Sprawdź nas też tutaj

ranking

Sprzedaż Płyt w Polsce: Nawet czołowi raperzy nie pomogli Decksowi

Producent nie zdobył szczytu OLiS-u.

Opublikowany

 

Trzy nowości w tym tygodniu możemy zobaczyć na  sprzedaży płyt w Polsce. Ogólnie, w zestawieniu pojawiło się aż 17 rapowych krążków. cztery albumy musiały opuścić zestawienie.

Tendencja spadkowa DJ-a Decksa

Poprzedni mixtape DJ-a Decksa dotarł do drugiego miejsca zestawienia OLiS. Tym razem producentowi również nie udało się zdobyć upragnionej jedynki. Mamy nawet tendencję spadkową, bo album zajął „dopiero” trzecią pozycję. To dalej jest dobre miejsce, jednak patrząc na samą czołówkę sceny na krążku… mogło być naprawdę lepiej. Decksa wyprzedzili Imagine Dragons oraz Zbigniew Wodecki.

Blacha i Rogal DDL

Fanatyków techno-rapowych brzmień Rogala nie brakuje, jednak zdecydowanie więcej ma ich młody reprezentant New Bad Label. Specjalizujący się w nowoczesnych brzmieniach Blacha zajął – jak na niego – wysoką 9. pozycję. Rogala zobaczymy dopiero w trzeciej dziesiątce.

Sprzedaż Płyt w Polsce – OLiS: 14.06.2018

Sprzedaż w okresie: 01.06 – 07.06.2018

#3 DJ Decks – „Mixtape 6” (Nowość!)
#4. Taconafide – „Soma 0,5mg” (7 tyg.) – recenzja
#5. Malik Montana – „Tijara” (2 tyg.) – recenzja
#8. Kali – „V8T” (6 tyg.)
#9. Blacha – „Trapical moon” (Nowość!)
#11. KęKę – „To tu” (10 tyg.)
#12. Dudek P56 – „D12 My Tape” (2 tyg.)
#13. Małach – „Proverbium” (3 tyg.)
#15. Miuosh, Smolik, NOSPR (2 tyg.)
#19. O.S.T.R. – „W drodze po szczęście (14 tyg.)
#23. Quebonafide – „Egzotyka” (50 tyg.) – recenzja 1
#24. Borixon – „Mołotow” (4 tyg.)
#25. Rogal DDL – „Anty” (Nowość!)
#26. Taco Hemingway – „Szprycer” (38 tyg.) – recenzja 1 i recenzja 2 i recenzja 3
#34. Paluch – „Złota owca” (26 tyg.) – recenzja 1 i recenzja 2
#41. PRO8L3M – „Ground zero mixtape” (11 tyg.)
#48. Onar – „CBBS” (2 tyg.)

Zestawienie opuściły albumy:

Różni wykonawcy – „Albo inaczej 2” (1 tyg.)
Jan-rapowanie & Nocny – „Nocna Zmjana” (1 tyg.)
Kartky – „Blackout” (4 tyg.) – recenzja
Gruby Mielzky – „Komik z depresją” (4 tyg.)

Co to OLiS?

OLiS to oficjalna lista sprzedaży detalicznej polskiego Związku Producentów Audio-Video, która istnieje od 23 października 2000 roku. Zestawienie powstaje w oparciu o dane sprzedaży sklepów uczestniczących w projekcie, do którego należą największe sklepy sieciowe np. Empik, Saturn i Media Markt, sklepy internetowe oraz sklepy niezależne. Dane odnoszą się do tygodnia poprzedzającego kolejne wydanie zestawienia i przedstawiają listę 50 najchętniej kupowanych płyt w danym tygodniu.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

 

News

OLiS: Najpopularniejsze single i albumy roku 2023

Roczne podsumowanie Oficjalnych List Sprzedaży OLiS.

Opublikowany

 

Przez

olis

Związek Producentów Audio Video przygotował roczne podsumowanie Oficjalnych List Sprzedaży OLiS. Polscy artyści dominują w ścisłym topie zestawień, a niekwestionowanym liderem jest Dawid Podsiadło. Jego produkcje trafiły do pierwszej piątki każdej listy, zaś album Lata dwudzieste zajmuje pierwsze miejsce zarówno w podsumowaniu albumów w serwisach streamingowych, jak i zestawieniu łączącym wyniki w streamingu ze sprzedażą fizyczną.

OLiS – albumy

Najbardziej kompleksowe zestawienie, łączące sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów muzycznych, otwiera płyta Lata dwudzieste Dawid Podsiadły, która miała swoją premierę w październiku 2022 r. Na miejscu drugim uplasował się Kuban z albumem spokój. Płyta ukazała się na rynku 24 marca 2023 r., debiutując na pierwszym miejscu cotygodniowej listy OLiS Albumy. PROXL3M – czwarty studyjny album duetu PRO8L3M, który miał swoją premierę 1 grudnia 2023 r., zamyka podium zestawienia. Do pierwszej piątki trafiła jeszcze sanah z płytą sanah śpiewa Poezyje oraz Avi z wydawnictwem Mały Książę.

OLiS – albumy w streamie

Pierwsze miejsce na liście najpopularniejszych albumów w streamingu – OLiS albumy w streamie – także należy do Dawida Podsiały i jego płyty Lata dwudzieste. Na miejscu drugim uplasowało się wydawnictwo Guziora z 2020 r. – Pleśń – gdzie do współpracy raper zaprosił m.in. Kukona, Favesta i Szpaka. Kuban z albumem spokój. tym razem zajmuje miejsce trzecie. Tuż za podium uplasował się zespół Arctic Monkeys z albumem, który miał premierę ponad 10 lat temu – AM. Miejsce piąte zajmuje OKI z płytą wydaną w 2022 r. – PRODUKT47.

Olis – albumy fizycznie

Na nośnikach fizycznych najchętniej kupowaliśmy wydawnictwo 1-800-OŚWIECENIE Taco Hemingwaya. Zaraz za nimi uplasował się hip-hopowy duet PRO8L3M z płytą PROXL3M. Podium zamyka Dawid Podsiadło z albumem Lata dwudzieste. Miejsce 4. zestawienia OLiS albumy fizycznie należy do sanah z wydawnictwem Lsanah śpiewa Poezyje. Na pozycji piątej uplasował się Avi z płytą Mały Książe.

OLiS – single w streamie

Najpopularniejszym utworem w serwisach streamingowych był singiel Taxi przygotowany przez Kiza z udziałem nowej na rynku wokalistki – Bletki. Na miejscu drugim uplasował się światowy przebój Miley Cyrus – Flowers. Pierwszą trójkę zamyka Zeamson z utworem 5 influencerek. Tuż za podium znalazł się Dawid Podsiadło z utworem mori, który pochodzi z albumu Lata dwudzieste. Miejsce piąte należy do Dody i Smolastego w przeboju Nim zajdzie słońce.

OLiS – albumy winyle

Najchętniej kupowanym winylem w roku 2023 był box zespołu Kult, przygotowany z okazji 41-lecia istnienia zespołu – XLI. Na miejscu drugim uplasował się album nagrany w 1999 r. przez zespół Myslovitz – Miłość w czasach popkultury. Miejsce trzecie rocznego zestawienia najpopularniejszych płyt winylowych należy do najnowszego wydawnictwa grupy Depeche Mode, zatytułowanego Memento Mori. Tuż za pierwszą trójką uplasował się Dawid Podsiadło z albumem Lata dwudzieste. Miejsce piąte, podobnie jak w przypadku listy prezentującej łączną sprzedaż fizyczną, zajmuje zespół Metallica i album 72 Seasons.

Warty podkreślenia jest fakt, że polscy artyści stanowią większość w ścisłej czołówce wszystkich zestawień. Na liście łączącej sprzedaż fizyczną i cyfrową albumów – OLiS albumy – pierwszy zagraniczny album pojawia się dopiero na miejscu 14. i jest to wydawnictwo włoskiego zespołu Måneskin, zatytułowane Rush!. Łącznie w top 100 do polskich twórców należą 72 albumy.

Nośniki fizyczne tylko dwa miejsca w pierwszej dziesiątce oddały zagranicznym twórcom: na miejscu piątym uplasowała się Metallica z 72 Seasons oraz na miejscu ósmym Depeche Mode – Memento Mori. W całym zestawieniu prezentującym pierwsze sto pozycji – 71 zajmują płyty polskich artystów.

W zestawieniach streamingowych 9 na 10 pierwszych utworów i albumów to produkcje krajowych twórców, a w top 100 należy do nich 68 utworów i 67 albumów.

Jedynie zestawienie płyt winylowych daje lekką przewagę artystom zagranicznym – należy do nich 55 pozycji w całym zestawieniu, jednak w top 10 już tylko cztery miejsca zostały oddane twórcom spoza Polski.

OLIS, czyli Oficjalne Listy Sprzedaży ZPAV publikowane są co tydzień na stronie olis.pl. Serwis prezentuje także roczne podsumowania, na które składa się sto pierwszych pozycji poszczególnych list.

Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy

obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS single w streamie

prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy w streamie

prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy fizycznie

prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych

  • Oficjalna Lista Sprzedaży – OLiS albumy – winyle

prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych.

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce. Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Bambi odkryciem roku, żenujący Wini, Pikers świeci przykładem – podsumowanie 2023

Wszystko, co najlepsze i najgorsze w polskim rapie.

Opublikowany

 

Kolejny rok za nami, a rap nadal dominuje na rynku muzycznym w Polsce. Co więcej, na horyzoncie nie rysuje się nawet możliwa dla niego konkurencja. Nie znaczy to jednak, że nic się u nas w hip-hopie przez ostatnie 12 miesięcy nie zmieniło. Bo zmian było wiele, przeważnie na gorsze. Dzisiaj przychodzę do Was z podsumowaniem tego, co działo się przez 2023 rok w polskim rapie. Wyciągniemy sobie z niego wszystko, co najlepsze i najgorsze. Będziemy niektórych chwalić, innym rzucać dobitnie oschłych frazesy. Klasycznie podzielimy sobie tekst na 15 kategorii, z krótkimi podsumowaniami. A jako że format tego tekstu ma wyjątkowo subiektywny charakter, szczególnie zachęcamy Was do wygłaszania swoich kontropinii w sekcji komentarzy. 

Wydarzenie roku – SBM Label opuszcza pozycję lidera

Ostatnie lata w rapowej branży stały pod trzyliterowym znakiem dominacji wytwórni Solara i Białasa. Prowadzili przecież od zera kariery takich osób jak Bedoes, Jan-Rapowanie, White2115, Mata, Kinny Zimmer, aż stawali się oni gwiazdami krajowego formatu. Praktycznie rok po roku serwowali nam graczy zgarniających diamentowe płyty. Co więcej, reszta kontraktowanych graczy również może pochwalić się złotymi lub platynowymi wyróżnieniami. Jednak nikt nie jest na szczycie całe życie. Liczne odejścia z wytwórni, nietrafione peaki i nie do końca zrozumiałe posunięcia sprawiły, że SBM Label stało się cieniem siebie sprzed roku. Jednak w przeciwieństwie do poprzedniej władzy w Polsce, zdają się z pokorą oddawać pozycję lidera. Panowie wprost komunikują, iż wers „Z Solarem stoimy dumni, bo mamy rodzinę nie mamy wytwórni” jest już stanowczo przestarzały. I to jest w porządku. Nowa narracja wprost wskazuje na to, że dają sobie oni czas na przegrupowanie składu i remanent możliwości przed ponowną próbą podbicia sceny. Na horyzoncie nie brakuje konkurencji, która chętni skorzysta z ich niedyspozycyjności. Czy SBM Label zaliczyło upadek? Być może. Jednak byli na to przygotowani, więc nie zabolał tak mocno, jak ich poprzedników. 

Teledysk roku – Pro8l3m “Nicea”

Czy jest coś bardziej oczywistego niż motyw wspomnień przy okrągłej dacie działalności? No pewnie nie. Jednak Pro8l3m na tym do bólu prostym patencie stworzył wyborne dzieło. “Nicea” na pierwszy rzut oka nie różni się zbytnio od reszty klipów tego zespołu. Fani jednak z łatwością wychwycą poszczególne elementy video nawiązujące do poprzednich teledysków. Przy okazji premiery, rapowe community prześcigiwało się w zbieraniu pełnej listy ulokowanych w teledysku odniesień. Z tego, co mówią, „Nicea” zawiera nawiązania do każdego poprzedniego klipu Pro8l3mu. Jeśli jeszcze nie widzieliści, koniecznie nadróbcie tę zaległość. 

Singiel roku – Vkie “Kiedy nas to zniszczy?”

Vkie jest w pewnym sensie definicją tego, co przyniosła ze sobą nowa fala newcomerów. Przy czym pozostaje on jedynie esencją samych dobrych stron tego nurtu. Charyzma, artystyczny głód, offside’owa mentalność, brak korporacyjnego PR, brudne brzmienie odchodzące od mainstreamu, no i przede wszystkim porządny warsztat stricte raperski. A każdy z tych aspektów znajdziecie drodzy Państwo w numerze “Kiedy nas to zniszczy?” wyprodukowanym przez Lil Santiago. W pewnym sensie to komentarz do poznanej rzeczywistości i próba umiejscowienia się w niej. Jest brudno i emocjonalnie. Jest szczerze i bezkompromisów. Nie każdy wers musi być w tym numerze perfekcyjny, bo jako całość stanowią wyborne dzieło. To właśnie przez takie single bardzo wierzę w karierę Vkiego.

Współpraca roku – Malik Montana x NLE Choppa

To był intensywny rok dla Montany. Za nim wydanie „Adwokata diabła”, „GM2L Mixtape” oraz przygotowanie na styczeń kolejnego albumu. Do tego skakanie po ladzie, odbieranie diamentowej płyty, niewypał preorderu, wyprzedanie koncertu w Londynie i pewnie jeszcze więcej. Przy tym wszystkim nie próżnował również w zagranicznych współpracach. Zaowocowało to featuringami z Rowdy Rebel, Headie One, NLE Choppa, Luciano, Fivio… kogoś nie pamiętam? Doliczmy do tego snippety numerów z Rondodasosa i Lil Tjayem. Trudno mi wybrać tylko jeden numer z tego zestawienia, ale dla konwencji podsumowania niech to będą „Ostre kulki”. Może liczby nie są tutaj tak imponujące, jak być by mogły, bo zaowocowały “jedynie” trzema bankami na Spotify i 700 tysiącami wyświetleń na youtube. Premiera teledysku długo po czasie samej premiery utworu plus brak podpięcia numeru pod Spotify Brysona, przyczyniły się do tego stanu rzeczy. Pomimo tego należy pamiętać, że NLE to ścisły mainstream światowej muzyki, z którym współpracę należy docenić. I zanim ktoś się zleci z gadkami o kupionej goścince to udało mi się przypadkowo potwierdzić, że nie była to płatna współpraca. Chyba nikt tego jeszcze publicznie nie powiedział? No to macie newsa.

Okładka roku – Kacperczyki “Pokolenie końca świata”

Trzeci studyjny album braci Kacperczyk opowiadał o przeróżnych „końcach”. Poczynając od tych prywatnych, jak i tych z którymi zmierzaliśmy się jako społeczeństwo. Nie raz okazywały się one farsą, nieraz niespodziewanym początkiem czegoś nowego. Świat się jednak finalnie nie skończył. Ten intrygujący koncept fenomenalnie przeniesiony został na okładkę albumu. Za scenografię odpowiedzialna była Eleonora Rogińska, a za samo zdjęcie wykonał Adam Słaboń. Zresztą, cały zespół wykonał naprawdę świetną robotę. 

Powrót roku – Tomb

Wrócił ten, co w białych butach chodzi po żwirze. Tak, Tomb wraz z Hotelem Maffija 3 zakończył muzyczny antrakt. W prawdzie z solowych rzeczy opublikował jedynie  “Musiałem k*&@! zmądrzeć” z videoklipem, to warto tutaj nadmienić, że poprzedni teledysk rapera premierę miał ponad 7 lat temu. W międzyczasie publikował on co prawda numery, jednak coraz rzadziej i rzadziej, aż 3 lata temu kompletnie ucichł. Czy posmakowanie na nowo sceny i hip-hopowej branży wystarczy, aby powrót Łukasza był permanentny? Nie wiem, ale tego bym naszej rodzimej scenie życzył w 2024 roku. No i może też zewnętrznej dystrybucji płyt dla Tomba heh.

Odkrycie roku – Kidzlori, Okekel, Bambi

Nie będę ukrywał, że jest to zdecydowanie moja ulubiona kategoria w całym podsumowaniu roku. Z jednej strony mogę w nim docenić osoby, które zachwyciły Polskę, ale też przedstawić persony, które kojarzą totalne freaki tej branży. Klasycznie też pojawi się raper stojący u progu mainstreamu. Zacznijmy jednak od niekwestionowalnej laureatki tego zestawienia.

Bambi

Dała się poznać przed laty w SBM Starterze i całkiem nieźle zaprezentować z wykonem live na pierwszym Sun Festivalu. Nikt jednak nie mógł przewidzieć tego, co przyniesie jej miniony rok. Po wydaniu hitowego “IRL”… wydała kolejny viral. Potem znowu. Bambi 2023 rok zakończyła z 3 numerami powyżej 20 milionów odsłuchów na Spotify (i jeszcze jednym zbliżającym się do tej puli). Absolutny fenomen. Fenomen, który ukazuje, że polska scena rapowa chętnie przyjmie kobiety. Z jednym warunkiem, aby były w tym, co robią dobre. Wbrew temu, co wypluwa brukowiec Noizz, problemem nigdy nie była płeć (ale do tego trzeba pamiętać rap sprzed twórczości Kizo), a reprezentowany poziom. Bambi jest tego żywym dowodem. 

Kidzlori

U progu wejścia do głównego nurtu stoi dzisiaj Kidzlori. Kojarzony jeszcze z prześmiewczo okraszonego nurtu „podziemia silnego jak nigdy”. Chryste, jaki klimat tworzy ten chłopak. Jego intrygujące wykorzystanie barwy wokalu wraz z niesztampowym podejściem do wyboru bitów sprawiają, że jego utwory stanowią pewną spójność. Umiejętnie każdym solowym numerem tworzy własny świat z każdym numerem. Jednak nie czuć tego zupełnie na featuringach. Lori potrzebuje pełnej kontroli na trackiem, aby ukazać swój potencjał. A jest on ogromny.

Okekel

W kwietniu 2023 zadebiutował z całkiem dobrze przyjętym w podziemiu „Alterego”. Czy mnie już wtedy zachwycił? No nie. Z pewnością dał się natomiast poznać z dobrej strony, nic więcej. Sprawiło to jednak, że zacząłem sprawdzać nieco jego premiery. No i wraz z grudniem pojawia się „Pół roku w melancholii”, które w pełni przedstawia jaki potencjał ma w sobie ten szesnastolatek. Tak, ten chłopak do pełnoletności to ma jeszcze spory kawałek, a emocje na numerze skleił lepiej niż czosnki z mainstreamu. Czy był to jednorazowy przebłysk geniuszu, czy trailer do ciekawej kariery? To już czas nam pokaże. Ja kibicuję i obym tego nie żałował.

Album roku – HHUltras

Przejdźmy do kategorii, przez wielu uważanych za najważniejszą, a z mojej perspektywy, najtrudniejszą do rozstrzygnięcia. Bardzo rzadko zdarza się bowiem taki rok, kiedy jeden album stanowczo deklasuje konkurencję. Przeważnie ostateczny wybór pada na jedną z wielu pozycji zasilających S-Tier. Dlaczego “HHUltras”? Włodi po trzech latach od “W/88” przyszedł do nas z intrygującym materiałem. Nie, nie jest to płyta o paleniu 420 i wstawianiu tego na stories. Fakt, temat marihuany jest wszechobecny na tym materiale (jak z resztą w całej dyskografii Pawła), jednak nie dyktuje ona tutaj niczego. To trochę jakby była ona jego butami, w których idzie przez świat, chociaż to nie one decydują o obranym kierunku.  A poruszane wątki i przemyślenia są w domyśle wolne od tej używki. Sam Włodi wyraźnie rapuje na “HHUltras” z pozycji weterana, którym to niewątpliwie jest. Nie ma jednak przy tym o dziwo krzty zdziadziałego gadania. Przypomnijmy, że temu artyście bliżej niż dalej do 50. Niewielu w tym wieku potrafi stąpać z ego twardo przy ziemi. Co do samego brzmienia materiału – jest dokładnie takie, jakiego się spodziewacie. Czy ma to jednak większe znaczenie, skoro treść dominuje formę? Zgodnie z tytułem, to płyta dla hip-hopowych głów. Oni z pewnością docenili ten krążek juz dawno temu. 

EP roku – “Abstrakt EP” – Pezet

Koncepcja równie prosta, co genialna. Sześć numerów, a każdy w stylu i tematyce nawiązującej do innego albumu rapera z serii “Muzyki…”. To znaczy również, że na jednej płycie spotkali się producencko Waco, Szamz, Auer i Tribbs. Totalna abstrakcja. Ostatecznie dostaliśmy przekrój 25-letniej kariery Pawła z Ursynowa. Ktoś powie, że to prosta zagrywka pod sentymenty i melancholię… ale, co z tego? Skoro to naprawdę porządne uhonorowanie ćwiary na rynku muzycznym. Nawet rym “AI – Hentai” jestem w stanie zapomnieć dla całokształtu tej EPki. Jak ktoś tęsknił za starym Pezetem to go otrzymał. Nie łudzę się, natomiast że w ten sposób młodszy słuchacz zainteresował się pełną dyskografią muzyka. Dla pokolenia Tik-Toka bariera gorszej jakości audio będzie nie do przejścia. Jednak ostatecznie, to nie ta grupa (co rzadkie w 2023 roku) była odbiorcą “Abstraktu”. Za to doceniam.

Progress roku – Brak

Jaki progress? Polska scena stoi w miejscu. Nawet jeśli parę osób zrobiło krok lub dwa naprzód (shout out Młody West), to większość sceny chyba zamarła. Są tacy, którzy trzymają poziom, ale też nie brakuje tych, co spadli do drugiej ligi. Nikt nie wszedł na nowy poziom. Nikt mi nie pokazał rzeczy, których nie widziałem. Głosowanie w tej kategorii to jak wybierać wygranego maratonu, kiedy nikt go nie ukończył. Ba, większość odpuściła po kilometrze lub nawet nie podjęła próby. Daj pan spokój. Większość raperów w 2023 roku swój progress odbyła jak Fest Festiwal poprzednią edycję.

Żenada roku – Wini i wycięta nerka

Myślałem, że Mia Khalifa wstawiająca na stories (zrobione z ukrycia) zdjęcie dziewczyny Żabsona to absurd roku. Jednak Wini postanowił dołączyć do Vixena w kwestii żałosnych akcji promocyjnych. W woli przypomnienia, Winicjusz w połowie sierpnia opublikował zdjęcie z karetki sugerujące, że doznał obrażeń nożem w okolicach nerki. Kolokwialne dostanie “kosy” w środowisku hip-hopowym wywołało niemałe poruszenie z oczywistą falą współczucia. Wszystko po to, aby się dowiedzieć zaraz, że to tylko zwykły fake. Jestem szczerze zdziwiony, że po tylu latach w branży jako wydawca, aktywista oraz dziennikarz, można pomyśleć, że to genialny pomysł. Przecież branża za takie coś ci nie rzuci rażącym dissrespectem. Mam nadzieje, że w przyszłym roku pójdzie jeden mały krok dalej i ktoś przez tydzień będzie udawać, że zmarł od postrzelenia. Szkoda strzępić ryja.

Debiut roku – Waima

Pod względem debiutów rok 2023 był wyjątkowo ubogi i to wprost nieproporcjonalnie do ilości nowych twarzy na scenie. Zresztą w tej kategorii z Waimą nie mieliby i tak za dużych szans. Dlaczego? Zeszłoroczne odkrycie roku redefiniuje znaczenia zwrotu „nowoszkolne brzmienie”. Debiutanckie „Cameleo” to zdecydowanie pozycja dla ludzi uzależnionych od ciągłych strzałów dopaminy. Tutaj cały czas coś się dzieje. Słuchanie Waimy jest niczym scrollowanie tiktoka (jego użytkownicy stanowić będą z pewnością główne grono odbiorców rapera). Autotune to widział tutaj połowę możliwych tonacji. Ilość zmiany flow jest niepoliczalna. I to jest fenomenalne. Nawet jeśli zupełnie nie jestem docelowym odbiorcą ‘Cameleo”, to muszę ten krążek docenić.

Producent roku – Jonatan

Znany wcześniej jako 50% składu Miyo, następnie jako Don Juan Wielki, aby ostatecznie wyewoluować w trzecią formę – Jonatana. Co takiego zrobił ten producent w 2023 roku? A całkiem sporo. Były numery z Filipkiem, Popkiem, Mortalem, Białasem + odpowiadał za połowę albumu Gibbsa (w tym hitowy „Stan”). Rok natomiast zakończył z przytupem, wydając wspólnie z Opałem płytę „Pierwsza jesień bez depresji”. Wynik niemalże dwóch milionów słuchaczy na Spotify mówi sam za siebie. Jego niesamowity dryg do viralowych melodii oraz wszechstronność dały się pokazać w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Nie wiem, czy to talent, warsztat, a może jedno i drugie, z pewnością jednak Jonatan zostawił konkurencję daleko w tyle. To był jego rok i trudno się z tym kłócić.

Raper roku – Pikers

W 2023 roku Pikers nie wydał solowego albumu. Nie robił również medialnych fikołków ani nawet nie pajacował gangstera na galach freakfight. Gościnnie udzielił się może z kilka razy. Czasem miał odsłuchów kilka tysięcy, czasem kilkaset tysięcy. To skąd miano rapera roku? Bo Pikers przez całe 12 miesięcy systematycznie publikował świetne utwory. On poprostu robił dobrą muzykę. Bez bawienia się w cały syf dookoła, poprostu udowodniał w ilu różnych stylach może zrobić pogrom na bicie (które nieraz sam wyprodukował). Zawsze na wysokim poziomie, bez jednego potknięcia. Kto miałby być raperem roku, jak nie ten, co rapuje najlepiej? „Pierwszy wers” i „Insekty” to arcydzieła, poważnie. Nie wiem ile to juz lat na scenie, ale dla mnie Piki jest weteranem. W dodatku tym od którego młodziki powinny się uczyć.

Inicjatywa roku – PROXL3M NOKIA BURNER PREORDER

Pro8l3m dumnie obchodziły w ubiegłym roku 10-lecie działalności. I dowodem na to jest (moim zdaniem) najlepszy preorder w historii polskiego rapu do jakiego się posunęli. Co takiego zawierał? Nokię. Konkretnie model 2260 FLIP z czeską kartą SIM. W środku urządzenia fani mogli również znaleźć kartę SIM z płytą w wersji oryginalnej, jak i instrumentalnej. Dodatkowo znalazły się tam materiały archiwalne, które nie ujrzały dotychczas światła dziennego. Co więcej, każdy z 300 egzemplarzy w 2024 roku dostanie powiadomienie z unikalną informacją na temat „kozackich akcji”. Byłem i jestem pod wrażeniem tego pomysłu. Ktoś włożył masę pracy w przygotowanie tego produktu, który niekwestionowanie jest esencją treści utworów jakie nam Pro8l3m przez lata serwował. Nie da się bardziej docenić fanów. Chapeau Bas.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

ranking

Spotify 2023: Polacy słuchali najczęściej raperów

Poznaliśmy najczęściej słuchanych artystów i albumy.

Opublikowany

 

Przez

bedoes

Spotify oferuje użytkownikom spersonalizowane doświadczenie muzyczne i publikuje zestawienia najchętniej odtwarzanych utworów, artystów i podcastów 2023 roku. Podobnie jak w latach poprzednich, polscy artyści zdominowali lokalne listy i w tym roku.

Lokalni artyści ponownie zawładnęli top listami Spotify w Polsce

Bez niespodzianek, miłość do polskiej muzyki stale rośnie, co widać wyraźnie po tegorocznych zestawieniach top 10. Na liście najchętniej słuchanych artystów znalazł się zaledwie jeden zagraniczny artysta, a aż 8 na 10 najczęściej odtwarzanych piosenek to utwory polskie. Tylko w tym roku słuchaliśmy lokalnych artystów 18% częściej niż w 2022 roku.

Podobnie jak w latach poprzednich, polski rap zdominował i tegoroczne podsumowanie Wrapped. Na podium najczęściej słuchanych utworów znajdziemy “Taxi” Kizo, Bletka, BeMelo, Eddie Block i Adash czy “5 INFLUENCEREK” Zeamsona. Zestawienie 10 najczęściej streamowanych artystów otwiera Taco Hemingway, z Whitem 2115 i Kukonem na drugim i trzecim miejscu. Znajdziemy tu zaledwie trzech artystów popowych: sanah, Dawida Podsiadło i The Weeknd. Najczęściej streamowane albumy w tym roku to projekty kolektywne – “BIZNES RODZINNY” 2115 oraz “club 2020” club 2020. Taco Hemingway, zaangażowany w club 2020 znalazł się w tym zestawieniu także z innym, solowym albumem “1-800-OŚWIECENIE”, na miejscu trzecim. W tegorocznym podsumowaniu znaleźli się też debiutanci, czego przykładem jest sukces Cyrko i jej viralowego hitu “Prywatny bal”, z 7. miejscem na liście 10 najchętniej streamowanych utworów.

Utwór Kizo najczęściej streamowanym kawałkiem w kraju

– Spotify Wrapped po raz kolejny potwierdza w jak znakomitej kondycji znajduje się polska muzyka. Cieszymy się, że polscy artyści oraz artystki kontynuują rozpoczętą już kilka lat temu zdecydowaną dominację naszych lokalnych zestawień roku we wszystkich kategoriach – mówi Mateusz Smółka, Music Team Lead w Spotify Polska.

– Wśród młodych słuchaczy rozwija się trend, w którym kluczowe przy wybieraniu muzyki jest to, czy pasuje ona do aktualnego nastroju, chwili i czy dobrze towarzyszy temu, co robimy. Potwierdza to popularność takich playlist na Spotify jak SIŁKA 2023 lub mix do grania, oraz tych stworzonych specjalnie na Walentynki, Majówkę, czy lato. 2023 to też z pewnością czas wielkiego sukcesu muzyki z “Barbie” oraz „Chłopów”, polskiego kandydata do Oscara, a także boom popularności BLANKI, Janna oraz innych artystów, którzy zdobyli fanów dzięki Eurowizji.

Taco Hemingway najczęściej streamowanym artystą w Polsce

Wzrost popularności polskich artystów undergroundowych za granicą

Polscy artyści poruszający się w gatunkach takich jak phonk, sigilkore, hyperpop czy krushclub mają ogromną rzeszę fanów poza granicami naszego kraju.

Najbardziej znanym artystą z Polski, który radzi sobie za granicą lepiej niż ci, których znamy z naszych lokalnych list top 10 jest ket4eki z prawie 3 milionami słuchaczy miesięcznie na Spotify. Jego utwór “Hands up!” stał się tak popularny, że obecnie ma 87 milionów odtworzeń. TWISTED, z 3,6 milionami słuchaczy miesięcznie i Nosgov, z prawie 900 tysiącami słuchaczy miesięcznie to kolejni, bardzo popularni poza granicami naszego kraju polscy artyści reprezentujący wspomniane gatunki.

Nie tylko muzyka

Fenomen podcastów wciąż żyje i ma się dobrze. Jeżeli chodzi o polskojęzyczne podcasty na Spotify znajdziemy ich obecnie blisko 20 tysięcy. Rok do roku obserwujemy też prawie 30-procentowy wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów.

Jak pokazują dane, Polacy kochają słuchać interesujących rozmów i wcale nie muszą być one krótkie. Wśród najchętniej słuchanych podcastów w 2023 znajdziemy “Żurnalistę – Rozmowy bez kompromisów” (1. miejsce) oraz “WojewódzkiKędzierski” (3. miejsce). Nie ma nic bardziej wciągającego niż dobra historia, co widać po wysokiej popularności “Kryminatorium” (2. miejsce w zestawieniu). Jak widać, Polacy wciąż uwielbiają kryminały.

Wyniki globalne

Ten rok w muzyce światowej zdecydowanie należał do popu i kobiet-artystek. Najczęściej słuchanymi singlami były “Flowers” Miley Cyrus, “Kill Bill” SZA, ale też zeszłoroczny hit Harry’ego Stylesa, “As It Was”.

W tym roku Taylor Swift nie tylko pobiła wszelkie możliwe rekordy na Spotify, ale również zajęła 1. miejsce w zestawieniu najchętniej słuchanych artystek i artystów. Tuż za nią znalazł się Bad Bunny, którego „Un Verano Sin Ti” było najchętniej odtwarzanym albumem 2023 roku na Spotify globalnie. Miejsce trzecie zajął The Weeknd.

Najchętniej słuchanymi albumami po wspomnianym „Un Verano Sin Ti” Bad Bunny’ego były “Midnights” Taylor Swift oraz “SOS” SZA.

Więcej nowości w ramach doświadczenia muzycznego Wrapped

Każdego roku Spotify wprowadza nowe funkcjonalności, dzięki którym Wrapped każdego słuchacza jest jeszcze bardziej interesujące i unikalne.

Nowością w tym roku jest opcja “Ja w 2023″, pozwalająca dowiedzieć się, którą z 12 muzycznych osobowości, na podstawie historii odtwarzania, jesteśmy. Kolejnym dodatkiem jest Sound Town. Na podstawie danych, Spotify dopasuje nas do miasta, którego mieszkańcy mają najbardziej spójny z naszym gust muzyczny. Ci, którzy uwielbiają funkcję Blend będą mogą tworzyć playlisty ze znajomymi i ich wynikami podsumowania. Co więcej, użytkownicy zyskają, w ramach Wrapped, możliwość otrzymania wiadomości wideo od tysięcy ulubionych artystów.

Najczęściej słuchane piosenki w Polsce:

  • Kizo, Bletka, BeMelo, Eddie Block, Adash – Taxi
  • Zeamsone – 5 INFLUENCEREK
  • Miley Cyrus – Flowers
  • David Kushner – Daylight
  • club2020, Oki, Otsochodzi, Taco Hemingway, Young Leosia, Dwa Sławy, Gruby Mielzky – Malibu Barbie
  • Dawid Podsiadło – mori
  • Cyrko, D3W – Prywatny bal
  • 2115, Bedoes 2115, White 2115, double three, Taco Hemingway – DRESSCODE
  • Kuban, Favst – na okrągło
  • Męskie Granie Orkiestra, Igo, Mrozu, Vito Bambino – Supermoce (feat. Igo, Mrozu & Vito Bambino)

Najczęściej słuchani artyści w Polsce:

  • Taco Hemingway
  • White 2115
  • Kukon
  • Mata
  • Oki
  • Gibbs
  • sanah
  • Bedoes 2115
  • The Weeknd
  • Dawid Podsiadło

Najczęściej słuchane artystki w Polsce:

  • sanah
  • Taylor Swift
  • Lana Del Rey
  • Daria Zawiałow
  • Young Leosia
  • Billie Eilish
  • Rihanna
  • Miley Cyrus
  • bambi
  • Lady Gaga

Najczęściej słuchane albumy w Polsce:

  • 2115 – RODZINNY BIZNES
  • club2020 – club2020
  • Taco Hemingway – 1-800-OŚWIECENIE
  • Malik Montana – Adwokat Diabla
  • Mata – Młody Matczak
  • Dawid Podsiadło – Lata Dwudzieste
  • Kuban – spokój.
  • Oki – PRODUKT47
  • ReTo – STYXXX
  • Zeamsone – ???

Najczęściej słuchane podcasty w Polsce:

  • Żurnalista – Rozmowy bez kompromisów
  • Kryminatorium
  • WojewódzkiKędzierski
  • Piąte: Nie zabijaj
  • Psychologia, którą warto znać
  • Przemek Górczyk Podcast
  • Raport o stanie świata Dariusza Rosiaka
  • Imponderabilia – Karol Paciorek
  • Kwadrans na angielski
  • banał

Najczęściej słuchane utwory na świecie:

  • Miley Cyrus – Flowers
  • SZA – Kill Bill
  • Harry Styles – As It Was
  • Jung Kook – Seven (feat. Latto) (Explicit Ver.)
  • Eslabon Armado – Ella Baila Sola
  • Taylor Swift – Cruel Summer
  • Metro Boomin – Creepin’ (with The Weeknd & 21 Savage)
  • Rema – Calm Down (with Selena Gomez)
  • Bizarrap, Shakira – Shakira: Bzrp Music Sessions, Vol. 53
  • Taylor Swift – Anti-Hero

Najczęściej słuchani artyści na świecie:

  • Taylor Swift
  • Bad Bunny
  • The Weeknd
  • Drake
  • Peso Pluma
  • ​Feid
  • Travis Scott
  • SZA
  • KAROL G
  • Lana Del Rey

Najczęściej słuchane albumy na świecie:

  • Bad Bunny – Un Verano Sin Ti
  • Taylor Swift – Midnights
  • SZA – SOS
  • The Weeknd – Starboy
  • KAROL G – MAÑANA SERÁ BONITO
  • Morgan Wallen – One Thing At A Time
  • Taylor Swift – Lover
  • Metro Boomin – HEROES & VILLAINS
  • Peso Pluma – GÉNESIS
  • Harry Styles – Harry’s House

O Spotify:

Misją Spotify jest uwolnienie potencjału ludzkiej kreatywności poprzez umożliwianie milionom twórców utrzymywania się ze sztuki, a miliardom fanów czerpania z niej radości i inspiracji. W 2008 roku, w momencie uruchomienia platformy, Spotify na zawsze zrewolucjonizowało sposób, w jaki słuchamy muzyki. Obecnie, więcej słuchaczy niż kiedykolwiek może odkrywać, zarządzać i cieszyć się ponad 100 milionami utworów, 5 milionami podcastów i 350 000 audiobooków na Spotify. Jesteśmy najpopularniejszym na świecie serwisem subskrypcji streamingu audio z ponad 574 milionami użytkowników, w tym 226 milionami subskrybentów na ponad 180 rynkach.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

Avi nie bierze jeńców. Nie dali mu rady nawet Włodi, Żabson i Mata

Zatrzęsienie nowości w zestawieniu najlepiej sprzedających się płyt w Polsce.

Opublikowany

 

avi

Cotygodniowe zestawienie OLiS przynosi nam dzisiaj zatrzęsienie nowości. Włodi, Żabson, kompilacyjny mixtape wytwórni 2020 oraz Mata z ekipą to artyści, których płyty debiutują w czwartek na liście najlepiej sprzedających się płyt w kraju. Miejsce pierwsze jest jednak zarezerwowane dla Aviego i jego krążka „Mały Książę”, który znalazł się na pierwszym miejscu we wszystkich kategoriach sprzedażowych.

Ubiegły tydzień był bogaty w rapowe premiery, więc OLiSie zrobiło się tłoczno. Legenda sceny – Włodi zadebiutował z nową płytą wydaną w Def Jamie na miejscu czwartym. Tuż za nim pojawił się Żabson z wyhajpowanyn albumem „Ostatni ziomal” wydanym przy pomocy Universalu – tym razem musi się obejść smakiem – zajął dopiero piątą pozycję. Poza pierwszą dwudziestką znalazł się „Club 2020 Mixtape”, za którego dystrybucję odpowiada Universal, a poza trzydziestką możemy znależć album ekipy Maty Gombao33 „CBW Mixtape”.

Walka o pierwsze miejsce na OLiSie była więc zacięta. Na samym szczycie pojawił Avi z płytą „Mały Książę” wydaną przez jego własną wytwórnię Moya Label. Sycylijczyk nie wziął jeńców wygrywając wszystkie trzy kategorie sprzedażowe: albumy, albumy w streamie oraz albumy fizycznie.

OLiS – sprzedaż rapowych płyt w okresie 31.03-06.04.2023

  • 1. Avi – Mały Książę
  • 2. Kuban – Spokój
  • 4. Włodi – HHULTRAS
  • 5. Żabson – Ostatni ziomal
  • 7. Paluch & Słoń – Pośród hien
  • 10. club2020 – club2020
  • 17. ReTo – Styxxx
  • 21. club2020 – club2020 Mixtape
  • 22. Polska Wersja – Na waszych oczach
  • 24. Oki – Produkt47
  • 27. Chivas – młody say10
  • 29. Avi & Louis Villain – Akademia sztuk pięknych
  • 31. Gombao33 – CBW Mixtape
  • 32. Kabe & Miszel – Złote przeboje
  • 37. Mata – Młody Matczak
  • 38. Asster – Mowa węży
  • 39. Taco Hemingway – Pocztówka z WWA, lato ’19
  • 40. Gibbs x VA – Dopehouse Mixtape
  • 42. White 2115 – Pretty Boy
  • 45. 2115 – Rodzinny biznes
  • 49. Malik Montana – Adwokat Diabła
  • 50. Guzior – Pleśń

* Pogrubioną czcionką zaznaczono nowości tego tygodnia.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

10 lat Spotify w Polsce: rap najchętniej streamowany

W TOP10 najbardziej streamowanych artystów jest 9 raperów.

Opublikowany

 

Przez

fot. materiały prasowe

W lutym 2023 roku Spotify świętuje dziesięciolecie obecności na polskim rynku. Przez cały ten czas marka kształtowała gusta muzyczne Polaków i znacząco przyczyniła się do wzrostu popularności rodzimych artystów zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dowodem na to jest m.in. top lista artystów, którą wypełniają wyłącznie polscy twórcy.

Z roku na rok popularność polskiej muzyki wzrasta. W samym 2022 polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie aż 17 miliardów razy, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z 179 milionami odtworzeń na koniec roku 2013. Ten trend pokazuje, że konsumpcja lokalnej muzyki miała znaczący wpływ na listy przebojów. W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie 5 utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76.

Przyglądając się bliżej szczytom list popularności, w latach 2013-2017 najczęściej streamowanymi artystami w Polsce były zagraniczne gwiazdy, a dopiero w 2017 zaczęliśmy widzieć polskich twórców wśród Top 5 artystów roku. Punktem zwrotnym był rok 2018, kiedy to czterech z pięciu najczęściej streamowanych artystów na polskim Spotify stanowili Polacy: Taco Hemingway, Quebonafide, TACONAFIDE i Dawid Podsiadło. W pierwszej piątce najczęściej streamowanych polskich artystek ostatniej dekady znalazły się: sanah, Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka.

Prawdziwy “boom” na polską muzykę rozpoczął się między 2017 a 2018 rokiem, kiedy liczba polskich piosenek na playlistach zwiększyła się z 9 do aż 43, i od tamtej pory sukcesywnie wzrasta.

Coraz więcej polskich artystów jest również streamowanych poza Polską. Na 10 lat po starcie Spotify, utwory rodzimych twórców z edytorskich playlist serwisu są słuchane poza naszym krajem 700% częściej niż miało to miejsce w roku 2013.

Jeżeli chodzi o polskojęzyczne podcasty na Spotify znajdziemy ich obecnie blisko 20 tysięcy. Rok do roku obserwujemy też prawie 30-procentowy wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów.

Od rocka po hip hop: jak zmieniały się gusta muzyczne Polaków

Na przestrzeni ostatnich 10 lat gusta muzyczne Polaków bardzo się zmieniły. W momencie startu Spotify na polskim rynku najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród Polaków był rock. Obecnie Polacy najchętniej wybierają polski hip hop i polski trap. Jeżeli jednak mowa o młodszym pokoleniu, podchodzi ono do muzyki z dużo większą swobodą, nie przywiązuje aż tak dużej wagi do daty wydania danego utworu czy klasyfikacji pod kątem gatunkowym.

– Od ponad 10 lat Spotify z powodzeniem wspiera lokalny rynek muzyczny i przyczynia się do wzrostu zainteresowania polską muzyką zarówno w kraju, jak i na całym świecie. Z fascynacją obserwowaliśmy wzrost popularności lokalnej muzyki, przejście od słuchania głównie międzynarodowych wykonawców oraz rocka do całkowitego oddania dla polskich artystów i naszego hip hopu – podsumowuje Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead na Europę Wschodnią.

Nostalgiczna podróż przez listę najpopularniejszych piosenek i artystów ostatnich 10 lat w Polsce jest już dostępna tu i tu.

10 lat Spotify w Polsce

Spotify rozpoczął swoją przygodę w Polsce w lutym 2013 roku. Od samego początku działalności na polskim rynku marka konsekwentnie prowadziła działania mające na celu wspieranie polskiej muzyki, artystów, a także, od pewnego momentu, lokalnych podcasterów.

· Już w 2013 roku wsparcie Spotify dla polskich artystów przyniosło pierwsze rezultaty. W czerwcu Dawid Podsiadło stał się pierwszym polskim artystą, który osiągnął pułap 500 tysięcy odtworzeń miesięcznie.

· W maju 2015 roku na Spotify pojawił się pierwszy polskojęzyczny podcast. W 2022 roku ich liczba wyniosła prawie 20 tysięcy.

· W grudniu 2015 użytkownicy mogą cieszyć się po raz pierwszy Spotify Wrapped, które powstaje pod nazwą “Year in Music”.

· W kwietniu 2017 roku Spotify wprowadził narzędzie Spotify for Artists (Spotify dla Artystów), pomagające polskim twórcom w jeszcze bardziej efektywnym docieraniu do słuchaczy.

· W tym samym roku, w październiku, Spotify przedstawił pierwsze edytorskie playlisty w Polsce, wspierając odkrywanie nowych artystów, ze szczególnym uwzględnieniem tych lokalnych.

· W kwietniu 2021 roku Spotify uruchomił program EQUAL Polska, którego celem jest wspieranie polskich artystek. Do tej pory w inicjatywie wzięło udział ponad 20 lokalnych gwiazd, w tym Kaśka Sochacka, Luna czy Sara James.

· Zaledwie dwa miesiące później, w czerwcu 2021 roku, Spotify uruchomił kolejny ważny program – RADAR Polska, wspierający wschodzących polskich artystów w budowaniu kariery i promocji ich utworów. Porównując rok przed i po dołączeniu do programu, 10 lokalnych muzyków, w tym Marissa oraz Zalia, zanotowały imponujący wzrost streamów: w przypadku Marissy wyniósł on aż 2500%, a w przypadku Zalii – ponad 140%.

· W lutym 2022 roku Spotify przedstawił następny strategiczny program Fresh Finds Polska służący wspieraniu karier polskich artystów niezależnych. Po roku działalności, Spotify pomógł rozwinąć skrzydła aż 465 lokalnym wykonawcom, którzy znacząco zwiększyli liczbę miesięcznych słuchaczy, a użytkownicy platformy dokonali aż 2 milionów muzycznych odkryć.

10 najbardziej streamowanych artystów w Polsce od 2013 roku stanowią wyłącznie polscy artyści:

  1. Taco Hemingway
  2. Mata
  3. White 2115
  4. Bedoes 2115
  5. Quebonafide
  6. Lanek
  7. sanah
  8. Young Igi
  9. Malik Montana
  10. Żabson

Najczęściej streamowane utwory w Polsce od 2013 (wszystkie poza jednym należą do polskich artystów):

  1. Mata, Pedro, francis – Kiss cam
  2. White 2115 – California
  3. Kizo – Disney
  4. Mata, Trooh Hippi – Szafir
  5. Sobel – Impreza
  6. Quebonafide, Duit, Zawiałow – BUBBLETEA
  7. Smolasty, francis, Pedro, Tribbs – Duże Oczy
  8. Tymek, Big Scythe – Język ciała
  9. Guzior, Favst – BLUEBERRY
  10. The Weeknd – Blinding Lights


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

News

OLiS: 2022 to nie był dobry rok dla rapu

Rynek muzyczny zdominowała polska wokalistka.

Opublikowany

 

Przez

hotel maffija

ZPAV przygotował roczne podsumowanie OLiS – listy najlepiej sprzedających się płyt w kraju na nośnikach fizycznych. 2022 nie był dobrym rokiem dla rapu. Pierwsze hip-hopowe wydanictwo znalazło się dopiero na szóstej pozycji. Rynek został zdominowany przez sanah.

2022: Rap w odwrocie

Pierwsze hip-hopowe wydawnictwo znalazło się na miejscu 6. i jest to album Hotel Maffija 2 przygotowany przez raperów z kolektywu SB Maffija. Tuż za nimi uplasował się Szpaku, a w pierwszej dziesiątce możemy zobaczyć jeszcze White’a. Ten rok był zdecydowanie gorszy od poprzedniego, kiedy to pierwszy rapowy krążek pojawił się wtedy na drugim miejscu i był to „Młody Matczak” Maty.

sanah królową 2022

sanah – artystka, która zdominowała polski rynek muzyczny, w pierwszej dziesiątce zestawienia OLiS 2022 umieściła wszystkie cztery swoje albumy, zaczynając od miejsca pierwszego, które należy do Uczty, wydanej w kwietniu 2022 roku. Pozostałe jej wydawnictwa zajęły kolejno miejsca: Irenka – 3., sanah śpiewa Poezyje – 5., Królowa dram – 8. Pozostałe jedno miejsce na podium przypadło Dawidowi Podsiadło, który z albumem Lata dwudzieste uplasował się na pozycji drugiej.

Artyści spoza Polski

Artyści spoza Polski w pierwszej setce rocznego podsumowania łącznie zajęli 29 pozycji, a najwyższą lokatę wypracował Harry Styles, który z albumem Harry’s House zajął miejsce 10. Kolejnym zagranicznym twórcą w zestawieniu jest K-popowy boysband BTS, którego wydawnictwo Proof zajmuje pozycję 20. Trzeci najlepiej sprzedający się album zagraniczny to wydawnictwo Nevermind Nirvany, które zajmuje miejsce 25.

OLiS 2022 – roczne zestawienie

We wszystkich 52 notowaniach, które zostały opublikowane w roku ubiegłym, pojawiły się łącznie 364 nowości – to o 55 mniej niż przed rokiem, a trzy albumy były notowane na każdej liście i są to: sanah – Irenka, sanah – Królowa dram i Męskie Granie Orkiestra 2021.

  1. sanah – Uczta
  2. Dawid Podsiadło – Lata dwudzieste
  3. sanah – Irenka
  4. Różni wykonawcy – Męskie Granie 2021
  5. sanah – sanah śpiewa Poezyje
  6. SB Maffija – Hotel Maffija 2
  7. Szpaku – Dom dla zmyślonych przyjaciół Pana Mateusza
  8. sanah – Królowa dram
  9. White 2115 – Pretty Boy
  10. Harry Styles – Harry’s House
  11. Mata – Młody Matczak
  12. Różni wykonawcy – Męskie Granie 2022
  13. Agnieszka Chylińska – Never Ending Sorry
  14. Paluch – Kompot
  15. Oki – Produkt47
  16. Pezet – Muzyka komercyjna
  17. 2115 – Rodzinny biznes
  18. Julia Żugaj – Miłostki
  19. Jan-Rapowanie – Bufor
  20. BTS – Proof
  21. Różni wykonawcy – Empik Collection. Merry Jazz Christmas
  22. Ralph Kaminski – Bal u Rafała
  23. Gibbs, Va – Dopehouse Mixtape
  24. Behemoth – Opvs Contra Natvram
  25. Nirvana – Nevermind
  26. Mrozu – Złote bloki
  27. Rammstein – Zeit
  28. Kaśka Sochacka – Ciche dni
  29. Ralph Kaminski – Kora
  30. Lana Del Rey – Born to Die
  31. Matteo, Andrea, Virginia Bocelli
  32. Gibbs – Czarno na białym
  33. Olivia Rodrigo – Sour
  34. Daria Zawiałow – Wojny i noce
  35. Małpa – Bóg nie gra w kości
  36. Chivas – Młody Say10
  37. Kwiat Jabłoni – Mogło być nic
  38. Kali – K4Lion
  39. Adele – 30
  40. Kukon – Rough N’ Gentle
  41. TPS – Na żywo
  42. Sobel – Pułapka na motyle
  43. Doda – Aquaria
  44. Sokół – Nic
  45. Muzyka filmowa – Bohemian Rhapsody
  46. Michael Buble – Christmas
  47. Dawid Podsiadło – Małomiasteczkowy
  48. Ariana Grande – Positions
  49. Krzysztof Krawczyk – Złota kolekcja (Pamiętam Ciebie z tamtych lat / Bo jesteś Ty)
  50. Queen
  51. Donguralesko – Mowa ciemna
  52. Nocny Kochanek – O jeden most za daleko
  53. Blackpink – The Album
  54. Kabe, Opiat – King Kong
  55. Imagine Dragons – Mercury. Acts 1 & 2
  56. Różni wykonawcy – Tribute to Krzysztof Krawczyk. Urbański Orkiestra i goście
  57. Kizo – Ostatni taniec
  58. Kukon – Ogrody mixtape 3
  59. Żabson, Young Igi – Amfisbena
  60. Kwiat Jabłoni – Niemożliwe
  61. Taylor Swift – Midnights
  62. Kizo – Jeszcze 5 minut
  63. Ochman – Ochman
  64. Kinny Zimmer – Letnisko
  65. O.S.T.R. – 042 Requiem
  66. Andrea Bocelli – Si Forever
  67. H4J4 (Opał, Floral Bugs) – H4J4
  68. Red Hot Chili Peppers – Unlimited Love
  69. Kaśka Sochacka – Ministory
  70. Andrea Bocelli – Vivere. The Best Of
  71. Guns N’ Roses – Greatest Hits
  72. Avi, Louis Villain – Akademia Sztuk Pięknych
  73. T.Love – Hau! Hau!
  74. Dawid Kwiatkowski – Dawid Kwiatkowski
  75. Zbigniew Wodecki – Empik Collection. Zbigniew Wodecki
  76. Dwa Sławy – Z Archiwum X2
  77. Nirvana – Nirvana
  78. Maanam – Złota Kolekcja Vol.1 & 2
  79. Ralph Kaminski – Młodość
  80. Ozzy Osbourne – Patient Number 9
  81. Mata – 100 dni do matury
  82. Bryska – Moja ciemność
  83. Kult – Live Pol’And’Rock Festival 2019
  84. Lana Del Rey – Ultraviolence
  85. The Weeknd – The Highlights
  86. Michał Bajor – No, a ja?
  87. DJ Decks – Mixtape 8
  88. Universe – Złota kolekcja (Tacy byliśmy)
  89. Billie Eilish – When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
  90. Dżem – Złota kolekcja (Złoty paw)
  91. Ariana Grande – Thank U, Next
  92. Różni wykonawcy – Złota kolekcja. Agnieszka Osiecka
  93. Kamil Lanek – Extravaganza
  94. Michael Buble – Love
  95. Ariana Grande – Sweetener
  96. Pink Floyd – The Wall
  97. Stray Kids – Maxident
  98. Miuosh, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” – Pieśni współczesne
  99. Otsochodzi – Tarcho Terror
  100. Sabaton – The War To End All Wars

OLiS

To cykliczne zestawienie najlepiej sprzedających się płyt w Polsce w formacie fizycznym, opracowane na podstawie danych ze sprzedaży detalicznej z sieci największych sklepów muzycznych w Polsce. Do 2022 lista kompilowana co tydzień przez Kantar Polska. Od 12 stycznia 2023 roku Związek Producentów Audio Video wprowadził nowe listy bestsellerów sprzedażowych (OLiS). Na nowo przygotowanej stronie olis.pl w cyklach cotygodniowych publikowane są zestawienia najpopularniejszych singli i albumów w streamie, a także łączne zestawienie albumów, które obejmuje zarówno sprzedaż fizyczną, jak i cyfrową. Łącznie na stronie prezentowanych jest pięć list sprzedażowych:

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy (obejmująca streaming albumów cyfrowych oraz sprzedaż albumów fizycznych)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – single w streamie (prezentująca wyniki poszczególnych utworów w streamingu)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy w streamie (prezentująca wyniki poszczególnych albumów w streamingu)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy fizycznie (prezentująca wyniki sprzedaży albumów na wszystkich nośnikach fizycznych)

• Oficjalna Lista Sprzedaży – albumy – winyle (prezentująca wyniki sprzedaży albumów na płytach winylowych)

Dane kompilowane są przygotowywane są przez brytyjską niezależną firmę Rangers i obejmują serwisy: Spotify, Apple Music, Deezer i YouTube.


Jeśli szukasz biletów na koncerty hip-hop/rap, zdobędziesz je w 100% legalnie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl

Czytaj dalej

Popularne

Copyright © Łukasz Kazek dla GlamRap.pl 2011-2024.
(Ta strona może używać Cookies, przeglądanie jej to zgoda na ich używanie.)