaka na COS Torwar, na scenie pojawiła się też Fagata, która zagrała koncert z Natalisą. Raper przywitał influencerkę uściskiem i odpowiednio ją zareklamował:
– Chciałem wam coś powiedzieć. Tu nie chodzi tylko o hajs. Podpisałem Fagatę dlatego, że uważam, że jest najlepszą raperką w Polsce – powiedział Mata.
Fagata nie przepuściła tej okazji:
– Najlepszy rap i najlepsza raperka w Polsce na jednej scenie – dorzuciła.
Poniżej wideo:
Fagata uznawana jest za kontrowersyjną postać jeszcze z czasów jej działalności influencerskiej i różnych związków nastawionych na zarobek i ustawienie się w życiu. Posiada m.in. niebieską platformę w ten sposób zarabiając na życie. Ruch Matczaka wydaje się być więc odważny, ale jak widać po reakcjach jego fanów, raczej im to nie przeszkadza.
Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl
-
News3 dni temuPeja do przewodniczącego Lewicy: „Czerwony nygusie”
-
News3 dni temuMisiek z Nadarzyna zatrzymany przez CBŚP. Co z karierą Karramby?
-
News3 dni temuNas ujawnił, dlaczego Eminem odmówił mu zwrotki
-
News2 dni temuWaldemar Kasta dołączył do rosyjskiej federacji
-
News2 dni temuFu był w rozsypce po śmierci Pona. Wiemy, skąd przyszło wsparcie
-
News22 godziny temuRumunia: Wiz Khalifa skazany na więzienie
-
News2 dni temuWaldemar Kasta zrezygnował z gali w Moskwie. „Przerwałem udział w wydarzeniu na żywo”
-
News2 dni temuSprzedał katalog za miliard dolarów, nie sprzedając go. The Weeknd ustawił nowy standard dla artystów