Sprawdź nas też tutaj

News

GR ROZKMINIA: Wytwórnie fonograficzne w PL – część I

Opublikowany

 

alt

Polskie rap płyty sprzedają się coraz lepiej. W tym roku już osiem pokryło się złotem, a płyta Tabasko aż 15 razy znalazła się w notowaniu OLIS Przed nami premiery takich nośników jak ”Radio Pezet”, ”CNO2” czy ”Niebo” a szanse wyjścia na legal dostaje coraz więcej młodych kotów. Dziś nie potrafię wyobrazić sobie VNM-a bez Prosto, O.S.T.R.-a bez Asfaltu (albo Asfaltu bez Ostrego) czy Grubsona bez MaxFloRec.

Przed pomysłem na napisanie tego materiału wypisałem sobie cenione polskie wytwórnie. Wcale się nie zdziwiłem, gdy na kartce znalazło się ich ok. 20. Rynek hip-hopowy bardzo szybko się rozwija. Pokazaliśmy, że nie potrzebna jest nam telewizja, ani radio do promocji płyty. Wystarczy Internet i integracja z fanami na koncertach.

Każdy bardziej znany raper posiada własną wytwórnię, gdzie w większym czy mniejszym stopniu promuje siebie i innych artystów. Krótkie zestawienie poszczególnych wytwórni z nutką refleksji na jej temat będziecie mogli sprawdzać przez najbliższych kilka tygodni. Na pierwszy ogień idzie warszawskie Wielkie Joł i poznańskie RPS Enterteyment.

RPS Enterteyment

Wytwórnia została założona w 2010 roku przez Ryszarda Andrzejewskiego, którego każdy zna pod pseudonimem Peja. Pierwszą oficjalnie wydaną płytą nakładem RPS Enterteyment była solówka Kobry ”Na żywo z miasta grzechu” (pomijając zawirowania związane z płytą ”Czarny Wrzesień”. To Kobra wymyślił nazwę wydawnictwa, dzisiaj tłumaczoną jako „Rozwój Ponad Standard’”. 

Co czyni tą wytwórnię jedyną w swoim rodzaju? Da się znaleźć kilka argumentów za. Wielu może zarzucić Rysiowi, że artyści do RPS dochodzą hurtem. Siedmiu jednocześnie, jak na allegro, im więcej tym tańsza wysyłka? Każdy z nich znajduję się w wytwórni po coś, z jasno określonym celem już na wstępie. Zobaczmy na ostatni ”zaciąg” wytwórni. Brożas, Kala, DolceVita czy DVJ Rink… Nowych artystów ogłoszono jakiś czas temu a dziś znamy już daty premier i tytuły płyt Tewu, Ludwika czy SB. Ukażą się one za dwa, trzy miesiące ale gwarantuję, że premiera nośników nie zostanie przesunięta w wytwórni nawet o jeden dzień.

Śledząc losy i dotychczasowe poczynania RPS-u dochodzę do wniosku, że żaden  popularny komunikat typu: ”Przepraszamy, przez niezależne od nas problemy z tłoczeniem premiera płyty zostanie przesunięta…” nie wchodzi w rachubę. Pełne zaangażowanie, dobra promocja klipów i utrzymywany kontakt z odbiorcami.

 alt

Każda szanująca się wytwórnia musi posiadać te cechy, w tym przypadku nie jest inaczej. Jest jednak jeszcze jedna rzecz czyniąca tą wytwórnię ciekawą… Kto jest właścicielem? Rychu Peja. W jakiej wytwórni ukazała się ”Reedukacja”  czy też zostanie wydane ”CNO2”? W Fonografice. Właśnie… Poza Czarnym Wrześniem właściciel wytwórni udowadnia ,że jego celem nie jest stworzenie wydawnictwa jednego artysty. Taktyka lekko kontrowersyjna i zataczająca o pytanie: ”Gdzie tu sens?” jest konsekwentnie realizowana. Osobiście jestem tym zawiedzony. Dwa lata na rynku to mało i dotychczasowe osiągnięcia ich artystów nie są znaczące. Żadna z płyt nie znalazła się chociażby w notowaniu OLIS, a każdy z artystów zyskał pewny rozgłos, który jednak nie zagwarantował im płynności na scenie. To pokazuję, że chociażby do Prosto jest im jeszcze daleko, ale nie należy zapominać, że obydwie wytwórnie są na innej drodze rozwoju.

Ciekawe czy założenia Rysia się spełnią… Może przyjdzie dzień gdy klipy Kroolika będą lecieć w tv a Kobra z Bezczelem odeślą niektórych graczy na emeryturę. Uda się?

 

Planowane premiery RPS:
13 październik – Ludwik – Człowiek bez twarzy,
20 październik – SB – Struktura Dźwięku
17 listopad – Vixen – On Żyję!
24 listopad – Tewu – Epidemia
Brożas i Buczer – Highway 2 Hell

Planowane jest również nagranie wspólnego utworu ”Rozwój Ponad Standard”, w którym będą uczestniczyć wszyscy artyści wydawnictwa. Ma to być Hymn RPS’u.

 

Wielkie Joł
Druga część jest o wytwórni która pod każdym względem różni się od RPS Enterteyment. O różnicach między RPS’em a WJ najlepiej wypowiedziałby się Buczer czy Brożas, którzy razem z innymi chłopakami z PTP nagrali w labelu Tedego a dziś nagrywają w RPS.

Wytwórnia powstała formalnie w 2002 roku i to jest pierwsza znacząca różnica. Peja w tamtych czasach z pewnością nie myślał o własnej wytwórni. Druga różnica jest taka, że Wielkie Joł ma już swój szlagierowy hymn o tym samym tytule. Skończmy na chwilę o różnicach chociaż tych jest jeszcze znacznie więcej.

Skupmy się na pozytywach. Chociaż te najbardziej znane płyty wydane przez WJ są autorstwa Tedego, ewentualnie WFD, to właśnie dzięki konkursie ogłoszonym w tym labelu wybił się czołowy dziś producent, Matheo. Gdyby nie wyprodukował Esende Mylffon, można przypuszczać, że nie byłoby podkładów u Gurala, czy Soboty. Wielkie Joł z pewnością pomogło mu się pokazać na naszej scenie. Sistars też otrzymało pomoc od WJ. Jedziemy dalej. Nie znam drugiej takiej wytwórni, która mogłaby co tydzień wydawać darmowe mixtape do pobrania. Bo Numer Raz ma urodziny, jest jakaś tam rocznica czy pada deszcz. Pach i mamy mixtape w sieci. Pach i znowu tylko, że na innych blendach. Każda okazja jest dobra, by zupełnie bezinteresownie zachęcić czymś odbiorcę.

 alt

Płytę w WJ wydał też DGE. Po płycie ”Opowieści z betonowego lasu”, był już artystą , który dzięki „Drewnianej Małpy Rock” pchnął swój wózek z fejmem dalej a Tede popchnął go jeszcze bardziej do przodu.Zresztą ciekawe ile płyt Drewnianej Małpy się sprzedało skoro jeszcze w tym roku można ją kupić nakładem WJ.

Bardzo ciekawie ukazana jest historia WJ w informacjach na oficjalnym profilu Facebookowym. Ciekawsze jest jednak to, że 2/3 tekstu mówi o dokonaniach Tedego, ”boga” wytwórni. Można odczuć, że równie dobrze wytwórnia mogłaby się nazywać ”U Tedego” lub podobnie, niczym jakaś knajpa. Buczer mówił kiedyś w jakimś wywiadzie, że jedynym reklamowanym artystą w WJ jest sam Tede. Nie jest to pozytywne, ale coś w tym jest. B.R.O., Szyna czy Paff są nowym zaciągiem wydawnictwa i może oni zdejmą łatkę wytwórni jednej artysty. Sztuka ta nie udała się jednak PTP (notabene ruch z odejściem z Wielkie Joł podczas beefu Tedego z Rychem był żenujący) Wuwunio czy Wice Wersie. Czas pokaże jaką rolę WJ będzie odgrywać na polskim rynku fonograficznym.

 

Planowane premiery WJ:

B.R.O. – High School
B.R.O – Next Level & DJ Tuniziano „Zabójcza B.R.O.ń” Mixtape
Szyna – Ćma barowa
Szyna & TDF – Spacer Ep
DJ Tuniziano Howwa 3 Mixtape

 

Podsumowując te dwa labele, dłuższy staż i większa liczba wydanych płyt pozwala doprowadzić do wniosku, że to WJ jest przed RPS. Jednak czy promocja pojedyńczych artystów nie jest lepsza w poznańskiej wytwórni?


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

Buckshot i Hackle wystąpią w warszawskiej Progresji

Wydarzenie odbędzie się już za tydzień!

Opublikowany

 

Już 5 grudnia warszawską Progresję rozgrzeją nietuzinkowi muzycy. Hackle i Buckshot to artyści związani z undergroundowym kolektywem muzycznym Haunted Mound, na którego czele stoi Sematary i który łączy elementy trapu, metalu i horrorcore’u.

Koncert odbędzie się w ramach wspólnej trasy WICKER MEN TOUR, w ramach której odwiedzą łącznie 10 europejskich miast. Rozpoczęli zaledwie przedwczoraj: inauguracja trasy miała miejsce w Dublinie w Irlandii, a po serii kolejnych koncertów w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech Hackle i Buckshot odwiedzą także Polskę. Na trasie znalazła się również Austria, Czechy oraz wieńcząca europejski tour Holandia.

Wśród najpopularniejszych numerów są KEEPE OUT, OVER THE HILLS oraz BAKELITE czy GUNSMITH. Mimo że póki co artyści notują częściej wyświetlenia rzędu kilkuset tysięcy, nie ma wątpliwości, że niebawem mogą ustąpić miejsca milionom. To jak, gotowi, by doświadczyć ich występu?


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Odys chce, żebyście tworzyli zwrotki na jego produkcjach

Odys zaprezentował instrumentalną wersję EP-ki „Networking”.

Opublikowany

 

Przez

Po świetnie przyjętej premierze pełnej wersji „Networking EP”, Odys ma dla swoich fanów kolejną niespodziankę! Od dziś dostępna jest instrumentalna wersja całego albumu, która stanowi idealne tło do tworzenia własnych projektów muzycznych.

Wersję instrumentalną można pobrać bezpłatnie – link znajdziecie na oficjalnych kanałach Odysa. Instrumentale z „Networking EP” to szansa dla wszystkich aspirujących artystów, którzy chcą spróbować swoich sił w tworzeniu własnych tekstów i nagrań.

Jednocześnie przypominamy, że wciąż trwa konkurs na dodatkową zwrotkę, który Odys ogłosił przy okazji premiery EP-ki. To niepowtarzalna okazja, by zaprezentować swoje umiejętności i być częścią jednej z najciekawszych muzycznych inicjatyw tego roku. Szczegóły konkursu znajdziecie w mediach społecznościowych Odysa – warto się pospieszyć, bo czasu jest coraz mniej!

„Networking EP” w wersji instrumentalnej to zaproszenie do kreatywnej zabawy i współtworzenia muzycznego świata Odysa.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

„Futurama 3” Quebonafide sparodiowana

„Weź se zapal tak jak Stano, ziobro zaskoczenia”.

Opublikowany

 

Przez

qubonafide parodia

Warga kolejny raz wziął na warsztat kawałek Quebonafide. Tym razem padło na hit ostatnich dni, czyli „Futuramę 3”, która została sparodiowana.

Dosłowna parodia w wykonaniu autora kanału Z Dvpy polega na wstawieniu w miejsce oryginalnego tekstu swojej wersji, która opowiada o tym, co aktualnie dzieje się na ekranie. Wszystko ma do siebie pasować i jeszcze do tego się rymować. Człowiekowi Wardze tego typu parodie wychodzą naprawdę świetnie.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bilon wrócił z uliczną stylówką. Czy odzyska wiarygodność u słuchaczy?

Lider Hemp Gru powrócił do groźnego wizerunku.

Opublikowany

 

Bilonowi nikt nie odbierze statusu żywej legendy ulicznego rapu. Trudno bagatelizować zwłaszcza znaczenie „Klucza”, patrząc przez pryzmat wpływu albumu na rozwój podgatunku. Jednak można mieć wątpliwości, czy kreowany tam obraz rapera sprostał wyzwaniu, jakie niósł beef z Legendarnym Afrojaxem. Niezrażony tym faktem lider Hemp Gru powrócił do groźnego wizerunku ze starych teledysków.

To, jak potoczył się beef na linii Bilon – Legendarny Afrojax, mogło być niemałym szokiem dla twardogłowych fanów Hemp Gru. Przecież nikt inny, tylko bohater tego tekstu, słynął wcześniej z cwaniackiej przewózki, której klimat dobrze oddają skity z „Klucza”. – Ale wyjdź już z talerza, bo cię frytki nap***olą – miało podkreślać przewagę Bilona nad lamusami. Ksywka rapera przewija się również regularnie na forum Kibice.net, gdzie pojawia się wątek udziału nieprzypadkowych osób z tego środowiska w teledyskach HG, co miało wzmacniać street credit. Najbardziej znanym przykładem jest oczywiście „Nienawiść”.

Dobra passa Bilona skończyła się, gdy na jego drodze stanął Legendarny Afrojax. – Biedny Bilon w liceum był raczej pośmiewiskiem. Był ustawiany do pionu dość mocno. Całe to jego cwaniakowanie, Jezu.. Dlaczego akurat ten typ? – podsumował go w słynnym wywiadzie dla Strony B frontman Afro Kolektywu. Lider Hemp Gru najwyraźniej nie wziął sobie tych słów do serca, jak również dissów Afrojaxa na majku, bo nie odważył się na nie odpowiedzieć. Jedynie odgrażał się telefonicznie, lecz Afrojax nie potraktował go poważnie.

Teraz możemy zobaczyć Bilona w wersji zbliżonej z początków kariery, co może świadczyć, że odzyskał wigor. Raper pręży się bez koszulki na świeżym teledysku, w kilku ujęciach towarzyszy mu kij bejsbolowy. Czy to wystarczy, żeby wiarygodnie odzyskać dawny wizerunek wśród słuchaczy? Zapewne przekonamy się wkrótce.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

KęKę sprzedał całą halę w 1,5 godziny!

To będzie największy solowy koncert rapera w karierze.

Opublikowany

 

keke
fot. @kamil_strudzinski

Wiosną przyszłego roku KęKę będzie świętował „Wszystkolecie”. Największy solowy koncert radomskiego rapera wyprzedał się w zaledwie 90 minut.

Wszystkolecie KęKę

Po trzech latach od ostatniego koncertu, KęKę wraca do rodzinnego Radomia. 25 kwietnia 2025 w Hali Radomskiego Centrum Sportu odbędzie się największy w historii solowy koncert artysty. „Wszystkolecie” to wyjątkowa podróż przez całą twórczość rapera.

KęKe wyprzedał halę

We wtorek na Biletomat.pl wystartowała sprzedaż biletów, które wyprzedały się w zaledwie półtorej godziny.

– To co się wczoraj stało na długo utkwi w mojej pamięci. Od pierwszych sekund startu biletów, zakorkowaliście witrynę, po to aby 1,5h później wykupić całą Halę – poinformował KęKę.

Będzie można jeszcze zdobyć bilety?

Radomski raper sugeruje, że osoby, które nie załapały się na bilet, będą miały jeszcze okazję, żeby go zdobyć.

– Otrzymałem od Was tyle samo radosnych wiadomości, że się udało złapać bilet, co smutnych że nie daliście rady… Jako że „Wszystkolecie” to trochę moje urodziny, rocznice i święta, nie może być tak, że zabraknie miejsca dla tak wielu znajomych…. Bądźcie czujni – będzie kolejna szansa… – zapowiedział.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Drake idzie do sądu. Universal i Spotify faworyzowały Kendricka?

Raper pozywa wytwórnię i platformę streamingową.

Opublikowany

 

Przez

Drake oskarża Universal i Spotify o sztuczne pompowanie statystyk kawałka „Not like us”. Raper złożył w tej sprawie pozew.

Według Drake’a wymienione podmioty faworyzowały Kendricka Lamara, w szczególności jego kawałek „Not like us”, którego popularność miała zostać sztucznie napompowana. Prawnicy Drizziego twierdzą, że wytwórnia płaciła ogromne sumy Spotify za promocję numeru. Label miał także korzystać z armii botów w pierwszych dniach, żeby wypromować utwór. Dodatkowo Drake ma dowody na to, że pracownicy Universala, którzy deklarowali mu wsparcie, mieli zostać zwolnieni dyscyplinarnie.

Raper z Toronto uważa, że jego utwory nie mogły liczyć na podobną promocję na Spotify, dlatego postanowił dochodzić swoich racji przed sądem.

Universal ustosunkował się do tych zarzutów w komunikacie. Fonograficzny gigant zaprzecza stawianym zarzutom dodając, że działają zgodnie z zasadami etyki, a ilość odtworzeń zależy od słuchaczy.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)

error: