GLAMRAP POLECA: Hip Hop Festival w Poznaniu. Kup bilety już teraz!

Sprawdź nas też tutaj
polski rap 2018 glamrap polski rap 2018 glamrap

ranking

GlamRapowe podsumowanie 2018 roku w polskim rapie

Wybraliśmy m.in. debiutanta roku, rapera, płytę, przegrywa, odkrycie i rozczarowanie roku.

PRO8L3M

Opublikowany

 

Początek roku tradycyjnie przynosi nam podsumowanie minionych dwunastu miesięcy. 2018 w polskim rapie należał do bardzo intensywnych. Otrzymaliśmy mnóstwo krążków, scenę owładnęła fala konfliktów, niektóre albumy zawiodły i byli też tacy, którzy się wyróżnili na tle innych.

Oto GlamRapowe podsumowanie 2018 roku przygotowane przez naszego redakcyjnego kolegę Bartłomieja Ciepłotę.

Debiut roku: Kukon

Kukon raper z Biłgoraja
Kukon na planie jednego z klipów

O Kukonie na naszym portalu pisaliśmy naprawdę wiele razy. Ja od siebie dodam tylko tyle, że przy obecnym zalewie raperów niemalże 1:1, Kukon okazał się przemiłym powiewem świeżości. Przemawia do mnie jego sposób wyrażania emocji i niestandardowe brzmienia, na których odnajduje się z tak niebywałą łatwością. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że “Piękny Ból” to najklimatyczniejszy album, jaki słyszałem w 2018. Jeśli czegoś na naszej scenie brakowało w ostatnich latach, to jest nim właśnie Piękny Syf.

Wydarzenie roku: Beef SBM Label vs Ulica

Kafar i Białas

Rok bez beefu to rok stracony? Na pewno dla SBM. W tym roku mieliśmy, aż dwie afery, które możemy hucznie nazwać “SBM Label vs Ulica”. W pierwszej, w okolicach lutego warszawska wytwórnia prowadziła konflikt ze Śliwą, Tombem oraz TPSem. Pół roku później zmierzyli się oni ze składem Dixon37. Kto wygrał i które starcie, to kwestia subiektywna. Jedno jest pewne, Maffija jako jedyna wyszła na plus. Tomb pomimo dobrego wejścia, upokorzył się ponownie w drugiej rundzie i przepadł. Chwilowy hype na Śliwę po naprawdę kilku ciekawych dissach, szybko opadł. Dixoni podkręcili tylko (pozytywnie) liczniki Bedoesowi przed nową płytą. Sami zebrali przeważnie negatywne recenzje. Można polemizować co do sytuacji TPSa, który zebrał najwięcej wyświetleń pod numerem, a jego sytuacja utrzymała się na przyzwoitym poziomie.

Producent roku: Deemz

Deemz / fot. Dagmara Szewczuk

Deemza po raz pierwszy (a przynajmniej świadomie) usłyszałem w 2015 roku. Dał mi się wtedy poznać jako jedyny producent na solowym albumie Białasa “Rehab”, wydanym jeszcze nakładem wytwórni Step Records. Od tamtego czasu jego ksywka konsekwentnie przewijała mi się przez pojedyńcze single, przeważnie u młodszych zawodników. W trakcie zaledwie kilkunastu miesięcy stał się odpowiedzialny za współtworzenie masy hitów. Nie mówiąc już nawet o 66 milionowym “Eldorado” i 63 milionowym “Candy”. Idealne wyczucie co do panujących trendów i spory rozstrzał klimatyczny. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Przegryw roku: King Tomb

King Tomb

Tomb nie miał w ostatnich latach prosto. Albo inaczej. To słuchacze nie mieli z Tombem za łatwo. Marcowa próba powrotu na scenę i jednoczesnej rehabilitacji, ponownie okazała się jedynie kolejnym zbiorem kłamstw. Żeby było ciekawiej, to taki obrót spraw przewidziałem w jednym z moich felietonów. Do tego niezbyt udany beef, gdzie pomimo mocnej pierwszej rundy, muzyk zaczął pogrążać samego siebie z każdym kolejnym dissem. Od tamtego czasu sprawa rzekomego powrotu wydawała się zamknięta, aż do felernego grudnia. Tomb powraca po raz… a kto by to zliczył. Huczne zapowiedzi mixtapu “Najlepszy raper w Polsce”, okazały się trudne do zrealizowania, gdyż już pierwszy numer zablokował… SBM Label! Pozwolę sobie podsumować przegrywa roku personalną wiadomością. Szanowny Łukaszu, okazał Pan kompletny brak szacunku do wszystkich swoich fanów, każdego bezczelnie okłamanego podczas wywiadu dziennikarza, a teraz również i kolegów z branży. Dodam jeszcze, że zarzuty wobec Beteo o “kradnięcie” flow są co najmniej śmieszne. Byle słuchacz rapu potrafi wymienić podobnie brzmiący numer, na grubo sprzed 2016 roku.

Rozczarowanie roku: Kaz Bałagane “Chleb i Miód”

Kaz Bałagane
Kaz Bałagane

Po bardzo dobrym “Narkopopie” i na parę miesięcy przed równie mocnym “Księciu Nieporządku” premierę miał dziwny twór ochrzczony nazwą “Chleb i Miód”. Zbiór nagrań co najmniej nudnych i brzmiących jak odnalezione po latach zwrotki, wrzucone na losowe bity, w byle jakiej kolejności. Sytuację dobija fakt, że każdy z zaproszonych gości wypadł stanowczo lepiej od gospodarza. Dziwi mnie to, bo wydany pod koniec roku “Książę Nieporządek” wraca do wysokiego poziomu. Z czego wynika moja niska opinia o tym albumie? Może to ze względu na konwencję, może ze względu na panującą monotonnie. “Chleb i miód” był dla mnie największym rozczarowaniem minionego 2018 roku. Szkoda.

Odkrycie roku: Be Vis / Jeden / Santez

Bevis

Młody be vis, młody surfer. Najmłodszy w historii naszego kraju raper, który samodzielnej przebił granicę 10 milionów odtworzeń pod jednym utworem. Bez promocji, bez dużych kanałów i porządnego teledysku. Trudno tutaj mówić jednak o jakimkolwiek one-hit wonder. Prawie każdy numer wypuszczony przez rapera w 2018 roku, może pochwalić się 6 zerami na koncie. Co więcej, na początku grudnia otrzymaliśmy pierwszy singiel z nadchodzącej płyty, który pomimo towarzyszącej mu afery, bardzo szybko zaczął zbierać pozytywne opinie słuchaczy. Jak dla mnie, jeden z faworytów na przyszły rok.

Jeden

Od noname alertu, aż do Quequality. Twórczość Jednego dane mi było poznać, właśnie podczas poniedziałkowych livestreamów u Yurkoskiego. Jakiś czas później trafił jako support na Mazury Hip-Hop Festival Giżycko, gdzie na dobre zwrócił moją uwagę. Zacząłem szerzej sprawdzać jego produkcję, aż tu nagle kolejne zaczęły się pojawiać na kanale QueQuality! Co wyróżnia tego rapera? Niebanalne techniki wokalne i całkiem przyzwoite teksty. Nawet jeśli nie wszystko, co wypuści trafia całkowicie w mój gust, a niektóre fragmenty uważam za mocno przekombinowane – trudno nie zauważyć w nim ogromnego talentu.

Santez

Z Santezem miałem okazję przeprowadzić krótki wywiad, przy okazji jego uczestnictwa w akcji promocyjnej StepPick. Od tamtego czasu, sporo się jednak zmieniło. W eter poszła cała masa numerów, a każdy kolejny spotykał się z to coraz lepszym odbiorem słuchaczy. Jego kariera idzie systematycznie do przodu, razem z rosnącym fanbasem. Mowa tu zresztą o całym Baltic Boys, które zebrało wokół siebie już naprawdę sporą grupę odbiorców. Powyżej wstawiam najnowszy numer Santeza, z końcówki grudnia. Będziecie mogli kiedyś mówić, że słuchaliście go, zanim zaczął się na niego hype.

Raper roku: Taco Hemingway

Taco Hemingway

Liczby nie kłamią. W roku 2018, zarówno na platformie Spotify oraz YouTube, Taco Hemingway był najpopularniejszym artystą w Polsce. Przy swojej już i tak niebotycznie wysokiej popularności, wydanie wspólnego albumu z Quebonafide, a chwilę później solowego “Café Belga” ostatecznie dobiło, nasz wcale niemały rynek muzyczny. Obydwa albumy zebrały bardzo pozytywny odbiór jednakowo ze strony słuchaczy, krytyków oraz naszych czytelników. Na naszym portalu miałem przyjemność zająć się recenzją każdego z tych krążków, dając im bardzo wysokie noty. Komercyjnie, twórczo i plotkarsko – ten rok należy do Taco Hemingwaya.

Utwór roku: Sokół – “Chcemy być wyżej”

Jeszcze nie zgred, już nie małolat. Pierwszy solowy numer Sokoła od wielu lat, spotkał się z świetnym odbiorem środowiska. Niemal 30 milionów wyświetleń, idealnie pokazuje jak nadal ważną dla sceny personą jest Wojtek. Wiadomość o nadchodzącym solowym debiucie (śmiech), zapowiedzianym na pierwszy kwartał 2019 roku, tylko podgrzała atmosferę. Wróćmy jednak już do samego utworu. “Chcemy być wyżej” jest z założenia własną interpretacją hitowego numeru Sitka. Konwencję wakacyjnej chwili, zastępuję warszawskie życie na poziomie. Jak to wyszło? O tym trzeba się przekonać na własnych słuchawkach.

Wytwórnia roku: SBM Label

Solar i Białas – założyciele SBM label

SBM Label się rozwija i trudno tego nie zauważyć. Ten rok był dla warszawskiej wytwórni wyjątkowo ważny, poza wydaniem paru solidnych pozycji, zupełnie przemodelowali swój wizerunek. Maffija podzielona została na, aż pięć sektorów, które prezentują się następująco: SBM Esthetic, SBM Label, SBM Starter, SBM Girls oraz SBM Store. Ponadto seria ubrań będzie podzielona na linię limitowaną oraz dostępną powszechnie. Label zyskał kolejny subkanał, oddany w ręce młodym perspektywicznym graczom. Powstały nowe profile na Instagramie oraz grupy Facebookowe, z czego jedna należąca jedynie do płci pięknej. Pewien ciekawy krok w stronę udowodnienia, że partnerka rapera nie musi być tylko “snapchatową influeanceserką”. Duży plus ode mnie za tę akcję, tak samo jak za całą renowację Maffiji

Wersy roku: Szpaku

Szpaku / fot. bartekm

Ja Yeti, bo nikt nie wierzył we mnie
Umierali w śniegu i tworzyli o mnie brednie
Młody Yeti, chcę góry, szczyt
A chcą mnie w klatce mieć za jakiś kwit

Szpaku, nie został przeze mnie wyróżniony w żadnej z wcześniejszych kategorii, tylko z jednego powodu. Nie chciałem powtarzać tych samych raperów w różnych kategoriach, a tutaj mógł trafić tylko i wyłącznie on. Młody reprezentant BOR wypuścił w tym roku, aż dwa krążki, tym samym bardzo wysoko ustawiając swoją w pozycję z polskim rapie. Takiego wejścia na scenę nie mieliśmy praktycznie od legendarnych już “Squadshitów” Bedoesa. Mnie osobiście, najbardziej w twórczości Szpaka urzekła warstwa liryczna. Bardzo wysoki poziom techniczny, niekonwencjonalne rozwiązania i masa dobrych followupów. Nie pamiętam, kiedy ostatnio któryś z debiutantów, tekstowo zrobił na mnie takie wrażenie.

Płyta roku: PRO8L3M – “Ground Zero Mixtape”

PRO8L3M / fot. Mateusz Gardocki

Zdecydowanie najtrudniejsza kategoria z perspektywy dziennikarza. Licząc zarówno nielegalne, jak i sklepowe albumy to otrzymaliśmy w tym roku dokładnie 379 pozycji. Liczba możliwa do przerobienia jedynie w teorii. Osobiście przesłuchałem zaledwie gdzieś w okolicach 60% tego. Dużo? Mało? Trudno stwierdzić. Resztę na zasadzie zdrowego rozsądku musimy odrzucić. Dalej jednak otrzymujemy trzycyfrową liczbę płyt, kwalifikującą się do miana tej najlepszej. Wybór ostatecznie padł, na już platynowy krążek od Oskara i Steeza. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak bezbłędny tworzą ci panowie duet. Dla mnie, jak co roku był to zakup w ciemno. Dlaczego akurat “Ground Zero Mixtape”? Bo jest dojrzały i nieszablonowy. Minęło naprawdę sporo czasu, od kiedy słuchałem rapu zahaczającego o tematy stosunków seksualnych i jednocześnie nie odczuwałem zażenowania. Niektórzy raperzy mogliby wyciągnąć z tego jakieś wnioski.

I to by było na tyle. Napiszcie w komentarzu jakie są wasze typy do poszczególnych kategorii.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

News

Avi nie bierze jeńców. Nie dali mu rady nawet Włodi, Żabson i Mata

Zatrzęsienie nowości w zestawieniu najlepiej sprzedających się płyt w Polsce.

Opublikowany

 

avi

Cotygodniowe zestawienie OLiS przynosi nam dzisiaj zatrzęsienie nowości. Włodi, Żabson, kompilacyjny mixtape wytwórni 2020 oraz Mata z ekipą to artyści, których płyty debiutują w czwartek na liście najlepiej sprzedających się płyt w kraju. Miejsce pierwsze jest jednak zarezerwowane dla Aviego i jego krążka „Mały Książę”, który znalazł się na pierwszym miejscu we wszystkich kategoriach sprzedażowych.

Ubiegły tydzień był bogaty w rapowe premiery, więc OLiSie zrobiło się tłoczno. Legenda sceny – Włodi zadebiutował z nową płytą wydaną w Def Jamie na miejscu czwartym. Tuż za nim pojawił się Żabson z wyhajpowanyn albumem „Ostatni ziomal” wydanym przy pomocy Universalu – tym razem musi się obejść smakiem – zajął dopiero piątą pozycję. Poza pierwszą dwudziestką znalazł się „Club 2020 Mixtape”, za którego dystrybucję odpowiada Universal, a poza trzydziestką możemy znależć album ekipy Maty Gombao33 „CBW Mixtape”.

Walka o pierwsze miejsce na OLiSie była więc zacięta. Na samym szczycie pojawił Avi z płytą „Mały Książę” wydaną przez jego własną wytwórnię Moya Label. Sycylijczyk nie wziął jeńców wygrywając wszystkie trzy kategorie sprzedażowe: albumy, albumy w streamie oraz albumy fizycznie.

OLiS – sprzedaż rapowych płyt w okresie 31.03-06.04.2023

  • 1. Avi – Mały Książę
  • 2. Kuban – Spokój
  • 4. Włodi – HHULTRAS
  • 5. Żabson – Ostatni ziomal
  • 7. Paluch & Słoń – Pośród hien
  • 10. club2020 – club2020
  • 17. ReTo – Styxxx
  • 21. club2020 – club2020 Mixtape
  • 22. Polska Wersja – Na waszych oczach
  • 24. Oki – Produkt47
  • 27. Chivas – młody say10
  • 29. Avi & Louis Villain – Akademia sztuk pięknych
  • 31. Gombao33 – CBW Mixtape
  • 32. Kabe & Miszel – Złote przeboje
  • 37. Mata – Młody Matczak
  • 38. Asster – Mowa węży
  • 39. Taco Hemingway – Pocztówka z WWA, lato ’19
  • 40. Gibbs x VA – Dopehouse Mixtape
  • 42. White 2115 – Pretty Boy
  • 45. 2115 – Rodzinny biznes
  • 49. Malik Montana – Adwokat Diabła
  • 50. Guzior – Pleśń

* Pogrubioną czcionką zaznaczono nowości tego tygodnia.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

10 lat Spotify w Polsce: rap najchętniej streamowany

W TOP10 najbardziej streamowanych artystów jest 9 raperów.

Opublikowany

 

Przez

fot. materiały prasowe

W lutym 2023 roku Spotify świętuje dziesięciolecie obecności na polskim rynku. Przez cały ten czas marka kształtowała gusta muzyczne Polaków i znacząco przyczyniła się do wzrostu popularności rodzimych artystów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dowodem na to jest m.in. top lista artystów, którą wypełniają wyłącznie polscy twórcy.

Z roku na rok popularność polskiej muzyki wzrasta. W samym 2022 polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie aż 17 miliardów razy, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z 179 milionami odtworzeń na koniec roku 2013. Ten trend pokazuje, że konsumpcja lokalnej muzyki miała znaczący wpływ na listy przebojów. W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie 5 utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76.

Przyglądając się bliżej szczytom list popularności, w latach 2013-2017 najczęściej streamowanymi artystami w Polsce były zagraniczne gwiazdy, a dopiero w 2017 zaczęliśmy widzieć polskich twórców wśród Top 5 artystów roku. Punktem zwrotnym był rok 2018, kiedy to czterech z pięciu najczęściej streamowanych artystów na polskim Spotify stanowili Polacy: Taco Hemingway, Quebonafide, TACONAFIDE i Dawid Podsiadło. W pierwszej piątce najczęściej streamowanych polskich artystek ostatniej dekady znalazły się: sanah, Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka.

Prawdziwy “boom” na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem, kiedy liczba polskich piosenek na playlistach zwiększyła się z 9 do aż 43, i od tamtej pory sukcesywnie wzrasta.

Coraz więcej polskich artystów jest również streamowanych poza Polską. Na 10 lat po starcie Spotify, utwory rodzimych twórców z edytorskich playlist serwisu są słuchane poza naszym krajem 700% częściej niż miało to miejsce w roku 2013.

Jeżeli chodzi o polskojęzyczne podcasty na Spotify znajdziemy ich obecnie blisko 20 tysięcy. Rok do roku obserwujemy też prawie 30-procentowy wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów.

Od rocka po hip hop: jak zmieniały się gusta muzyczne Polaków

Na przestrzeni ostatnich 10 lat gusta muzyczne Polaków bardzo się zmieniły. W momencie startu Spotify na polskim rynku najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród Polaków był rock. Obecnie Polacy najchętniej wybierają polski hip hop i polski trap. Jeżeli jednak mowa o młodszym pokoleniu, podchodzi ono do muzyki z dużo większą swobodą, nie przywiązuje aż tak dużej wagi do daty wydania danego utworu czy klasyfikacji pod kątem gatunkowym.

– Od ponad 10 lat Spotify z powodzeniem wspiera lokalny rynek muzyczny i przyczynia się do wzrostu zainteresowania polską muzyką zarówno w kraju, jak i na całym świecie. Z fascynacją obserwowaliśmy wzrost popularności lokalnej muzyki, przejście od słuchania głównie międzynarodowych wykonawców oraz rocka do całkowitego oddania dla polskich artystów i naszego hip hopu – podsumowuje Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead na Europę Wschodnią.

Nostalgiczna podróż przez listę najpopularniejszych piosenek i artystów ostatnich 10 lat w Polsce jest już dostępna tu i tu.

10 lat Spotify w Polsce

Spotify rozpoczął swoją przygodę w Polsce w lutym 2013 roku. Od samego początku działalności na polskim rynku marka konsekwentnie prowadziła działania mające na celu wspieranie polskiej muzyki, artystów, a także, od pewnego momentu, lokalnych podcasterów.

· Już w 2013 roku wsparcie Spotify dla polskich artystów przyniosło pierwsze rezultaty. W czerwcu Dawid Podsiadło stał się pierwszym polskim artystą, który osiągnął pułap 500 tysięcy odtworzeń miesięcznie.

· W maju 2015 roku na Spotify pojawił się pierwszy polskojęzyczny podcast. W 2022 roku ich liczba wyniosła prawie 20 tysięcy.

· W grudniu 2015 użytkownicy mogą cieszyć się po raz pierwszy Spotify Wrapped, które powstaje pod nazwą “Year in Music”.

· W kwietniu 2017 roku Spotify wprowadził narzędzie Spotify for Artists (Spotify dla Artystów), pomagające polskim twórcom w jeszcze bardziej efektywnym docieraniu do słuchaczy.

· W tym samym roku, w październiku, Spotify przedstawił pierwsze edytorskie playlisty w Polsce, wspierając odkrywanie nowych artystów, ze szczególnym uwzględnieniem tych lokalnych.

· W kwietniu 2021 roku Spotify uruchomił program EQUAL Polska, którego celem jest wspieranie polskich artystek. Do tej pory w inicjatywie wzięło udział ponad 20 lokalnych gwiazd, w tym Kaśka Sochacka, Luna czy Sara James.

· Zaledwie dwa miesiące później, w czerwcu 2021 roku, Spotify uruchomił kolejny ważny program – RADAR Polska, wspierający wschodzących polskich artystów w budowaniu kariery i promocji ich utworów. Porównując rok przed i po dołączeniu do programu, 10 lokalnych muzyków, w tym Marissa oraz Zalia, zanotowały imponujący wzrost streamów: w przypadku Marissy wyniósł on aż 2500%, a w przypadku Zalii – ponad 140%.

· W lutym 2022 roku Spotify przedstawił następny strategiczny program Fresh Finds Polska służący wspieraniu karier polskich artystów niezależnych. Po roku działalności, Spotify pomógł rozwinąć skrzydła aż 465 lokalnym wykonawcom, którzy znacząco zwiększyli liczbę miesięcznych słuchaczy, a użytkownicy platformy dokonali aż 2 milionów muzycznych odkryć.

10 najbardziej streamowanych artystów w Polsce od 2013 roku stanowią wyłącznie polscy artyści:

  1. Taco Hemingway
  2. Mata
  3. White 2115
  4. Bedoes 2115
  5. Quebonafide
  6. Lanek
  7. sanah
  8. Young Igi
  9. Malik Montana
  10. Żabson

Najczęściej streamowane utwory w Polsce od 2013 (wszystkie poza jednym należą do polskich artystów):

  1. Mata, Pedro, francis – Kiss cam
  2. White 2115 – California
  3. Kizo – Disney
  4. Mata, Trooh Hippi – Szafir
  5. Sobel – Impreza
  6. Quebonafide, Duit, Zawiałow – BUBBLETEA
  7. Smolasty, francis, Pedro, Tribbs – Duże Oczy
  8. Tymek, Big Scythe – Język ciała
  9. Guzior, Favst – BLUEBERRY
  10. The Weeknd – Blinding Lights


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

OLiS: 2022 to nie był dobry rok dla rapu

Rynek muzyczny zdominowała polska wokalistka.

Opublikowany

 

Przez

hotel maffija

ZPAV przygotował roczne podsumowanie OLiS – listy najlepiej sprzedających się płyt w kraju na nośnikach fizycznych. 2022 nie był dobrym rokiem dla rapu. Pierwsze hip-hopowe wydanictwo znalazło się dopiero na szóstej pozycji. Rynek został zdominowany przez sanah.

2022: Rap w odwrocie

Pierwsze hip-hopowe wydawnictwo znalazło się na miejscu 6. i jest to album Hotel Maffija 2 przygotowany przez raperów z kolektywu SB Maffija. Tuż za nimi uplasował się Szpaku, a w pierwszej dziesiątce możemy zobaczyć jeszcze White’a. Ten rok był zdecydowanie gorszy od poprzedniego, kiedy to pierwszy rapowy krążek pojawił się wtedy na drugim miejscu i był to „Młody Matczak” Maty.

sanah królową 2022

sanah – artystka, która zdominowała polski rynek muzyczny, w pierwszej dziesiątce zestawienia OLiS 2022 umieściła wszystkie cztery swoje albumy, zaczynając od miejsca pierwszego, które należy do Uczty, wydanej w kwietniu 2022 roku. Pozostałe jej wydawnictwa zajęły kolejno miejsca: Irenka – 3., sanah śpiewa Poezyje – 5., Królowa dram – 8. Pozostałe jedno miejsce na podium przypadło Dawidowi Podsiadło, który z albumem Lata dwudzieste uplasował się na pozycji drugiej.

Artyści spoza Polski

Artyści spoza Polski w pierwszej setce rocznego podsumowania łącznie zajęli 29 pozycji, a najwyższą lokatę wypracował Harry Styles, który z albumem Harry’s House zajął miejsce 10. Kolejnym zagranicznym twórcą w zestawieniu jest K-popowy boysband BTS, którego wydawnictwo Proof zajmuje pozycję 20. Trzeci najlepiej sprzedający się album zagraniczny to wydawnictwo Nevermind Nirvany, które zajmuje miejsce 25.

OLiS 2022 – roczne zestawienie

We wszystkich 52 notowaniach, które zostały opublikowane w roku ubiegłym, pojawiły się łącznie 364 nowości – to o 55 mniej niż przed rokiem, a trzy albumy były notowane na każdej liście i są to: sanah – Irenka, sanah – Królowa dram i Męskie Granie Orkiestra 2021.

  1. sanah – Uczta
  2. Dawid Podsiadło – Lata dwudzieste
  3. sanah – Irenka
  4. Różni wykonawcy – Męskie Granie 2021
  5. sanah – sanah śpiewa Poezyje
  6. SB Maffija – Hotel Maffija 2
  7. Szpaku – Dom dla zmyślonych przyjaciół Pana Mateusza
  8. sanah – Królowa dram
  9. White 2115 – Pretty Boy
  10. Harry Styles – Harry’s House
  11. Mata – Młody Matczak
  12. Różni wykonawcy – Męskie Granie 2022
  13. Agnieszka Chylińska – Never Ending Sorry
  14. Paluch – Kompot
  15. Oki – Produkt47
  16. Pezet – Muzyka komercyjna
  17. 2115 – Rodzinny biznes
  18. Julia Żugaj – Miłostki
  19. Jan-Rapowanie – Bufor
  20. BTS – Proof
  21. Różni wykonawcy – Empik Collection. Merry Jazz Christmas
  22. Ralph Kaminski – Bal u Rafała
  23. Gibbs, Va – Dopehouse Mixtape
  24. Behemoth – Opvs Contra Natvram
  25. Nirvana – Nevermind
  26. Mrozu – Złote bloki
  27. Rammstein – Zeit
  28. Kaśka Sochacka – Ciche dni
  29. Ralph Kaminski – Kora
  30. Lana Del Rey – Born to Die
  31. Matteo, Andrea, Virginia Bocelli
  32. Gibbs – Czarno na białym
  33. Olivia Rodrigo – Sour
  34. Daria Zawiałow – Wojny i noce
  35. Małpa – Bóg nie gra w kości
  36. Chivas – Młody Say10
  37. Kwiat Jabłoni – Mogło być nic
  38. Kali – K4Lion
  39. Adele – 30
  40. Kukon – Rough N’ Gentle
  41. TPS – Na żywo
  42. Sobel – Pułapka na motyle
  43. Doda – Aquaria
  44. Sokół – Nic
  45. Muzyka filmowa – Bohemian Rhapsody
  46. Michael Buble – Christmas
  47. Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy
  48. Ariana Grande – Positions
  49. Krzysztof Krawczyk – Złota kolekcja (Pamiętam Ciebie z tamtych lat / Bo jesteś Ty)
  50. Queen
  51. Donguralesko – Mowa ciemna
  52. Nocny Kochanek – O jeden most za daleko
  53. Blackpink – The Album
  54. Kabe, Opiat – King Kong
  55. Imagine Dragons – Mercury. Acts 1 & 2
  56. Różni wykonawcy – Tribute to Krzysztof Krawczyk. Urbański Orkiestra i goście
  57. Kizo – Ostatni taniec
  58. Kukon – Ogrody mixtape 3
  59. Żabson, Young Igi – Amfisbena
  60. Kwiat Jabłoni – Niemożliwe
  61. Taylor Swift – Midnights
  62. Kizo – Jeszcze 5 minut
  63. Ochman – Ochman
  64. Kinny Zimmer – Letnisko
  65. O.S.T.R. – 042 Requiem
  66. Andrea Bocelli – Si Forever
  67. H4J4 (Opał, Floral Bugs) – H4J4
  68. Red Hot Chili Peppers – Unlimited Love
  69. Kaśka Sochacka – Ministory
  70. Andrea Bocelli – Vivere. The Best Of
  71. Guns N’ Roses – Greatest Hits
  72. Avi, Louis Villain – Akademia Sztuk Pięknych
  73. T.Love – Hau! Hau!
  74. Dawid Kwiatkowski – Dawid Kwiatkowski
  75. Zbigniew Wodecki – Empik Collection. Zbigniew Wodecki
  76. Dwa Sławy – Z Archiwum X2
  77. Nirvana – Nirvana
  78. Maanam – Złota Kolekcja Vol.1 & 2
  79. Ralph Kaminski – Młodość
  80. Ozzy Osbourne – Patient Number 9
  81. Mata – 100 dni do matury
  82. Bryska – Moja ciemność
  83. Kult – Live Pol’And’Rock Festival 2019
  84. Lana Del Rey – Ultraviolence
  85. The Weeknd – The Highlights
  86. Michał Bajor – No, a ja?
  87. DJ Decks – Mixtape 8
  88. Universe – Złota kolekcja (Tacy byliśmy)
  89. Billie Eilish – When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
  90. Dżem – Złota kolekcja (Złoty paw)
  91. Ariana Grande – Thank U, Next
  92. Różni wykonawcy – Złota kolekcja. Agnieszka Osiecka
  93. Kamil Lanek – Extravaganza
  94. Michael Buble – Love
  95. Ariana Grande – Sweetener
  96. Pink Floyd – The Wall
  97. Stray Kids – Maxident
  98. Miuosh, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” – Pieśni współczesne
  99. Otsochodzi – Tarcho Terror
  100. Sabaton – The War To End All Wars

OLiS

To cykliczne zestawienie najlepiej sprzedających się płyt w Polsce w formacie fizycznym, opracowane na podstawie danych ze sprzedaży detalicznej z sieci największych sklepów muzycznych w Polsce. Do 2022 lista kompilowana co tydzień przez Kantar Polska. Od 12 stycznia 2023 roku Związek Producentów Audio Video wprowadził nowe listy bestsellerów sprzedażowych (OLiS). Na nowo przygotowanej stronie olis.pl w cyklach cotygodniowych publikowane są zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy (obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie (prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie (prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie (prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle (prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych)

Dane kompilowane są przygotowywane są przez brytyjską niezależną firmę Rangers i obejmują serwisy: Spotify, Apple Music, Deezer i YouTube.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2023.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)