Sprawdź nas też tutaj

Wywiad

Penx: „Miałem też myśli, żeby tym wszystkim pi*rdolnąć” – wywiad

Polska-Wiedeń. Rozmawiamy z Penxem na odległość.

Opublikowany

 

penx

W Polsce czy na obczyźnie polski rap ma się dobrze. Ostatnio nadawaliśmy z Anglii teraz czas na Wiedeń. Dzisiaj rozmawiamy z Penxem o jego najbliższych planach jak i ruchach jego wytwórni.

Chyba już jesteśmy starzy i zabiegani, skoro naszą rozmową ma być wywiad i to w dodatku na odległość. Co tam u Ciebie?

Penx: Siema, szkoda, że nie wywiad video, ale zawsze można znaleźć czas. Wiadomo, że trzeba w końcu ogarnąć się na “żywo”. U mnie wszystko dobrze, przestałem z ciężkim melanżem, skupiam się na rozwoju, zacząłem czytać książki na nowo. Myślę nad następnymi ruchami u nas w Labelu wraz z Filipem. Jeśli chodzi o życie zawodowe to też się bardzo rozwinąłem, znam 4 języki (wliczając w to Polski), cały czas idę do przodu i nie oglądam się za siebie, szkoda że nie wpadłem na to wcześniej i leciałem jak pojeb nie patrząc na konsekwencje, mimo wszystko nie żałuję niczego, bo właśnie to jak się podniosłem ukształtowało do końca moja osobowość.

Serce nie sługa. Kraków- Kalisz- Kraków, a teraz Wiedeń. Jesteś mocnym charakterem, a jednak spełniasz się w kraju swojej drugiej połówki. Życie w Austrii mocno różni się od egzystencji w Polsce?

Penx:  Wiedeń jest super, początki były ciężkie bo tak naprawdę przyjechałem tutaj tylko z polskim i angielskim i trochę się odbiłem od ściany. Dlaczego? Dlatego że Austria, mimo że jest to kraj w którym żyje się dobrze, jest bardzo konserwatywny pod względem języka i wymagany jest język niemiecki nawet w pracach, gdzie stawiają w 90 procentach na język angielski, polski czy słowacki. Nauczyłem się, przetrwałem 2,5 roku i idę jak burza. Polecam Austrię również pod względem położenia, do Krakowa jedziesz tylko 4,5h autostradą, także nie ma żadnych problemów nawet ze spontanicznym przyjazdem.

Za jakiś czas nie wgra się znowu mindset Penxa  – wagabunda –  i znów gdzieś cię nie poniesie?

Penx:  Nigdy nie wiadomo gdzie poniesie nas życie. Trzeba być gotowym na wszystko i umieć podejmować decyzje. Najważniejsze to być z dala od głupiego pierdolenia osób trzecich, bo każdy sam przeżywa swoje życie.

Mocno je przewartościowałeś, a muzyka nadal jest jednym z najmocniejszych punktów.  Niedługo pewnie zagęścisz ruchy w związku ze swoją solową płytą?

Penx: Miałem bardzo kiepski okres po puszczeniu Michał LP, kolejnego roku zrobiłem epke Dissorder wraz z którą stwierdziłem że uruchomię swój kanał. Między tymi płytami miałem bardzo ciężki życiowy przelot, dlatego też postanowiłem, że zrobię tylko EPkę, bo nie miałem siły na długogrający album. W tamtym okresie miałem też myśli żeby tym wszystkim pierdolnąć, ale moje EGO nie pozwoliło mi by ‘MYŚLI ZWĄTPIENIA CZĘSTE POD OSŁONĄ NOCY’ przyćmiły moje marzenia. Na ten moment nie wiem jak mogłem tak pomyśleć, ale wiem, że może było to potrzebne, aby nabrać tej świeżości i naładować się zajawką na nowo. Jeśli chodzi o nowy album to jest on cały czas w fazie produkcji, wszystko idzie do przodu, chciałbym puścić go jeszcze w tym roku, bo uważam, że każdy artysta na poziomie powinien wydać dobry album przynajmniej raz na dwa lata. Ja chcę robić to raz do roku. Póki co, sukcesywnie od 3 lat mi się to jakoś udaje.

Pierwszy raz w karierze będziesz robił ją w całości z jednym producentem. Jesteś gotowy na tarcia? Działając w duecie często trzeba iść na kompromis.

Penx:  Tak. Pierwszy raz na całym moim albumie to producent Kudel odpowiada za oprawę muzyczną. Ufamy sobie w 100 procentach, nie przewiduję tzw. tarć, jest to wg. mnie idiotyczne, trzeba się cieszyć, że mamy możliwości współpracy właśnie w tym momencie gdzie każdy z nas prezentuje bardzo wysoki poziom.

Wizja wspólnej płyty z Kudlem dojrzewała latami czy raczej był to totalny spontan?

Penx: Znamy się od lat, decyzja padła dosyć spontanicznie natomiast Kudel kilkukrotnie proponował takie coś, ale widocznie ja jeszcze nie byłem gotowy. Teraz wiem,  że to jest ten czas, będzie to bankowo płyta przełomowa w moim dorobku.

Słuchacze mają przygotować się na muzyczne eksperymenty i trepanację czaszki?

Penx:  Słuchacze muszą się przygotować na rap na najwyższym poziomie i produkcję na poziomie równie wysokim.

Projekt z Kudlem urodził się jako drugi pomysł. Opowiedz coś o swoim pierworodnym dziecku, czyli NWD. Był to pomysł kilku kolegów?

Penx:  Na początku wspólnie z EsZetem założyliśmy Kanał Dissorder specjalnie na potrzeby mojej epki o tym samym tytule. W trakcie prac nad tym projektem dołączył do nas Filip Kot jako mój menager i wraz z nim przekształciłem ten Kanał w NWD Label, i tak już zostanie. Nie chcieliśmy zostawiać Kanału z nazwą taką samą jak nazwa płyty, która była tam jako pierwsza promowana. Wraz z Filipem doszliśmy do wniosku, że trzeba nazwać label uniwersalnie. Co ja będę pisał więcej – muzyka broni się sama, aczkolwiek trzeba przyznać że Filip wymyślił super nazwę! Jeśli chodzi o sprawy czysto techniczne (backgroundowe) to teraz on zarządza NWD Label.

Na rodzimym podwórku macie mocnego konkurenta. Może to nie nowe Death Row, ale nowe StoproRap, które idzie w kierunku bardziej klasycznego rapu z mocnym naciskiem na technikę. Idealnym przykładem jest zakontraktowany Przemek Ferguson. Zabrali wam łakomy kąsek. Myślisz, że jesteście w stanie odkroić sobie kawałek tortu?

Penx: Owszem, były tam jakieś rozmowy z Przemkiem Fergusonem natomiast wiadomym jest, że na start Stopro Rap zaproponowało mu warunki “chyba” nie do odrzucenia. Napisałem “chyba” bo nie wiem jakie to były warunki. Jest chodzi o nasz label to aktualnie skupiamy się jak najbardziej na pomocy młodym zawodnikom, ale póki co nie będę mówił o następnych ruchach, bo to kwestia czasu. Jeśli  natomiast chodzi o StoproRap, to życzę im jak najlepiej. Sprzedaży płyt i żeby się wam Panowie wszystko udało – tego wam życzę. My skupiamy się na tym by wypromować kanał i robić muzykę. Myślę, że za jakiś czas będziemy mieć duże szanse by pomagać zawodnikom z większym potencjałem niż nawet Przemek Ferguson.

Działacie mocno low budget, aczkolwiek nie można wam odmówić kreatywności. Niedzielne live’y z domorosłymi raperami to coś nietuzinkowego. ‘Poka co tam masz’ doczeka się kontynuacji?

Penx:  ‘Poka co tam masz’ jak najbardziej na plus, zainspirowaliśmy się mocno Charliem Slothem z Anglii (ex- BBC Radio1, teraz Apple Music) który takie live’y robił u siebie tylko że  języku angielskim, my jako pierwsi zrobiliśmy to w Polsce co nas bardzo cieszy. Od razu chciałbym zaznaczyć iż nie był to nasz autorski pomysł odnośnie samych live’ów, uważam jednak że inicjatywa bardzo się udała i będzie kontynuowana. Musimy tylko ogarnąć sprawy z mixtape’ami i będziemy szykować kolejny. Jeżeli natomiast chodzi o spięcie tych ludzi w mixtape to tak – tutaj to już w 100 procentach nasza kreatywność i inicjatywa, plus puszczanie kawałków tychże młodych artystów na naszym kanale. Nie pozostawiliśmy ich w stylu “a weź nawiń i spierdalaj”, albo “ty kurwa dobre, ale nic z tym nie zrobimy”, tylko postanowiliśmy im dać szansę na dalszy rozwój pod naszymi skrzydłami. Teraz to stanęło tylko, dlatego że w chwili obecnej skupiamy się mocno na mojej płycie, ale jak to mówią: ‘Nie znasz dnia ani godziny’. Jedno jest pewne, te live’y wrócą na 100 procent.

Pytałem o rozwinięcie, bo mało kto wie, ale jesteście już po wydaniu mixtape’u z pierwszej edycji. Kto zrobił na Tobie największe wrażenie?

Penx:  Myślę, że wszyscy zawodnicy którzy znaleźli się na tym mixtape’ie są godni uwagi. Mocno polecam ten materiał. Osobiście dla mnie na mixtapie najlepiej wypadł Harris (wiem, że ulubieńcami Filipa są Xanny i Młody Nas0), ale nie można tego porównywać do wcześniejszych dokonań artystów z płyty, którzy na livie bardzo nas zaskoczyli, bo praktycznie ze 100 procent zwrotek nawiniętych, jakieś 70 procent było spoko w chuj, także nie wiem na co patrzą największe wytwórnie. Powinni częściej wpadać do mnie na liva i kibicować młodym talentom. Btw – my jeszcze znajdziemy pieniądze by promować tych kotów. Artyści którzy również zrobili na mnie wrażenie to Dystans, Łysy oraz SpolakMKO.

Mixtape miał być hostowany przez Ciebie i Araba. Co poszło nie tak?

Penx:  Niestety Araba nie było  na hoście, ponieważ kwestia koronawirusa nie pozwoliła nam się spotkać i luźno tego zrobić, nie chcieliśmy robić tego online na siłę, bo byłoby to sztuczne. Ja i Gabryś jednak jesteśmy osobami które nie chcą robić innych w chuja. Postanowiłem, że nagram ten host z moim poczciwym ziomkiem Saszką i tak też się stało, wyszło kozacko. Ludziom którzy kupili mixtape wysłaliśmy maile, że host z Arabem nie dojdzie do skutków z przyczyn niezależnych od nas. Mieli nawet opcję zwrotu środków, bo jak wiadomo podchodzimy do wszystkiego profesjonalnie. Ci co z nami zostali dostali bonifikaty związane z moją autorską muzyką.

Zamierzacie kontynuować współpracę z Mc’s którzy pojawili się na projekcie. Macie na nich jakieś plany?

Penx:  Tak jak najbardziej- oficjalnymi członkami NWD Label są już Xanny i 77yezs, którzy są przekotami i czekamy na nowości od nich. Reszty dowiecie się niebawem, tworzymy imperium.

To co robicie jest godne uwagi. My jako Glamrap robimy pierwszy krok. Chyba już pora angażować też inne portale do współpracy?

Penx: Jeśli chodzi o portale do pomocy to bardzo pomaga nam Followrap, Wy, oraz Popkiller, który obiecał nam patronat nad najbliższymi projektami. Chcemy pchać to mocno w Polskę, to jest rap o jaki walczymy. Dzięki za uwagę! Niech moc będzie z nami! Yo.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

Wywiad

Bilu z Bitwy o Odrę: „Organizacja bitwy wyłącza cię z życia” – wywiad

Rozmawiamy z organizatorem Bitwy o Odrę.

Opublikowany

 

Po wywiadach z Yowee i Spartiakiem, tym razem mamy okazję porozmawiać z Bilu, który jest organizatorem Bitwy o Odrę.

Bilu podzielił się z Oskarem Brzostowskim szczegółami technicznymi dotyczącymi organizacji bitwy, przybliżył termin następnej edycji wydarzenia, ujawnił jak będzie wyglądać przyszłość Bitwy o Odrę oraz zdradził, czy zobaczymy go jeszcze w roli zawodnika.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Spartiak – co z WBW i zakończeniem kariery? – wywiad

Z freestyle’owcem spotkaliśmy się podczas Bitwy o Odrę.

Opublikowany

 

spartiak

Podczas drugiej edycji Bitwy o Odrę, która odbyła się we Wrocławiu, mieliśmy okazję porozmawiać z weteranem wolnego stylu – Spartiakiem.

W rozmowie z Oskarem Brzostowskim, Spartiak powiedział m.in. dlaczego nie planuje na razie startować na WBW, jak wygląda koniec jego kariery, skoro dalej występuje, a także, którzy młodzi freestyle’owcy są według niego najlepsi.

Spartiak to trzykrotny finalista WBW oraz organizator Wrocławskiej Ligi Freestyle, o którą także go zapytaliśmy.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Yowee: „Porozmawiałem sobie z Wujkiem Samo Zło” – wywiad

Z freestyle’owcem spotkaliśmy się podczas Bitwy o Odrę.

Opublikowany

 

Podczas drugiej edycji Bitwy o Odrę, która odbyła się we Wrocławiu, mieliśmy okazję porozmawiać z weteranem wolnego stylu – Yowee.

W rozmowie z Oskarem Brzostowskim, Yowee powiedział m.in. jak zapatruje się na tegoroczny powrót WBW. Drugim interesującym tematem był wątek dotyczący Wujka Samo Zło, z którym freestyle’owiec trzyma się dość blisko, a na którego niedawno spadła lawina krytyki odnośnie jego obecności w TVP.

Poza tym dowiadujemy się, dlaczego Yowee przeprasza Wrocław i jakie ma plany na przyszłość.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Donguralesko: „Spotify to zalegalizowane piractwo” – wywiad

„Nie mam problemu, żeby o tym mówić”.

Opublikowany

 

gural

Podczas koncertu Gurala we Wrocławiu, udało się nam z nim porozmawiać na temat nowej płyty, a także o serwisach streamingowych, które wyzyskują artystów.

– Ch*j jest wielki, mirabelki ze streamingu i taka jest prawda. Nie wiem, dlaczego to jest taka tajemnica poliszynela. Wszyscy się klamkują, żeby Spotify ich pogłaskał po jajcu. Płacą bardzo mało pieniędzy artystom i tyle. Nie mam problemu, żeby o tym mówić – mówi Gural w rozmowie z Oskarem Brzostowskim dla GlamRap.pl.

– To nie jest tak, że marudzę i narzekam. Mam z czego żyć i dobrze się miewam, ale uważam, że ta praktyka jest nieuczciwa. Zalegalizowane piractwo. Fajnie, że ludzie mogą słuchać w cenie połowy jednego albumu muzyki z całego świata przez miesiąc, ale powiedzmy sobie szczerze, że nie ma z tego hasju dla artystów. Ja sobie jeszcze radzę, ale jest bardzo wielu artystów, którzy sobie nie radzą wogóle, bo robią np. muzykę mniej popularną niż rap – dodaje.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Amadeusz Ferrari: „Prowadzę bardziej raperski lifestyle niż 90% raperów”

Rozmawiamy z popularnym influencerem.

Opublikowany

 

Amadeusz Ferrari nie dotrwał do pojedynku z Koro na Bitwie o Południe i opuścił klub tuż przed walką. Zanim to zrobił, udało nam się z nim porozmawiać.

Oskar Brzostowski: Mateusz Kaniowski w rozmowie z nami zdradził, że czasem sobie freestyle’ujecie. Jak się czujesz w tej formule?

Amadeusz Ferrari: Wydaje mi się, że czuję się dobrze. Pod warunkiem, że jest ona na zbliżonym do mojego poziomie, bo jak czuję dużą przepaść w umiejętnościach, jak np. podczas freestyle’u po pijaku z Rybą, to potrafiłem wrzucić coś śmiesznego, ale wiadomo, że z jego strony była duża dominacja. Przytłaczało to mniej doświadczonego człowieka.

Byłeś kiedyś na bitwie freestyle’owej?

Byłem kiedyś w Wasabi w Szczecinie podczas bitwy Filipka z Tombem, i z 10 lat temu na urodzinach u mojego kolegi pojawił się Pejter. Na tyle, ile oglądałem ich walk, to dali nam bitwę swojego życia. Więc powiedzmy, że mini doświadczenie mam.

Walczyłeś z dwoma freestyle’owcami we freakfightach. Który z nich był trudniejszym przeciwnikiem?

W walce z Filipkiem byłem w dużo gorszej formie niż w walce z Koro. Byłem po jednej operacji, bo kość mi się rozpadła. Jednak dużo trudniej mi się walczyło z Filipkiem, bo miałem gorszą formę, chociaż ciężko mi tych dwóch zawodników porównywać. Jednak wydaje mi się, że z tej dwójki lepszy jest jednak Filipek, jeśli chodzi o bicie się.

Amadeusz przyznał również, że zawsze jarał się dużo bardziej rapem niż freestyle’em.

Nie ukrywam, że w środku zawsze czułem się jakbym prowadził dużo bardziej raperski lifestyle niż 90% raperów, dlatego myślę, że mógłby być to dobry realtalk.

Ferrari twierdzi, że jest otwarty na karierę muzyczną, ale jak podkreśla, musiałby to zweryfikować najpierw w studiu, żeby się nie okazało, że ma więcej sprzętu niż talentu.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Wywiad

Bangs AOB: o polskich korzeniach i życiu na berlińskim blokowisku

„Wyobraź sobie, że na swojej dzielni pośrodku bloków robisz rapowy koncert”.

Opublikowany

 

Przez

bangs aob raper

Nie wiem jak u was jest, ale u mnie nie kończy się na pierwszym razie. W związku z tym mam przyjemność przedstawić Wam kolejnego zdolnego rapera z polskimi korzeniami, o którym zrobiło się na niemieckiej scenie ostatnio jeszcze głośniej.

>>Deutsche Version des Interviews unten<<

Bangs AOB zdecydowanie walczy w wadze streetowej już kilka ładnych lat, reprezentując południowy Berlin. Poruszając się jeszcze po ulicach undergroundu, na berlińskiej scenie zdążył wypracować sobie już stabilną pozycję. Na koncie posiada album „Alles gefickt” z 2020 roku, „Zweimalvier” EP wydaną razem z Luvre47, „The Big Bangs Theory” z 2021 roku i tegoroczną „Steig Ein” – EPkę, która potwierdza znaczący progres artystyczny. Muzyk wychował się pośród betonu w Gropiusstadt, dzielnicy znanej jako tzw. ghetto o wysokiej przestępczości, zamieszkałej przez ludzi z małymi zarobkami i multikulturowym pochodzeniem. Oczywiście, obecnie Berlin coraz bardziej miesza się ze względu na bardzo ciężką sytuację mieszkaniową, jednak klimat dzielni podobny jest do naszych blokowisk z tą różnicą, że zamieszkują ją przeróżne narodowości. Berlin to inny stan świadomości i prowadzi się tutaj także „trochę” ostrzejsze życie uliczne. W związku z tym przywiązanie do swojej dzielnicy ma dla berlińczyków szczególne znaczenie. Fikcyjne liryki niektórych polskich raperów, tutaj są prawdziwymi historiami, które toczą się pomiędzy strzelaninami, porachunkami gangów, dymem w shisha barze, szybkimi furami i narko taksówkami. To miasto, którego ekonomia opiera się na dragach.

Goldie: Gdzie się urodziłeś i skąd pochodzi twoja rodzina?

Bangs: Urodziłem się w Neukölln w Berlinie. Mój ojciec jest Niemcem, a mama Polką.

W „Psychologen” rapujesz, że jesteś dumnym Polakiem. Co się wydarzyło w czwartej klasie? Miałeś wtedy niemiłe sytuacje, z tego powodu? Możesz o tym więcej opowiedzieć?

Chodzi Tobie o wers: „siedziałem jako dzieciak u psychologa, widziałem postacie bez dragów. Ktoś ukradł pieniądze ze szkolnej kasy, wszyscy pokazują na Polaka, Bangs! Biało czerwona moja krew, dla czarno, czerwono, złotej barwy bije moje serce. Jestem dumny z moich korzeni, z dala od Nazistów”. Chciałem tutaj podkreślić typowe stereotypy, które odnoszą się do Polaków i Niemców. Uważam, że każdy powinien być dumny z tego skąd pochodzi, bez szufladkowania go. W związku z tym, że prawicowe ruchy są bardziej aktywne w obu krajach, powinno się do tego odnosić z odpowiednim dystansem.

W czwartej klasie podstawowej ukradziono pieniądze z kasy klasowej i wszyscy myśleli, że to ja. Takie typowe myślenie, że oczywiście musiał to być Polak. To nie byłem jednak ja. Jako dziecko spędzałem godziny u psychologów, stąd ten tytuł.

Czy zauważyłeś w sobie jakieś polskie cechy charakteru i czy mówisz po polsku?

Ciężko powiedzieć jakie są szczególne polskie cechy charakteru. Oczywiście, każdy naród ma swoje własne cechy, ale ja zostałem wychowany międzynarodowym w Berlinie, z ludźmi z różnych kultur. Mój krąg znajomych jest również wielokulturowy. To wszystko mnie ukształtowało. Na pewno jestem dobry w piciu alkoholu (śmiech).

Tego lata ramach cyklu wydarzeń Kultursommerfestival grupa AOB ogarnęła coś w rodzaju hood party. Bez ściemy, to był mój osobisty dream event do zorganizowania. Odkąd tylko pamiętam stało to na mojej top event checklist. Wyobraź sobie, że robisz pośrodku bloków, na swojej dzielni rapowy koncert. Czego można jeszcze chcieć więcej? For the hood, for the people, for the culture.

Muszę przyznać, że pierwszy raz byłam szczęśliwa, że tak dużo ludzi krzyczało pomiędzy blokami podczas koncertu w Gropiusstadt: „K*rwa”. Mega! Co za super doznanie. Co skłoniło Cię do tego, aby w refrenie użyć tego słowa?

Ten kawałek zrobiłem podczas bandcamp z AOB i rgb1. Chciałem pokazać, że powodzi się nam tutaj dobrze, i że ziomki z Polski marzą o naszym życiu w Niemczech.

Grupa AOB zyskała także trochę więcej rozgłosu za sprawą filmu „Sonne und Beton” (Słońce i Beton), który opowiada o dorastaniu na blokowisku w Neukölln w latach 90-tych. Chłopcy zmontowali ciekawy soundtrack do tej produkcji i zagrali w niej epizody. Jedną z głównych ról w tym obrazie otrzymał artysta Luvre47 oraz Lucio1019. Kawałek promujący film przypomniał mi, że rap jeszcze żyje. Niemiecka scena pozostawia ostatnio wiele do życzenia. Za dużo Tik Toka, śmiesznych sporów, skupiania się na produkcji nowych smaków Ice Tee, czy perfidnego kopiowania siebie nawzajem. Obecnie trudno odróżnić jedną piosenkę od drugiej, czy tożsamość jej twórcy. Natomiast ten klimatyczny osiedlowy klip poniżej, zmontował Nnoc raper z Marzahnu, a swoją chwytliwą zwrotkę dorzucił także legendarny Olexesh.

Sama wychowałam się na blokach w Polsce i co zabawne mieszkam w Berlinie na największym blokowisku w Europie. Kiedyś w Polsce po dzielni chodziły typki takie jak Marek z filmu „Sonne und Beton” (Olexesh). Dla nas ważny był wzajemny szacunek, przyjaźń i teraz czasem mam wrażenie już oldschoolowe wartości. Rapujesz dużo o życiu tzw. the plug w Neukölln. Jak dorastało się w Gropiusstadt? Jak ukształtowała Cię ta dzielnica?

Dorastanie na Neukölln różni się od innych dzielnic. Różne kultury jak już wyżej wspomniałem miały na mnie duży wpływ. Tu żyją ludzie z problemami socjalnymi i z takiego kręgu pochodzi moja crew oraz moi znajomi. Nie mieliśmy wiele, dlatego wartości takie jak trzymanie się razem, dzielenie się i wstawanie się za siebie są dla nas ważne.

Czy po premierze filmu „Sonne und Beton” zauważyłeś, że Twoja grupa fanów się powiększyła? Zagrałeś także w Rap Serialu „Skyline”. Czy jest ważne dla Ciebie angażowanie się w różnego rodzaju projekty. Są jakieś nowe featy w planie?

Przez film dostaliśmy trochę więcej rozgłosu i nasz fanbase się rozrósł. Dla mnie ważne jest angażowanie się w autentyczne projekty, odzwierciedlające rzeczywistość, dzielnicę. Z reguły nagrywam z ludźmi, których lubię, ale mam zamiar wydać nowe, dobre kawałki.

Beaty Bangsa zawsze mają swój specyficzny charakter, współgrają płynnie z streetowym flow i rylikami o charakterze niemieckiego tzw. „strassenrap”. Większość jego twórczości wpada bardzo płynnie w ucho. Pierwsze produkcje były zrobione już na wysokim poziomie, muzyk wiedział jak ugryźć rap. Nie wiem czy to wynik doświadczenia w A&R czy po prostu miłość do artystycznego procesu dojrzewania, ale bardzo lubię słuchać ich pierwszych EP-ek. Miłuje się w podziemiu, nic na to nie poradzę. Czasem nawet myślę, że podziemie prezentuje wyższy poziom niż mainstream. Oczywiście, nie każdy musi na zawsze pozostać w undergroundzie, ale czasami, kiedy raperzy zaczynają rozdawać znaczące karty to tracą swoją rdzenną przyprawę. Natomiast Bangs z biegiem lat zachowuje swój styl i rozwija się lirycznie oraz beatowo.

W jakim rapowym vibe czujesz się najlepiej? Jaki rodzaj beatów lubisz najbardziej? Kiedy wiesz, że ten beat jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni?

Jestem ogólnie otwarty na wszystko. Beat musi mnie porwać, to staje się w studio, kiedy ten beat budujemy. Kiedy go dobrze poczuję, wtedy piszę do niego tekst.

Naturalnie studiując dyskografię Bangsa nazbierało się kilka bestsellerów. Na kolejne odtworzenie zasługuje „Haustür” który jest mroczny, w stylu horrorcore z dobitnie bansującym bassem. „Besseres verdient” jest funkowy, podejrzany, trochę przypominający holenderski styl. Dziwnie, żebym w tym artykule była obiektywna, nigdy z resztą nie jestem. „100 Gram” to chyba najczęściej grany przeze mnie track Bangsa. Można powiedzieć, że historia w nim opowiedziana nie jest mi obca. „Erriner mich” opowiada historię z 2012 roku i wspomina czasy kiedy dziewczyny poznawało się tak jak powinno – na żywo, a nie przez dating App. Potwierdza tym samym umiejętność storytellingu oraz pokazuje, że ulicznych rap nie musi zawsze traktować tylko i wyłącznie o szemranych interesach, wewnętrznej walce psychicznej, biznesie, dragach.

Jak długo robisz już muzykę? Kto był Twoim pierwszym idolem, którego plakaty wieszałeś na ścianie? Lubiłeś Aggro Berlin? Kawałek „Steig ein” jest dla mnie ewidentnym nawiązaniem do Sido.

Jestem zainteresowany rapem od 14 roku życia. Uwielbiałem Eminema, potem dzięki Sido zacząłem słuchać niemieckiego rapu. Sido jest definitywnie jednym z najlepszych raperów w Niemczech.

Jesteś muzycznie bardzo aktywny z grupą AOB. Jak na was patrzę to odnoszę wrażenie, że jesteście spoko typami z różnymi osobowościami. Masz swoje alter ego? Jakbyś miał przypisać każdemu z ekipy jakieś alter ego albo postać z kreskówki, co by to było? Myślisz, że lepiej robi się muzykę z przyjaciółmi czy z obcymi?

AOB to żadna grupa stworzona dla jakiegoś celu, my jesteśmy prawdziwymi przyjaciółmi. Oczywiście przez to też czasem tworzą się trudności, ale je pokonujemy i pozostajemy w stosunku do siebie lojalni.

To ma plusy i minusy, bo robienie muzyki z obcymi może być łatwiejsze pod względem pójścia na kompromis. Uważam, że najlepsze piosenki robi się z przyjaciółmi. Jeżeli mam dać każdemu z AOB alter ego to:

  • Chapo = Vegeta
  • Alamani = Zorro
  • Haki = Ruffy
  • Abiad = Son Goku

Luvre47 to kolejny znany raper pochodzący z Gropius, aktywnie zaangażowany w strefę kibicowską Hertha Berlin. To z nim Bangs nagrał sporą liczbę solidnych kawałków. Jednym z nich jest np. „Ausgang”, który mnie przynajmniej zwalił z nóg. Natomiast „Um die Welt” przyjemnie kontrastuje z Bangsa ulubionym streetem. Sposób ugryzienia gatunku w łagodnym stylu, zachowując przy tym cięższą tematykę liryczną, zaowocował interesującą produkcją.

Luvre47 nie należy do AOB, ale bardzo dużo razem robicie. Jak się poznaliście. Dlaczego lubisz z nim pracować?

Luvre poznałem na dzielni, przez Abiad AOB. Dzisiaj to jeden z moich najlepszych przyjaciół, którego szanuję. Lubię z nim pracować, dlatego, że mamy wspólny mindset. Wierzy on w te same wartości i oczywiście jest bardzo dobrym artystą.

Niedługo wydajesz nowy projekt. Możesz nam o tym więcej powiedzieć?

Myślę, że to będzie moje najlepsze dotychczasowe wydanie. Wyjechałem specjalnie z Berlina, żeby nad nim pracować. Wynajęliśmy dom na tydzień, żeby się w 100% skoncentrować na muzyce. Obeez zrobił beaty, Julez gotował fufu i zatroszczył się o właściwy vibe. EP nazywa się „Lippe”. Uwierz mi to będzie petarda.

Słuchasz polskiego rapu? Lubisz jakiegoś artystę?

Rzadko słucham polskiego rapu, ale to co słyszałem było spoko. Lubię Palucha, Blachę i Malika Montanę.

Mój klasyk: Twoje ulubione polskie jedzenie?

Bigos, żurek, pierogi.

Nawet w Berlinie (może i przez social medi,a młode pokolenie chce konkretnie flexin. Nie zapominajmy, że my dinozaury lat 80/90-tych też chcieliśmy być gangsta) przynajmniej z tego co zauważyłam panuje moda na kreowanie się na dilera. Jedni raperzy obracają konkretnie substancjami, drudzy nie mają kompletnie nic wspólnego ze streetem oprócz noszenia ciuchów, żeby uzyskać styl tzw. strassen apotheker (farmaceuty ulicznego). W przypadku Bangsa podczas słuchania jego muzyki odnoszę wrażenie, że są to produkcję zmontowane przez szczerego typa, gdzieś w wieżowcu na 9 piętrze w bloku, który jest naturalnym gościem w czarnej kurtce, bluzie z kapturem, którego spotkasz na klatce schodowej. Bangs to narrator swojego życia, zdarzeń toczących się w zwariowanym Berlinie, jest echem głosów tańczących pośród wieżowców na Gropius. Zdecydowanie warto uważnie śledzić jego kolejne poczynania.

>>Deutsch version<<

Goldie: Wo bist du geboren und woher kommt deine Familie?

Bangs: Ich bin in Berlin geboren und in Neukölln aufgewachsen. Mein Vater ist Deutscher und meine Mutter Polin.

In „Psychologen” erzählst du, dass du stolzer Pole bist. Was passiert in 4te Klasse? Hattest du damals unangenehme Situationen erlebt, sodass du in einem negativen Licht wahrgenommen wurdest? Könntest du vielleicht mehr darüber erzählen?

Du spielst auf die Zeile an „Ich saß als Kind beim Psychologen, sah Gestalten ohne Drogen, in der Klassenkasse fehlte das Geld, alle zeigten auf Polen…Bangs !! weiß rot mein Blut, für schwarz rot gold klopft mein Herz, ich bin stolz auf meine Wurzeln doch von nazi sein weit entfernt”. Ich wollte hier die Klischees aufarbeiten, die an Polen und Deutschen haften. Ich finde, man kann und sollte stolz auf seine Nationalität sein dürfen, ohne gleich in die rechte Ecke gedrängt zu werden. Vor allem in Zeiten wo die rechten Bewegungen in beiden Ländern stärker werden, muss man sich davon klar distanzieren, deswegen diese Zeile. Als ich in der Grundschule war, wurde damals die Klassenkasse gestohlen und ich war direkt der Verdächtige. Klar, es konnte nur der Pole sein, im Nachhinein war es, aber jemand anderes. Haha. Ich verbrachte schon in jungen Jahren mehrere Stunden beim Psychologen, daher der Songtitel.

Hast du bemerkt, dass du irgendwo auch polnische Charaktereigenschaften in dir hast? Du sprichst nicht Polnisch, oder?

Schwer zusagen, was jetzt spezielle polnische Charaktereigenschaften sind. Klar hat jedes Volk seine Eigenheiten, ich bin in Berlin aufgewachsen und dadurch mit allen möglichen Kulturen und Herkunften in Kontakt gekommen. Mein Freundeskreis besteht aus verschiedensten Menschen. Das hat mich geprägt und ich würde sagen, bin ich mit allen Wassern gewaschen. Ich kann auf jeden Fall gut trinken.

Ich muss sagen, dass ich zum ersten Mal stolz war, dass so viele Leute während des Konzerts zwischen den Plattenbauten in der Gropiusstadt „Kurwa” geschrien haben. Meeega !!! Das war für mich ein krasses Erlebnis. Wie kamst du auf die Idee, einen Vers über Polen zu schreiben und „Kurwa” in die Hook zu schreien?

Dieser Song ist auf einem Bandcamp mit AOB und rgb1 entstanden. Ich wollte zum Ausdruck bringen, dass es uns hier richtig gut geht und meine cousins von dem Leben in Deutschland träumen.

Ich komme aus dem Plattenbau in Polen und lustigerweise wohne ich auch hier in Berlin in der größten Plattenbausiedlung Deutschlands. Damals liefen bei uns in Polen Jungs wie Marek (Olexesh) rum, der in „Sonne und Beton” gespielt hat. Für uns waren Respekt für einander, Bruderschaft und jetzt „oldschool” Werte sehr wichtig. Du rappst viel über „The Plug Lifestyle” in Neukölln. Wie war es, da aufzuwachsen in Gropiusstadt? Wie hat dich dein Bezirk als Mensch geformt?

In Neukölln aufzuwachsen ist definitiv anders als andere Bezirke in Berlin. Wie schon oben angeschnitten, habe ich viele verschiedene Menschen kennengelernt und Erlebnisse gehabt, die mich geformt haben. Hier leben viele Menschen aus sozial schwachen Familien, aus denen sich dann meine Crew AOB und Freundeskreis gebildet hat. Wir hatten nicht viel, deswegen waren Werte wie Zusammenhalt, teilen und füreinander einstehen wichtig für uns.

Hast du nach dem Film „Sonne und Beton” bemerkt, dass deine Fanbase gestiegen ist? Du hast auch in der Rap-Serie „Skyline” gespielt. Ist es für dich wichtig, sich für verschiedene Projekte zu engagieren? Sind vielleicht neue Features geplant?

Durch den Film ist unsere Gegend mehr in den Fokus gerückt und ich merke definitiv, dass die Base gewachsen ist. Für mich persönlich ist es wichtig, in authentischen Projekten aufzutauchen, die die Gegend repräsentieren. Ich Feature meistens Menschen die ich kenne und feier, aber ja es kommen bald paar geile Songs auf euch zu.

In welchem Rap-Vibe fühlst du dich am besten? Welche Art von Beats magst du am meisten? Wann weißt du, dass der Beat für dich ist?

Tatsächlich bin ich da offen. Der Beat muss ich mich einfach abholen, das entscheidet sich meist im Studio während wir den Beat bauen und wenn ich ihn fühle, schreibe ich dort direkt den Text.

Wie lange machst du schon Musik und wer war dein erstes richtiges Idol, den du dir an die Wand gehangen hast ? Warst du ein großer „Aggro Berlin” Fan? „Steig ein” ist für mich nämlich ein deutlicher Bezug auf Sido.

Ich interessiere mich schon für Rap seitdem ich 14 bin! Damals war Eminem mein Lieblings Rapper. Später fand ich dann durch Sido den Einstieg zu Deutschrap. Sido ist definitiv einer der besten Rapper aus Deutschland.

Du bist musikalisch sehr viel mit AOB unterwegs. Wenn ich euch so sehe, bekomme ich so richtige freundschaftliche Gefühle. Stabile Jungs mit Persönlichkeiten. Hast du ein Alter Ego? Wenn du jedem einzelnen Crew Member ein Alter Ego geben könntest oder als einen Cartoon Charakter beschreiben könntest, wie würdest du es machen? Denkst du, dass man bessere Musik mit Freunden oder Fremden macht?

AOB ist keine Zweckgemeinschaft, sondern echte Freundschaft. Das bringt natürlich auch Schwierigkeiten mit sich, aber wir haben bis jetzt alle Hürden gemeistert und sind uns immer treu geblieben. Ich glaube beides hat Vor- und Nachteile mit fremden Musik zu machen kann einfacher sein, da man sich nicht so gut kennt und die Kompromissbereitschaft größer ist. Ich glaube aber, die besseren Songs entstehen mit Freunden. Wenn ich jetzt jeden einen Ego geben muss, dann ist für mich:

  • Chapo = Vegeta
  • Almani = Zorro
  • Haki = Ruffy
  • Abiad = Son Goku

Luvre47 gehört nicht zum AOB, aber er ist immer mit euch irgendwo musikalisch aktiv. Wie hast du ihn kennengelernt? Warum magst du es, mit ihm zu arbeiten?

Luvre hab ich bei uns in der Gegend kennengelernt über Abiad Aob, heute ist er einer meiner besten Freunde und ich schätze ihn sehr. Ich feier es mit ihm zu arbeiten, da er das gleiche mindset wie ich besitzt und für dieselben Werte steht, außerdem ist er einfach ein guter Künstler.

Bald kommt dein neues Projekt. Könntest du mir ein bisschen darüber erzählen?

Ich glaube das wird eines meiner besten Releases. Ich bin für die Produktion extra aus Berlin rausgefahren, habe mir ein Haus gemietet und mich dort für eine Woche eingeschlossen, um mich zu 100% auf die Songs zu konzentrieren. Obeez hat die Beats produziert, Julez fufu gekocht und für die richtigen vibes gesorgt. Lippe wird die EP heißen. Glaubt mir, wird sehr gut.

Hörst du polnischen Rap? Kennst du oder magst du jemanden?

Ich höre kaum polnischen Rap, aber das, was ich mitbekommen habe, war cool. Ich feier Paluch, Blacha und Malik Montana

Meine „Klassik” -Frage: Dein beliebtestes polnisches Essen?

Ich habe 3 Gerichte die ich feier: Bigos, żurek, pierogi.

Amanda Nowaczyk aka @goldiethebossy


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)